https://yliteippaus.fi/

Lentomatkailu

Miten usein matkustat lentäen?

  • Joka toinen vuosi tai harvemmin

    Ääniä: 28 26,7%
  • Kerran vuodessa

    Ääniä: 11 10,5%
  • Kaksi kertaa vuodessa

    Ääniä: 20 19,0%
  • Kolme kertaa vuodessa tai useammin

    Ääniä: 46 43,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    105
Just varasin liput 22.5 lennolle Minskiin. Nyt ensimmäistä kertaa hieman mietityttää olisko pitänyt jo nyt kuun alussa käydä pakollinen reissu. Tilanne on siellä aika hankala jo virallisestikin ja totuus ilmeisesti aika paljon huonompi.
Saas nähdä miten käy ja varovaisuutta kannattaa noudattaa entistä tarkemmin.
 
Finskillä ja muilla lentoyhtiöillä on edessään ripulissa piereskelyä vastaava prosessi. Aika varuillaan saavat olla reittejä avatessaan, koska sekä tyhjänä lentäminen että lentojen peruminen tulevat kalliiksi.

Toki sama koskee myös esim. hotelleja ja ravintoloita jne.
 
Ainakin minun varaamieni lentojen hinta oli edullisempi kuin normaalisti. 63,78€ suunta.
 
Perheelle on varattuna lennot Lontoon kautta Bostoniin ja takaisin Norwegianilla. Tänään lopulta Norski sai ilmoitettua lennon peruutuksesta:

"We’re sorry to inform you that your flight has been cancelled due to the impact of Covid-19, and we are working hard to ensure we offer solutions to assist you rearrange your plans."

Kuitenkin, jos katson varausta, vain eka lento Helsingistä Lontooseen on peruttu -- ei jatkolentoa, ei kumpaakaan paluulennoista.

Jos klikkaan meilin "claim a refund" -linkkiä, voin perua kaikki lennot ja vaatia hyvitystä. Mutta jos niin teen, käykö niin että saan hyvityksen vain ekasta lennosta?

Kaikki lennot siis ostettu yhtenä varauksena suoraan lentoyhtiöltä.
 
Marko_K sanoi:
Perheelle on varattuna lennot Lontoon kautta Bostoniin ja takaisin Norwegianilla. Tänään lopulta Norski sai ilmoitettua lennon peruutuksesta:

"We’re sorry to inform you that your flight has been cancelled due to the impact of Covid-19, and we are working hard to ensure we offer solutions to assist you rearrange your plans."

Kuitenkin, jos katson varausta, vain eka lento Helsingistä Lontooseen on peruttu -- ei jatkolentoa, ei kumpaakaan paluulennoista.

Jos klikkaan meilin "claim a refund" -linkkiä, voin perua kaikki lennot ja vaatia hyvitystä. Mutta jos niin teen, käykö niin että saan hyvityksen vain ekasta lennosta?

Kaikki lennot siis ostettu yhtenä varauksena suoraan lentoyhtiöltä.
Mielestäni yhden osuuden peruuntuminen oikeuttaa refundiin koko matkasta, kun lennot ovat ”yksi matka”. Ainakin itse sain keväällä Norskilta rahat takaisin, kun meno-paluun toinen suunta oli peruutettu.
 
Tää on kimurantti juttu. Soitin kuluttajaneuvontaan, josta ohjasivat Euroopan kuluttajakeskukseen, koska vastapuoli on norjalainen eli ETA-maa.

Heidän kantansa oli, että koska Norskin peruutuslomakkeella pitää erikseen palautusta pyydettäessä valita mitkä lennot haluaa peruttavaksi, niin tilanteessa jossa yhtiö on perunut vain yhden lennon, ottaa kaikkien peruutus/palautuspyynnöllä riskin siitä että yhtiö väittää minun itse peruneen kolme neljästä lennosta ja hyvittää vain yhden.

Toki samaan aikaan totesivat että kyseessä on yksi ja sama kuljetussopimus kun ovat yhdellä varauksella ja yhtiö perumalla yhden lennon purkaa koko sopimuksen.

Kehottivat kuitenkin odottamaan toistaiseksi ja olemaan tekemättä mitään.
 
Marko_K sanoi:
Tää on kimurantti juttu. Soitin kuluttajaneuvontaan, josta ohjasivat Euroopan kuluttajakeskukseen, koska vastapuoli on norjalainen eli ETA-maa.

Heidän kantansa oli, että koska Norskin peruutuslomakkeella pitää erikseen palautusta pyydettäessä valita mitkä lennot haluaa peruttavaksi, niin tilanteessa jossa yhtiö on perunut vain yhden lennon, ottaa kaikkien peruutus/palautuspyynnöllä riskin siitä että yhtiö väittää minun itse peruneen kolme neljästä lennosta ja hyvittää vain yhden.

