pantero sanoi:
.....
Lexus Enthusiast-sivulla olevan huhun perusteella 500h:n tehot olisivat huomattavasti 450h:ta korkeammat:
'A rumor last year claimed the LC 500h would be equipped with a 3.5L V6 “multi-hybrid” based on the GS 450h powertrain. The redesigned engine and hybrid system would have “significantly improved” heat efficiency and fuel economy, boosting power from 349 horsepower (260kW) to over 469 horsepower (350kW).'
Lexus LC 500h:n julkistus on 1.3.2016 Genevessä. Silloin saadaan lisätietoa (toivottavasti myös tehoarvoja tästä uudesta Multistage-hybridistä).
Eipä tuolla Genevessa paljoa uutta tietoa 500h hydridistä tullut, kuin mitä tässä virallisessa lehdistötiedotteessa on:
https://lexus.pressroom.com.au/press_release_detail.asp?clientID=3&prID=9690&navSectionID=2
LC 500h specifications
....
Overall length: 4,760mm
Overall width: 1,920mm
Overall height: 1,345mm
Wheelbase: 2,870mm
Layout: Front engine/rear wheel drive
Engine type: 3.5-litre hybrid
Engine capacity (cc): 3,456
Valve mechanism: 24-valve DOHC VVT-i
Cylinders: 6
Bore (mm): 94
Stroke (mm): 83
Engine maximum output (kW):
220@6,600 193@6000
Engine maximum torque (Nm):
348@4,900 335@4600
Battery maximum output (kW):
44.6 ~37
Battery type:
Lithium Ni-MH
Battery voltage (V):
310 288
Battery weight (kg):
50 ?
Total system output (kW/HP):
264/354 230/313
Target 0-100 km/h (sec): sub-5 sec
Eli tuo huhu taisi olla Esson baarista lähtöisin. Tosin, kyllä tästä uudesta 500h-hybridistä irtoaa enemmän tehoja(lihavoituna), kuin RX:n 450h:sta (sinisellä), joten merkintä 500h lienee perusteltua.
Toinen uudistus LC:ssä on hybridikoneistoon lisätty nelivaihteinen automaattivaihteisto. Rakenneratkaisu on vielä hämärän peitossa, mutta järjestelystä kerrotaan olevan mm. seuraavia etuja:
-normaalissa hybridikäytössä (Eco/Normal mode) sähkömoottorit toimivat pienemmällä kierrosluvuilla ja paremmalla hyötysuhteella ja mm. sähköajo on mahdollista aina 140 km/h asti
-sport/sport+ moodissa järjestelmä simuloi 10 vaihteista automaattiboxia antaen erittäin 'urheilullisen' tuntuman. Jossakin kerrottiin, että LC 500h:lla pystyy ihan oikeasti driftaamaan. On selvää, että autolehdet odottavat kihelmöiden ensimmäisiä koeajoja
Kolmas uudistus on Lithium akuston käyttöönotto tehohybridissä. Akusto on kevyempi ja suorituskykyisempi kuin NiMH. Olisiko tämä lähtölaukaus vaihtaa pikkuhiljaa NiMH:t Lithiumeiksi kaikissa konsernin hybridikoneistoissa?