https://tummennuskalvot.fi/

Lexuksen suunnitelmia?

Lexus Enthusiast-sivustolla on teaserikuvia uudesta UX:stä. Niistä ei kovin paljoa selviä, mutta peräpään kuva on mielenkiintoinen. Siinä on tyyppimerkintänä UX 250h, joka kertoo, että autossa on Auris/Prius-luokkaa tehokkaampi voimalinja.

Yleisenä veikkauksena on, että polttomoottorina olisi (uusi?) 2-litrainen (Atkinson) R4. Aika näyttää, onko e-CVT:ssä komponenttien järjestely tehty uudella, Prius PHV:ssä käytetyllä tavalla. Silloin 12 V apuakku voisi mahtua jopa moottoritilaan ja takakontti olisi tilojen puolesta paremmin järjesteltävissä.
 

Liitteet

  • Lexus UX 250h.jpg
    Lexus UX 250h.jpg
    25,4 KB · Katsottu: 291
Käsittääkseni uuteen RAV4H:n (2019?) on tulossa uudistettu 2,5-litran Atkinson. Tehoa eurooppamallissa hybridikokonaisuudesta 208-210 hv. Tämä lienee myös Lexuksissa. Lisäksi uuteen Aurikseen ja C-HR:ään on tulossa tehokkaampi hybridi kokonaisuus asettuen teholtaan RAV/Camry-linjan ja nykyisen Priuksen välille.

Uti
 
Tuo ois kyllä hyvä. Nykyinen hybridi CH-R on niin patalaiska, että pilaa muuten asiallisen auton.
 
Tuo teaserikuva ei nosta odotuksia kovin korkealle. En ole hirveästi tykästynyt IS:n, CT:n enkä NX:n tuoreimpiin kasvojenkohotuksiin, joten vähän pelkään, ettei UX:kään tule miellyttämään omaa silmää. Toki samalla odotan mielenkiinnolla minkälainen kokonaisuus tulee CT:n korvaamaan.
 
Ei paha. Harmittavasti tämä tullee olemaan RAV4:n hintainen.
 
Totta tosiaan. Viimeksi kun noilla sivuilla kävin, oli siellä mielestäni vain tuo perästä otettu teaseri. Videon tarjoama vilaus sisätiloista vaikutti lupaavalta. Tulossa vaikuttaisi olevan hyvinkin mielenkiintoinen "mini-NX".
 
Oho, Lexus ilmeisesti ottamassa ES-mallin tuontiohjelmaan?

https://www.lexus.fi/car-models/es/#hero

Liekkö seurausta siitä, että Camry (ES on ainakin ennen ollut vain Camryyn pohjautuva) on tulossa emomerkin tuontiohjelmaan.

Edit. Siis ei ilmeisesti vaan on tulossa myös Suomen valikoimiin. Ensimmäinen isompi etuvetoinen malli, onko tuo nyt sitten hyvä vai huono, tiedä häntä.
 
Tuon ES:n kun saisi nelivetoisena niin ei varmasti yhtään pöllömpi laite.
 
Korvaako tuleva ES-Hybrid nykyisen IS300h:n? Ainakin tekniikka tulee olemaan sama kuin tulevassa RAV4 H:ssa, eli 218 hv 2.5 L Atkinson + sähkömoottori ja etuveto. Mitoiltaanhan tuo on merkittävästi isompi mutta..

Uti
 
Tuskin, juuri tuon koon vuoksi. ES tullaan varmaankin hinnoittelemaan IS:n yläpuolelle, sillä Lexus tarvitsee tuohon IS:n kokoluokkaan tuotteen (tarvitsisi oikeastaan myös farkkukorisen version, mutta ei vaan saa aikaiseksi).
 
Uti sanoi:
Korvaako tuleva ES-Hybrid nykyisen IS300h:n? Ainakin tekniikka tulee olemaan sama kuin tulevassa RAV4 H:ssa, eli 218 hv 2.5 L Atkinson + sähkömoottori ja etuveto. Mitoiltaanhan tuo on merkittävästi isompi mutta..

Uti
Korjataanpa tätä edellistä, eli RAV4 Hybridiin odotetaan hieman pienempää tehoa kuin ES:ssään, eli nyky Hybrid Camryn 208 hv tehoa.
Uti
 
RoccoScientist sanoi:
Tuskin, juuri tuon koon vuoksi. ES tullaan varmaankin hinnoittelemaan IS:n yläpuolelle, sillä Lexus tarvitsee tuohon IS:n kokoluokkaan tuotteen (tarvitsisi oikeastaan myös farkkukorisen version, mutta ei vaan saa aikaiseksi).
Lexuksen päämarkkina on USA. Siellä ei farkkujen myynti ole kummoista. Samoin oleva IS-mallisto on hieman liian pieni kooltaan jenkkimarkkinoille, mm. pitkittäismoottori vie sisätilaa? Lexus näyttäisi myös siirtyvän etuveto-mallistoon joten veikkaanpa, että tämä IS-sukupolvi on viimeinen lajiaan? Mutta aika näyttää.
Uti
 
