https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lexus NX 300h

P

pantero

Vieras
Pikkuhiljaa on kiinnostus herännyt tähän Lexuksen uuteen SUV-hybridiin. Auto on jo ennakkomyynnissä ja rantautuu Eurooppaan syys/lokakuun vaihteessa. Kokoluokka on omaa tarvetta ajatellen juuri oikeanlainen ja ulkonäkökin on mielestäni suhtkoht jees. Takapäin katsottuna auto on paremman näköinen ja muistuttaa pikavilkaisulla ihan CX-5:sta. 8) Pakoputken päiden puute kertoo tosin nopeasti, että kyseessä on hybridi.

Speksejä autosta on tarjolla vielä niukanlaisesti, joten etupäässä tässä on tutkittu kuvia:
 

Liitteet

  • nx300h1.jpg
    nx300h1.jpg
    141,2 KB · Katsottu: 539
  • nx300h2.jpg
    nx300h2.jpg
    37,1 KB · Katsottu: 541
  • nx300h kojelauta.jpg
    nx300h kojelauta.jpg
    58,7 KB · Katsottu: 642
Kyllähän tämä itsellänikin oli harkinnassa, niinkuin tuolla toisessa ketjussakin pohdiskelin. Mutta en jaksa oikein syttyä tuohon kuminauhavaihteistoon. Lisäksi omistamienn ja huoltaminen voi osoittautua hankalaksi, kun en asu pääkaupunkiseudulla.
 
Tässä muutama lisäkuva NX 300h:sta. Edestäpäin katsottuna keula on varsin massiivisen näköinen nykyään yleistyneen muotoilusuuntauksen mukaisesti. Onneksi se on alhaalta viistetty ylöspäin, joten se toimii Suomen talvessakin, eikä kerää turhaa lunta säleikköihin kinoksissa ajettaessa. F Sport mallissa keulassa on sitä madaltava muotoiltu, eteentyöntyvä 'lisä'puskuri, joka toimii tässä mielessä huonommin.

NX:ssä on rengastuksen suhteen erikoinen ratkaisu. Kun rengaskoko vaihtuu 225/60 R17 koosta 225/60 R18 kokoon, ei rengasprofiili muutukaan vastaavasti. Tämä tarkoittaa sitä, että maavara ja auton korkeuskin kasvaa vastaavasti 25 mm. Nelivetomallissa harkittava vaihtoehto!

Itselle eräs SUVin tärkein ominaisuus on sen tavaratilojen koko. NX:n tiloista liikkuu vielä (sen lopullista esitettä odotellessa) hiukan ristiriitaisia tietoja. Mutta riittäviltä ne silti vaikuttavat, 500-555 l normaalisti ja 1600 l takapenkit kaadettuna (esim. CX-5:ssä vastaavasti 503/1620).

Voimapakettihan on IS-mallista tuttu 2,5-litrainen bensakone (155 hv /210 Nm) ja 143 hv:n sähkömoottori, jotka pyörittävät etupyöriä. Neliveto on toteutettu lisäämällä 68 hv:n sähkömoottori taka-akselille. Autosta mainitaan aina, että maksimiteho on 197 hv, eli nelivetoa ohjataan sähköisesti vähentämällä etusähkömoottorin tehoa vastaavasti.

Tämä 4x4 ratkaisuhan lienee jo isoveli RX:ssä, joten sen voisi odottaa toimivan ihan kohtuullisesti (goodbye Haldex, ym. ...). Tuossa läpileikkauskuvassa itseäni viehättää erityisesti se, että auton takaosaan kulkevat vain pakoputki ja paksut sähköjohdot. 8)

Nuo jf:n mainitsemat vetopainot 750/1500 ovat linjassa RX:n arvojen 750/2000 kanssa. Itse en olekaan NX:n vetopainoihin vielä törmännyt.
 

Liitteet

  • nx300h3.jpg
    nx300h3.jpg
    160,9 KB · Katsottu: 495
  • nx300httilat.jpg
    nx300httilat.jpg
    102,4 KB · Katsottu: 528
  • nx300h 4x4.jpg
    nx300h 4x4.jpg
    155,5 KB · Katsottu: 466
jni sanoi:
Kyllähän tämä itsellänikin oli harkinnassa, niinkuin tuolla toisessa ketjussakin pohdiskelin. Mutta en jaksa oikein syttyä tuohon kuminauhavaihteistoon. Lisäksi omistamienn ja huoltaminen voi osoittautua hankalaksi, kun en asu pääkaupunkiseudulla.

