https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Land Cruiser

Subbeman sanoi:
Onnittelut hienosta Volvosta. Itselläni menee LC lisävarusteluun näillä näkymin loppukesästä. Sen verran oli iso työ saada tuo LC hankittua ja vielä niiden alkuongelmien jälkeen ajoon, ettei ole kyllä käynyt mielessäkään enään kulkineen vaihto. Talvea ja haasteita ootellessa totutellaan LC:n pitoon ja ajoon 👍👍
Kiitoksia onnitteluista!

Kyllähän se vieläkin ottaa kaaliin tämä downgreidaus kunnon autosta.

Omalla kohdalla on kuitenkin tosiasiat tunnustettava taloudellisen rajallisuuden merkeissä. Diesel saa maksaa n. 2,15€/l ennen kuin menot ovat samaa luokkaa tällä nykyisellä. Toki olisi ollut mukava niputtaa kaksi harrastusta yhdellä kertaa; huonojen teiden ja maastojen auto hirvikoirien liikutteluun ja koiratoiminta. Nyt ollaan enemmän kompromissien kanssa liikkeellä auton suhteen.
 
No nyt on täyslukot joka paikassa ja takavinssikin laitettu. On alkanut Land Cruiseri tuntumaan yhä enemmän "omalta" nyt kun LC on saanut alkumurheitten jälkeen kilometrejä ja käyttöä kunnollaan alleen. Kärryä on vedetty, vinssiä käytetty ja maastossakin ajettu. Mahtava peli sittareitten jälkeen, kaikessa mielessä. Olen "tykästynyt", aina vaan tuntuu paremmalta. Myös korotettu alusta toimii nyt hienosti, kun vaihdoin alle tuplasäiliöiskarit.

Tavoitteena saada laitatettua vielä ennen talvea keulavinssi, alustan suojaus ja kunnon pohjapanssarit. Jos pääsen tuohon tavoitteeseen, otan kunnon kuvat kohteesta ja päivitän talliani...
 
Etuvinssin laittoaika vinssipuskureineen varattu parin viikon päähän. Pohjapanssaria ei ole vieläkään löytynyt tähän KDSS-malliin, olleet jo pitkään maasta kaikki. Toivottavasti saan senkin ennen talven hangissa möyrimistä. Talvikumit vaihtuu nastoitettuihin, Warranglereista karkeampiin ja leveämpiin Comforsseihin.

ps. Palstallakin on puhuttu tämän kulkineen janoisuudesta. Yksi asia on selvinnyt mikä erottaa LC150:n ja LC120:n toisistaan kulutuksessa. Se on se hiukkassuodatin. Sitä ei ole 120:ssä käsittääkseni, eli siinä on vain katti, 150:ssä molemmat. Yksi suutin kuulemma koko ajan syöttää ainetta sinne hiukkassuodattimeen pitäen sen lämpimänä. Sitten aika ajoin tapahtuvat poltot on vielä erikseen...
 
Nostan tämänkin topicin pitkästä aikaa ylös, kun on tullut päivitettyä otsikon merkkistä kulkinettani lähelle lopullista päämäärääni (melkein valmis, jos nyt koskaan niin voi sanoa?).

Tässä oma "kalustokuvaus", pitkähkön varustelukierroksen lopputulema 😄
- LC 150, vm 2011.  Laitettu kesän ja syksyn aikana.

* Terratamerin alustan korotussarja
* Etuperään lukko (takana ja keskellä oli jo valmiiksi)
* AFN:n vinssipuskuri ja valojen päivitys LED:eille
* Lisäpitkät
* Takavinssi
* Peräkoukun lasku vetokorkeuteen
* Offroad-rengastus Ballisticin vanteilla (CF 3000:t, 285/70/17)
* Binarin polttoainekäyttöinen moottorilämmitin (5S)
* 5 mm:n pohjapanssari, tosin edestä lukien vain vaihdelaatikon yli, ei vielä siitä eteenpäin
* Ohjelmiston päivitys (suodattimet ennallaan)
* Alustasarjan ja puskurin muutoskatsastus (tehty, leimattu)

Asennuksessa ensi viikolla:
* Toiselle akulle vääntökatkaisija
* Alustan ruostesuojauskäsittley Pohjolan Lasilla

Tulossa EHKÄ, joskus vuoden parin sisään:
* Rock Sliderit
* Takapuskurin vaihto ja samalla koukun vaihto irrotettavaan malliin
* Kompressorisarja
* Pohjapanssarin päivitys koko matkalle

Tulossa EHKÄ, muutaman vuoden päästä jos kaikki mennyt siihen asti hyvin:
* Korin korotus
* Isommat offroad renkaat

Muuta: Omakohtaiset tulevien ajankohtien aikaiset taloustilanteet voi kaiken yo:n muuttaa -tai sitten ei  :rolleyes:. Kukapa näistä kovin paljon etukäteen voi tietää. Mutta eletään nyt tässä hetkessä ja nautitaan tämän hetkisistä "saavutuksista", huomisia etukäteen kovin isosti murehtimatta. Haaveitahan pitää aina olla, jotkut toteutuu, toiset ei. Sitähän tämä elämä on  8)

 

