https://yliteippaus.fi/

Lexus GS-sarja / S190, kolmas sukupolvi

Aika uskollisesti olen ajellut normaalilla hybridimoodilla alusta saakka. Ajattelin seuraavalla tankillisella tehdä empiiristä tutkimusta ja ajella power-moodilla. Aina välillä kun olen kokeillut, on se viehättänyt, koska auto on hurjan ärhäkkä ja vastaa kaasuun ilmaan mitään viiveitä. Sellainen aktiivinen ajettava tulee tästä, kun poweria käyttää. Katsotaan, onko tuolla vaikutusta kulutukseen kuinka, kun ajon luonne pysyy muuten samanlaisena. Varmaan tulee vähän ärhäkämmin ajettua, mutta tuskin paljon. Ei näillä rajoituksilla... Nyt kun on kunnolla lämmennyt, auto tuntuu tarjoavan sähköä käyttöön tosi hanakasti ja ajelin tänään uuden ennätyksen, vajaata kuuttakymppiä jonossa peräti 1.3 kilometriä ennen kuin polttomoottori tuli mukaan. Kulutuspalkkeja tutkaillessa olin havaitsevinani, että huolimatta suht hulvattomasta kiihdyttelystä, palkit olivat paljon lyhyempiä kuin tähän saakka. Näyttää tykkäävän tämmöisestä 15-18 asteen plus-kelistä tämä härveli.
 
Minkälaisiin kulutuslukemiin pääsee GS450h:lla matka-ajossa?
 
-Maantieajo keväällä hissutellen talvirenkailla 225/45/17 max. 80 km/h, alle 6.6 l/100 km ei ole päässyt
-Maantieajo kesällä 245/40/18 eipä juuri alle 7 l/100 km pääse. Normaalisti ajellen sen 7.5 l/100 km
-Moottoritieajo kesällä @130kmh ottaa sen n. 8.2-8.5 l/100 km

Tankkaukset Fueliossa ylhäällä vuoden ajalta ja koko vuoden keskikulutus 9.56 l/100 km. Ajo koostuu pääasiassa työmatka-ajosta 8 km suuntaansa kantahämäläisessä kaupungissa. Autossa ei myöskään moottorinlämmitintä joten talvisin kulutus pyöriikin pakkasista riippuen 10.5-11.5 l/100 km välillä ja kesällä sitten järjestään 8-9 l välissä.

Auto -08 facelift jos jtn merkitystä
 
Koeajoin GS 450h, muutamia havaintoja:

- Äänieristys oli posiitiivinen yllätys, hiljainen auto.
- Autossa saa erittäin hyvän ajoasennon (sähkösäätöiset penkit).
- Ratti on hirveä. Huonosti muotoiltu ja liian ohut. Suuri osa siitä päällystetty liukkaalla jalopuulla.
- Vaihdevalitsin toimii oudosti, pitää veivata eteen taakse ja sivulle samaan aikaan että pääsee D, R, P yms. Ehkä tottumiskysymys.
- Ohjaus. Ainakin tällä rengastuksella todella kevyt, tunnoton ja epämääräinen keskialueella.
- Mukavuuspainotteinen alusta, 18" vanteillakin mennään hyvin pehmeästi.
- Missä auton tehot? Missä reagointi polkimeen? Ei ole. Onko tää nyt niitä kuminauhavetoja? Vaikka ajotilat sportille maksimit, niin ei löydy menohaluja pariin ekaan sekuntiin. Eikä senkään jälkeen tunnu kiihtyvän. En oikein usko että tämä on oikeasti 6 sec 0-100?
- Outo kattoverhoilu, tämä tuntui olevan kaikissa Lexus-autoissa. Onko se muovia vai kangas? Ei se ainakaan ole pehmeää.

 
lnaukkar sanoi:
Koeajoin GS 450h, muutamia havaintoja:

