Auton mittariin pamahti 220tkm ja tällä ollaan siis ajettu nyt 6 vuodessa 100tkm. Ketjun aloittamisestakin on jo 5 vuotta ja voisin vähän päivittää miten viime vuosina on autolla pärjätty:
Korjaukset ja huollot:
188tkm kohdalla alkuperäinen, siinä vaiheessa 10v vanha akku sippasi. Taisi olla ennätys omalla kohdalla ja vähän huvittaa että se päästettiin niin vanhaksi. Osasto "liikaa autoja, eikä muista kaikkea"...
Käytännössä perushuolloilla mentiin 192tkm asti, jolloin tehtiin jarrujen täydellinen uusinta jarrusatuloita myöten. Hinta. 1620€ (Lexus Kaivoksela)
195tkm kohdalla vaihdettiin laturi kun latauksen merkkivalo alkoi palamaan taulussa. Hinta. 679€. (Lexus Kaivoksela) Laturi oli erikoinen juttu, kun autossa on sähköinen ohjaustehostin ja ihmettelin kuukausia ennen laturin hajoamista, että ohjaus tuntuu välillä oudolle. Siinä oli ikään kuin hetkellisiä katveita ja valitin sitä huollossakin mutta missään ei ollut vikaa. Kulmatkin katsottiin mutta kaikki oli ok. Kun laturi lopulta vaihdetiin, muuttui ohjaus kerrasta paremmaksi = takaisin normaaliksi.
200tkm kohdalla vaihdatin uudet takaiskarit koska alla oli alkuperäiset. Tarkkaa hintaa ei ole tässä antaa koska samassa tehtiin huolto, mutta n 500-600€:n luokkaa (Lexus Kaivoksela).
204tkm toinen ajovalon korkeussäätö jumiutui, johtuen umpioon päässeestä kosteudesta. Molemmat umpiot vaihdatettiin samalla ja tämän hinta oli jo pikkasen "ei tästä maailmasta" = yht. 1800€ töineen. Tilasin aluksi jenkeistä 800€:n "piraatti"umpiot mutta niiden valokuvio oli väärä ja jouduin palauttamaan ne. Ei auttanut kuin ostaa marmorilta uudet. No onneksi auto oli firman...
218tkm pakoputki alkoi vuotamaan ja Lekan huollossa tarjottiin suoraan uutta keskipalaa = 1700€ töineen (pätkässä mukana katalysaatorit). Vein auton sitten Espoon pakoputkihuoltoon jossa se kohta hitsattiin kuntoon ja hinta 50€.
Auto on ollut siis firman ja sitä on kustannuksista säästelemättä huollettu 90%:sti Lexus Kaivokselassa. Varmasti kustannuksissa olisi päässyt helpommalla jos olisi käyttänyt enemmän nyrkkipajaa, kuten räikeästi tuon pakoputken kanssa näki. Yhteenvetona voin sanoa, että hyvin se on pelannut nämä vuodet.
Kyyti ja muut havainnot:
Yleisesti kaikki sähkö/mekaaniset laitteet toimivat, ja tämä on ollut niin vähävikainen kuten Tojon tuotteista odotinkin. Jarruja ja pakoputkia nämä kaverit ei näköjään osaa kestäviksi tehdä mutta muuten kyllä pelaa.
Kyydiltään auto menee hienosti ja äänettömästi kuten 100tkm sitten. Iskarithan on autoon siis vaihdettu kertaalleen ympäriinsä. Keskikulutus pyörii tässä taajama-ajossa n 10 - 11l/100km lukemissa. Maantiellä olen saanut ajotietokoneeseen jopa 6.8l/100km lukemia ja tämä tuntuu Porschen maasturin jälkeen menevän höyryillä. ;D
Keskikonsoliin ilmestyi tässä keväällä nitinää ja sen korjaamiseen löytyi hyvä video youtubesta. Näiden ohjeiden mukaan nitinät sai poistettua ja saa taas nauttia hiljaisuudesta... Tai huudattaa Mark Levisonin poppikoneita
Mitä tästä saa myymällä vert. mitä se antaa ajossa = en taida olla vaihtamassa (tätä) autoa vielä pitkään aikaan.