https://yliteippaus.fi/

Land Rover

Mun käsittääkseni uudesta discosta ei ole enää sitä 132kw versiota, tehokkaammissa teho/painosuhde menee yli rajojen.
 
Discoveryn faceliftiä pukkaa.

Uusia värejä (punainen palaa takaisin), ACC lätkä tuotu esille alaritilään ( :eek:), uudet valot dynaamiseni vilkkuineen, uusi mattaristo, vaihdekeppi tekee paluun pylpyrän tilalle ja terrain responsen siirto lämmityslaitteen käyttösäätimien yhteyteen. Keskikonsolin muutoksella säilytystila ja jääkaappi suurenee, nyt mahtunee jo 6-pack kylmään (nykyään vain neljä tölkkiä).

Niin - ja plugarivaihtoehdoksi JLR:n järeämpi 400e voimalinja.


https://www.autoexpress.co.uk/land-rover/discovery/352369/facelifted-2021-land-rover-discovery-spied-first-time
 
Plugari on suuri uudistus ja voi olla Discon halvin versio. Ainakin Range Roverin puolella niin on käynyt.

Valitettavasti alennetun veron pakua ei ole tarjolla kun tehoa on liikaa. Onneksi Defenderistä ilmoitettiin juuri uutiskirjeessä, että pakut tulevat myyntiin vielä kesän aikana.
 
Ei kai sillä alennetun veron plugarilla oikein enää kysyntää olisikaan kun vero on valmiiksi jo melko maltillinen. En ainakaan muutaman tuhatlappusen takia itse noin kallista autoa ottaisi enää pakuna.

Toki niille jotka ALV:n vähentää, asialla voi olla merkitystä mutta kyllähän täyden veron pakun autosta saa joka tapauksessa tehtyä.
 
^
Itse ottaisin kyllä pakuna vaikka hinta olisi samalla tontilla, paku menee läpi papereissa paljon paremmin.
 
Taski sanoi:
Ei kai sillä alennetun veron plugarilla oikein enää kysyntää olisikaan kun vero on valmiiksi jo melko maltillinen. En ainakaan muutaman tuhatlappusen takia itse noin kallista autoa ottaisi enää pakuna.

Totta!

Autovero muuttuu plugarin myötä olemattoman pieneksi.
 
VILLE66 sanoi:
^
Itse ottaisin kyllä pakuna vaikka hinta olisi samalla tontilla, paku menee läpi papereissa paljon paremmin.

Mistä papereista? En ole kuullut että vaikuttaisi alvien takaisin saamiseen onko auto autoverolain §8 alennetun autoveron pakettiauto, tai sitten tavallinen täyden veron pakettiauto.
 
Taski sanoi:
Mistä papereista? En ole kuullut että vaikuttaisi alvien takaisin saamiseen onko auto autoverolain §8 alennetun autoveron pakettiauto, tai sitten tavallinen täyden veron pakettiauto.

Edellä puhuit ettet ottaisi pakuna noin kallista, eli sitten on vaihtoehto henkilöauto ja henkilöauto aiheuttaa hankaluuksia verottajan suuntaan.
En mitään puhunut alvista tai ylipäätään mistään muusta...
 
Mitäs ajatuksia plugareista (P300e Discovery Sport ja RR Evoque)?

Tunnen huonosti merkkiä, joten ihmetyttää tuo Evoquen kalliimpi hinta, onko se pelkkää design/brandi -lisää? Ja eikös Discovery ole kuitenkin isompi tiloiltaan ja maastokelpoisempi?

Aikanaan Evoquen koeajoin nelosdieselillä, mutta ei mennyt jatkoon tilojensa puolesta. Molemmat mallit ovat kyllä tyylikkään näköisiä ja hieman ihmetyttää, että näitä niin vähän Suomessa näkyy. Ei luoteta laatuun, vaihtoarvoon vai missä vika?
 
Bjork sanoi:
Mitäs ajatuksia plugareista (P300e Discovery Sport ja RR Evoque)?

Tunnen huonosti merkkiä, joten ihmetyttää tuo Evoquen kalliimpi hinta, onko se pelkkää design/brandi -lisää? Ja eikös Discovery ole kuitenkin isompi tiloiltaan ja maastokelpoisempi?