- Äänieristys oli posiitiivinen yllätys, hiljainen auto.
- Autossa saa erittäin hyvän ajoasennon (sähkösäätöiset penkit).
- Ratti on hirveä. Huonosti muotoiltu ja liian ohut. Suuri osa siitä päällystetty liukkaalla jalopuulla.
- Vaihdevalitsin toimii oudosti, pitää veivata eteen taakse ja sivulle samaan aikaan että pääsee D, R, P yms. Ehkä tottumiskysymys.
- Ohjaus. Ainakin tällä rengastuksella todella kevyt, tunnoton ja epämääräinen keskialueella.
- Mukavuuspainotteinen alusta, 18" vanteillakin mennään hyvin pehmeästi.
- Missä auton tehot? Missä reagointi polkimeen? Ei ole. Onko tää nyt niitä kuminauhavetoja? Vaikka ajotilat sportille maksimit, niin ei löydy menohaluja pariin ekaan sekuntiin. Eikä senkään jälkeen tunnu kiihtyvän. En oikein usko että tämä on oikeasti 6 sec 0-100?
- Outo kattoverhoilu, tämä tuntui olevan kaikissa Lexus-autoissa. Onko se muovia vai kangas? Ei se ainakaan ole pehmeää.

Minulla ei ole mahdollisuutta koeajaa kuin virtuaalisesti :) ( Liian kallis auto minulle)

 
Tuohon GS 450 h:n kulkupuoleen muutama kommentti.

-Tässä autossa ei Suomessa tarvitse vaihteita vexlailla, valitsimen asento D:n riittää.

-Jos haluaa liikkua ripeästi, niin silloin Sport asento päälle nupista kaakkoon kiertämällä.

-Sport asennossa sähkömoottori tuuppaa lisämomenttia polttomoottorin avuksi viiveettä, jolloin pienissä nopeuksissa kiihtyvyyden kasvun huomaa heti selkärangassakin. GS 450h:n sähkömoottori MG2 on 147 kW ja siinä on max vääntöä 275 Nm heti alemmista kierroksista alkaen.

-GS 450 h:ssa on sama e-CVT ratkaisu, kuin 600 h:ssa. Molemmissa sähkömoottori on kytketty alennusvaihteella e-CVT:n planeettapyörästöön. Alennusvaihteessa on kaksi asentoa, jotka voidaan kytkeä ajon aikana ~viiveettä päälle. Alemmissa nopeuksissa välitys on suurempi ja korkeammissa nopeuksissa pienempi. Tuon vaihtokohdan huomaa selvästi Umlautin postaaman videon kiihdytyksissä (5500 rpm ja 110 km/h:n kohdalla).

-Esim. RX 450 h:ssa tätä MG2:n tuplavaihdeasentoa ei ole, joten max nopeus rajoittuu sähkömoottorien kierroslukujen vuoksi 200 km/h, kun se GS 450 h:ssa on 250 km/h.

=========================

Ehdotankin koeajon uusimista silloin kun pito takarenkaiden ja tienpinnan välillä on varmasti kohdillaan. Samoin kannattaa pyytää koeajoauton mittaristoon asennetuksi tuo videolla näkyvä oikea kierroslukumittari Eco-härvelin tilalle.  ;)
 
Ensimmäiseksi kiitos Pantero selvityksestä!

Voimalinja oli tuota reagoinnin/tehon puutetta lukuun ottamatta loistava. Sehän toimi hyvin pehmeästi ja miellyttävästi liikenteen mukana mennessä, sähkö ja bensa tai sekä että. Ei mitään moitetta, yhtä portaattomasti kulki kuin esim. mersun 350e tai bemarin 530e.

Mutta sitten tuo teho ja vastine kaasuun. Oma takaveto lähti kuin tykin suusta samassa paikassa, jossa tuo Lexus vaan himmaili eteenpäin. En osaa täysin sanoa, että oliko auto vaan väärässä tilassa vai oliko syy renkaissa tai luistonestossa. Voihan se olla myös ihan illuusiota, jonka tuo voimalinja tuottaa. Lisäksi polkaisussa on selkeästi enemmän viivettä ennen kuin bensa saa kierrokset ylös ja tehon ulos, vrt vaikkapa mersun tai bemarin hybridi, vaikka siis yhtälailla sport-tilassa.

Mutta koeajo ja myymälän autoissa istuskelu ei valitettavasti jättänyt yhtään mielenkiintoa toiseen koeajoon. Tuli se fiilis, että ohjaus ja alusta ovat noissa perhe-sedaneissa liian Toyota. Ymmärrän täysin mikä näissä viehättää, mutta eivät tunnu omaan käteen ajajan autoilta. Nuo erikoisemmat 2-oviset varmasti enemmän, mutta sellaiset eivät Lexus-merkkisenä yhtään viehätä.