Euroopasta taitaa olla turha kuvitellakaan merkittävää markkinaa ilman farmarikoria, joten kyseessä on perinteinen munan ja kanan ongelma. Tosin trendi taitaa olla, että farkuista siirrytään täällä enenevässä määrin katumaastureihin, mihin UX taas oli luonnollinen reaktio. Voi toki olla, että arvelusi osuvat oikeaan, mutta IS:n tiputtaminen pois ei omasta mielestä tunnu järkevältä. ES tuskin tulee Euroopassa yltämään samoihin myyntimääriin IS:n kanssa (ellei sitten hinnoitella ihan vastaavasti), eikä se jenkeissäkään varmastikaan vetoa ihan samaan yleisöön kuin IS. Tiloiltaanhan IS kuitenkaan tuskin hirveästi häviää vaikkapa Alfa Romeo Giulialle tai BMW:n 3-sarjalle ja jenkeissähän IS:n nokalle saa vähän enemmän tunteita herättävän moottorinkin kuin täällä Suomessa.
 
Uti sanoi:
Lexuksen päämarkkina on USA. Siellä ei farkkujen myynti ole kummoista. Samoin oleva IS-mallisto on hieman liian pieni kooltaan jenkkimarkkinoille, mm. pitkittäismoottori vie sisätilaa? Lexus näyttäisi myös siirtyvän etuveto-mallistoon joten veikkaanpa, että tämä IS-sukupolvi on viimeinen lajiaan? Mutta aika näyttää.
Uti

ES on ollut aina etuvetoinen ja noita on ollut markkinoilla jo kauan. Ei tuo mikään uusi juttu ole.
 
Lexus CT tulee olemaan ensimmäinen täys-sähkö Lexuksella. Noin 2020 tulossa.
 
Ambo sanoi:
Lexus CT tulee olemaan ensimmäinen täys-sähkö Lexuksella. Noin 2020 tulossa.

Tulisipa kunnon hybridi CT:stä eikä pelkkä sähköauto. En näe nykyisiä sähköautoja kovinkaan haluttavina ja hyvinä käyttöautoina.
 
BarrelNut sanoi:
Lexus on (ainakin amerikassa) pohtimassa vakavasti IS ja GS mallien jatkoa, myyntimäärät ovat lyhyessä ajassa pudonneet reippaasti. Liittynee yleiseen trendiin jossa crossoverien myyntii lisääntyy ja sedanien putoaa.

https://www.carscoops.com/2018/06/lexus-gs-chopping-block/

Molemmat ovat tavallaan korvattavissa uudella ES:llä (300h). Se on yhtä iso kuin GS, mutta maksaa saman kuin IS. Toki GS 450h on selvästi hyppäys ylöspäin, mutta ainakin GS 300h:n tila jää pieneksi. Jos olisin lexuksen pomo, niin käyttäisin GS:n ja ehkä IS:kin kehitysrahat plugarien tekemiseksi CT, UX, NX, RX ja ES malleihin.
 
tmr97 sanoi:
Molemmat ovat tavallaan korvattavissa uudella ES:llä (300h). Se on yhtä iso kuin GS, mutta maksaa saman kuin IS. Toki GS 450h on selvästi hyppäys ylöspäin, mutta ainakin GS 300h:n tila jää pieneksi. Jos olisin lexuksen pomo, niin käyttäisin GS:n ja ehkä IS:kin kehitysrahat plugarien tekemiseksi CT, UX, NX, RX ja ES malleihin.

Yhtä iso kuin GS, mutta myös laatu kuin IS. Kyllä esim. GS:n sisusta on aikalailla namukkaampi, kuin mitä IS:ssä jos verrataan vaikka Premier malleja. ES on eräälainen säästöpossumalli. Camryhän se oikeastaan on.
 
Uusi ES taisi itse asiassa olla vähän isompi kuin nykyinen GS, ainakin takatiloissa pitäisi olla selvä ero ES:n eduksi, samoin tavaratilassa. GS onkin jo poistunut Suomen tuontiohjelmasta, joten ES:n hinnoittelu osunee hyvin lähelle GS:n entisiä lukemia.

Uusi ES on kyllä videoiden perusteella laatuvaikutelmaltaan kohtalaisen selvästi IS:ää parempi, kuten toki odottaa sopii IS:n malli-iän huomioiden. Jos IS:ään tulee vielä päivitys vastaavalla muotokielellä, tilanne saattaa tietysti kääntyä toisin päin. Itse myös tykkään uuden ES:n kojelaudan muotoilusta enemmän kuin nyky-GS:n. GS:n multimedianäytön upotus ja sen ympäristö ei vain ole koskaan ole ollut erityisen hyvän näköinen omasta mielestäni.