https://yliteippaus.fi/

Lasten turvaistuimet ja niiden oikea käyttö

P

pokkus

Vieras
Tämä aihe on nyt itselle ajankohtainen tai ollut jo parikin vuotta. Eli mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon vauvan/lapsen turvakaukaloa tai -istuinta hankittaessa ja miten sijoitat lapsesi kaikista turvallisimmin takapenkille? Ilmeisesti yhden lapsen tapauksessa lapsi kannattaisi sijoittaa takapenkin keskipaikalla kasvot takaikkunaa kohden. Meillä tämä ei enää toimi kun on kaksi lasta ja kummatkin on pakko laittaa sivupaikoille. Meillä vanhempi on jo reilusti yli 2 vuotta mutta hän edelleenkin istuu kasvot takaikkunaa kohden. Pikkuhiljaa ollaan mietitty josko hänetkin uskaltaisi kääntää kasvot menosuuntaan kohden. Itse lukemani mukaan lapsia kannattaisi pitää kasvot takaikkunaa kohden niin kauan kuin mahdollista, koska sen pitäisi olla turvallisinta.

Nyt uuden auton hankinnassa tuli myös mieleen, jos itse panostaisi hiukan enemmän auton takaistuinten suojaamiseen. Nykyisessä autossa on vain pelkät froteepyyhkeet turvaistuimien alla. Ne kyllä suojaavaat naarmuilta, mutta aika kovat painaumat niistä silti jää nahkaistuimiin. Onko kenelläkään vinkkejä miten penkkejä voi paremmin suojata? Itse ajattelin väliaikaisesti laittaa parin kolmen sentin paksuista kovaa vaahtomuovia turvaistuimien alle ja kietaista vielä pyyhkeen vaahtomuovin ympärille. Myöhemmin voisi ostaa sitten netistä jonkun erillisen suojan, joka on ihan vartavasten suunniteltu tätä varten.
 
Minä tilasin turvaistuinten alle brittien ebaysta vahvat istuinaluset, joissa on suoja myös auton istuimen etuosalle. Nämä olivat edulliset ja tuntuvat tukevilta ja hommansa hoitavilta. Merkkiä en muista, kun siellä oli niitä monia. Lisäksi tilasin etupenkin selkänojan potkusuojan samasta paikasta. Halpa varuste ja hyvin toimii.
 
Minulla on ollut 3 cm paksusta makuualustasta leikattu sopivan kokoinen palanen eli vähän tukevampi vaahtomuovi aina turvaistuimien alla ja hyvin on tehtävänsä täyttänyt eli auton penkeissä ei näy jälkeäkään että siellä koskaan olisi turvaistuinta ollut.
 
Markku J sanoi:
Minä tilasin turvaistuinten alle brittien ebaysta vahvat istuinaluset, joissa on suoja myös auton istuimen etuosalle. Nämä olivat edulliset ja tuntuvat tukevilta ja hommansa hoitavilta. Merkkiä en muista, kun siellä oli niitä monia. Lisäksi tilasin etupenkin selkänojan potkusuojan samasta paikasta. Halpa varuste ja hyvin toimii.
Tuollaisia itse tilasin juuri 2 kappaletta:

http://www.amazon.com/gp/product/B00BFQ5BM0/

Toivotaan etteivät ole "liian paksut", jotta turvaistuimet saa kiristettyä tarpeeksi kireälle. Muutamista paikoista nimittäin luin, että osat penkkisuojista ovat niin paksuja ja jäykkiä, että niiden kanssa turvaistuinta ei saa kiristettyä tarpeeksi tiukalle. Jos näin käy näiden kanssa, niin sitten ei auta muu kuin palauttaa takaisin.
 
Penguin sanoi:
Minulla on ollut 3 cm paksusta makuualustasta leikattu sopivan kokoinen palanen eli vähän tukevampi vaahtomuovi aina turvaistuimien alla ja hyvin on tehtävänsä täyttänyt eli auton penkeissä ei näy jälkeäkään että siellä koskaan olisi turvaistuinta ollut.

Hmm... tuossahan voisi olla ideaa. Varmasti hyvä ratkaisu tuokin ja ainakin halpa :)
 
Se on sikäli hyvä, että niitä on montaa paksuutta ja sopivaa hakiessa ei kustannukset päätä huimaa. Itse en ole viitsinyt tehdä tuolle muuta, mutta voisihan sen alusta verhoilla vaikka penkkien väritykseen sopivaksi.
 
