https://yliteippaus.fi/

Lexus: Paras palvelukokemus?

B

Bobo

Vieras
Olen pari kertaa käynyt Kaivokselan Lexuksella katsomassa uutuusmalleja. Olen ns. itsenäinen autonkatsoja, joka etukäteen selvittää tietoja netistä jne ja on yleensä autokaupan hallissa määrätietoisen näköinen. Tästä syystä marssin yleensä kiinnostavan auton luo ja tutkin sitä tarkemmin livenä (muotoilu, sisustus materiaaleineen, istuinmukavuus jne). Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta joku automyyjä tulee ainakin pienen viiveen jälkeen kysymään voiko palvella jne. Näin on ollut myös Toyota-liikkeissä, pois lukien Hki Itäkeskus jossa palvelu on ollut kautta aikain ala-arvoista. Lexus-myyntiä on rummutettu useissa autoalan julkaisuissa huippuluokan palvelukokemukseksi. Oma kokemus Lexus Kaivokselasta oli todella surkea. Edelliskerralla paikalla oli useita myyjiä, ei ketään muuta asiakasta. Ehdin istahtaa parissa uuden mallisarjan NX:ssä eikä kukaan tullut kyselemään mitään, vaan myyjien keskinäinen vitsailu jatkui rauhassa. Viimeisimmällä kerralla sama juttu, kun katselin uutta täyssähköautomallia ja NX:ää eikä muita asiakkaita ollut. Piti itse kysyä pari lisätietoa myyjältä, ja vastaaminen oli äärimmäisen vastahakoista ja tympeää. Vaimo oli mukana ja hän totesi jälkikäteen hyvin että myyjä halusi selvästi meistä eroon. Pari muuta Lexus-myyjää seisoskeli käytävällä lähellä tuulikaappia ja heittivät vitsejä keskenään. Myymälätila on myös vaatimaton pienehkö nurkkaus Toyota-liikkeen kulmassa, ja ainoaa "luksusta" on parkkipaikalla huollon Lexus-asiakkaille varattu oma parkkiruutu.

Ovatko muut saaneet Lexuksella kaikki muut autoliikkeet ylittävää palvelua? Ehkä Lexus-myyjillä on maamme paras "tutka" eli osaavat jo ensisilmäyksellä erotella asiakkaiden osalta jyvät akanoista? Itselleni alkuvaikutelma on firmojen osalta tärkeää, ja se tehdään yhdellä kerralla. Kokemus jäi kyllä sellaiseksi, että jatkossa ei tee mieli tuonne mennä vakavampaan kaupantekoon, vaikka NX-malli kiinnostaa korkeasta hinnastaan huolimatta aikanaan jos nykyisen hyvityshinta pysyisi toyotamaisen korkeana. Kokemuksessani oli siis valtaisa ero Toyota-myynnin puolelle, lukuun ottamatta yhtä erikoista myyjää. Vaikka nyt en maamme tulokärkeen kuulukaan, niin autoja on elämän aikana tullut ostettua aika iso määrä ja hintaluokka on siirtynyt pikku hiljaa ylöspäin. Jos itse olisi myyjä, en aliarvioisi kenenkään sosiaalista asemaa tai omaisuuden määrää etukäteen ja jättäisi palvelematta.
 
Olen itse yhden uuden Lexuksen ostanut, vuonna 2018. Kun kotikaupungissani ei ollut Lexuksen myyntiä, piti auto hankkia luonnollisesti muualta. Ainoa luxus Lexuksen luovutuksessa oli, kun oman vaihtoon tulleen Rav4:n sai pysäköidä Lexuksen asiakaspaikalle liikkeen pihaan tullessa. Lexuksen luovutus sujui minuuteissa kun paperityöt ja maksut oli tehty jo aiemmalla käynnillä, RAV4:n näytön ja Lexuksen koeajon yhteydessä.Tervehdyksen ja uuden auton silmäilyn jälkeen myyjä ilmoitti että voimme juoda kahvit tuolta yläkerran automaatista. Myyjä siirtyi seuraavan vaihtoautoa tutkailevan asiakkaan seuraan. Joimme vaimoni kanssa kahvit pahvimukeista ja suuntasimme uuden Lexuksen keulan kohti Kuopiota. Autohan oli hyvä mutta kuten tapanani on ollut, se siirtyi vajaan vuoden kuluttua Mersukaupan vaihtoautorivistöön.
Mutta ei tuosta mitään traumoja jäänyt!
 
Olen pari uutta lexusta ostanut kaivokselasta ja minulla ei ole ollut hirveästi mitenkään moitittavaa. Ei ihan heti ole myyjät kimpussa, joka on minun mielestä ihan kiva kun saa rauhassa tutkia autoja.
Ekalla kertaa auton luovutus kesti melkein tunnin, kun käytiin auton ominaisuudet kaikki läpi mitä valikoista löytyi. Toisen auton osalta, jonka kävin keväällä hakemassa keski vähän vähemmän, koska toimintamallit on melkein samat mitä edellisessä. Hieman ollut erilainen kokemus seinän toisella puolella, kun hain auton jossa toimintamalli oli, että avaimet käteen ja toivotettiin hyviä kilometrejä ilman isompaa opastusta. Taisi kyseinen myyjä jäädä eläkkeelle jo muutamia vuosia sitten, joten sen tarkempaa kokemusta ei nyt ole toyotan kaivokselan puolelta. Mitä ole faijan kanssa hakenut pari uutta toyotaa airportista, niin siellä ollut hyvä palvelu myyjän osalta.
 