Toki samaan aikaan totesivat että kyseessä on yksi ja sama kuljetussopimus kun ovat yhdellä varauksella ja yhtiö perumalla yhden lennon purkaa koko sopimuksen.

Kehottivat kuitenkin odottamaan toistaiseksi ja olemaan tekemättä mitään.
Oletko ollut Norskiin yhteydessä, sieltähän se pitäisi selvitä?
Minä sain helmikuussa Finskiltä rahat takaisin koko matkasta kun menolento peruttiin. Ensin tyrkytettiin vaihtoehtoja, joista mikään ei sopinut, koska hiihtoloma oli ainoa mahdollinen matkustusaika. Tosin eka Finskin virkailija oli pihalla ja väitti, että vain yhtiön toimesta peruttu lento korvataan, jos perun koko matkan.
 
Tämä minun keissi taisi ratketa. Norski vaihtoi nettilomakkeensa sisältöä viime viikolla ja nykyään siinä ei enää itse pyydetä Norskia perumaan lentoja, vaan pyydetään kertomaan mistä lennoista haluaa hyvityksen. Laitoin hyvityspyynnön menemään maanantaina iltapäivällä ja äsken tuli sähköposti että kaikki maksut palautetaan sille luottokortille jolla olen lennot maksanutkin mahdollisimman pian. Kunhan rahat näkyvät tilillä niin homma on loppuunkäsitelty.

Harmi että kesän vajaan neljän viikon jenkkireissu jää tekemättä, mutta minimaalisin tappioin siitä selvisi -- autovuokrasta meni noin 130 euron varausmaksu ja yhden majoituksen varausmaksu jäi odottamaan voucherina aikaa parempaa (ei olisi ollut edes mitään velvollisuutta heillä palauttaa mitään, joten tuo oli enemmän kuin mieluinen -- joku toinen kerta sitten Maineen).
 
Hyvä, että Norskin palautuskuvio selvisi. Minä odottelen edelleen Finskiltä palautusta pääsiäismatkan osalta. Viime  viikolla tuli viesti, että aiemmin ilmoitettu 1 kk käsittelyaika voi venyä 12 viikkoon.  :mad:
 
Joo, oli kyllä lopulta varsin nopea prosessi. Cashpontseilla maksettu osuus oli jo palautunut tänään profiiliin, oikea raha vielä odottaa. Mutta alta viiden vuorokauden käsittelyaika oli kyllä aika hyvä suoritus.
 
Nyt täytyy kyllä nostaa hattua Norwegianille!

Reklamaation käsittelyaika oli siis alle viisi vuorokautta ja jo kuuden vuorokauden kohdalle oli luottokortille hyvitetty sentilleen maksettu hinta!
 
Marko_K sanoi:
Nyt täytyy kyllä nostaa hattua Norwegianille!

Reklamaation käsittelyaika oli siis alle viisi vuorokautta ja jo kuuden vuorokauden kohdalle oli luottokortille hyvitetty sentilleen maksettu hinta!

Joo ei olisi uskonut, että Norwegian hoitaa nämä paljon nopeammin kuin Finnair. Tänään meni 10 viikkoa omasta takaisinmaksupyynnöstä, mutta rahoja ei ole vielä palautunut kortille. Tulossahan ne on, mutta todella pitkä käsittelyaika.
 
Meilläkin Finskillä rahaa vajaa tonni sisässä. Ensin ilmoitus että enintään 8 viikkoa käsittelyaika, sitten ilmoitus 12 viikkoa ja veikkaan ettei tämäkään riitä.
 
Minä olen saanut nyt rahat takaisin Finskiltä, tosin kun oli aika monet liput niin osa tulematta. Samoin Wizz on palauttanut rahat, Airbalticista taas ei kuulu mitään.
 
Zaphod sanoi:
Meilläkin Finskillä rahaa vajaa tonni sisässä. Ensin ilmoitus että enintään 8 viikkoa käsittelyaika, sitten ilmoitus 12 viikkoa ja veikkaan ettei tämäkään riitä.

Samat viestit Finskiltä tuli meille. Rahaa on sisällä kolmisen tonnia pääsiäisenajan lennoista.
 
Vuoden alussa varattu kesäkuun lento Finnairilla peruutettiin maaliskuussa ja lennon hinta tuli luottokortille takaisin automaattisesti noin viikko perumisesta
 
Mulla on finskin lennot varattu heinäkuun alkuun. Eivät ole peruneet lentoja vaan yrittävät siirtää päiviä. Molempiin suuntiin vaihtunut päivät seuraaville. Ei ole mielenkiintoa matkustaa, mutta ei kai tuo ihan noin voi mennä että ei muka peruta vaan siirretään vaan lentoja eri päiville. Nuo päivät nyt ei itselle edes kävisi jos olisin menossa