Penguin sanoi:
Se on sikäli hyvä, että niitä on montaa paksuutta ja sopivaa hakiessa ei kustannukset päätä huimaa. Itse en ole viitsinyt tehdä tuolle muuta, mutta voisihan sen alusta verhoilla vaikka penkkien väritykseen sopivaksi.

Itsekin otin töistä mukaan muutamaa eri paksuutta olevaa kovaa vaahtomuovia. Niillä voi kokeilla, jos nuo tilaamani penkinsuojukset eivät ota toimiakseen.
 
Minkäs ikäisenä täällä ovat muut uskaltaneet kääntää muksun naama menosuuntaan kohden? Osittain kysehän on myös lapsen painosta ja pituudesta sekä hiukan lisäksi turvaistuimen mallista kiinni.
 
pokkus sanoi:
Minkäs ikäisenä täällä ovat muut uskaltaneet kääntää muksun naama menosuuntaan kohden?

Me pidettiin muksuja niin kauan selkä menosuuntaan, kun jalat mahtuivat järkevästi istuimen ja takapenkin selkänojan väliin. Itse olen sitä mieltä, että mitä pidempään pystyy muksuja pitämään selkä menosuuntaan, sen parempi.

Meillä on aina ollut istuimien alla 10mm makuualustan palanen, joka on kääritty verhoilun väriseen pyyhkeeseen. Ei ole jäänyt nahkapenkkeihin mitään jälkiä tai venymiä.
 
Vempula sanoi:
Me pidettiin muksuja niin kauan selkä menosuuntaan, kun jalat mahtuivat järkevästi istuimen ja takapenkin selkänojan väliin. Itse olen sitä mieltä, että mitä pidempään pystyy muksuja pitämään selkä menosuuntaan, sen parempi.

Sama homma täällä. Molemmat lapset ovat olleet n. 3 vuotiaita, kun ovat siirtyneet istumaan kasvot menosuuntaan. En kääntäisi yhtään aikaisemmin, ennen kuin on pakko ja lapsi ei enää kunnolla mahdu istumaan selkä menosuuntaan.
 
Sama täällä. Sitten kun jalat eivät enää mahdu olemaan selkä menosuuntaan ilman että ne ovat koukussa, on turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan.
 
Käyttävätkö muut lapsen turvaistuimen kiinnitykseen turvavyötä vai niitä istuinosan ja selkänojan välissä olevia kiinnityskoukkuja? Itse laitoin nyt koukuilla kiinni, mutta mietin, että olisiko turvavyö silti turvallisempi ratkaisu?
 
Isofixejä olen käyttänyt, vaikka olen kyllä itsekin pysähtynyt miettimään istuimen koukkujen kestävyyttä. Hieman heppoisilta ne näyttävät, mutta uskon niden olevan hyvin testeillä tutkitut (kaikissa merkkituotteissa, joilla on sertifikaatti). Nyt meillä ollaan onneksi jo siinä vaiheessa, että auton turvavyö tarvitaan pojan kiinnitykseen.
 
Tulipa karvaasti huomattua kuinka paljon pienempi tuo X3:n takapenkki onkaan kuin Edgen, kun tänään taistelin lasten turvaistuimia takapenkille. Aikuisia takapenkille kyllä mahtuu oikein mukavasti, mutta selkä menosuuntaan olevat lastenistuimet olivatkin kinkkisiä. Vanhempi poika (2 vuotta ja 4 kk) oli nyt pakko kääntää kasvot menosuuntaan päin, koska muuten kuskille ei olisi jäänyt tarpeeksi tilaa pituussuunnassa kunnolliseen ajoasentoon. Vähän tämä nyt harmittaa kun joutuu lasten turvallisuudesta hiukan luopumaan "tilanpuutteen" takia. Toisaalta vanhemman muksun jalat alkoivatkin jo olemaan hiukan pitkät takapenkin selkänojaa vasten eli kääntäminen olisi joka tapauksessa kohta tullut eteen.

Lisäksi nuorempi kaukaloikäinen muksu oli nyt pakko sijoittaa pelkääjän taakse istumaan ja etupenkillä jalkatila jää selkeästi ahtaammaksi kuin Edgessä. Edgen takapenkillä pystyi jopa kapea aikuinen istumaan kahden turvaistuimen välissä tilapäisesti. Tämä on ihan mahdoton ajatus X3:n kanssa. X3:ssa takapenkin leveyden puute ei välttämättä ole ainoa ongelma vaan se, että turvaistuimien kiinnityskoukkujen sijainnit ovat selkeästi keskemmällä takapenkkiä kuin Edgessä. Monet näistä ongelmista toki poistuu kun molemmat lapset kääntyvät kasvot menosuuntaan päin.