Aikanaan Evoquen koeajoin nelosdieselillä, mutta ei mennyt jatkoon tilojensa puolesta. Molemmat mallit ovat kyllä tyylikkään näköisiä ja hieman ihmetyttää, että näitä niin vähän Suomessa näkyy. Ei luoteta laatuun, vaihtoarvoon vai missä vika?

Leasing-yhtiöt eivät luota jälleenmyyntiarvoon ja leasing-hinnat nousevat koviksi. Työsuhdeautomarkkinoille on siis vaikeaa päästä vaikka tuotteet ovat muuten hyviä.

Esim. Discovery PHEVin leasing hinta oli 150€/kk kalliimpi kuin X3 tai Q5 plugarilla, kun kollega kyseli hintoja joku aika sitten. Leaseplan antoi hinnat. Tuosta tulee iso summa 48 kuukauden sopparilla.
 
Jälleenmyyntiarvoon ei uskota, kun merkki harvinainen --> korkeampi hinnoittelu ja näin varmistetaan, että pysyy harvinaisena? Tuon hintaisissa autoissa taitaa kuitenkin työsuhdeautojen osuus olla merkittävä.

Tylsää, toisaalta minuakin varoiteltiin aikanaan Evoquesta, että älä hitossa ainakaan uutena osta.

Mutta takaisin ensimmäiseen kysymykseen, miten näette, olisiko noilla hybrideillä paremmat saumat saada asiakkaita, vaikka sitten ei-työsuhdeautoilijoista? Speksit äkkivilkaisulla luokassaan (miten nämä nyt sitten lokeroidaankaan) kilpailukykyiset.
 
VILLE66 sanoi:
Edellä puhuit ettet ottaisi pakuna noin kallista, eli sitten on vaihtoehto henkilöauto ja henkilöauto aiheuttaa hankaluuksia verottajan suuntaan.
En mitään puhunut alvista tai ylipäätään mistään muusta...
Niin ja viestissähän oli tarkennuksena "Toki niille jotka ALV:n vähentää, asialla voi olla merkitystä mutta kyllähän täyden veron pakun autosta saa joka tapauksessa tehtyä."
 
Bjork sanoi:
Jälleenmyyntiarvoon ei uskota, kun merkki harvinainen --> korkeampi hinnoittelu ja näin varmistetaan, että pysyy harvinaisena? Tuon hintaisissa autoissa taitaa kuitenkin työsuhdeautojen osuus olla merkittävä.

Tylsää, toisaalta minuakin varoiteltiin aikanaan Evoquesta, että älä hitossa ainakaan uutena osta.

Mutta takaisin ensimmäiseen kysymykseen, miten näette, olisiko noilla hybrideillä paremmat saumat saada asiakkaita, vaikka sitten ei-työsuhdeautoilijoista? Speksit äkkivilkaisulla luokassaan (miten nämä nyt sitten lokeroidaankaan) kilpailukykyiset.

Varmaan hintaa vaikuttaa varaosien kalleus, huoltoverkosto ei ole kovin laaja ja auton huono maine laadullisesti. Land Rover on yleensä minkä tahansa kestävyys yms. tilastojen huonoin, jos vain määrä riittää otantaan. Ihan sama mikä malli. Autohan on varmaan hieno silloin kuin se toimii.
 
Tänään tul vietyä Turun naapurimummo mökilleen Hirvensaloon, siellä ei enää paljoa muuten mökkejä ole...

Mutta aiheeseen, erään upean talon autokatoksessa oli uuden karhea iso Range Rover ja uudehko Land Rover Defender, oli tyylikäs kaksikko pihassa. Noilla pääsee vaikka mihin :)
 
Benkku sanoi:
Varmaan hintaa vaikuttaa varaosien kalleus, huoltoverkosto ei ole kovin laaja ja auton huono maine laadullisesti. Land Rover on yleensä minkä tahansa kestävyys yms. tilastojen huonoin, jos vain määrä riittää otantaan. Ihan sama mikä malli. Autohan on varmaan hieno silloin kuin se toimii.

