https://yliteippaus.fi/

LED- ym. vaihtoehtopolttimot autoon

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Pitäisi löytää sumuvaloihin noiden kusen väristen polttimoiden tilalle jotkut valkoisempaa valoa tuottavat H8-polttimot. Polttimo myös näkyy niistä ulospäin niin selvästi, että mitään siniseksi värjätyllä lasilla olevaa en sinne haluaisi ja mikään laiton LED-viritys ei tule kyseeseen. En mä noilla sumuvaloilla mitään muuten tee, mutta kun syttyvät itsekseen jokaisessa kadunkulmassa, eikä sitä toimintoa saa koodattua pois, ilman että xenon-ajovalot lopettavat myös kääntymisen.

Olisikos kellään mitään vinkkiä mistä löytäisi sopivat?
 
Reippaasti siniset, suorastaan violetit ja on jo kokeiltu että tuollaiset näkyvät umpiosta ulos sinisenä. Ei sovi valkoiseen autoon sen paremmin kuin ne kusenkeltaiset sopivat, kun kaikki muut valkoiset valot on joko ledejä tai xenonit ja valon väri paljon valkoisempaa.
 
IMG_1193.JPG


...ja toinen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/GolfVI/IMG_1197.JPG

Eli onko tuollaiset nyt sitten sellaiset viritykset mitkä eivät sovi kuvioon?

Normaalilla halogeenilla päästään vain tiettyyn rajaan "valkoisuudessa" ilman värjättyä lasia. Sen jälkeen valkoisuus tarkoittaa siniseksi värjättyä lasia ja sitämyöten heikentynyttä valotehoa. Likimainkaan xenonin värisävyä ei päästä hehkulankapolttimolla kirkkaalla lasilla.
 
Ite oon kans huomannu, että halogeeneissä ei pääse lähellekkään niin valkoista, mitä ite haluisi. Vaikka on miten valkonen polttimo kyseessä, niin se on väkisinkin kellertävän värinen. Tai sit en oo osannu ikinä ostaa oikeita polttimoita  ;D
 
Mulla on Superbissa tämmöiset sumareissa, ei mielestäni näy häiritsevästi tuo polttimon sinisyys umpiosta mutta valon väri on kuitenkin paljon lähempänä xenoneita kuin normipolttimoissa.
 
Itse tilasin drl halogeenien ja sumareiden tilalle hids directistä MTEC polttimoita, toki näissä taitaa olla siniset kuvut.

Alkuviikosta pitäis olla perillä, pääsee asentamaan ja ottamaan verrokkikuvia. Sumareita ei muuten tule käytettyä, mutta on ne aika ankean keltaiset ch ja lh valoina.
 
On jäänyt tonne hyllyn perälle parit korkkaamattomat MTEC:in H7 cosmos blue polttimopakettia eli löytyy sekä 55w että 100w. Lisäksi yhdet korkatut 55w. 5 eurolla saa korkaamattoman paketin ja kaupan päälle nuo korkatut. 
 
Mullakin on jotku MTEC:it sumareissa. Muistaakseni 4300K tai oliko se 4500K oli niiden värilämpötila. Hyvinkin samaa sävyä kuin ledit keulalla. Lasi noissakin on sininen mutta ei se sieltä sinisenä loista muuten kuin jos kumarrut ihan siiihen umpion tasalle ja katsot sinne sisään, niin silloin heijastaa sinistä.
 
Ehkä se pitää kokeilla tuollaisia sinisillä laseilla olevia polttimoita. Joku todellisuudessa 4300 K olisi varmaan aika lähellä oikeaa värisävyä.
 

Liitteet

  • DSC_7106.jpg
    DSC_7106.jpg
    143,2 KB · Katsottu: 383
  • DSC_7110.jpg
    DSC_7110.jpg
    135 KB · Katsottu: 385
  • DSC_7112.jpg
    DSC_7112.jpg
    158,9 KB · Katsottu: 398
Rohkaistuneena foorumilaisten esimerkistä, tein viime viikolla tilauksen ja tänään tuli postissa MTEC H8 Super White 4350K -polttomot. Jos noilla saisi kusen väriset valot katoamaan keulalta. Sen verran on vaan hankalassa paikassa ja vaatii purkamista noiden vaihtaminen, että en taida sitä ulkona vesisateessa tehdä, vaan joudun odottamaan autotallin kynnyksen betonivalun kuivumista, että saan auton sisälle kuivaan ja lämpimään. Viikko tässä nyt ainakin pitää autoa liotella vielä ulkona.
 
