https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lexus NX 2022->

IS-mallissa myös ML oli saatavissa vaan Luxury(Premier) tai F-Sport.  Hyvältä näyttää kuvissa uusi NX, ei ole vaan minun auto muuten.
 
Henksuli sanoi:
Tänään tuli ajettua Lexus NX450h+ F-sport S mallilla.
Autossa oli 20” kitkat alla ja oli aika hiljainen. Moottorin ääni ei ole niin voimakas mitä tulee IS300h osalta. Lyhyt koeajo ja ei ihan kaikkea kerennyt kokeilla. Normaalisti olisin käynyt keskustassa mukulakivillä ajamassa. Ääniohjaus oli hauska kokeilla. Lähti toimintaa sanomalla ”Hei Lexus” sen jälkeen auto sanoi ”mitä halut tehdä tai kuinka voin olla avuksi”. Lämpötilan pyynnössä auto vastasi esim. Nostetaan lämpö 25 piste nolla astetta astetta.
Myymälässä sitten oli luxury tason 350h hybridi.

Tuotanto alkaa tammikuussa ja huhtikuussa ensimmäiset autot Suomessa. Plugineissa ainoastaan tuo 10 kaiutinta( premium sound) ja ML soitin ainoastaan NX350h F-sport S sekä Luxoryn malleissa.

Mites kulkupuoli tuolla 450hlla? Liikkuuko nuo nykyään jo vähän paremmin?
 
Uusi Lexus NX on nyt näytillä Lexus Kaivokselassa 12.1.2022 asti. Ei ole kuitenkaan koeajettavissa.
 
Randomizer sanoi:
Mites kulkupuoli tuolla 450hlla? Liikkuuko nuo nykyään jo vähän paremmin?

Vähän heikommin liikkuu kuin platform-sisar RAV4-plug-in. Taisi olla 6,3 s 0-100 km/h. Kevyempi sisar 6 s 0-100 km/h.
 
Kaivokselasta tuli viestiä, että nyt olisi NX 450h+ koeajettavissa. Tarvitsee varmaan käydä testaamassa mitä on tullut tilattua  :D
 
Tällä videolla kiihdytystesti, väistökoe ja kulutustesti. Itselataava vs plug-in.
Ulkoväriltään valkoinen auto on itselataava.

https://youtu.be/EVpPZlLnqOY?t=1183

Kulutustestin tulokset näkyvät ruudulla 32 min kohdalla. Olen itse yllättynyt siitä miten pieni itselataavan kulutusetu on plug-iniin verrattuna. Kun hinta on Suomessa sama (eriävän autoverokohtelun vuoksi) niin ei montaa syytä valita itselataavaa, tietysti maailmalla itselataava varmaan yleensä selvästi edullisempi.
 
Tässä ne kulutukset. Itse en muuta jaksanut katsoa ja varsinkaan kuunnella.
 

Liitteet

  • 2D0DD84F-017C-41E3-82D5-E244D7AA5D1C.jpeg
    2D0DD84F-017C-41E3-82D5-E244D7AA5D1C.jpeg
    20,1 KB · Katsottu: 211
Naapurissa asuvat naapurimaan asukkaat olivat hommanneet näköjään tuollaisen 350h Luxury varusteilla Terrane Khaki värityksellä. Onhan tuo kyllä aika hienon näköinen ilmestys, jotenkin selkeällä erolla konsernisisareen Rav4:een.
 
Lyhyellä matikalla pääsin tällaisiin lukuihin:

Otetaan nuo mitatut maantiekulutukset, itselataava 6,0 litraa/100km ja plug-in 6,4 litraa/100 km. Ajatellaan, että jokaisen reissun aluksi plug-in kulkee sen 60 km sähköllä.

Vasta 960 kilometrin ajon jälkeen ovat molemmat kuluttaneet yhtä paljon bensiiniä.

Tietysti vapaassa markkinataloudessa peliin astuisi se, että itselataava on ostohinnaltaan selvästi edullisempi, mutta Suomessahan noin ei ole.
 
Vähän reilut viikko sitten kävin hakee liikkeestä nx450h ja olen ollut tyytyväinen. Tällä hetkellä vähän yli 500km ajettu ja kulutus on 2,5l/100km. Ainut päänsärky ollut taloyhtiön ja isännöinnin välinen säätö vaikka kaikki piti olla kunnossa latauspisteen kanssa. Julkisella latauksella on nyt väliaikaisesti hoidettu.
 
Uusimman TM:n mukaan seuraavassa numerossa olisi Plug-in SUV vertailu, jossa on mukana Lexus NX.

En muista Lexuksen olleen mukana yhdessäkään normaalissa TM vertailussa yli 10 vuoteen.

Kyllä Lexuksella pitäisi menestysmahdollisuuksia olla. TM:hän mittaa tiettyjä sellaisia harvemmin vertailuissa huomioituja juttuja, joissa Lexukset ovat aiemmin menestyneet; mm. automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminta ja ajovalojen teho. Toki jää nähtäväksi miten hyviä nuo ovat uudessa NX:ssä.
 
PH+EV sanoi:
Vähän heikommin liikkuu kuin platform-sisar RAV4-plug-in. Taisi olla 6,3 s 0-100 km/h. Kevyempi sisar 6 s 0-100 km/h.
Muistelen että NX kulkee 200 ja Plugari-Rav4 vain 180. Sama tekniikka mutta premiumissa enemmän kulkua - halutaan tehdä pesäeroa rahvaaseen.
 