Kaikki Toyota-huollot huoltavat myös Lexuksia. Sieltä ei vain saa sijaisautoa huollon ajaksi kuten Kaivokselasta.

Itse ajellut nyt viikon IS 300h:lla. A3 meni vaihdossa, eikä kaduta. Eikä tietty pitäisikään, kun autot kilpailevat eri luokissa. A3:een meni tosin enemmän tavaraa kyytiin, eivät ne akut Lexuksessa ihan tilaa syömättä tavaratilan alle mene  :)
 
nasse sanoi:
Kaikki Toyota-huollot huoltavat myös Lexuksia. Sieltä ei vain saa sijaisautoa huollon ajaksi kuten Kaivokselasta.

Saahan noistakin mutta tarkoitat varmaankin että Kaivokselasta saa sijaisauton ilmaiseksi?

Eipä kyllä ole tarvinnut Toyota -huolloissa koskaan sijaisautosta mitään maksaa, ne kun yleensä ovat Toyota Rentin omia autoja niin heille kulut ovat aika olemattomat muutenkin. Ja yleensä on vielä saanut ihan valitakin auton ettei ole sillä pienimmällä Yariksella tarvinnut jurnuttaa.
 
Nonni. Ny niitä olisi eli Kaivokselasta löytyy ruskea showroomissa ja valkoinen ajoon (ehkä nyt saa jo ajaa?). Eikun kiinnostuneet Naksuun tutustumaan...
 
Kuvissa aika häijy. Monessa mielessä. Tekee häijyä, kun ikkunapintaa ei enää ole kuin nimeksi. Tuolta ei näe ulos ilman 360 kameroita ;D Mutta komea silti.
 
pantero sanoi:
...
NX:ssä on rengastuksen suhteen erikoinen ratkaisu. Kun rengaskoko vaihtuu 225/60 R17 koosta 225/60 R18 kokoon, ei rengasprofiili muutukaan vastaavasti. Tämä tarkoittaa sitä, että maavara ja auton korkeuskin kasvaa vastaavasti 25 mm. Nelivetomallissa harkittava vaihtoehto!
...
^Pieni korjaus tähän. Tuo R tarkoittaa vyörengasrakennetta, eikä ympyränsädettä ja tuumaluku on renkaan halkaisija. Niinpä tuo maavaralisäys R17 → R18 samalla rengasprofiililla onkin 12,7 mm. Silti valitsisin nämä renkaat 4-vetoautoon, koska 1,3 cm on oiva lisä maavaraan talven tuiskuja, ym. ajatellen.

Kieltämättä auton keula on aika voimakkaasti muotoiltu. Itse asiassa NX-korissa on kolme eri autoa: 200 vaparikoneella, 200t turbomoottorilla sekä 300h hybridillä. Jos olen oikein ymmärtänyt, NX:ssä on kaksi keulaversiota, tavallinen ja FSport. Tuo FSport on tosiaan aika agressivisen näköinen, tavallinen keula hiukan rauhallisempi ja paremmin 'maastoon' sopiva.

Kunhan tässä kerkeää, täytyy käydä lähemmin tutustumassa...

================================

Tässä NX:n kohderyhmää:

Chief engineer Takeaki Kato said the Lexus NX was developed as a vehicle that suits an urban lifestyle.
"Much like high quality sports watches, bikes and fashion, the NX represents the ultimate in premium urban sports gear," he said.
"Throughout all development phases we were determined to approach the NX from the perspective of young, urban, luxury drivers."