Nyt on MTEC:it ruuvattu paikalleen. Toivottavasti ei tarvitse koskaan vaihtaa, sen verran järjetön määrä purkamista on 508:ssa, että pääsee sumuvaloihin käsiksi. Ensimmäisen kun laitoin paikalleen ja johdot kiinni, niin eihän siihen mitään valoa syttynyt. Vaihdoin toisen tilalle ja sama juttu. Sitten vertailin alkuperäiseen Osramiin ja huomasin, että litteät nastat MTECin polttimossa ovat kapeammat ja lyhyemmät kuin Osramissa. En tiedä johtuiko siitä, vai ei, mutta "murjoin" liittimen niin syvälle ja kovaa kun vain tuolla hankalassa paikassa sain ja tulihan se sähkö sinne polttimoon lopulta ja valo ulos polttimosta.

Lopputulos on parempi, sanoisin että aika hyvä. Nuo ovat 4350K ja näin jälkikäteen viisastuneena olisi pitänyt ottaa 4750K versiot, niin olisivat olleet vielä lähempänä xenonien väriä. Osramit olivat 3200K, joten siihen verrattuna ero on selkeästi havaittava. Mennään nyt näillä toistaiseksi.

Seuraavaksi olisi vuorossa rekisterikilven valon, peruutusvalojen ja ainakin takavilḱkujen muuttaminen LED-valoiksi. Parkit ja jarruvalot on LEDejä jo tehtaan jäljiltä.
 
Penguin sanoi:
Seuraavaksi olisi vuorossa rekisterikilven valon, peruutusvalojen ja ainakin takavilḱkujen muuttaminen LED-valoiksi. Parkit ja jarruvalot on LEDejä jo tehtaan jäljiltä.

Minä ostin tämmöset rekkarivaloiksi :
http://www.ebay.co.uk/itm/LED-license-plate-lamp-light-for-PEUGEOT-308-5d-hatchback-508-207-cc-CITROEN-C2-/280912787462?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4167b4f806

On ihan helvetin kirkkaat. Hiukan joutui modaamaan kun tuossa on lyhyempi kaula tuolle liittimelle. Puukolla sai modattua kotelot sopiviksi aika helposti.
 
Tuon tyyppisiä olen katsellut, hyvä lukea kokemuksista käytännössä. Mitenkäs canbusin kanssa eli onko suoraan yhteensopiva vai pitikö laittaa vastukset vai herjaako 508 ollenkaan jos rekisterlkilven valo on palanut. Mielestäni sumuvalosta ei herjannut, vaikka polttimo puuttui. Sen sijaan perävaunun jokaisesta polttimosta herjaa, jos ei ole ehjä.

Kirkkautta en kaipaisi lisää, pikemminkin niin vähän valotehoa, kuin vaan katsastajalle kelpaa, mutta väriltään valkoista valoa.
 
Penguin sanoi:
Tuon tyyppisiä olen katsellut, hyvä lukea kokemuksista käytännössä. Mitenkäs canbusin kanssa eli onko suoraan yhteensopiva vai pitikö laittaa vastukset vai herjaako 508 ollenkaan jos rekisterlkilven valo on palanut. Mielestäni sumuvalosta ei herjannut, vaikka polttimo puuttui. Sen sijaan perävaunun jokaisesta polttimosta herjaa, jos ei ole ehjä.

Kirkkautta en kaipaisi lisää, pikemminkin niin vähän valotehoa, kuin vaan katsastajalle kelpaa, mutta väriltään valkoista valoa.

Ei herjaa mitään, menee ihan heittämällä muuten jos tuota itse valomoduulin liitännän modausta ei lasketa.
Mulla ei ainakaan tunnu herjaavan rekisterikilven polttimoista kun on ollut noita ihan normaali W5W led lamppujakin siellä kiinni.

Kyllähän nuo varmaankin katsurillekin kelpaa, on nimittäin valkoista valoa mutta se kirkkaus kyllä itseäkin vähän häiritsee. Ovat nimittäin liian kirkkaat minusta. Ehkä jotain tummennusta noihin voisi harkita?

Se mikä noissa on todella hyvää on valonjakauma. Se on nimittäin todella tasainen. Pelkästään vaihtamalla led polttimot lasikantahehkujen tilalle, ei tuonut kovin tasaista valojakaumaa.
 
Tummennusta mietin, mutta se muuttaa taas väriä.  Kokeilen nyt ensin polttimon vaihtoa pelkästään, muutamalla erilaisella polttimolla.
 
Nyt on LEDit vaihdettu rekisterikilven valoon ja sanoisin, että ei hassumpi tullut. Tällaiset laitoin:

Rekisterikilvenvalo_LED_W5W.jpg


Asento näytti vähän arveluttavalta aluksi, mutta kun laitoin lampun lasin paikalleen ja testasin valot päällä. Valaistus on voimakkuudeltaan suunnilleen vastaava kuin alkuperäisellä W5W -hehkulankapolttimolla, mutta valon väri on valkoista eikä kellertävää. Ehkä tämä valon väristä johtuen on hieman enemmän valaiseva. Ei vikakoodeja, eikä virheilmoituksia, joten sikäli toimiva homma.