Ei tilastotietoa takana, mutta silmätestillä RR ja varsinkin Evoque erittäin yleinen Espanjan aurinkorannikolla ja myös Ranskan äveriäämmällä rannikkoseudulla. Luulisi, että saldon riittävyydestä huolimatta huono laatu himmaisi hankintoja myös noilla alueilla? Omaan silmään Evoque on kyllä luokkansa (mikä sitten ikinä onkaan) tyylikkäin.

Ehkä sekin jotain kertoo merkin asemasta Suomessa, että myyntityö on melko ponnetonta, pari koeajoa tuli aikanaan tehtyä ja koskaan ei kukaan kysellyt perään. Toki olen aina koeajon päätteeksi todennut, että ei ole ihan heti ajankohtainen asia, mutta silti - eikö juuri tuossa merkin tilanteessa pitäisi olla jopa yliaktiivinen?
 
jols sanoi:
Mutta aiheeseen, erään upean talon autokatoksessa oli uuden karhea iso Range Rover ja uudehko Land Rover Defender, oli tyylikäs kaksikko pihassa. Noilla pääsee vaikka mihin :)

Tuo on kyllä todella upea kokonaisuus, samaa settiä olen ihaillut ja ehdottomasti kelpuuttaisin omaan katokseen 8) Myös talo ”ihan ok” niin arkkitehtuurillisesti kuin sijainnillisestikin.
 
Bjork sanoi:
Ehkä sekin jotain kertoo merkin asemasta Suomessa, että myyntityö on melko ponnetonta, pari koeajoa tuli aikanaan tehtyä ja koskaan ei kukaan kysellyt perään. Toki olen aina koeajon päätteeksi todennut, että ei ole ihan heti ajankohtainen asia, mutta silti - eikö juuri tuossa merkin tilanteessa pitäisi olla jopa yliaktiivinen?
Jos merkillä on kaksi myyntipistettä uudellamaalla (vantaa, hki), turussa yksi ja tampareella yksi. Niin tuskin mitään dramaattista tullee tapahtumaan. Huoltopisteitä on peräti seitsemän! kappaletta, josta kolme on Espoo, Hki, Vantaa akselilla. Muualle Suomeen riittää neljä huoltopistettä. Nähtävästi Land Roverin myyntialue on Kehä III sisäpuolella. Muiden pitää olla fanaatikkoja.
 
Lantikka kuitenkin myy Suomessa ihan mukavasti, jos sitä vertaa saman genren autoihin eli muihin kuin massatuotteisiin.

Viime vuoden ensirekisteröinnit henkilöautoissa:

Lexus 388
Land Rover 311
Mini 255
Jaguar 242
Porsche 200
Alfa Romeo 34
Jeep 30

Tuosta voisi vielä ihan perustellusti laskea JRL:t yhteen niin ei tulos mitenkään huono ole.

Vain Tesla on selvästi raketoinut tuosta joukosta ylöspäin 924 rekisteröinnillään, mutta muutoin noiden yläpuolella on sitten jo Subarua, Mitsua, Mazdaa jne.

Nyt kun Lantikalla on ihan just kohta koko mallistoon PHEV:t tarjolla, niin varmasti lisää Suomen autovero-oloissa myyntiä.
 
Range Rover täyttää tänä vuonna 50 vuotta ja sitä kunnioitetaan Fifty-erikoismallilla. Fiftyjä valmistetaan asiaan kuuluvasti 1970 kpl ja kyse on fully loaded versioista, joihin saa kolmea aitoa 70-luvun Range Roverin alkuperäistä väriä.

Tuscan blue:

650x366


Bahama gold:

700-range-rover-50th-anniversary-2020-exterior-shot.jpg


Davos white on valkoinen.

Ai ai kun olisi pinkka kunnossa..
 
Ai hemmetti, että tuollainen alkuperäiskorinen Range classic olisi seksikäs auto. Vetäisi vertoja ilmajäähdytteiselle 911:lle, W123:lle tai ur Sport Quattrolle. En olisi aiemmin uskonut, mutta olen alkanut muutenkin kuolaamaan Rangeja.

Jos aihe kiinnostaa, niin pari videota:

 
Tuommoinen Bahama Gold Range AT renkailla olisi aika mahti peli.