Mainoskin on sen mukainen:

http://blog.caranddriver.com/lexus-nx-shampoo-commercial-is-superweird-pushes-the-boundaries-of-speedo-tolerance/

Hmm. Kait tuolla muutkin saa ajella, vaikkei kuvaus ehkä istukkaan ihan 100 %:sti.  ;D

 

Liitteet

  • Lexus-NX-veljekset.jpg
    Lexus-NX-veljekset.jpg
    39,5 KB · Katsottu: 427
No niin, tulipa tuo Lexus NX 300h AWD koeajettua. Kyseessä oli Comfort Business varustelu, josta puuttuivat nuo kaikkein kovimmat hypetykset ( mm. langaton laturi puhelimelle, Touch Pad, Lexus premium Navigation, yhteys verkkoon, WiFi, HUD, 360 o pysäköintikamera, jne.). Mutta sen sijaan tuossa oli kyllä ihan riittävästi normaaliin autonkäyttöön sopivia varusteita (mm. LED päivä- ja sumuvalot, 8” monitori, 4,2” ajotietokonenäyttö, vaihtuvat mittaristonäytöt, pysäköintitutkat ja peruutuskamera, sähkötoiminen tavaratilan luukku, kosketuksesta aukeavat ovet, ym.)

Ajoasennon sai varsin sopivaksi etupenkkien runsaan liikutteluvaran vuoksi. Istuimet onkin näköjään suunniteltu kaikenkokoisille. Jos istuimen pumppaa ihan ylimpään asentoon, saattaa stetsoni kyllä rypistyä.

Tahara-keinonahka tuntuu miellyttävältä ja koko kojelautanäkymä on laadukkaan ja modernin tuntuinen. Itse tykkäsin kovasti kaiken digidigi-tekniikan seassa kunnon analogisesta kellosta! Ratti on paksu ja hiukan normaalia pienikehäisempi. Ratissa olleita nappuloita ei tiukkatahtisessa koeajossa ollut aikaa opiskella. Olisikohan siinä ollut nuolihiiri multinäytön ohjaamiseksi...

Ohjaus oli OK Kehä III:lla satasen nopeudessa ja tuntui kevyemmältä kuin CX-5:ssa. Tänään oli melkoinen hiivari ja tuli testattua sivutuuliherkkyyskin, joka noissa nopeuksissa ei ollut haitallista (kuten se ei ole CX-5:ssakaan, erona on tosin siinä välillä kuuluva tuulen vinkuna, mitä Lexuksessa ei kuulu).

Hybridisysteemi ei itselle ole kovin tuttu, kun vasta toisen kerran sellaisella ajelin, mutta erittäin nopeasti siihen tottuu. Meno on tyylikästä ja hiljaista. Vaistomaisesti tulee vilkuiltua monitoriin, josta selviää millä powerilla mennään. Kotitiellä kun polkupyöränopeudessa painaa EV-näppäintä, edetään sähköllä vain pienen (tyristori?)vinkunan säestämänä. Yes!

Tätä NX 300h :ta on moitittu jossain koeajossa liian rauhalliseksi, mutta Sport asennossa tuntui tuo kyllä ainakin omiin tarpeisiin liikkuvan ihan riittävästi. Ohi pääsee varmasti maantielläkin, jos kiire tulee.

Tavaratilojen koko on itselle varsin tärkeää ja niitä tulikin tutkittua oikein mittanauhan kanssa. Se näytti leveydeksi 113 cm, korkeudeksi 68 cm, ja syvyydeksi 95 cm. Koko tavaratilan pituus oli 173 cm. Lexuksessa on kiinteä hattuhylly, jonka sijaitsee 33 cm korkeudella. Hattuhyllyn saa pois ja sen voi kätevästi säilyttää tavaratilan pohjan alla (jossa on myös vararengas!). Esite mainitsee, että tavaratilan koko olisi 475 l mitattuna hattuhyllyyn asti, mikä tuntuu hiukan suurelta. Mutta hattuhylly poistettuna takatilaa voi lastata 10 cm korkeammallekin ilman, että näkymä taakse huononee.

Koeajetussa autossa oli panoraamakatto, joka madaltaa tavaratilaa erityisesti takana. Silti oma käsitys on, että koko tila on hieman pienempi kuin CX-5:ssa, mitä litratilavuudetkin kertovat (1520 l/1620 l). Hpj:n kanssa totesimme tavarankuljetuskyvyn kyllä omiin tarpeisiimme riittäväksi.

Sähköistä nelivetoa ei tullut testattua, mutta radio tuli ja Pioneerin 8 ämyriä soi ihan mukavasti. Kun auto on vielä varsin hiljainen, voisi jopa Easy Listening-musaakin harkita kuunneltavaksi. Tässä varustelussa Navi on lisävaruste, jota koeajoautossa ei ollut.

