https://tummennuskalvot.fi/

Land Rover

Cyclic Stig sanoi:
Suhteellista varmaan. Monessa muussa maassa noita myydään joka päivä. Muuten niitä ei kannattaisi valmistaa. 70k€ ei minusta ole, edes Suomessa, vielä paljon "kunnon" maasturista. Jos sellaisen tarvitsee. Se on saman verran kuin tuo allekirjoitukseni hatspäkki maksaa Suomessa, toki varuste-eroineen. Kiva peli toki, mutta että oikein "mahtava"?

Täytyy kuitenkin pistää Disco Sport oikeaan kehykseen eli suomalaiseen elintasoon ja veroparatiisiin. Täällä tuollainen alkaa olemaan melkolailla mahtipeli.

Ei se tietysti sitä Land Roverin mallivalikoimassa ole, eikä keskimääräisen Land Rover kaupan asiakaskunnassa.
 
Autotallista lainattu kommentti:

völvöxc60 sanoi:
Tyhmä kysymys, että miksi vastaava Evokki on Discoveryä kalliimpi :rolleyes:

Koska Discovery Sport on Freelander. Ei tästä kauaa ole, kun vaihtoivat Freelanderin nimeksi Disco Sportin ja se vanha, "aito" Disco Sport poistui valikoimista.
 
Vempula sanoi:
Koska Discovery Sport on Freelander. Ei tästä kauaa ole, kun vaihtoivat Freelanderin nimeksi Disco Sportin ja se vanha, "aito" Disco Sport poistui valikoimista.

??? Mistä ihmeestä puhut? Ei ole ollut mitään Discovery Sportia, paitsi tämä juuri esitelty, jollainen tässäkin ketjussa on hankittu. Ei ole mitään "aitoa" Disco Sportia, joka olisi poistunut valikoimista. Discoveryä on ollut vain yhdenlaista, jonka järjestysnumeroa on kasvatettu mallisukupolvien myötä ja nyt ollaan Discovery 4:ssä.

Freelander 2 poistui ja Discovery Sport esiteltiin kai periaatteessa sen tilalle eli olisihan se voinut olla Freelander 3:kin.

Freelanderia on ollut kaksi mallisukupolvea:

Ensimmäinen mallipolvi:
1920px-Land_Rover_Freelander_--_09-26-2009.jpg


Ja toinen sukupolvi eli Freelander 2:
1280px-Land_Rover_Freelander_%28LR2%29.jpg


 
Juu, mun virhe. Sekoitin kiireessä RR Sportiin.

Itse en vain pidä siitä, että legendaarisen Discon hieno maine pilataan Freelanderilla. Disco Sport on kuitenkin täysin eri auto kuin Discovery. Range Roverissa sen vielä ymmärrän, kun RR Sport on kuitenkin varsin lähellä Rangea.
 
Vempula sanoi:
Juu, mun virhe. Sekoitin kiireessä RR Sportiin.

Itse en vain pidä siitä, että legendaarisen Discon hieno maine pilataan Freelanderilla. Disco Sport on kuitenkin täysin eri auto kuin Discovery. Range Roverissa sen vielä ymmärrän, kun RR Sport on kuitenkin varsin lähellä Rangea.

Tuosta Discon laajennuksesta olen samaa mieltä, mutta toisaalta se ratkaisu tehtiin jo Rangen kohdalla, joka on levinnyt jo kolmeksi malliksi. Disco 4 alkaa sekin olemaan elinkaarensa päässä ja uusi Disco 5 tullee olemaan jälleen RR Sportin veljesmalli.

Eikä aito Range ja RR Sport mitään kaksoisveljeksiä ole. Iso Range on kaikella tavalla fiinimpi ja isompi.

On myös selvää, että Disco Sport on selvästi ylempää luokkaa kuin Freelander 2 eli nyt jäi mallistoon pikkumallille tilaa. Saapa nähdä, tuleeko sinne jokin Freelander 3 tai jotain vastaavaa.
 
Urlaub sanoi:
On myös selvää, että Disco Sport on selvästi ylempää luokkaa kuin Freelander 2 eli nyt jäi mallistoon pikkumallille tilaa.

Vähän puskistahan tässä huudellaan, koska en ole kuin pari kertaa Disco Sportissa istunut. Ikinä en ole moisella ajanut. Mutta aina kun olen sellaisessa istunut, niin jotenkin tulee vain sellainen ajatus takaraivoon, että miksi tämän auton konepellissä lukee Discovery.

Ihan puhtaasti fiilis- ja mielikuvajuttuja siis. Mutta ei siitä vain mihinkään pääse, että vanhan kalkkiksen pääkoppaan ei mahdu sanat Haldex ja Discovery samassa lauseessa.
 