 
Lapun lattiaan tallaaminen tekee pakostakin pientä viivettä, koska e-CVT:n MG1 joutuu vaihtamaan pyörimissuuntaa kun ICE:n kierrokset nousee tappiin. Asian havainnollistaa tämä tuttu kakkos-Priusin simulaatio:

http://eahart.com/prius/psd/

Laittakaa alkutilanteeksi vasemmasta palkista (MG2) nopeutta 50 mph, ja keskipalkista ICE:lle vaikka 1200 rpm. Sitten vetäiskää ICE:stä kierrokset tappiin ja huomatkaa kuinka keskellä sininen MG1 vaihtaa suuntaa...

Ja muutenkin, se teho ei tule potkaisemalla vaan nousee tasaisemmin ylös, joka ei sitten tunnu samalla tavoin persdynossa vaikka mittarin neula nousee. Näissä nimenomaan silkinpehmeä vedon ja jarrutuksen välinen siirtymä arkiajossa on se juttu, ja ajan myötä se nollaa persdynoa niin että sen fiiliksen löytää jopa Auriksesta kun poljinta painaa ja nostaa hitaasti, olematta silti tientukkona. Riehumiseenhan näitä ei ole tehty, ja on ymmärrettävää ettei ne miellytä "dynaamisen ajotyylin(tm)" omaavia kuskeja.  :)
 
lnaukkar sanoi:
.....
Voimalinja oli tuota reagoinnin/tehon puutetta lukuun ottamatta loistava. Sehän toimi hyvin pehmeästi ja miellyttävästi liikenteen mukana mennessä, sähkö ja bensa tai sekä että. Ei mitään moitetta, yhtä portaattomasti kulki kuin esim. mersun 350e tai bemarin 530e.

Mutta sitten tuo teho ja vastine kaasuun. Oma takaveto lähti kuin tykin suusta samassa paikassa, jossa tuo Lexus vaan himmaili eteenpäin. En osaa täysin sanoa, että oliko auto vaan väärässä tilassa vai oliko syy renkaissa tai luistonestossa. Voihan se olla myös ihan illuusiota, jonka tuo voimalinja tuottaa. Lisäksi polkaisussa on selkeästi enemmän viivettä ennen kuin bensa saa kierrokset ylös ja tehon ulos, vrt vaikkapa mersun tai bemarin hybridi, vaikka siis yhtälailla sport-tilassa.
......
Tässäpä faktapohjaista vertailua GS 450 h vs. BMW 530 e  ;)

http://www.zeperfs.com/en/duel1533-6780.htm

Aika lailla tasaista on kiihtyvyys kaikki nopeusalueet huomioonotettuna; ZePerfs arvottaa GS:n jopa himpun bemaria paremmaksi (149/145). Paikalta lähdettäessä BMW kiihtyy hiukan nopeammin, mutta 80 kmh:sta ylöspäin kiihdytettäessä puolestaan GS on parempi.

========================

Selitys ainakin itselleni on MB GLC 350 e koeajon perusteella kaasupolkimen käyttö. Mersussa auto loikkasi eteenpäin kun kaasua käytti Lexuksen malliin. T/L:n hybrideissä ’kaasupoljin’ ei vaikuta suoraan polttomoottoriin, vaan kertoo tietokoneelle, että nyt mennään. Poljin on survaistava aikalailla pohjaan, jotta kaikki sähkömoottorin teho ja vääntö saadaan käyttöön. Sähkömoottorihan reagoi heti ilman viiveitä. GS:ssä sähkömoottorin apu jatkuu vielä varsin pitkälle nopeusmittarin ylärajoille asti verrattaessa esim. 0 – 200 kmh kiihdytysaikoja (GS 21,6 s vs. BMW 26,8 s).
 
tohis sanoi:
Lapun lattiaan tallaaminen tekee pakostakin pientä viivettä, koska e-CVT:n MG1 joutuu vaihtamaan pyörimissuuntaa kun ICE:n kierrokset nousee tappiin. Asian havainnollistaa tämä tuttu kakkos-Priusin simulaatio:

http://eahart.com/prius/psd/

Laittakaa alkutilanteeksi vasemmasta palkista (MG2) nopeutta 50 mph, ja keskipalkista ICE:lle vaikka 1200 rpm. Sitten vetäiskää ICE:stä kierrokset tappiin ja huomatkaa kuinka keskellä sininen MG1 vaihtaa suuntaa...
.......
Oma näkemys on kylläkin sellainen, että MG1 pyörii vastapäivään lähinnä vain sähköajossa, koska silloin polttomoottori (ICE) on pysähdyksissä.

