https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lapset ja sivuturvatyynyt takana

P

pokkus

Vieras
Mitäs mieltä täällä muut ovat takana olevista sivuturvatyynyistä lasten tai lasten turvaistuimen kanssa? Itse olen lukenut vähän eriäviä mielipiteitä asiasta. Osa sanoo, että turvatyyny voi olla vahingollinen, jos lapsi nojaa auton kylkeä vasten ja osa sanoo, että parantavat turvallisuutta.

Miten on, uskallanko ostaa auton (Audi Q5) takasivuturvatyynyillä varustettuna nyt kun takana istuu kaksi muksua kyydissä? Toinen istuu vielä kaukalossa ja toinen isomman lapsen turvaistuimessa. Kummatkin ovat vielä selkä menosuuntaan päin, mutta vanhempi varmaan jossain vaiheessa käännetään naama menosuuntaan.
 
Kai se turvatyyny lyö päin nojasi sitä ovea vasten lapsi tai aikuinen. Itse ottaisin turvatyynyt myös lapsille, olen sitä mieltä että se miltä ne suojaavat voi olla paljon vahingollisempaa kuin se mitä ne turvatyynyt voivat aiheuttaa. Toki riskejä on aina, niitä on vaikka ei liikkuisi mihinkään ja loppujen lopuksi kyse on eri riskien vertaamisesta toisiinsa ja niiden arvottamisesta.

Lapsesi ovat kuitenkin vielä useamman vuoden sen ikäisiä, että istunevat istuimessa, jossa on myös sivut, joten eivät siten pääse kokonaisuudessaan nojaamaan ovea vasten. Jos turvaistuimen ja oven väliin jää niin paljon tilaa, että siihen mahtuu turvatyyny, niin miksi ei. Jos taas turvatyyny lähinnä iskisi päin turvaistuinta ja mahdollisesti vaurioittaisi sitä, niin sitten siitä turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Turvaverhot lie kuitenkin myös takapenkkiläisillä ja jos siellä jokin nojaa oveen, niin ehkä se on kuitenkin se lapsen pää ja käsi.
 
Yleensä negatiivia mielipiteitä esittävät ne auton ostajat, joiden autoon takatyynyt maksavat maltaita ;)

Meillä on takatyynytkin ja toivon, että seuraavissakin autoissa olisi. En näe sivutyynyissä mitään negatiivista asiaa lasten turvallisuuden kannalta. Nehän laukeavat penkin sivureunasta kohti auton etuosaa, eli kolarin sattuessa työntävät oveen nojaavan lapsen irti ovesta. Mielestäni tämä on todella positiivinen juttu.

Kaiken kokoisia jakkaroita käyttäessä tyyny laukeaa jakkaran ja oven väliin, mikä myös mielestäni erittäin hyvä juttu.

EDIT: Ja sekin kannatta aina muistaa, että jollain automerkeillä takapenkin turvavöiden esikiristimet on sidottu yhteen sivutyynyjen kanssa. Turvavöiden esikiristimet ovat kuitenkin juuri lasten kohdalla erittäin tärkeät turvavarusteet, koska lapset eivät aina malta istua niin hyvässä asennossa kuin aikuiset.
 
Minäkin mietin tuota asiaa, kun Octaviaa tilailin. Sivuturvatyynyt eivät ole kovin isot / ulkonevat, joten varmaan 2 turvaistuinikäistä niiden kanssa on hyvin turvassa. Jätin kuitenkin tilaamatta, kun ihan tyhjentävää tietoa en saanut noiden toiminnasta turvaistuimen parina. Tyyny varmaan työntää istuinta hieman sivulle - vaikuttaako se sitten haitallisesti turvaistuimen toimintaan - siihen en löytänyt vastausta.
 
Samoilla aatoksilla olen itsekin eli kyllä mielestäni kaiken käytännön järjen mukaan sen sivuturvatyynyn pitäisi lisätä turvallisuutta jopa lasten kanssa, jos oikeasti jotain tapahtuu. Ja etenkin kun muksut istuvat vielä useamman vuoden sivulta suojatuissa istuimissa, niin ei ne sieltä mitenkään pääse lähelle ikkunaan nojaamaan.
 