Kaiken kaikkiaan aloin tässä miettiä, että jos itse joudun X3:n kanssa tappelemaan tilanpuutteesta turvaistuimien kanssa, niin kuinka isoja autoja pitäisi nykyisellään omistaa, että ongelmaa ei olisi? :) Itsellä on ainakin mielikuva, että harvalla Suomessa on edes tuon kokoluokan autoa käytössä vai onko farmarit esimerkiksi sitten niin paljon tilavampia takapenkkien suhteen? Vai onko oikea ratkaisu sitten kunnon tila-auto?
 
Markku J sanoi:
Isofixejä olen käyttänyt, vaikka olen kyllä itsekin pysähtynyt miettimään istuimen koukkujen kestävyyttä. Hieman heppoisilta ne näyttävät, mutta uskon niden olevan hyvin testeillä tutkitut (kaikissa merkkituotteissa, joilla on sertifikaatti). Nyt meillä ollaan onneksi jo siinä vaiheessa, että auton turvavyö tarvitaan pojan kiinnitykseen.
Itse perehdyin tähän hiukan enemmän ja täällä Amerikassa asiaa on ilmeisesti tutkittu jonkin verran. Viime vuonna oli tullut virallisen tahon päivitys, joka sanoo, ettei lasta saisi käyttää isofixien kanssa, jos lapsen ja turvaistuimen yhteispaino ylittää 65 paunaa eli 29,5 kg. Syynä juuri se, että isofixien kestävyys saattaa pettää isommalla kuormalla. Virallisen tahon mukaan eroa turvallisuudessa ei pitäisi olla isofix- tai turvavyökiinnityksen välillä kunhan painorajoja ja muita ohjeita noudattaa oikein. En sitten tiedä onko Euroopan ja Jenkkien normit samat ja onko isofix-kiinnitys identtinen kummassakin paikassa. Isofixillä ainakin itse saan turvaistuimen kiristettyä aika pirun tiukkaan kiinni.

Täällä vielä koko juttu erään autosivuston tekemänä:
http://www.edmunds.com/car-safety/what-parents-need-to-know-about-new-child-car-seat-latch-rules.html

LATCH System Lower Anchor
Effective February 2014, parents should not use the lower anchors of LATCH, such as the one shown here, if the combined weight of the child and the car seat is 65 pounds or more, says NHTSA. | March 13, 2013 | NHTSA


Rear-Facing Car Seat Recommendations Unchanged
The new LATCH child car seat rules don't change the recommendation that infants and toddlers ride in rear-facing seats until they are 2 years old or at the weight or height maximum allowed by the car seat maker. | March 13, 2013 | NHTSA


LATCH Anchors for Ease and Fit
While NHTSA says that it considers LATCH and the seatbelt system equally safe for securing a child car seat, some safety advocates prefer the anchors, saying they fit better and are easier to use. | March 13, 2013 | NHTSA


Seatbelts Can Be Used to Secure Child Car Seats
Once children and their car seats are past the weight limit for the lower anchors that are part of the LATCH system, parents can secure the child seat using the safety-belt system, as shown in this photo. | March 13, 2013 | NHTSA


Meidän turvaistuimella muksu saisi painaa hiukan yli 20kg ennen kuin isofixejä ei saisi enää käyttää.
 
pokkus sanoi:
Käyttävätkö muut lapsen turvaistuimen kiinnitykseen turvavyötä vai niitä istuinosan ja selkänojan välissä olevia kiinnityskoukkuja? Itse laitoin nyt koukuilla kiinni, mutta mietin, että olisiko turvavyö silti turvallisempi ratkaisu?