Normaali kiihdytyksessä MG1 pyörii vinhasti ja säätää välitystä optimaalisesti polttomoottorin kierrosluvun mukaan. Tätä voi tutkia tuosta Umlautin kiihdytysvideosta. Siitä on luettavissa seuraavat nopeudet ja ICE:n kierrosluvut: 10 mph-2000 rpm, 17 mph-3000 rpm, 27,5 mph-4000 rpm ja 41 mph-4500 rpm. Tuosta eahartin liukusimulaattorista on luettavissa vastaavat MG1:n ja alennusvaihteella korjatut MG2:n kierrosluvut.

Priusin (Gen 2:n) simulaattoria käytettäessä, kun MG2:n kierroslukua korjataan GS:n alennusvaihteen suhteella 3,9 saadaan kohtuullisen luotettavia tuloksia. Simulaattorissa ICE:n maksimikierrosluvuksi sallitaan vain 4500 rpm, mutta MG1:n arvoja lasketaan myös gen2:n maksimin yläpuolelle.

Saadaan seuraava taulukko:

ICE Nopeus(mph) MG1 MG2/MG2 tod

2000 10       5800   585/2300
3000 17       8200   1000/3900
4000 27,5   10000 1600/6250
4500 41       9850   2400/9350

Eli voimakkaassa kiihdytyksessä MG1 pyörii plussalla.
 
pantero sanoi:
Tässäpä faktapohjaista vertailua GS 450 h vs. BMW 530 e  ;)

http://www.zeperfs.com/en/duel1533-6780.htm

Kiitos! Ei tuo nyt yhtä dramaattiselta tuon valossa näytä kuin mikä mun kokemus oli.

Toisaalta tuossakin on "tehon puutetta" läsnä, kun eroa on huimasti 252 hp vs 345 hp, mutta silti BMW voittaa 0-100 ja kaikki kick down kiihdytykset. Tämä on tietysti Lexus myyjän vika, kun meni ennen koeajoa sanomaan autoa tehomalliksi ja mainostamaan 350 hevosvoimaa löytyy.. ;D odotusten hallinta ei nyt toiminut. Muuten en olisi sitä tehoa sieltä edes osannut kaivata.
 
^

Muistelisin että satasen jälkeen katsellaan sitten perävaloja(nopeasti loittonevia).
 
Noiden linkattujen mittausten mukaan käytännössä autot ihan rinta rinnan 140 kmh asti ja sitten Lexus alkaa vetää eroa, kuten tietysti pitääkin noin isolla tehoerolla.
 
Isommat Lexus-mallit ovat autoja jossa vauhtia ei pahemmin huomaa ja näissä tuntuu, että tehot häviävät ikään kuin pieru saharaan. Autojen äänettömyys on varmasti yksi syy ns. nopeussokeuden muodostumiseen mutta uskoisin tätä efektiä on todennäköisesti myös tavoiteltu.

Pahin "tehojen huomaattomuus" on tuntunut  vm08 LS460 -mallissa jota kävin muinoin koeajassa. 380hv ja luvattu kiihtyvyys 5.7s 0-100km/h. Jos tätä ei olisi etukäteen tiennyt, niin olisi veikannut noin 2s huonompaa aikaa.
 
lnaukkar sanoi:
.....
Toisaalta tuossakin on "tehon puutetta" läsnä, kun eroa on huimasti 252 hp vs 345 hp, mutta silti BMW voittaa 0-100 ja kaikki kick down kiihdytykset. Tämä on tietysti Lexus myyjän vika, kun meni ennen koeajoa sanomaan autoa tehomalliksi ja mainostamaan 350 hevosvoimaa löytyy.. ;D odotusten hallinta ei nyt toiminut. Muuten en olisi sitä tehoa sieltä edes osannut kaivata.
lnaukkar sanoi:
Noiden linkattujen mittausten mukaan käytännössä autot ihan rinta rinnan 140 kmh asti ja sitten Lexus alkaa vetää eroa, kuten tietysti pitääkin noin isolla tehoerolla.