Vempula sanoi:
Vähän puskistahan tässä huudellaan, koska en ole kuin pari kertaa Disco Sportissa istunut. Ikinä en ole moisella ajanut. Mutta aina kun olen sellaisessa istunut, niin jotenkin tulee vain sellainen ajatus takaraivoon, että miksi tämän auton konepellissä lukee Discovery.

Ihan puhtaasti fiilis- ja mielikuvajuttuja siis. Mutta ei siitä vain mihinkään pääse, että vanhan kalkkiksen pääkoppaan ei mahdu sanat Haldex ja Discovery samassa lauseessa.

Olisi edes Haldex, kun sitä saa etuvetoisenakin - tai ainakin RR Evoqueta saa..

Vajaavetoinen Lantikka on jonkinlainen rimanalitus omalla sarallaan. Toki Jeeppejä on saanut iät ja ajat vajakkeina, mutta olen jotenkin pitänyt sitä jenkkien omana ongelmana. Jopa Grand Cherokeestä sekä Wranglerista on vajakkiversiot..
 
Kun ekaa kertaa istuin Disco Sporttiin, niin mieleen tuli heti vanha Freekku II:ni. Sisustuksen henki sama, pikkuisen hienostuneempi kyllä.

Alusta onkin sitten ihan erilainen. Tarkempi ja kovempi eikä kori heilu kuten se joskus Freekussa teki. Pitihän se heti sisäänajon jälkeen kokeilla ja voin kokemuksesta vakuuttaa, että kuskilta loppuu kantti ennenkuin Discon Haldexista etenemiskyky.

Oiskohan vajaavetoisten ideana pienempi kulutus. Eikös EU:lla ole, tai tulee olemaan, määräys paljonko mallisto saa tupruttaa pakoputkesta hiilidioksidia.
Ja kun jätetään mallimerkinnät takaluukusta pois, kukaan ei tiedä onkos vajaavetoinen vai ei
 
DiscoKai sanoi:
Oiskohan vajaavetoisten ideana pienempi kulutus. Eikös EU:lla ole, tai tulee olemaan, määräys paljonko mallisto saa tupruttaa pakoputkesta hiilidioksidia.
Ja kun jätetään mallimerkinnät takaluukusta pois, kukaan ei tiedä onkos vajaavetoinen vai ei

Siitähän siinä tietysti on kyse. Eikä pelkästään EU:sta vaan monessa firmassa on työsuhdeautoissa sellaiset rajat, että nelivedot joutuu melkeinpä suosiolla jättämään pois. Eikä monikaan maasturin omistajakaan aja koskaan sellaisessa maastossa, etteikö etuvedolla pärjäisi.
 
Koeajolla käyty ja hieno peli on RR Sport. Tarkemmin ottaen tuollainen 3-litran koneella oleva:

http://www.altayermotors.com/pdf/05102015/L494_30_SC_HST.pdf

Hienoimpia puolia sisustus, äänentoisto (Meridian), ison auton tuntu ja eleettömyys. Ei paljon pienet hidastetöyssyt tuntuneet :)

Suhteellisen arvokas kuitenkin, 429.000 AED, eli hieman yli 100kEUR. Kysyin silti tarjouksen, saa nähdä milloin tulee...

 
Jotenkin tuollainen Freelander 2 kiinnostaisi... 2010 Scout pitäisi vaihtaa automaattiin ja tämä Freelander välillä tulee esiin käytettyjä vaihtoehtoja pyöritellessä.

Onko käytännön kokemuksia miten tuo toimii arkiajossa? Ajoprofiili on aika vaihteleva moottoriteistä huoltamattomille metsäpoluille. Tavaratilaa saisi olla (koirahäkki + muuta tavaraa).

Onko jotain ongelmakohtia joihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota?

Tärkeintä olisi kumminkin löytää auto jota ei tee heti mieli vaihtaa toiseen, tietyllä lailla "ajatonta" ratkaisua tässä etsitään.
 
Freelander 2 (vm 2007) oli yli kuusi vuotta ja kilometrejä yli 150000 km.

Ei toki noin uudessa suurempaa pitäisikään olla, mutta kokemukseni mukaan kannattaa:
- tarkistaa takajarrut. Levyt menee vaihtoon n 60k km välein
- tarkistaa huoltohistoriasta, että huohotinputkikorjaus on tehty.
- takalasin pyyhin on kulutustavaraa ja syytä tarkistaa, että toimii.
- jos hankkii dieselin kesällä, niin kauppakirjaan kannattaa kirjata maininta hehkujen toiminnan tarkistamisesta talvella. Pakkaavat hajoamaan ja vaihto on aikaa vievä operaatio eli maksaa maltaita.

