P
pantero
Vieras
Kun tuli käyntiä Kaivokselaan NX:n lohkolämppärin asennusta varten, järjestyi samalla sopivasti NX 300h:n isoveljen, RX 450h:n koeajo.
RX on ollut Lexuksen suositun hybridimalli kautta aikain, jonka osuus merkin kaikkien hybridimallien myynnistä on lähes puolet. Erityisen suosittu se on USA:ssa, jossa RX on jo pitkän aikaa ollut oman segmenttinsä markkinajohtaja.
Koeajossa oli RX 450h 4WD A Executive kitkarenkailla (Hakkapeliitta R2 SUV). RX on kooltaan selvästi NX:ää isompi; pituutta 14 cm ja painoakin 400 kg enemmän. RX:ssä on samanlainen moottori- ja nelivetojärjestely kuin NX:ssä, eli polttomoottori/hybridikoneisto poikittain edessä sekä erillinen sähkömoottori/generaattori taka-akselilla. Polttomoottori on tosin isompi 3,5 litranen V6. Hybridikoneiston kokonaisteho onkin 299 hv DIN, kun se NX:ssä on 197 hv DIN. Suuremmat tehoreservit tuntuvat myös maantienopeuksissa, kun auto vastaa kaasuun viiveettä.
Ajossa hybridikoneisto toimii periaatteessa samalla tavoin kummassakin, mutta RX:ssä V6-moottorin reilusti suurempi vääntö (RX 317 Nm vs. NX 210 Nm) vaikuttaa siten, että E-CVT vaihteisto käyttää polttomoottoria normaaliajossa pienemmillä kierroksilla. Tämä näkyy myös kulutuksessa; kehäkolmosen nopeuksilla tasaisen ajon kulutus on molemmilla samaa luokkaa, vaikka RX on painavampi ja tuulipinnaltaan suurempi.
Ajoasennon saa nopeasti säädettyä (sähköpenkit ja sähköratti muistilla) itselleen sopivaksi. Penkki on erinomainen (samoinkuin NX:ssäkin), se tukee sopivasti ristiselkää, vaikkei erillistä säätöä olekaan. Pitkiä matkoja ajatellen jaloille löytyy lepotilaa muualtakin kuin polkimilta.
Ohjaus RX:ssä on Lexuksen tapaan kevyt ja tarkka. Auto on suuntavakaa, uraherkkyyttä en huomannut (tosin kesän jäljiltä ei uria juurikaan ole). Hybridiautolla yleensä, mutta RX:llä erityisesti on ajaminen tehokkaan voimalinjan suhteen tosi helppoa (vain kaasu ja jarru...). Tässä autossa oli lisänä HUD(tuulilasi)-näyttö, joka on maantieajossa aivan mainio varuste. Auto on erittäin hiljainen (jossain nopeudessa Nokialaiset tosin muistuttivat hetkellisesti olemassaolostaan). Jousitus on säädetty mukavanoloiseksi; se tosin tuo koriin hiukan huojakkuutta tiukoissa mutkissa, mutta kokonaisuutena kulku on stressitöntä ja pitkäkin matka taittuu RX:llä vaivattomasti.
Kulutuksesta vielä; täsmälleen sama, noin 30 km matka ajettuna eri suuntiin Kehä III:lla antoi RX:lle kulutukseksi 7,3 lt/100 km ja NX:lle 6,9 lt/100 km. Ei ollenkaan paha luku yli 2,1 tn painoiselle isolle SUVille. 8) NX:llä ajettiin tosin jo 'hektisessä' perjantain liikenteessä, jossa liikenteen rytmi oli aaltoilevampaa. Molempiin pätee tietysti myös se, että kaasua reilusti annostelemalla kulutukset nousevat, mutta kokonaisuutena matka ei taitu juurikaan nopeammin.
==========================
Lexusmaisen laadukkaasti viimeisteltyyn ohjaamoon on itsekin jo tottunut, mutta kyllä RX:n mittariston sininen hohde hybridin käynnistyttyä sai hymyn nousemaan huulille. Helposti ymmärtää, miksi tämä auto myy niin hyvin USA:ssa. Kyllähän tämä olisi hieno peli Suomessakin, jolla myös tarvittaessa hevosia ja vähän isompaakin venettä (AWD:n vetopaino on 2000 kg) siirtelisi. Pitääkin laittaa Lotto vetämään... ;D
RX on ollut Lexuksen suositun hybridimalli kautta aikain, jonka osuus merkin kaikkien hybridimallien myynnistä on lähes puolet. Erityisen suosittu se on USA:ssa, jossa RX on jo pitkän aikaa ollut oman segmenttinsä markkinajohtaja.