Tässä ehkä oikeampi GS-versio tuohon vertailuun. Ainakin hinta on nyt lähempänä bemaria ja suoritusarvot ovat käytännössä samat kuin tuossa aikaisemmassa...

http://www.zeperfs.com/en/duel4373-6780.htm

Mietiskelin hiukan lisää tuota kiihdytysviivettä ja täytyypi hiukan pakittaa...

Kokeilin näet kappareissulla RX:lle (jonka 60 kmh:ssä D-asennossa sain pidettyä pelkällä sähköajolla) tarjota reilummin kaasua ja kyllähän siinä pieni viive oli, kun polttomoottori käynnistyi ja kierroslukumittari rupesi kelaaman kierroksia auton kiihtyessä. MG2 vääntää tosin heti suoraan pyöriin akun avustuksella, mutta MG1:n pitää vaihtaa pyörimissuuntaansa (kuten Tohis mainitsikin) ja pyöräyttää samalla polttomoottori käyntiin. Toistin saman RX:ssä Sport-asennolla 60 kmh:ssa, jolloin polttomoottori ei sammunut vaan pysyi käynnissä, joten reagointi kaasuun oli nopeampaa.

Ongelma tuon eahartin liukusimulaattorin tulkinnassa on se, että siitä selviää vain MG1:n, ICE:n ja MG2:n kierrosluvut (koska ne ovat planeettapyörästöllä mekaanisesti lukittu toisiinsa), mutta ei välitettäviä momentteja. Tietokonehan ohjaa ilmeisen mutkikkaiden sääntöjen mukaan sähkövirtoja akuston, MG1:sen ja MG2:sen välillä sekä ICE:n kaasua optimikiihdytyksen aikaansaamiseksi. Tasanopeuksissa optimoidaan puolestaan polttonesteen kulutusta.

Mielenkiintoinen huomio, kun vertaa 40 – 140 kmh aikoja, ovat ne GS:llä nopeampia kuin BMW:llä vaikka 0 – 140 kmh ajat ovat samoja. Suurempaa viivettä kaasuun reagoinnissa ei GS:llä silloin voi olla, joten polttomoottori on jo käynnissä ja akku sekä MG1 pystyvät heti syöttämään MG2:lle lisävirtaa polttomoottorin tueksi.

=======================

Kyllähän tuossa GS 450 h:ssa hybriditekniikka on parasta, mitä T/L:n ’täyshybrideistä’ tänä päivänä löytyy ja auto lienee suunniteltu juuri autobaanoille yli 200 kmh leikittelyihin ja härnäämään siellä A, B, M ja P-alkuisia automobiileja. ;)

 
Koeajoin itsekin tuon GS 450 h:n; raportti löytyy täällä

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=6307.0#new

Samalla tuli kokeiltua tuota kaasuun vastaavuutta. Jos pistää Sport S tilan päälle, ei pedaalin painalluksella tule viivettä, vaan auto lähtee ripeästi kiihtymään nopeudesta riippumatta. Talvikelistä johtuen 100 enempää ei tullut kokeiltua, mutta tuon ZePerfsin datan perusteella siitä eteenpäinkin menon pitäisi vain parantua.

=============================

Kulutus oli myös varsin maltillista (koeajossa 6,7 l/100 km), vaikka koko ajan oli Sport S käytössä. Paluumatkalla Kaivokselasta kokeilin myös RX:llä Sport-tilaa ja viiveettä kiihtyi sekin (tosin maltillisemmin kuin GS). Kulutus näytti olevan noin litran verran enemmän kuin GS:llä tavanomaisessa iltapäiväliikenteessä.
 