Isomman pojan turvavyöistuin on isofixeillä kiinni, nuoremman jakkarassa ei fixejä ole joten se on vyöllä kiinni. Kunhan nuoremman istuin päivitetään tuollaiseksi turvavyöjakkaraksi niin sekin tulee olemaan isofix-versio, sellaisen saa todella lujasti kiinni autoon.

pokkus sanoi:
Tulipa karvaasti huomattua kuinka paljon pienempi tuo X3:n takapenkki onkaan kuin Edgen, kun tänään taistelin lasten turvaistuimia takapenkille. Aikuisia takapenkille kyllä mahtuu oikein mukavasti, mutta selkä menosuuntaan olevat lastenistuimet olivatkin kinkkisiä. Vanhempi poika (2 vuotta ja 4 kk) oli nyt pakko kääntää kasvot menosuuntaan päin, koska muuten kuskille ei olisi jäänyt tarpeeksi tilaa pituussuunnassa kunnolliseen ajoasentoon. Vähän tämä nyt harmittaa kun joutuu lasten turvallisuudesta hiukan luopumaan "tilanpuutteen" takia. Toisaalta vanhemman muksun jalat alkoivatkin jo olemaan hiukan pitkät takapenkin selkänojaa vasten eli kääntäminen olisi joka tapauksessa kohta tullut eteen.

Lisäksi nuorempi kaukaloikäinen muksu oli nyt pakko sijoittaa pelkääjän taakse istumaan ja etupenkillä jalkatila jää selkeästi ahtaammaksi kuin Edgessä. Edgen takapenkillä pystyi jopa kapea aikuinen istumaan kahden turvaistuimen välissä tilapäisesti. Tämä on ihan mahdoton ajatus X3:n kanssa. X3:ssa takapenkin leveyden puute ei välttämättä ole ainoa ongelma vaan se, että turvaistuimien kiinnityskoukkujen sijainnit ovat selkeästi keskemmällä takapenkkiä kuin Edgessä. Monet näistä ongelmista toki poistuu kun molemmat lapset kääntyvät kasvot menosuuntaan päin.

Bemarit on ihan yleisestikin aika ahtaita turvaistuinten käyttöön, jopa edellinen vitossarjalainen oli aivan onneton tilojen suhteen kun taakse piti laittaa selkä menosuuntaan-istuin.

pokkus sanoi:
Kaiken kaikkiaan aloin tässä miettiä, että jos itse joudun X3:n kanssa tappelemaan tilanpuutteesta turvaistuimien kanssa, niin kuinka isoja autoja pitäisi nykyisellään omistaa, että ongelmaa ei olisi? :) Itsellä on ainakin mielikuva, että harvalla Suomessa on edes tuon kokoluokan autoa käytössä vai onko farmarit esimerkiksi sitten niin paljon tilavampia takapenkkien suhteen? Vai onko oikea ratkaisu sitten kunnon tila-auto?

Moni kansanmalli on paljon tilavampi turvaistuimien suhteen, esim. Octavia ja Yeti nielaisi hyvin selkämenosuuntaan asennettavan turvaistuimen taakse eikä appari joutunut tinkimään tiloistaan.
Superbin kanssa "ongelmaksi" meinasi tulla etupenkin säätövarojen riittämättömyys kun laitettiin pojan istuin selkä menosuuntaan apukuskin taakse, apparin penkki piti siirtää ihan takimmaiseen asentoonsa että sai istuimen nojaamaan selkänojaan :p

RFnBVlkU
 
Tuo istuimien taaksemahtuminen on tosin hyvin paljon kiinni myös itse turvaistuimesta ja sen koosta sekä muotoilusta. Me valittiin istuimet turvallisuuden perusteella eikä juuri mietitty miten ne mahtuu autoon. Edellisessä kun tilaa riitti vaikka kuinka niin ei tarvinnut sellaisia pohtia :)
 
pokkus sanoi:
Tuo istuimien taaksemahtuminen on tosin hyvin paljon kiinni myös itse turvaistuimesta ja sen koosta sekä muotoilusta. Me valittiin istuimet turvallisuuden perusteella eikä juuri mietitty miten ne mahtuu autoon. Edellisessä kun tilaa riitti vaikka kuinka niin ei tarvinnut sellaisia pohtia :)

Kyllä mekin valittiin istuin turvallisuuden perusteella, mutta toki autoon sopivuus varmistettiin ennen ostoa ttei tule yllätyksiä. Tuota meidän istuinta on joissain testeissä moitittu kookkaasi ja tilaavieväksi, mutta hyvin se tuntuu näihin kansanmalleihin sopivan :)
 
pokkus sanoi:
Kaiken kaikkiaan aloin tässä miettiä, että jos itse joudun X3:n kanssa tappelemaan tilanpuutteesta turvaistuimien kanssa, niin kuinka isoja autoja pitäisi nykyisellään omistaa, että ongelmaa ei olisi? :)

Auton ulkomitat kertovat yllättävän vähän sisätilojen riittävyydestä turvaistuimien kanssa. Ainoa keino todentaa auton sisätilat on ottaa selkämenosuuntaan jakkara mukaan koeajolle. Jakkara paikalleen ja etupenkille istumaan. Kyllä omat jalat siinä vaiheessa kertovat onko tilaa vai ei. Riippumatta auton "virallisesta" kokoluokasta tai segmentistä.

