B
Bobo
Vieras
- 9.1.2023 klo 07:23 / Lexus: Paras palvelukokemus?
Olen pari kertaa käynyt Kaivokselan Lexuksella katsomassa uutuusmalleja. Olen ns. itsenäinen autonkatsoja, joka etukäteen selvittää tietoja netistä jne ja on yleensä autokaupan hallissa määrätietoisen näköinen. Tästä syystä marssin yleensä kiinnostavan auton luo ja tutkin sitä tarkemmin livenä (muotoilu, sisustus materiaaleineen, istuinmukavuus jne). Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta joku automyyjä tulee ainakin pienen viiveen jälkeen kysymään voiko palvella jne. Näin on ollut myös Toyota-liikkeissä, pois lukien Hki Itäkeskus jossa palvelu on ollut kautta aikain ala-arvoista. Lexus-myyntiä on rummutettu useissa autoalan julkaisuissa huippuluokan palvelukokemukseksi. Oma kokemus Lexus Kaivokselasta oli todella surkea. Edelliskerralla paikalla oli useita myyjiä, ei ketään muuta asiakasta. Ehdin istahtaa parissa uuden mallisarjan NX:ssä eikä kukaan tullut kyselemään mitään, vaan myyjien keskinäinen vitsailu jatkui rauhassa. Viimeisimmällä kerralla sama juttu, kun katselin uutta täyssähköautomallia ja NX:ää eikä muita asiakkaita ollut. Piti itse kysyä pari lisätietoa myyjältä, ja vastaaminen oli äärimmäisen vastahakoista ja tympeää. Vaimo oli mukana ja hän totesi jälkikäteen hyvin että myyjä halusi selvästi meistä eroon. Pari muuta Lexus-myyjää seisoskeli käytävällä lähellä tuulikaappia ja heittivät vitsejä keskenään. Myymälätila on myös vaatimaton pienehkö nurkkaus Toyota-liikkeen kulmassa, ja ainoaa "luksusta" on parkkipaikalla huollon Lexus-asiakkaille varattu oma parkkiruutu.
Ovatko muut saaneet Lexuksella kaikki muut autoliikkeet ylittävää palvelua? Ehkä Lexus-myyjillä on maamme paras "tutka" eli osaavat jo ensisilmäyksellä erotella asiakkaiden osalta jyvät akanoista? Itselleni alkuvaikutelma on firmojen osalta tärkeää, ja se tehdään yhdellä kerralla. Kokemus jäi kyllä sellaiseksi, että jatkossa ei tee mieli tuonne mennä vakavampaan kaupantekoon, vaikka NX-malli kiinnostaa korkeasta hinnastaan huolimatta aikanaan jos nykyisen hyvityshinta pysyisi toyotamaisen korkeana. Kokemuksessani oli siis valtaisa ero Toyota-myynnin puolelle, lukuun ottamatta yhtä erikoista myyjää. Vaikka nyt en maamme tulokärkeen kuulukaan, niin autoja on elämän aikana tullut ostettua aika iso määrä ja hintaluokka on siirtynyt pikku hiljaa ylöspäin. Jos itse olisi myyjä, en aliarvioisi kenenkään sosiaalista asemaa tai omaisuuden määrää etukäteen ja jättäisi palvelematta.
Ovatko muut saaneet Lexuksella kaikki muut autoliikkeet ylittävää palvelua? Ehkä Lexus-myyjillä on maamme paras "tutka" eli osaavat jo ensisilmäyksellä erotella asiakkaiden osalta jyvät akanoista? Itselleni alkuvaikutelma on firmojen osalta tärkeää, ja se tehdään yhdellä kerralla. Kokemus jäi kyllä sellaiseksi, että jatkossa ei tee mieli tuonne mennä vakavampaan kaupantekoon, vaikka NX-malli kiinnostaa korkeasta hinnastaan huolimatta aikanaan jos nykyisen hyvityshinta pysyisi toyotamaisen korkeana. Kokemuksessani oli siis valtaisa ero Toyota-myynnin puolelle, lukuun ottamatta yhtä erikoista myyjää. Vaikka nyt en maamme tulokärkeen kuulukaan, niin autoja on elämän aikana tullut ostettua aika iso määrä ja hintaluokka on siirtynyt pikku hiljaa ylöspäin. Jos itse olisi myyjä, en aliarvioisi kenenkään sosiaalista asemaa tai omaisuuden määrää etukäteen ja jättäisi palvelematta.