Ainettä kun olisi pinkka kunnossa.

Tavallaan harmittaa, että en uskaltanut hypätä LRJ tuotteisiin, kun vaihdoin Tregiin. Välirahastahan se jäi kiinni, mutta se on vain rahaa. Ja uskalluksen puutteesta. L322 olis varmasti hieno auto edelleen.
 
Kraftwerk sanoi:
Ai hemmetti, että tuollainen alkuperäiskorinen Range classic olisi seksikäs auto. Vetäisi vertoja ilmajäähdytteiselle 911:lle, W123:lle tai ur Sport Quattrolle. En olisi aiemmin uskonut, mutta olen alkanut muutenkin kuolaamaan Rangeja.

Niinpä!

Näitä Classic Rangeja voi tilata Suomessakin paikalliselta Land Rover myyjältä täysin uudenveroiseksi tehdaskunnostettuina.

https://www.landrover.com/explore-land-rover/range-rover-reborn.html

Hintaa en tiedä, mutta ehkä tuo palvelu on tarkoitettu niille, joiden ei tarvitse ensimmäiseksi hintaa kysellä.


Ehkä hieman maanläheisempi vaihtoehto olisi asioida Harri Asunnan putiikissa: https://harriasunta.com/range-rover-classic/
 
Benkku sanoi:
Varmaan hintaan vaikuttaa varaosien kalleus, huoltoverkosto ei ole kovin laaja ja auton huono maine laadullisesti. Land Rover on yleensä minkä tahansa kestävyys yms. tilastojen huonoin, jos vain määrä riittää otantaan. Ihan sama mikä malli. Autohan on varmaan hieno silloin kuin se toimii.

Nimimerkki kaksi Land Roveria omistanut. Eka Freelander 2 oli viattomin autoni (edelliset uutena ostetut VW Golf, Ford Escort , Citroen Xsara, Ford CMax) ja kokemukseni on etten VAG tuotteisiin en enää edes harkitse koskevani. Juuri äsken kävin katsomnassa, niin vanha LRF2 on edelleen liikenteessä.
Nykyisen Discovery Sportin ohjelmiston päivitykset ymmärrän, sillä auto on heinäkuun seisokin jäljiltä ensimmäistä tuotantoerää lokakuulta. Muuten se on palvellut ekat 100 000 km virheettömästi. Takajarrut  vaihdettiin takaisinkutsuna.
Disco sportista saattaa jopa tulla mun viimeinen autoni
 
arsi sanoi:
Alkuhuuma alkaa olla ohi, pian 3000km mittarissa, ja alkaa löytymään kaikki auton ominaisuudet.

On tämä ajettavuudeltaan selkeä parannus Discovery 3:een jollainen minulla kerkesi 12 vuotta olemaan.
TD6 moottorin väännöllä on merkitystä ajettavuuteen. Kierroksia ei tarvi kaupungissa nostaa kun tyhjäkäynnillä pääsee sallittuja kaupunkinopeuksia. Maantiellä tehoa sitten löytyy tarvittaessa riittävästi.

Sisätilat, varustelu ja mukavuus on kuin Rangessa ja toimii.

Joitakin kosketusnäytön toimintoja olisin itse tehnyt toisin.
Hiljainen sisältä, mutta vähän haittaa renkaiden runkoäänet tai muu rummuttava resonanssi joka kuuluu ajettaessa.

IMG_20171015_132603_2.jpg


IMG_20171015_132407.jpg

Nostin tämän tähän, kun olisi kiinnostavaa saada Arsilta kommenttia nyt Discoverista, kun on tahkonnut sillä jo kolme vuotta. Onko hankinta kaduttanut vai oletko ollut tyytyväinen?, miten on toiminut/ isompia murheita? Paljonko nyt mittarissa? Onko huolto toiminut.

Näitä on niin vähän liikenteessä, että arvostaisin kovasti jos saisin jotakinkaan kommenttia kokemuksistasi. Auto kiinnostaisi ja tyrkyllä olisi yksi 50 tkm ajettu, muuta peloteltu on kovasti, että siihen "murheenkryyniin" ny ainakaan ei kannattaisi täällä pohjoisen olosuhteissa erehtyä. Miten on omat kokemuksesi?
 