Bemun 5-sarja ja Superb ovat hyvät esimerkit tästä. 5-sarjalainen on seitsemän senttiä pidempi ja akseliväliltään hulppeat 20 senttiä pidempi. Mutta silti Superb on pituussuunnassa takatiloiltaan aivan eri sfääreissä.
 
Vempula sanoi:
Auton ulkomitat kertovat yllättävän vähän sisätilojen riittävyydestä turvaistuimien kanssa. Ainoa keino todentaa auton sisätilat on ottaa selkämenosuuntaan jakkara mukaan koeajolle. Jakkara paikalleen ja etupenkille istumaan. Kyllä omat jalat siinä vaiheessa kertovat onko tilaa vai ei. Riippumatta auton "virallisesta" kokoluokasta tai segmentistä.

Lähinnä ihmettelin istuimen sopivuutta sen takia, koska takapenkille itse istuessa tilaa on todella paljon. Jalkatilaa tuntuu olevan enemmän kuin monissa sedaneissa. Itsellä jää polvista reilusti tilaa etupenkkiin. Mutta sitten kun sen turvaistuimen laittaa samalle paikkaa niin tila mystisesti häviää jonnekin :)

Voi olla että takapenkin muotokin tähän vaikuttaa. Matala takapenkki "väärässä" kulmassa pahentaa tilanpuutetta. Itse tosin vielä eilen laitoin suojatoppausta takapenkin ja turvaistuimen väliin. Tuokin hävittää tilasta äkkiä muutaman sentin.

Mutta tuota Karviksen yhtä kuvaa katsoessa, se selkä menosuuntaan oleva istuin näyttäisi olevan aika pystyasennossa verrattuna tuohon omaan joka ohjeiden mukaan pitää olla paljon enemmän vaaka-asennossa.
 
Markku J sanoi:
Lisäksi tilasin etupenkin selkänojan potkusuojan samasta paikasta. Halpa varuste ja hyvin toimii.

Itsekin tuollaiset tänään asentelin autoon. Istuivat penkkiin kuin hanska käteen eivätkä olleet hinnallakaan pilattu (2 kappaletta $7.5) :)

 
Tosi hienot on.  :rolleyes: ;D

Itse en tuollaisia potkusuojia vaivaantuisi laittamaan, koska
- nahkapenkeistä kurajäljet on kyllä sen verran helppo pyyhkiä pois
- hieman likaisenakin penkin selkämys (ja koko autoa) on kuitenkin paremman näköinen kuin tuollaisten suojien kanssa
- elleivät lapset istu takapenkillä piikkarit jalassa niin mitään pysyviä kulumisen jälkiä selkänojan takaosaan tuskin tulee
- jos kuitenkin pari pientä naarmua sinne nahkaan ilmaantuu, niillä ei ole auton tulevan vaihtoarvon kannalta mitään merkitystä

Mutta toki jokainen taaplaa tyylillään.
 
Minulla on vastaavat potkusuojat Audissa. Mustien penkkien kanssa niihin ei kiinnitä huomiota. Ocu RS:ään en saanut suojaa fiksusti kiinni kiinteän niskatuen takia. Potkusuojien lisäksi tärkeä varuste on riittävän tukeva ja  paksu istuinsuojus turvaistuimen alla. Se estää pysyvät painautumat istuinosaan.
 
pokkus sanoi:
Lähinnä ihmettelin istuimen sopivuutta sen takia, koska takapenkille itse istuessa tilaa on todella paljon. Jalkatilaa tuntuu olevan enemmän kuin monissa sedaneissa. Itsellä jää polvista reilusti tilaa etupenkkiin. Mutta sitten kun sen turvaistuimen laittaa samalle paikkaa niin tila mystisesti häviää jonnekin :)

Tuohon varmaan vaikuttaa se, että korkeassa autossa istutaan pystyssä, jolloin pitkäkään ihminen ei auton pituussuunnassa vie paljoa tilaa. Sen sijaan turvaistuin on horisontaalisesti sen pituinen kuin on, eikä se taivu polvista lyhyemmäksi kuten ihminen :)