https://yliteippaus.fi/

Leonin LED-ajovalot

T5ID sanoi:
Seatia harkitsevien kannattaa myös miettiä, onko ok, että se suunnitellaan kestämään kahdeksan vuotta. Minulla on vanhempia paitojakin, tosin ne eivät ole Espanjalaisia.
Miksi ei olisi jos auton pitoaika on 2-3 vuotta? Ei tarvitse huolehtia polttimoiden vaihdosta, tuskin vielä seuraavankaan omistajan.
 
T5ID sanoi:
Siis xenonitkaan eivät ole lyöneet läpi 20 vuodessa, halogeenit kuitenkin korvasivat hehkulamput muutamassa vuodessa. Xenoneihin olisi perusteet valotehon takia, ledeissä perusteet ovat ainoastaan muotoiluosastoilla.

Kyllä xenont on lyöneet läpi ja huolella, ainoa syy miksi xenonien osuus ei ole 100% on se, että valmistajat mielellään myyvät paremmat valot lisävarusteena ja kaikki eivät niistä ole halukkaita maksamaan.
 
Karvis sanoi:
Kyllä xenont on lyöneet läpi ja huolella, ainoa syy miksi xenonien osuus ei ole 100% on se, että valmistajat mielellään myyvät paremmat valot lisävarusteena ja kaikki eivät niistä ole halukkaita maksamaan.

Tämä ihmetyttää kummasti välillä, miksei esim edellisen passatin vakiovarusteisiin ole laitettu xenoneita ja parkkitutkia, kun ne on kummiskin kaheksassa autossa kymmenestä. Eikö nuo xenonit voisi hinnoitella vakiovarusteiksi, niin ei tarviisi uusilla autoilla ajaa hehkulampuilla  ;D ;D
 
Karvis sanoi:
Kyllä xenont on lyöneet läpi ja huolella, ainoa syy miksi xenonien osuus ei ole 100% on se, että valmistajat mielellään myyvät paremmat valot lisävarusteena ja kaikki eivät niistä ole halukkaita maksamaan.
Isompi ongelmahan on kuitenkin esimerkiksi riisikuppien politiikka, missä et voi ostaa niitä pelkkänä lisävarusteena vaan lisäksi joudut pahimmillaan ostamaan isommat vanteet, nahkapenkkejä sähköllä, lasikattoa, navigaattoria ynnä muuta ja hinta sitten sen mukainen. Kuusi-kolmekymmentä tuhatta euroa on aika paljon xenoneista.
 
TeBsu sanoi:
Tämä ihmetyttää kummasti välillä, miksei esim edellisen passatin vakiovarusteisiin ole laitettu xenoneita ja parkkitutkia, kun ne on kummiskin kaheksassa autossa kymmenestä. Eikö nuo xenonit voisi hinnoitella vakiovarusteiksi, niin ei tarviisi uusilla autoilla ajaa hehkulampuilla  ;D ;D

Siksi että ne kahdeksan asiakasta kymmenestä maksaa rahaa ko. varusteista, eihän niitä silloin ilmaiseksi kannata antaa ;)

jf sanoi:
Isompi ongelmahan on kuitenkin esimerkiksi riisikuppien politiikka, missä et voi ostaa niitä pelkkänä lisävarusteena vaan lisäksi joudut pahimmillaan ostamaan isommat vanteet, nahkapenkkejä sähköllä, lasikattoa, navigaattoria ynnä muuta ja hinta sitten sen mukainen. Kuusi-kolmekymmentä tuhatta euroa on aika paljon xenoneista.

Japseilla on tosiaan aika hämärä tuo varustepolitiikka, uuteen Qashqaihinkin on tarjolla LED-ajovalot mutta ne tulee vasta vöyreimmän varustetason mukana  ja muihin tasoihin niitä ei saa edes rahalla.
 
Kvee sanoi:
Kuinka Led ajovalot toimivat talvella? Kun nehän eivät tuota lämpöä, niin jos sataa vaikkapa alijäähtynyttä - tai mikä termi oikea onkaan - vettä, meneekö lamput "umpeen" jäästä?

Ainakin mersussa menee. Parhaimmillaan kahden kilometrin  jälkeen valot täysin ummessa eikä lämpöä ole niitä sulattamaan. Pitkät on silloin turhat.

Myös takavalot ovat jatkuvasti ummessa. Edes led takasumari ei jaksa kaivautua lumen alta esiin. Eli ainoat kelit kun sitäkin tarvitsisi niin sillä ei tee mitään. Ei näitä ole suomen olosuhteisiin suunniteltu.
 