Kokonaisuutena tästä lyhyestä koeajosta jäi varsin mukava fiilis. Bensahybridi ja automaatti on tietysti melkoinen muutos dieseliin ja manuaaliin tottuneelle, jos tällaiseen päätyisi ja edellyttäisi itsensä uudelleenohjelmointia. Eipä kai tuo ylitsepääsemätön paikka olisi...


 
Ensi viikolla olisi tarkoituksena mennä katsomaan tätä uutukaista. Ajamaan tuolla iltatilaisuudessa tuskin pääsee, olisi mielenkiintoista kokeilla miltä se nelivetomalli maistuu.
 
Noniin, käväisinpä vilkaisemassa äsken Lexuksella millainen tuote on kyseessä. Monet panteron huomiot pystyn allekirjoittamaan täysin. Tilaisuus oli tyylikäs, mikä kertonee että asiakkaista (nykyisistä, entisistä ja mahdollisista tulevista) pidetään huolta.

Esillä oli ilmeisesti kaikkia varustetasoja edustavat autot. Noista ehdottomasti hienoimmat olivat F-Sport ja Premier. Comfort Business -mallissa ollut (vakio/lisävaruste?) panoraamakatto rajoitti merkittävästi takapenkkien pääntilaa. Selkänojia sai kallisteltua, mutta joka asennossa pää otti katon suojaverhon kotelointiin kiinni. Hienona ja helpottavanakin ominaisuutena Premier-mallissa oli sähköinen säätö takamatkustajien penkkeihin. Tavaratilan puolelta sai kaadettua sähköllä penkit myös kokonaan. Sähköistuimet oli muissa paitsi Comfort Business -mallissa tuolla. Sähköpenkeissä sai säädettyä mukavan asennon helposti.

Auto itsessään vaikutti kompaktilta ja tyylikkäältä. Ainakin noissa kahdessa kalleimmassa varustetasossa sisustasta oli karsittu tehokkaasti kovaa ja halvan oloista muovia pois. Nappulat olivat selkeät, joskin sijoittelussa voisi hieman petrata. Käsinojat oli hieman kehnot ainakin minulle. Ajotietokoneessa oli kaikenlaista mukavaa informaatiota, jota voisi seurailla ajaessa. Navi oli selkeän oloinen ja muutenkin valikot suomenkielisine teksteineen oli mukavia käyttää. Hieno ominaisuushan oli tuo Touch Pad, joka oli hienotoiminen ja selkeä. Aiemmin olen ajanut nykymallin GS:ää, jossa vastaava ominaisuus hiirimäisellä toteutuksellaan tuntuu Touch Padin rinnalla huonommalta ja vanhanaikaisemmalta. Tuon kautta sai säädettyä oikeastaan kaikki auton asetukset. Perinteisten lämmityssäätimien rinnalla myös tietokoneen kautta sai säädettyä lämpötilat, puhallukset ja muut systeemit. No, hieman kikkailua mutta onpa silti olemassa moinen vaihtoehtoreitti.

Ohjaamon muotoilu oli myös huomattavasti tyylikkäämpää, kuin merkin muissa malleissa. Tyylikkyyttä hieman särkee tuo Lexuksen fiksaatio vanhanaikaiseen vaihteenvalitsimeen. Ruma keppi törröttää kaiken keskellä, kun tyylikkäämpiäkin toteutuksia on. Mittariston asettelu vaikutti hyvältä ja oli selkeä. Mittareiden välissä oli selkeä ja riittävän kokoinen monivärinen näyttö, johon saa ilmeisesti näkymään useampaa eri tietoa ajon aikana. Japanilaisuus näkyi autossa, hyvässä ja pahassa eikä siinä mitään. Mielestäni kuitenkin hienoin ja tyylikkäin kokonaisuus mitä ko. merkki tarjoaa.

Pitää käydä koeajamassa tosiaan tuo nelikkomalli, niin voi kertoa ajokokemuksistakin kylmätyyppien rinnalla. Tekniikkahan on joka tapauksessa mielenkiintoinen.
 
NX:n myynti ja markkinointi näyttääkin käynnistyvän vauhdilla, kun Lexus-sivuille on nyt lisätty eri NX-mallien keskinäisiä vertailutietoja.