Markku J sanoi:
Tyyny varmaan työntää istuinta hieman sivulle - vaikuttaako se sitten haitallisesti turvaistuimen toimintaan - siihen en löytänyt vastausta.

Ei varmasti työnnä, jos turvaistuin on siinä kohdalla istuinta missä sen kuuluukin olla. Se turvatyyny on kuitenkin varsin kapea, ei se ole sellainen pallo mikä aukee vaikka repsikalle:

Oc_057_jpg.jpg

 
Kun turvaistuin on vielä Isofixeissä kiinni, niin jää sinne riittävä väli varmasti.

Isommat lapset joskus nuokkuvat ovea vasten, mutta pidän tyynyjä silti kokonaisuutena turvallisuutta lisäävinä. Eli ruksin myös tyynyt taakse.
 
TTO sanoi:
Isommat lapset joskus nuokkuvat ovea vasten, mutta pidän tyynyjä silti kokonaisuutena turvallisuutta lisäävinä. Eli ruksin myös tyynyt taakse.

Uskon, että turvatyyny on ovea vastaan nukkuvalle turvallisempi vaihtoehto kuin oven peltiosien ja muovien välittämä tälli. Jos on välissä edes turvatyyny, niin oletettavasti tälli edes vähän heikkenee.

Sivukolarit on kyllä pahoja, kun muodonmuutosvyöhykkeet ovat niin pienet. Keulassa ja perässä riittää metritolkulla peltiä rytättäväksi.
 
Seuraavaan autoon minäkin tilaan varmasti tyynyt takapenkille, kun poika siirtyy istumaan korokkeelle ja nojaa lähemmäs ovea ilman turvaistuimen sivutukia.
 
TTO sanoi:
Kun turvaistuin on vielä Isofixeissä kiinni, niin jää sinne riittävä väli varmasti.

Riippuu ihan autosta ja turvaistuimesta. Kaikki turvaistuimet eivät oikein kiinnitettynä edes mahdu takapenkille, kun ottavat oveen kiinni. Ovat vissiin tarkoitettuja johonkin leveämpään autoon. Olen itse tämän ihan henkilökohtaisesti kokenut, että istuin ei mahdu reunapaikalle niin että pysyisi oikeassa asennossa ja oven saisi kiinni.

Tuo Vempulan laittama kuva on tuollaisesta 4+1 paikkaisesta autosta, jossa takapenkillä on keskellä tuollainen epämukava kumpu. Kun verrataan autoihin, joissa on oikeasti kolme paikkaa takana rinnakkain, niin reunapaikat ovatkin yllättäen reunemmassa.
 
Ehdottomasti kyllä takaturvatyynyille, ensimmäinen valintani lisävarusteista. Harmittaakin kun ei tähän uuteen autoon saa moisia edes kovalla rahalla.  :(

 
Urlaub sanoi:
Uskon, että turvatyyny on ovea vastaan nukkuvalle turvallisempi vaihtoehto kuin oven peltiosien ja muovien välittämä tälli. Jos on välissä edes turvatyyny, niin oletettavasti tälli edes vähän heikkenee.

Näin itsekin asian järkeilisin. Tai turvatyyny voi jopa tönäistä muksua kauemmaksi peltiosista eli pois päin siitä suuremmasta vaarasta, joka törmäyksestä aiheutuu.
 
FXT sanoi:
Ehdottomasti kyllä takaturvatyynyille, ensimmäinen valintani lisävarusteista. Harmittaakin kun ei tähän uuteen autoon saa moisia edes kovalla rahalla.  :(

BMW:llä on erilainen lähestymistapa takapenkkiläisten turvallisuuteen. 5-sarjalaiseen kun ei saa turvavöiden esikiristimiä tai voimanrajoittimia takapenkille. Saati sitten takatyynyjä, kuten kerroit.

pokkus sanoi:
Tai turvatyyny voi jopa tönäistä muksua kauemmaksi peltiosista eli pois päin siitä suuremmasta vaarasta, joka törmäyksestä aiheutuu.