Kjolbye sanoi:
Ainakin mersussa menee. Parhaimmillaan kahden kilometrin  jälkeen valot täysin ummessa eikä lämpöä ole niitä sulattamaan. Pitkät on silloin turhat.

Myös takavalot ovat jatkuvasti ummessa. Edes led takasumari ei jaksa kaivautua lumen alta esiin. Eli ainoat kelit kun sitäkin tarvitsisi niin sillä ei tee mitään. Ei näitä ole suomen olosuhteisiin suunniteltu.
No eipä tuo hyvältä kuulosta. Toivottavasti sillä saralla tapahtuu/on tapahtunut kehitystä. Onko sinulla kuinka uusi Mersu, kun ei kai niihinkään niitä kauaa ole vielä tarjolla ollut?
 
Kjolbye sanoi:
Ainakin mersussa menee. Parhaimmillaan kahden kilometrin  jälkeen valot täysin ummessa eikä lämpöä ole niitä sulattamaan. Pitkät on silloin turhat.

Myös takavalot ovat jatkuvasti ummessa.
Näköjään jotain joka on tehty riisikupeissa paremmin.
 
Hiustenkuivaaja vakiovarusteeksi jotta pääsee välillä valoja sulattamaan  ;)  Varasin ajan valojen säätöön.
 
Ei taida Seat olla ainoa missä LED valot on kelvottomat. Audieissa, Mersuissa ja BMW:ssä ainakin mittausten mukaan on huonot. Parhaat LEDit mitä TM:n sivuilla on silmään sattunu on ollu Lexusen GS hybridissä ja Nissan  Kuskussissa
 
T5ID sanoi:
Halogeeneja ei ole korvannut mikään, eikä tule korvaamaankaan. Oheisessa artikkelissa kerrotaan v. 2015-2016 halogeenien osuuden olevan 70%, xenonien 26-27% ja Ledien 3-4%

Osansa on hinnoittelulla. Monessa automallissa xenoneista pyydetään suolaista lisähintaa ja usein saatavuus vielä sidotaan varustelutasoonkin eli joutuu ostamaan galvanoidut listat saadakseen xenonit.

En tiedä, kuinka paljon enemmän xenoneiden tuotantokustannus on, mutta tehdashan ottaa rahat sieltä mistä sitä on saatavana. Jos siis noin 30 %:a asiakkaista on valmis maksamaan kovaa lisähintaa muista kuin halogeeneista, niin pöljäähän niitä olisi ilmaiseksi jakaa.
 
Itse en kyllä enää kelpuuttaisi halogeeneja lähivaloihin kuin absoluuttisen pakon edessä. Ksenonien valon määrä ja värisävy on aivan eri ulottuvuudesta kuin halogeenien.

Käytettyjen autojen ostajille ero ei välttämättä ole näin selkeä, koska todella moni pihtailee ksenonpolttimoiden vaihdon kanssa ja ajelee himmeiksi tuikuiksi hyytyneillä polttimoilla. Ja ihmettelee, että miksi kaikki näitä niin kovasti kehuu...
 
Vempula sanoi:
Itse en kyllä enää kelpuuttaisi halogeeneja lähivaloihin kuin absoluuttisen pakon edessä. Ksenonien valon määrä ja värisävy on aivan eri ulottuvuudesta kuin halogeenien.
No näinpä... Vaikkei Leonissa tuota valotehoa näillä ledeillä enempää saa, niin tuo värisävy on todella paljon miellyttävämpi silmille kuin halogeeneissä.
 
Zaasa sanoi:
Varasin ajan valojen säätöön.
Säädössä käytetty. Valot näyttivät liian korkealle joka oli ajaessa helppo havaita. Autokatoksen seinästä huomaa säätöä tuodun reippaasti alaspäin. Oli ensimmäinen ledeillä varustettu auto johon heillä tehtiin valojen säätö, keräsi yleisöä ympärille. Kovin yleistä ei takuuajan valojen säädöt led valoilla oleviin autoihin ole. Säätö kannattaa teettää jos on aihetta olettaa olevan pielessä. Kyseessä on kolmas autoni johon joudun teettämään heti valojen säädön, näyttäneet liian korkealle. Eivät huomauttaneet palamaan koodatuista takavaloista päivävalojen yhteydessä, olivat kyllä huomanneet.