Itsellä ihan semipositiiviset kokemukset Kaivokselan Lexukselta, Toyopuolella saakin sitten tutkia autoja aivan omassa rauhassa. Yhtään autoa en ole liikkeestä ostanut, tosin melkolailla ostohousut jalassa ollut tämän RZ:n suhteen (tai vahva ehkä :D ), mutta eipä kokemuksissa mitään luksustakaan ole ollut. Liike on erittäin vanhanaikaisen oloinen ja pieni, tosin en nyt varsinaisesti mitään palatseja kaipaa mutta edes pieni ylellisyyden tuntu voisi välittyä, hyvin sanotaanko 1990-lukulainen fiilis tuosta paikasta tulee myös palvelun suhteen. Valovuosien ero esim USA:n Lexusmyymiöihin.
 
Minäkin ostin yhden uuden Lexuksen tuolta vuonna 2008. Jo tuohon aikaan liike oli hieman nuhjuinen verrattuna Dubain vastaaviin.

Palvelu oli kuitenkin hyvää ja kaupantekijäisinä sain sateenvarjon sekä mustekynän Lexus logolla. Autoa varusteltiin myöhemmin taka- ja etuspoilereilla joiden maalaus ja asennus onnistui myös hyvin.

Myöhemmin kävin koeajamassa uutta IS-F 5.0 mallia samassa liikkeessä. Sekin auto jäi mieleen.
 
Lexus NX:n esitteestä lainattua: "Omotenashi on japania ja tarkoittaa vieraanvaraista ja kohteliasta palvelua. Koet Omotenashin joka kerta, kun vierailet liikkeissämme. Ystävällisen henkilökunnan lämpimässä vastaanotossa, joka toivottaa sinut tervetulleeksi ikään kuin olisit vieraana heidän kotonaan." Ei kyllä aivan tuollainen tunne jäänyt käynneistä. Ehkä myyjä piti minua velkojana/ulosottomiehenä, joka vierailee kotonaan.:D
 
Hyvää palvelua ainakin huollon puolelta aikanaan sain. Parkkipaikka omalla nimellä ja pikku-Lexus lainaan toimi aina.

Viimeksi kun uutta autoa sieltä katselin, oma reipas tervehdys asiakaspalveluhenkilölle sai myyjänkin pikavauhtia palvelemaan. Oma vaatetuskaan ei suuremmin vaikuttanut, kun se oli enemmän ulkoilu- kuin business-henkinen.
 
Aika rauhassa on tosiaan Kaivokselassa saanut olla, itse nyt näytänkin luottotiedottomalta ja rahattomalta seinästä repäistyltä hevarilta niin en ihmettele jos pysyvät kaukana.
 
Lexus GS450h:n ostin Kaivokselasta vuonna 2017. Vaihdossa meni priimakuntoinen neliveto-Hiace vähillä kilometreillä. Kyseessä oli siis vuosimallin 2010 GS, ei sentään uuteen ollut varaa ! Autoon sovittiin tehtäväksi huolto ennen luovutusta, samaten tinkasin kauppaan upouudet Continentalin 18-tuumaiset kitkarenkaat, jotka nekin olivat asennettuna kuten piti. Lexus odotti puunattuna omassa parkkiruudussaan ja Hiacelle oli järjestetty tilaa viereen. Myyjä oli oikein mukava, eikä asiakaskokemuksessa ollut mitään moitittavaa. Kokonaisuudessaan jäi keskivertoa parempi fiilis kaupanteosta. Asiat oli siis sovittu etänä etukäteen ja kun kävin paikalla koeajoin ensin ja kauppa finalisoitiin sitten samalla, kun auto oli juuri sellainen kuin etänä oli kerrottu.
Se on jännä, jos tilanne on tuollainen nykyään. Luulisi, että tässä vaikeassa markkinatilanteessa pitää tehdä kaikkensa, että saa leivän irti automyyjänä. Tuskin Lexus-myymiönkään oven saranat tällä hetkellä kovin paljon rasvausta tarvitsevat ?
 
Kävin tänään Espoon Lexuksella ihmettelemässä RZ:aa. Palvelu oli ystävällistä ja asiantuntevaa, mutta ei minusta millään lailla erityisen ihmeellistä kuitenkaan.
 
Kaivokselassa olen käynyt suunnilleen vuoden välein uutuudet katsomassa. Palvelu on ollut tavanomainen: kun istuu autoon, hetken kuluttua myyjä käy kysymässä, kaipaanko apua. Nyt joulukuussa kävin eikä koko Lexus-puolella näkynyt henkilökuntaa. Saman toimipisteen Toyota-puoli on niitä harvinaisia liikkeitä, joissa ei myyjä tule koskaan kyselemään tarvetta palveluun.