Insomnia sanoi:
Ei kulje. Tekniikka on sama ja tuo on sen tekniikan rajoittama huippunopeus. Ei mikään valmistajan päätös softalla rajoittaa.

Voi todeta tuolta https://www.lexus.fi/content/dam/lexus/nmsc/finland/esitteet/Lexus-NX-ennakkoesite.pdf

Kulkee. Zeperfs-sivustolla keskiarvo-mittaustuloksia uudesta plugari-NX:stä. Todellinen huippu Lexuksella 209 km/h (ilmoitettu muualla maailmalla 200) ja plugari-Ravilla 191 km/h (ilmoitettu 180). Eli eroa on. Kiihtyvyydessä Rav4 oli hitusen nopeampi, kaikkiin nopeuksiin aina 180:een saakka. Ohituskiihtyvyys 80-120 oli NX:ssä 4,0 ja Ravissa 4,3.
 
Bobo sanoi:
Kulkee. Zeperfs-sivustolla keskiarvo-mittaustuloksia uudesta plugari-NX:stä. Todellinen huippu Lexuksella 209 km/h (ilmoitettu muualla maailmalla 200) ja plugari-Ravilla 191 km/h (ilmoitettu 180). Eli eroa on. Kiihtyvyydessä Rav4 oli hitusen nopeampi, kaikkiin nopeuksiin aina 180:een saakka. Ohituskiihtyvyys 80-120 oli NX:ssä 4,0 ja Ravissa 4,3.

Kun voimalinja on tehontuotannoltaan kaiketi identtinen (?) niin tuo haiskahtaisi erolta "CVT"-planeettapyörästön loppuvälityksessä. Tuntuisi hieman omituiselta kikkailulta.
 
Onko tuo akun kapasiteetti 18,1 kWh brutto vai netto?

Kävin tätä tällä viikolla paikallisessa myymälässä katsomassa ja tämä nostatti kyllä omistamishaluja, vaikka tällä hetkellä auton vaihto ei muutamaan vuoteen olekaan ajankohtaista. Samalla tuli koeistuttua ES300:n facelift malli ja senkin sisätilat huokuivat sellaista tyylikkyyttä, että otan kyllä seuraavaan autonvaihtoon myös Lexukset valintalistalle.
 
Taavetson sanoi:
Kun voimalinja on tehontuotannoltaan kaiketi identtinen (?) niin tuo haiskahtaisi erolta "CVT"-planeettapyörästön loppuvälityksessä. Tuntuisi hieman omituiselta kikkailulta.

Aikoinaan Lexus IS (Sedan) ja RC (Coupé) malleissa oli sama hybridijärjestelmä, 223 hv.

Ilmoitetut huippunopeudet olivat kuitenkin:

Lexus RC 300h: 190 km/h
Lexus IS 300h: 200 km/h
 
PH+EV sanoi:
Se on sitten yli vuoden toimitusaika NX 450h+:ssakin. Ei ole helppoa auton vaihto.

Yli vuoden menee minullakin odotus, vaikka tilattu joulukuussa 2021. Nyt toimitusarvio tammikuu 2023, alunperin oli elokuu 2022.
 
Hätäisimmillä (minulla) ei tulisi auton vaihdosta mitään näillä aikatauluilla, kun vuoden aikana mieli ehtii muuttua jo moneen kertaan :) Toivottavasti tilanne normalisoituu siihen mennessä kun on seuraavan kerran autonvaihto käsillä. Lexuksen tuleva sähköinen sedan tms. voisi olla vihdoin se auto, jolla meikäläinen siirtyy Lexus-leiriin.
 
tpu sanoi:
Hätäisimmillä (minulla) ei tulisi auton vaihdosta mitään näillä aikatauluilla, kun vuoden aikana mieli ehtii muuttua jo moneen kertaan :) Toivottavasti tilanne normalisoituu siihen mennessä kun on seuraavan kerran autonvaihto käsillä. Lexuksen tuleva sähköinen sedan tms. voisi olla vihdoin se auto, jolla meikäläinen siirtyy Lexus-leiriin.

Kyllä tämä vähän tietysti itseä harmittaa, että tulee tällainen puolen vuoden viivästys, mutta lohtuna on se että nyt vaihtoon menevällä autolla on "ilmaista" ajaa, kun vaihtohyvitys pysyy ennallaan mikä oli sovittu.
 
Robi sanoi:
Kyllä tämä vähän tietysti itseä harmittaa, että tulee tällainen puolen vuoden viivästys, mutta lohtuna on se että nyt vaihtoon menevällä autolla on "ilmaista" ajaa, kun vaihtohyvitys pysyy ennallaan mikä oli sovittu.
Omalla kohdalla myös oli tosi hyvä vaihtohyvitys ja kokeilin kolme kuukautta ennen auton saapumista autovex palvelun kautta ja jäi yli 1000€ mitä autoliike 2021 lokakuussa tarjosi. Nyt ajeltu nx450h 9tkm ja ollut tosi passeli omiin ajoihin ja sähkön range myös 96 km näyttää mittari. Toukokuussa yhtenäisellä ajolla meni 85 km heittämällä.
 
NX 450h+ on ilmeisesti varustettu samanlaisella sisätilojen esilämmityksellä kuin RAV4 plug-in hybrid, eli käyttää lämpöpumppua esilämmitykseen, jonka saa puhelinsovelluksella laitettua päälle. Kuinkahan tuo Lexuksessa toimii, kun RAV4:ssä on kommenttien mukaan melko tehoton?