Tämä on mielestäni takatyynyjen suurin etu muksujen kohdalla. Muksut kun tunnetusti nukkuvat ovea vasten. Parempi se on, että turvatyyny hiukan agressiivisesti työntää muksun irti ovesta ja vyöt vetävät samalla kiinni penkkiin, kuin se, että olkapää on kiinni ovessa, pää lasissa ja vyöt löysällä, kun mälli osuu omalle kohdalle.
 
TTO sanoi:
Kun turvaistuin on vielä Isofixeissä kiinni, niin jää sinne riittävä väli varmasti.

Penguin sanoi:
Riippuu ihan autosta ja turvaistuimesta. Kaikki turvaistuimet eivät oikein kiinnitettynä edes mahdu takapenkille, kun ottavat oveen kiinni. Ovat vissiin tarkoitettuja johonkin leveämpään autoon. Olen itse tämän ihan henkilökohtaisesti kokenut, että istuin ei mahdu reunapaikalle niin että pysyisi oikeassa asennossa ja oven saisi kiinni.

Tuo Vempulan laittama kuva on tuollaisesta 4+1 paikkaisesta autosta, jossa takapenkillä on keskellä tuollainen epämukava kumpu. Kun verrataan autoihin, joissa on oikeasti kolme paikkaa takana rinnakkain, niin reunapaikat ovatkin yllättäen reunemmassa.

Ok, täsmennys tuohon omaan kommenttiin: Kun ko. autoon tarkoitettu turvaistuin on vielä Isofixeissä kiinni, niin jää sinne riittävä väli varmasti.

Oheisesta linkistä
http://www.childcarseats.org.uk/types-of-seat/isofix-seats/

löytyy mm. seuraavaa pätkä

•Check that your Isofix seat is approved for use in your particular vehicle. Isofix seats will not fit in every car with Isofix points.

Eli Penguinin arvelu "Ovat vissiin tarkoitettuja johonkin leveämpään autoon." lienee tapauksessaa avainasemassa. En usko, että mikään valmistaja uskaltaa luvata sopivuutta, jossa sivuturvatyynystä olisi haittaa. Tai jos näin tekee, niin amerikkalaiset lakimiehet tekevät tilin ja hoitavat asian...

Meillä käytössä olleissa turvavyöistuimissa oli korkeussäädettävä niskatuki ja istuimien ohjeissa oli listattu, miten korkealle niskatuen voi nostaa eri automalleissa. Ohje ei siis ollut, "nosta niin pitkälle kuin mahtuu". Oletan, että tuossa oli huomioitu myös turvaverhon vaikutus.

 
Näin juu paitsi että amerikkalaiselle lakimiehelle voi haistatella takaisin, sinne kun auto voidaan myydä aivan eri spekseillä tai olla myymättä ja muualla saavat soittaa poskeaan ihan omiksi lämpimikseen. Istuimen sopivuus johonkin malliin voi vaihdella merkittävästi riippuen mitä varusteita autoon on otettu ja minkään istuimen hyväksyntä ei pysty näitä kaikkia ottamaan huomioon. Hyväksyntää ei myöskään ole merkitty autoon eikä istuimeen, joten tuo "hyväksytty kyseiseen automallin" on aika turhaa jargonia. Ei niitä kukaan tarkista mistään.
 
Penguin sanoi:
Ei niitä kukaan tarkista mistään.

Silloin voi syyttää ihan itseään jos jotain sattuu ja jakkara on autossa johon sitä ei ole tarkoitettu. Kyllä minä ainakin tarkistin istuimen sopivuuden autoomme ennen ostamista, myyjäkin varmisti vielä asian ostotilanteessa.
 
Penguin sanoi:
Ei niitä kukaan tarkista mistään.
Ei varmaan jossain biltemassa.  Ihan oikeassa liikkeessä kun ostimme penkkejä, niin kyllä siellä kysyttiin, että mihin autoon tulossa ja tarkistettiin hyväksynnät perheen molempien autojen osalta. Eivät vissiin osanneet hommiaan...  :eek:
 
jf sanoi:
Ei varmaan jossain biltemassa.  Ihan oikeassa liikkeessä kun ostimme penkkejä, niin kyllä siellä kysyttiin, että mihin autoon tulossa ja tarkistettiin hyväksynnät perheen molempien autojen osalta. Eivät vissiin osanneet hommiaan...  :eek:

Täällä aika monella auto vaihtuu esim 3v välein, mutta vaihtuuko turvaistuimet? Ainakin meillä Britax kid plus on ollut käytössä ensin octaviassa, sitten golfissa, sitten exeossa...
 
tmr97 sanoi:
Täällä aika monella auto vaihtuu esim 3v välein, mutta vaihtuuko turvaistuimet? Ainakin meillä Britax kid plus on ollut käytössä ensin octaviassa, sitten golfissa, sitten exeossa...