IC1970 sanoi:
^Tämä on Executive , sen tarkempaa en tiedä. Tästä puuttuu myös nuo mainitsemasi kattoluukku, aktiivinen vakkari ja jalopuut ratista ja kepistä. Vakkari on se sama mikä kaikissa Toyotissa, vähän suurpiirteinen välillä, mutta menettelee. Muuten en oikein keksi, mitä muuta tässä pitäisi olla, kuin mitä on. Uutena, v.2010 tämä on maksanut karvan alta 90000, sen verran sain selville. Tähän vuosimalliin 2010 tuli faceliftin mukana uusi grilli, vähän muutoksia nippeleihin, 18" vakiona kesät talvet, stereoissa ei enää ole c-kasettia, 40 gigan kovolla varustettu navigaattori, puheohjaus,  takavalot ovat vähän erilaiset, turvavarusteisiin tuli pre-crash jarrutussysteemit ja aktiviiset niskatuet. Tässä on tosiaan tuo Mark & Levinsonin  surround systeemi, jakosuotimenkin löysin takakontin kulmasta, hyvinhän tuo painaa ääntää tulemaan ja soundikin on mitä mainioin.
onko linkkiä että voisi vertailla ulkoa päin fl mallia vanhempaan?
 
Kulutus pari desii laskenut...luin muuten ulkomaan foorumeilta että tuo hybridiakun kestävyys on bähän toista kuin priuksissa eli 100tkm ssä voi olla vaihtokunnossa osin tai kokonaan ja hinta on 10t tällöin. köytetyissä pitäs olla joks vuosi akkutesti tehtymä jotta 10v 350tkm takuu säilyisi - tämähän ei tämän ketjun malliin enää vaikuta.
 
E38 sanoi:
Jenkeistä näitä akkuja saa alle 3k$, esim. tässä yksi esimerkki: https://greentecauto.com/hybrid-battery/lexus/gs/lexus-gs450h-2007-2008-new-cells

Nämä ovat ns. uudelleen kennotettuja. Aika vatipäistä mennä siis marmorille tuommoista ostamaan, jos hinta on kympin.  :rolleyes:

Uudelleen kennottaminen suattaa toimia tai suattaa olla toimimattakin. Tuo on siis joku 5 tonnin akku suomeen kannettuna/vanha akku sinne toimitettuna.

Ihmisille varmaan alkaa pikkuhiljaa avautua akkuautojen karu arki. En usko että plugari-hybrideissä kestää edes sen mitä näissä lexuksissa, ja akku on kuitenkin aivan eri hintainen. Ei kannta sitten katsoa pelkästään kilsoja, en usko että se 100tkm on ainoa ongelma. Aika kuluttaa akkuja, käytti niitä tai ei. Eli yli 8v vanhalla patteriautolla ei ole niin suurta väliä kilsoilla, koska joka tapauksessa se akkujen ikä alkaa tulla vastaan. Priuksessa akku kestää paremmin sen takia, koska siinä ei ole litium akkua.

Ja siinä tulee taas maahantuojan myöntämän pidemmän akkutakuun järkevyys. 10v stressivapaata autoilua on aika jees...
 
googleismyfriend sanoi:
Uudelleen kennottaminen suattaa toimia tai suattaa olla toimimattakin. Tuo on siis joku 5 tonnin akku suomeen kannettuna/vanha akku sinne toimitettuna.

Ihmisille varmaan alkaa pikkuhiljaa avautua akkuautojen karu arki. En usko että plugari-hybrideissä kestää edes sen mitä näissä lexuksissa, ja akku on kuitenkin aivan eri hintainen. Ei kannta sitten katsoa pelkästään kilsoja, en usko että se 100tkm on ainoa ongelma. Aika kuluttaa akkuja, käytti niitä tai ei.

Niin, maailman pelastaminen käy lompakolle. Siitä ei voi alkaa väittelemään.  Toinen kysymys on, että mikä nyrkkipaja suostuu tuollasen jenkeistä laahatun "piraatti" akkupaketin vaihtamaan. :rolleyes:

Kun ikää alkaa olemaan se 15-20v niin tuollainen perus GS300:n alkaa melkeen olemaan houkuttelevampi vaihtoehto kuin hybridi GS450h. Nämä ovat sellaisia ikiliikkujia, että näissä vuosissa/kilometreissä automalli on toimintavarmuudeltaan edelleen ihan iskussa, kuten jotkut 2000-luvun alkupuolen Corollat. Jarrut ja pakoputkisto taitaa olla Tojon tyyliin ne heikoimmat osat perus GS300:ssa.
 