Tulkoon nyt korjatuksi taas kerran tuo Comfort-mallin maavara ja korkeus. Ennakkotiedoista poiketen 17 tuumaisten renkaiden koko onkin 225/65 R17, jolloin sen maavara ja korkeus on sama kuin 18 tuumaisilla 225/60 R18 renkailla varustetuilla NX-malleilla.

======================

Huh, NX on ruvennut pyörimään entistä enemmän mielessä ja sen koeajovideoklippejä tuleekin aika ajoin katseltua...
 
Muutaman päivän ollut jo pihassa. :D Nyt tutkitaan ohjekirjaa ja opetellaan auton ominaisuuksia. Kunhan saadaan vähän enemmän kilometrejä alle, kerrotaan lisää ensivaikutelmista...
 
Onnittelut Panterolle uudesta ja vähän erilaisesta autosta. Minulle kynnys olisi liian suuri siirryttäväksi, mutta mielenkiinnolla odotan miltä NX alkaa tuntua.
 
Onnittelut Panterolle! Taisi olla palstan ensimmäinen Lexus? Mielenkiinnolla odotan kokemuksia autosta ja mikäli samalla tarkkuudella jaksat kirjoitella kuin tuosta ex-Mazdastasi, niin ne tulevat olemaan mielenkiintoista luettavaa.
 
Onnittelut! Loistava valinta, NX olisi itselläninkin listalla kärkipäässä jos olisin rahamiehiä.
 
^No oikeastaan ei tarvitse olla sellainenkaan. Meillä oli perheessä kaksi autoa vielä runsas vuosi sitten. Toiselle autolle ei enää silloin ollut tarvetta ja päätimme, että siirrymme yhteen ja samalla upgreidaamme premiumiin. Eli nyt vain toteutimme yhtälön NX = CX-5 + Yeti.

=======================

Tuolla yhtälöllä ei tosin päässyt kuin hiukan mallisarjan perusmallin yläpuolelle. Niinpä esimerkiksi kaikki hypetykset (mm. Touch Pad-kosketuslevy, auton oma WiFi, nettiyhteys, 360o  kamera, HUD-näyttö, puhelimen langaton lataus, Mark Levinsonit, sähköpenkit, ym) puuttuvat.

Vaatii itseasiassa hiukan totuttelua, kun tästä NX:stä puuttuvat (CX-5:een verrattuna) mm. kaistavahti, kaukovalojen ohjaus ja katvealueen valvonta. Tilalla on toki monta muuta hyvää ominaisuutta, niistä aikanaan lisää. Mutta sen voi jo kertoa, että valot ovat erinomaiset.
 
Itse en juuri mitään tiedä hybridien mystisestä maailmasta, mutta sen ymmärrän, että tarkoituksena on vähentää kulutusta. Tähän faktaan perustuen en käsitä miksi esimerkiksi tässä Lexuksessa on matalaviritteinen 2.5 litrainen bensavapari???

Maalaisjärkeen sopisi paljon paremmin joku turbosingeri, oli se sitten bensa tai diesel. Eikös downsizingin teemana ole juurikin kulutuksen alentaminen?
 
Tuo 2,5 litrainen käyttää Atkinsonin työkiertoa joka ilmeisemmin on jonkun verran taloudellisempi kuin "tavallinen". Huono puoli tuossa on juurikin tuo matalampi huipputeho, tästä syystä iskutilavuutta taas on kasvatettu. Onko tuo nyt sitten parempi vai huonompi kuin turbollinen pikkukone? Taloudellinen tuokin on, mutta väännössä ja suorituskyvyssä hävitään. Toisaalta tuo Toyotan hybridin järjestelmä on osoittautunut ns. pomminvarmaksi ainakin Priuksessa.
 
Onnittelut panterolle hienosta hankinnasta, joka on rohkeasti erilainen ja nykyaikainen.

Miten tuo voimalinja on toteutettu - onko siinä edessä ja takana sähkömoottori ? Auttaako bensakone "suoravedolla" vain etupyöriä ? Yritin Lexuksen nettisivuilta äkkiä katsoa, mutta ovat aika hankalat sivut löytää tietoa.
 
Varmaan ajatuksena on yksinkertaistaa käytettävää polttomoottoritekniikkaa ja siksi ahtaminen on jätetty pois korvaten tehotarve kuutiolla. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Atkinson-tekniikka ei oikein sovellu edes ahdettavaksi erikoisen venttiilien overlapin takia.