Voihan se sama jakkara sopia siihen uuteenkin autoon, asian voi helposti varmistaa käyttöohjeesta. Jos turvaistuin ei sovellu uuteen autoon, niin kyllähän se silloin pitäisi uusia.
 
tmr97 sanoi:
Täällä aika monella auto vaihtuu esim 3v välein, mutta vaihtuuko turvaistuimet? Ainakin meillä Britax kid plus on ollut käytössä ensin octaviassa, sitten golfissa, sitten exeossa...
TosiAutoilijalle on varmasti tuskaa käyttää minuutti siitä uuden auton nettiselailuun ja konffaukseen menevästä ajasta siihen, että tarkistaa istuimen sopivuuuden siihen uuteen autoon tai ottaa luurin käteen ja soittaa sinne penkkejä myyvään liikkeeseen jos pelkää selaimen saastuvan lastentarvikkeiden hausta. Sehän on selvä, että autoon voidaan investoida vaihtamalla sitä vaikka parin kuukauden välein, mutta laittaa nyt rahaa siihen turvaistuimeen ja vaihtaa tarvittaessa, ihan käsittämätön ajatus. Moniko edes tietää omassa autossa olevien turvaistuinten iän?
 
Kyllähän se yhteensopivuustieto on monessa tapauksessa ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos se puuttuu, niin se on ehkä asiallinen tieto, tosin yksikään turvaistuin ei ole niiden tietojen mukaan yhteensopiva se juuri myyntiin tulleen uuden automallin kanssa. Niin monta olen etenkin selkämenosuuntaan istuinta nähnyt, joiden väitetään olevan jonkun automallin kanssa yhteensopivan, mutta todellisuudessa istuin ei joko mahdu autoon ollenkaan sopivaksi väitetylle paikalle tai takapenkkiasennuksessa joutuisi edessä olevan penkin siirtämään niin eteen ja selkänojan niin pystyyn, että tuo etupenkki käytännössä poistuisi käytöstä. Kuljettajan penkin kohdalla hankalampi juttu. Luonnollisesti tämä ei koske suurempia autoja, tosin vielä erittäin monia pienemmän keskiluokan autoja koskee, pienemmistä kokoluokista puhumattakaan.

Tämän yhteensopivuusnäkökulman kun ottaa huomioon, niin se vain vahvistaa jo aiemmin tekemääni päätelmää ettei etenkään selkä menosuuntaan istuimia kannata ostaa omaksi, vaan vuokrata vakuutusyhtiöstä. Käyttöaika ainakin meillä on kolmella lapsella ollut niin lyhyt, kun ajattelee ensin turvakaukaloa ja sitten selkä menosuuntaan istuinta, että vuokraistuin tuli edullisemmaksi. Lapsilla keskenään sen verran ikäeroa, että missään vanhassa perintöistuimessa ei ollut mitään järkeä.
 
Penguin sanoi:
Kyllähän se yhteensopivuustieto on monessa tapauksessa ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos se puuttuu, niin se on ehkä asiallinen tieto, tosin yksikään turvaistuin ei ole niiden tietojen mukaan yhteensopiva se juuri myyntiin tulleen uuden automallin kanssa.
Näinhän se on. Meidän penkin listalla näytti netissä olevan vasta 2014 malleja, mutta kaikki 2015 & 2016 mallit puuttuivat kokonaan...  :eek:
 
Tässä X3:ssa on muksujen sijainti ja turvatyynyt takana otettu selkeästi huomioon, koska isofixien sijainti on aika kaukana ovista. Oven ja turvaistuimen väliin jää siis selkeästi tilaa, vaikka turvatyyny tai -verho laukeaisikin.