Auton mittariin pamahti 220tkm ja tällä ollaan siis ajettu nyt 6 vuodessa 100tkm. Ketjun aloittamisestakin on jo 5 vuotta ja voisin vähän päivittää miten viime vuosina on autolla pärjätty:

Korjaukset ja huollot:

188tkm kohdalla alkuperäinen, siinä vaiheessa 10v vanha akku sippasi. Taisi olla ennätys omalla kohdalla ja vähän huvittaa että se päästettiin niin vanhaksi. Osasto "liikaa autoja, eikä muista kaikkea"...

Käytännössä perushuolloilla mentiin 192tkm asti, jolloin tehtiin jarrujen täydellinen uusinta jarrusatuloita myöten. Hinta. 1620€ (Lexus Kaivoksela)

195tkm kohdalla vaihdettiin laturi kun latauksen merkkivalo alkoi palamaan taulussa. Hinta. 679€. (Lexus Kaivoksela)  Laturi oli erikoinen juttu, kun autossa on sähköinen ohjaustehostin ja ihmettelin kuukausia ennen laturin hajoamista, että ohjaus tuntuu välillä oudolle. Siinä oli ikään kuin hetkellisiä katveita ja valitin sitä huollossakin mutta missään ei ollut vikaa. Kulmatkin katsottiin mutta kaikki oli ok. Kun laturi lopulta vaihdetiin, muuttui ohjaus kerrasta paremmaksi = takaisin normaaliksi.

200tkm kohdalla vaihdatin uudet takaiskarit koska alla oli alkuperäiset. Tarkkaa hintaa ei ole tässä antaa koska samassa tehtiin huolto, mutta n 500-600€:n luokkaa (Lexus Kaivoksela).

204tkm toinen ajovalon korkeussäätö jumiutui, johtuen umpioon päässeestä kosteudesta. Molemmat umpiot vaihdatettiin samalla ja tämän hinta oli jo pikkasen "ei tästä maailmasta" = yht. 1800€ töineen. Tilasin aluksi jenkeistä 800€:n "piraatti"umpiot mutta niiden valokuvio oli väärä ja jouduin palauttamaan ne. Ei auttanut kuin ostaa marmorilta uudet. No onneksi auto oli firman...  :rolleyes:

218tkm pakoputki alkoi vuotamaan ja Lekan huollossa tarjottiin suoraan uutta keskipalaa = 1700€ töineen (pätkässä mukana katalysaatorit). Vein auton sitten Espoon pakoputkihuoltoon jossa se kohta hitsattiin kuntoon ja hinta 50€.  :D


Auto on ollut siis firman ja sitä on kustannuksista säästelemättä huollettu 90%:sti Lexus Kaivokselassa. Varmasti kustannuksissa olisi päässyt helpommalla jos olisi käyttänyt enemmän nyrkkipajaa, kuten räikeästi tuon pakoputken kanssa näki. Yhteenvetona voin sanoa, että hyvin se on pelannut nämä vuodet.


Kyyti ja muut havainnot:

Yleisesti kaikki sähkö/mekaaniset laitteet toimivat, ja tämä on ollut niin vähävikainen kuten Tojon tuotteista odotinkin. Jarruja ja pakoputkia nämä kaverit ei näköjään osaa kestäviksi tehdä mutta muuten kyllä pelaa.

Kyydiltään auto menee hienosti ja äänettömästi kuten 100tkm sitten. Iskarithan on autoon siis vaihdettu kertaalleen ympäriinsä. Keskikulutus pyörii tässä taajama-ajossa n 10 - 11l/100km lukemissa. Maantiellä olen saanut ajotietokoneeseen jopa 6.8l/100km lukemia ja tämä tuntuu Porschen maasturin jälkeen menevän höyryillä.  ;D

Keskikonsoliin ilmestyi tässä keväällä nitinää ja sen korjaamiseen löytyi hyvä video youtubesta. Näiden ohjeiden mukaan nitinät sai poistettua ja saa taas nauttia hiljaisuudesta... Tai huudattaa Mark Levisonin poppikoneita



Mitä tästä saa myymällä vert. mitä se antaa ajossa = en taida olla vaihtamassa (tätä) autoa vielä pitkään aikaan.