Mikä erittäin tärkeätä, niin muutos näyttää kuin se olisi tehtaan jäljiltä, paitsi tietty jos itse polttimoa katsoo, eikä rekisterikilven valo valaise koko kylää.
 
Ensiksi: ketjun otsikko on hieman harhaanjohtava - tässähän ei keskustella varsinaisesti ajovalopolttimoista, vaan LED- ym. vaihtoehdoista korvaamaan alkuperäisiä ( muita kuin ajovalo- ) polttimoita.  :eek:  :)

Penguin sanoi:
Seuraavaksi olisi vuorossa rekisterikilven valon, peruutusvalojen ja ainakin takavilkkujen muuttaminen LED-valoiksi.

Oletko, Penguin, jo vaihtanut LEDejä takavilkkuihin..? Tässä kun itsekin pohdin, tohtisiko katsastuksen jälkeen ;) ruuvailla omaan keksintöön LEDejä takavaloihin... Mietityttää esim. vilkutuksen taajuus - tarvitseeko asentaa esim. tällaiset? :eek: Mielellään lukisin myös kokemuksia takavalojen polttimon mallia BAY15d ( 21/5W ) vaihtamisesta LEDeihin - miten toimii, onko kuinka paljon kirkkaampi taka- ja jarruvalo kuin normaalissa hehkulankapolttimossa yms.  :)

 
Paha71 sanoi:
Oletko, Penguin, jo vaihtanut LEDejä takavilkkuihin..? Tässä kun itsekin pohdin, tohtisiko katsastuksen jälkeen ;) ruuvailla omaan keksintöön LEDejä takavaloihin... Mietityttää esim. vilkutuksen taajuus - tarvitseeko asentaa esim. tällaiset? :eek: Mielellään lukisin myös kokemuksia takavalojen polttimon mallia BAY15d ( 21/5W ) vaihtamisesta LEDeihin - miten toimii, onko kuinka paljon kirkkaampi taka- ja jarruvalo kuin normaalissa hehkulankapolttimossa yms.  :)

Taisi olla pari päivää sitten kun asensin nämä. En vieläkään ole tyytyväinen, ajattelin laittaa noita kirkkaammat taakse ja siirtää nämä eteen. Takana on tuossa omassa sen valaisimen muotoilu niin mielenkiintoinen, että tuossa "polttimon" päässä olevat 6 lediä valaisevat vain muovia valaisimen sisällä, vaikka ovat suoraan taaksepäin suunnattuna. Edessä on erilainen rakenne valaisimessa ja voisi olla ihan sopivat sinne. Nämä ainakin omassani toimivat ilman vikailmoituksia ja ilman lisävastuksia. Haittapuoli on sitten jossain vaiheessa jos hajoavat, niin auto ei osaa sitä kertoa.

BAY15d:n korvaamisessa taitaa olla vähän sama juttu kuin näissäkin, että ledit meinaa olla liian himmeät. Minulla olisi myös valkoiset polttimot peruutusvaloon, mutta siinä on myös tuo rakenne sellainen, että taitaa vain huonontua noilla ledeillä, jotka eurolla ostin.
 
ConD sanoi:
Olisiko "Vaihtoehtopolttimot autoon" parempi topikki tälle mielestänne?

Hyvin kiteytetty! :) Tosin, tässähän on keskusteltu enimmäkseen LEDeistä; ehdotan - jos threadin aloittajalle myös sopii - että otsikko olisi "LED- ym. vaihtoehtopolttimot autoon"..? :eek: :)

Penguinille kiitokset raportista. Näiden LEDien kanssa lienee niin, että vain kokeilemalla selviää todellinen, auto- ja mallikohtainen kirkkaus vrt. hehkulankapolttimoihin... Peruutusvaloihin olen harkinnut näitä - hinta vain on kova, mutta niin ovat lupauksetkin...  :eek:
 
Kirkkaus kyllä on polttimossa sama, mutta lisävastusten tarve on ihan autokohtaista. Toki tietty valaisimen rakenne ja heijastin vaikuttavat siihen, mikä on riittävän kirkas.

Jos tuo Bilteman 130 lm pitää paikkansa, niin aika himmeät on. Normaali P21W on 460 lm +/- 15%. Ledien kanssa kun ei valaisimen heijastimesta saa samalla tavalla täyttä hyötyä kuin ympärisäteilevän hehkulampun kanssa, niin valovirran olisi syytä olla lähemmäs 600 lm tai jopa enemmän.