Ei ole D5 mikään murheenkryyni. Kolme vuotta tosiaan takana ja jotain 65000km mittarissa. Aika vähän ajettu kun vertaan aikaisempiin autoihini, mutta se ei johdu autosta.

Mitään isompaa vikaa ei ole ollut koko aikana. Softaa on päivitetty huolloissa ja infokeskuksen toiminta on parantunut alun bugeista.

Huollot on kalliita. Jotain yli 600€ oli viimeisin vaikka ei tehty kuin perushuolto.

Ekan reilun vuoden ajan piti käydä öljyjä vaihdattamassa muutaman kuukauden välein kun softa luuli että öljy on dilutoitunut dieselistä. Tai ehkä oikeasti olikin, softapäivityksellä kuitnekin korjattiin. Ongelma 3.0l moottorissa oli että jos sammutti moottorin kesken DPF polton (jolloin dieseliä suihkutetaan sylinteriin normaalia enemmän) niin dieseliä pääsi myös öljyn sekaan ja laimensi sitä. Eli lyhyttä matkaa ajavan ongelma. Takuuseen meni öljynvaihdot ja kun softa saatiin kuntoon niin huoltoväli on nyt normaali.

Rengasmelu on yllättävän voimakas. Huollon kanssa tätä tutkittiin josko johtuisi jostain muusta mutta tultiin siihen tulokseen että Contin 275/45R21 M+S renkaat vaan pitää sellaista soinnillista rummutusta. Keväällä varsinkin huomaa kun kesärenkaat yllättäen on karhealla asfaltilla äänekkäämmät kuin talvirenkaat. Ensi keväänä vaihdan uudet jonkun toisen merkkiset oikeat kesärenkaat eikä M+S niin näkee josko ääni hiljenisi.
Muutenhan D5 on todella hiljainen ajaa.

Ulkonäköön en ole niin tyytyväinen kuin edellisen D3 designiin. D3 on vieläkin silmääni ajattoman näköinen vaikka onkin jo yli 15v vanha malli. D5 on sivuprofiililtaan onnistunut, mutta edestä tai takaa kuin sammakko.
Valkoisena D5 on mielestäni jopa ruma.

Ajoltaan D5 on niinkuin isommat Ranget. Ei oikeastaan mitään eroa, eikä pitäisikään kun voimansiirto ja alusta on samat. Jatkuva neliveto ja todella toimivat vetopidon takaavat ja luistonesto -ohjelmat tekee ajamisesta juhlaa. Tai ei tätä tarvi varsinaisesti ajaa, riittää kun vaan ohjaa. Missään tilanteessa kesällä/talvella en ole vielä joutunut yllättävään tai pääsemättömään paikkaan. 4x4 inforuudusta voi seurata kuinka aktiiviset tasauspyörästönlukot kytkeytyy ja aukeaa tarvittaessa.

Ja moottori/vaihdelaatikko on todella vaivaton yhdistelmä. Tämä ei ole mikään vatupassi. Kun kerran isolle vaihtelle asettuu niin siinä sitten pysyy vaikka kierrokset välillä putoaa tyhjäkäynnille. Tätä ajetaan väännöllä.

Inforuutu, navi, ajotietokone ei ehkä ole niin monipuolisia kuin kilpailijoissa, mutta minua ne ei ole haitanneet. HUD on ehdoton ja vastedes tulen sellaisen valitsemaan seuraaviin autoihin jos mahdollista.

Valitsin ostaessa vain kaksialueisen ilmastoinnin ja olisi pitänyt valita malli missä taakse on oma lämmityslaite. Nyt ei riitä lämpö talvella kolmannelle istumariville. D3:ssä minulla oli kolmialueinen ja se toimi.

Kannattaa lukea myös UK foorumeita. (esim disco5.co.uk) Niistä käy aika hyvin ilmi tyypilliset ongelmat mitä käyttäjillä on ollut. 2.0l moottorissa oli alkuun kaikenlaisia vikoja, kattoluukut/tuulilasi vuotaa, infosysteemin bugeja, resonointeja... Mutta kaikissa automerkeissä/malleissa on vikoja ei D5 mitenkään poikkeava ole.