- Liittynyt
- 25.12.2013
Lexuksen RC mallisto laajeni Suomen markkinoilla taannoin kahteen malliin 300h:n myötä. Edellinen oli siis RC F, joka painii suorituskykynsä ja hintansa puolesta ihan eri luokassa. Ulkomailla autoa saa useammallakin bensamoottorilla ja jopa nelivedolla, mutta Suomeen tuodaan verotuksen takia näistä F:ää kesymmistä versioista vain hybridiä. Kyseessä on siis IS 300h:n coupé-versio ja mitoiltaan RC on IS:ää hieman lyhyempi, leveämpi ja matalampi. Myös akseliväli on hieman pienempi. Hieman nurinkurisesti IS on RC:tä suorituskykyisempi: huippunopeudessa eroa on 10 km/h ja nollasta sataan arvossa 0,2-0,3 s IS:n hyväksi, varustelutasosta riippuen. 400 m tosin sujuu molemmilta speksien mukaan samaan tahtiin. Syy kiihtyvyyseroon löytynee painosta, jota RC:ssä on jostain syystä n. 55-95 kg enemmän. Myös ilmanvastuskerroin on RC:ssä suurempi, mikä selittänee eron huippunopeudessa. Hintalisää takaovien puuttuminen tuo noin kymppitonnin verran muissa kuin kalleimmassa varustelutasossa, jossa ero on "vain" vajaa 4000 e.
Kun huippunopeus on 190 km/h ja nollasta sataan sujuu 8,6 sekunnissa, ei voida puhua mistään järin ripeästä ajopelistä. Ilkeä voisi sanoa auton olevan "all show, no go", sillä ulkokuori lupailee aika paljon. Allekirjoittanutta tämä ei haittaa pätkän vertaa, vaan kyseessä on minusta komea ja erottuva peli. Yhteistä muille Lexuksen malleille on tosin se, että ihan kaikki yksityiskohdat eivät ainakaan heti istu silmään. Sisätiloissa olisi myös voinut olla jotain muutakin RC:lle ainutlaatuista kuin IS:ää ahtaammat takatilat. Onneksi IS:n sisätiloissa on paljon hyvää.
Lyhyesti sanottuna omasta mielestäni kyseessä on varsin himoittava peli. Harmi, ettei hybridivoimalinjasta saatu tähän puristettua vähän lisää tehoja irti.
Kun huippunopeus on 190 km/h ja nollasta sataan sujuu 8,6 sekunnissa, ei voida puhua mistään järin ripeästä ajopelistä. Ilkeä voisi sanoa auton olevan "all show, no go", sillä ulkokuori lupailee aika paljon. Allekirjoittanutta tämä ei haittaa pätkän vertaa, vaan kyseessä on minusta komea ja erottuva peli. Yhteistä muille Lexuksen malleille on tosin se, että ihan kaikki yksityiskohdat eivät ainakaan heti istu silmään. Sisätiloissa olisi myös voinut olla jotain muutakin RC:lle ainutlaatuista kuin IS:ää ahtaammat takatilat. Onneksi IS:n sisätiloissa on paljon hyvää.
Lyhyesti sanottuna omasta mielestäni kyseessä on varsin himoittava peli. Harmi, ettei hybridivoimalinjasta saatu tähän puristettua vähän lisää tehoja irti.