 
Koiranomistajana pakko kommentoida kun tuollaista silloin ilmestyessään kuumeiltiin meillekin.
Auton kontti ei ole kovin koiraystävällinen. Korkea nostokorkeus ja kontin muotokin sellainen, ettei kovin isoa koiraa tai häkkiä saa muistini mukaan soviteltua. Kontin pohja on todella korkealla, joten koiran hyppyytys sisään & ulos ei joidenkin rotujen kohdalla ole pidemmän päälle hyvä.
Eikös TM tehnyt aika hyvän vertailun jossa Freelander II oli mukana, vai muistelenko omiani?
 
Kiitos kommenteista molemmille!

Tuollaisen vertailun löysin: http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-dieselmoottoriset-katumaasturit

Lähinnä tuo tavaratilan muoto näyttää huonolta, Variocage SL sinne pitäisi mittojen mukaan mahtua, mutta ei ehkä paljoa muuta.. Ehkä pitää laittaa jäitä hattuun taas tai sitten saapastella katsomaan jotain yksilöä ja mittailla ihan oikeasti.

Toisaalta tuo on tuossa hintaluokassa ainoa auto jossa on edes jonkinlaista omaa luonnetta...
 
Nimenomaan paikanpäälle tutustumaan ja auto kotiin mitottavaksi & kokeiltavaksi. Tuohon se minulla silloin tökkäsi. Meillä kyllä tökki moni muukin auto. Itse olisin tuolloin, 2007 lopulla halunnut ostaa meille Mitsubishi Outlanderin nimenomaan kontin muodon & muuteltavuuden vuoksi, X-Trail tuolloin vahva kakkonen. Mutta nämä kaatui silloin hallituksessa :)
 
...ja kotona kun käytin autoja niin koira oli mittamiehenä, eli testattiin tilat ihan käytännössä. Mitsussakin oli huonona puolena se kaksiosainen luukku josta jää tympeä jatke kontinreunaan avattuna. Freelander oli niin pienen oloinen takatiloiltaan ettei sitä lopulta edes harkittu kun ei sinne olis mahtunut kuin koira. Ei mitään tavaroita.

...Outbackit on olleet loistavia koira-autoja. Tilaa on eikä ole liian korkea koiralle hypätä kyytiin. SXL häkki mahtuu ja jää vielä 40% kontista käyttöön.
2010 mallista lähtien tilat on tuollaiset.
 
Koiran koko ratkaisee häkinkin koon. Meillä kaksi 40 cm säkäkorkeudella varustettua karvaturria ja hienosti pystyivät hyppäämään sisälle ja ulos.
Molemmille mahtui häkki, mutta on myönnettävä ettei ylimääräistä tilaa jäänyt paljoa.
 
Mä käväisin jokunen viikko sitten koeajamassa '05 RR Sportin ja kyllähän siitä melkoinen autokuume nousi... Etenkin nyt kun oma '08 Hyundai Santa Fe on alkanut tuntumaan kovin nuhaiselta ja arkiselta. Koeajamani yksilö oli 4.2-litraisella ahdetulla V8:lla varustettu ja yleisesti ottaen näytti ja tuntui paljonkin ikäistään nuoremmalta peliltä.

Sportissa kuitenkin hivenen harmitti se kaukalomainen etupenkkien asettelu, mikä teki etupenkkitilasta niukan tuntuisen. Etenkin Santa Fen avaruuteen tottuneena tuo oli pieni pettymys. Siksi kiehtoisikin koeistua iso Range, jotta saisi paremman kuvan sisätilojen "riittävyydestä" (jos esim. pitäisi matkustaa neljän aikuisen ja yhden hemmetin ison turvaistuimen vaativan mukulan voimin hiihtoreissulle pohjoiseen). Voi olla sitten loppupepeissä kädenvääntöä ajo-ominaisuuksien ja tilankäytön kesken. Ja toisaalta, konserninjohtokin (=vaimo) pitää mukauttaa ajatukseen autonvaihdon "tarpeellisuudesta", eikä tämä prosessi ole meillä vielä täysin valmis. ;) :D
 
VILLE66 sanoi:
Hieno auto,mennään kyllä jo tällä viikolla tutustumaan tuohon velariin sekä uuteen discoon.

Onko noita jo Suomessa? Ei taida olla vielä edes esitteitä suomeksi netissä. On kyllä hieno, ja sisustasta pidän erityisesti.

range-rover-velar-asdf4-1009_0.jpg

2018-Land-Rover-Range-Rover-Velar-interior-view.jpg