Koeajossa oli RX 450h 4WD A Executive kitkarenkailla (Hakkapeliitta R2 SUV). RX on kooltaan selvästi NX:ää isompi; pituutta 14 cm ja painoakin 400 kg enemmän. RX:ssä on samanlainen moottori- ja nelivetojärjestely kuin NX:ssä, eli polttomoottori/hybridikoneisto poikittain edessä sekä erillinen sähkömoottori/generaattori taka-akselilla. Polttomoottori on tosin isompi 3,5 litranen V6. Hybridikoneiston kokonaisteho onkin 299 hv DIN, kun se NX:ssä on 197 hv DIN. Suuremmat tehoreservit tuntuvat myös maantienopeuksissa, kun auto vastaa kaasuun viiveettä.
Ajossa hybridikoneisto toimii periaatteessa samalla tavoin kummassakin, mutta RX:ssä V6-moottorin reilusti suurempi vääntö (RX 317 Nm vs. NX 210 Nm) vaikuttaa siten, että E-CVT vaihteisto käyttää polttomoottoria normaaliajossa pienemmillä kierroksilla. Tämä näkyy myös kulutuksessa; kehäkolmosen nopeuksilla tasaisen ajon kulutus on molemmilla samaa luokkaa, vaikka RX on painavampi ja tuulipinnaltaan suurempi.
Ajoasennon saa nopeasti säädettyä (sähköpenkit ja sähköratti muistilla) itselleen sopivaksi. Penkki on erinomainen (samoinkuin NX:ssäkin), se tukee sopivasti ristiselkää, vaikkei erillistä säätöä olekaan. Pitkiä matkoja ajatellen jaloille löytyy lepotilaa muualtakin kuin polkimilta.
Ohjaus RX:ssä on Lexuksen tapaan kevyt ja tarkka. Auto on suuntavakaa, uraherkkyyttä en huomannut (tosin kesän jäljiltä ei uria juurikaan ole). Hybridiautolla yleensä, mutta RX:llä erityisesti on ajaminen tehokkaan voimalinjan suhteen tosi helppoa (vain kaasu ja jarru...). Tässä autossa oli lisänä HUD(tuulilasi)-näyttö, joka on maantieajossa aivan mainio varuste. Auto on erittäin hiljainen (jossain nopeudessa Nokialaiset tosin muistuttivat hetkellisesti olemassaolostaan). Jousitus on säädetty mukavanoloiseksi; se tosin tuo koriin hiukan huojakkuutta tiukoissa mutkissa, mutta kokonaisuutena kulku on stressitöntä ja pitkäkin matka taittuu RX:llä vaivattomasti.
Kulutuksesta vielä; täsmälleen sama, noin 30 km matka ajettuna eri suuntiin Kehä III:lla antoi RX:lle kulutukseksi 7,3 lt/100 km ja NX:lle 6,9 lt/100 km. Ei ollenkaan paha luku yli 2,1 tn painoiselle isolle SUVille. 8) NX:llä ajettiin tosin jo 'hektisessä' perjantain liikenteessä, jossa liikenteen rytmi oli aaltoilevampaa. Molempiin pätee tietysti myös se, että kaasua reilusti annostelemalla kulutukset nousevat, mutta kokonaisuutena matka ei taitu juurikaan nopeammin.
==========================
Lexusmaisen laadukkaasti viimeisteltyyn ohjaamoon on itsekin jo tottunut, mutta kyllä RX:n mittariston sininen hohde hybridin käynnistyttyä sai hymyn nousemaan huulille. Helposti ymmärtää, miksi tämä auto myy niin hyvin USA:ssa. Kyllähän tämä olisi hieno peli Suomessakin, jolla myös tarvittaessa hevosia ja vähän isompaakin venettä (AWD:n vetopaino on 2000 kg) siirtelisi. Pitääkin laittaa Lotto vetämään... ;D