T5ID sanoi:
Halogeeneja ei ole korvannut mikään, eikä tule korvaamaankaan. Oheisessa artikkelissa kerrotaan v. 2015-2016 halogeenien osuuden olevan 70%, xenonien 26-27% ja Ledien 3-4%
Ledienkin myyntimäärät tulevat varmasti nousemaan koska ovat olleet vasta lyhyen aikaa markkinoilla, ja useampiin automalleihin alkaa vasta saamaan ledejä.
 
Tuo ledien lämmöntuotto / sen puute on erikoinen juttu. Uudet, alkaen 25W led polttimot, tuottaa niin paljon lämpöä, että tarvitsevat tuulettimen tai jäähdytysripoja?
esim. tämäntyyppiset: http://www.horizonleds.co.uk/cree-leds/headlamp-cree-led/cree-led-headlight-kits-single-beam/h7-cree-led-headlight-kit

Tuossa vielä 40w led ajovalopolttimo, jossa jäähdytysrivat näkyy paremmin.
 

Liitteet

  • 40W_led.jpg
    40W_led.jpg
    74 KB · Katsottu: 318
^Tuo taitaa olla jokin korvauspolttimo halogeenien tilalle. Niissä on erikseen vastukset, joilla hämätään auton älyä luulemaan sen olevan alkuperäisen kaltainen. Toisaalta ledi ei itsessään siedä oikein lämpöä, joten lämpä pitää johtaa tehokkaasti pois itse valaisevasta osasta.
 
Kvee sanoi:
No eipä tuo hyvältä kuulosta. Toivottavasti sillä saralla tapahtuu/on tapahtunut kehitystä. Onko sinulla kuinka uusi Mersu, kun ei kai niihinkään niitä kauaa ole vielä tarjolla ollut?

Itse ajelen audilla mutta kokemuksia on tullut vanhempien E:stä. Siihen tuli ledit faceliftin yhteydessä reilu vuosi sitten. Auto oli mulla viime talvena reilun viikon ajossa ja sattui keli jossa satoi alijäähtynyttä vettä. Ei oikein tiennyt itkeäkkö vai nauraako kun kaupan pihalla valoja katsoin. Pari kilometriä matkaa ja valot jääkerroksen peittämät.  Oman audin xenoneissa on samaa ongelmaa mutta tuntuu että ei niin pahasti mitä mersun ledeissä.

Tosin onneksi ne kelit on harvassa, mutta ainakin viime "talvena" niitä tuntui olevan keskimääräistä useammin.

Sinänsä hyvä jos ledien hukkalämpö saataisiin jollain lailla pitämään valoja sulana, mutta suunnittelijoilla tuskin on ensimmäisenä mielessä alijäähtynyt vesi tai pöllyävä lumi.
 
Muistaakseni Audin ledeissä ledien tuottamaa lämpöä puhalletaan erillisellä puhaltimella umpion sisälle jotta ne pysyisi sulana, tehokas LED kyllä tuottaa lämpöä mutta väärään suuntaan umpion sulana pysymisen kannalta.
 
T5ID sanoi:
Halogeeneja ei ole korvannut mikään, eikä tule korvaamaankaan.

Halogeenivalot kielletään EU:ssa, jolloin ne alkavat korvautumaan aika ripeää vauhtia ja ne eivät korvaudu xenoneilla, jotka tulevat häviämään markkinoilta.
 
Nyt on säädetyt Cupran ledit testattu kostealla, valaisemattomalla asfaltilla. Valot valaisee kuten pitääkin. Ihmettelen väitteitä kelvottomista ajovaloista, eivät ole parhaimmat, eivät myöskään huonoimmat valot autoista joita minulla on ollut. Itse pärjään ledeillä erittäin hyvin  :)
 
Olen ajanut säkkipimeässä märällä asfaltilla ja mielestäni valoteho on aivan riittävä ja valon värisävy miellyttävän luonnollinen. Itselläni on erittäin hyvä hämäränäkö, joten voi vaikuttaa sekin jotain. Toisinaan näen paremmin pimeässä kuin päivällä  ;D Pitkien valojen kantama voisi toki olla hieman pidempikin. Paremmat nämä ovat kuin ex-Cupran biksenonit. Ei näistä kelvottomia saa millään. Jäätymiseen en osaa ottaa kantaa, mutta kohtahan sekin selviää...
 
^Tuskin noissa led-valoissa jäätyminen on sen suurempi ongelma kuin ksenoneissakaan. Nissäkään kun ei lämpöä lähde lasia sulattamaan.