Liitteet

  • Keulakuva1.1.jpg
    Keulakuva1.1.jpg
    57,9 KB · Katsottu: 189
  • Keulakuva2.1.jpg
    Keulakuva2.1.jpg
    53,2 KB · Katsottu: 183
  • Sivukuva1.1.JPG
    Sivukuva1.1.JPG
    64,6 KB · Katsottu: 223
  • Sivukuva2.1.JPG
    Sivukuva2.1.JPG
    49,8 KB · Katsottu: 206
"
Asennuksessa ensi viikolla:
* Toiselle akulle vääntökatkaisija
* Alustan ruostesuojauskäsittley Pohjolan Lasilla
"

Nämäkin nyt tehty. Alustan kehuttiin olevan keskimääräistä huomattavasti paremmassa kunnossa  :)
Nyt tohtii myös pilkkireissuilla käyttää huoleti lämmitintä, pelkäämättä että akku tyhjenee. Hyvä  8)

Tuli mökkireissulla vinssi tarpeeseen, kun peräkärry perässä ajoin liian lähelle mettätien reunaa ja putosi jyrkän ojan puolelle apurin puolen renkaat. Ei noussut kaikilla lukoillakaan vaan liirasi vain ojan pohjaa eteenpäin ja sitähän olisi riittänyt (ojaa). Vinssi sitten vain mettätien toisen puolen puuhun kiinni ja hetkessä oltiin kärryn kanssa takaisin ajo-uralla... :D

ps. Ei ollut vielä tällä reissulla Kainuussa niin paljon lunta, että olisi päässyt kunnollaan haastaan kulkua. Vaivaiset 30-40 cm hötylunta. ""Parempia" kelejä odotellessa...
 
Subbeman sanoi:
"
Asennuksessa ensi viikolla:
* Toiselle akulle vääntökatkaisija

Nyt tohtii myös pilkkireissuilla käyttää huoleti lämmitintä, pelkäämättä että akku tyhjenee. Hyvä  8)
Et harkinnut vääntökatkaisimen sijasta latausrelettä? Sellaisia käytetään veneissä varmistamaan että starttiakussa on aina virtaa moottorin käynnistykseen vaikka laiturissä ollessa käytettäisiin sähköä. Olisi vaan helppoa kun ei tarvitsi muistaa kytkimen kääntämistä edestakaisin ja rele hoitaisi homman automaattisesti.
 
ePa sanoi:
Eikös nämä olisi mukava olla tuolla omassa tallissa eikä lantikan yleisessä ketjussa?

Hmmm…, onko tässä sitten jokin ongelma, että tätäkin ketjua välillä nostaa ylös. Etenkin kun kyse on kuitenkin Land Cruiserin käyttökokemuksesta. Mistä/miten tähän ketjuun pitäisi kirjoittaa??
:eek:
 
Subbeman sanoi:
Hmmm…, onko tässä sitten jokin ongelma, että tätäkin ketjua välillä nostaa ylös. Etenkin kun kyse on kuitenkin Land Cruiserin käyttökokemuksesta. Mistä/miten tähän ketjuun pitäisi kirjoittaa??
:eek:

Nämähän ovat Sinun autosi muutoksia/kokemuksia.

Näkisin, että Sinun tallistasi nämä auton muutokset/kokemukset olisi helpompi löytää ja siellä ne olisi kootusti. Harvalla on näin hienosti rakennettua autoa ja oikeassa käytössä.
 
ePa sanoi:
Nämähän ovat Sinun autosi muutoksia/kokemuksia.

Näkisin, että Sinun tallistasi nämä auton muutokset/kokemukset olisi helpompi löytää ja siellä ne olisi kootusti. Harvalla on näin hienosti rakennettua autoa ja oikeassa käytössä.

Totta sekin, kirjoitan kyllä sinnekin. Mutta eihän se niinkään voi olla, että jos oma kulkine sattuisi olemaan otsikon merkkinen, olisi sen käyttökokemuksista tähän ketjuun kirjoittaminen väärin?

Eli tarkoitatko, että nyt minun pitäisi plokata tähän kirjoittaminen kokonasn, kun on tullut perustettua oma talli?
 
Kyllä ei vinssailuhommat yleistä LC juttelua ole, ennemmin talliin. Siellä se syy ”miksi sulla on vinssit”, ”miksi sulla on korotus” ym löytyy.

En minäkään korotuksen osalta omaa autoani vakion vertaa ja kerro sen ominaisuuksista vakioasioina.

Jos joku kysyy ”Miten Lc:llä käy jos renkaat tippuu ojaan” ei vastaus voi olla ”vinssaa” vaan ennemmin joko että ajetaan ojanpohjaa pitkään, jäädään kii (koska ei etulukkoa) ja sit soitellaan apua.
 
ConD sanoi:
Kyllä ei vinssailuhommat yleistä LC juttelua ole, ennemmin talliin. Siellä se syy ”miksi sulla on vinssit”, ”miksi sulla on korotus” ym löytyy.

En minäkään korotuksen osalta omaa autoani vakion vertaa ja kerro sen ominaisuuksista vakioasioina.

Jos joku kysyy ”Miten Lc:llä käy jos renkaat tippuu ojaan” ei vastaus voi olla ”vinssaa” vaan ennemmin joko että ajetaan ojanpohjaa pitkään, jäädään kii (koska ei etulukkoa) ja sit soitellaan apua.

Ok, kiitos tarkennuksesta. Noinhan se on, kun asiaa tarkemmin ajattelee. Vien joitain omia
“elävään lantikka-elämään” liittyviä juttuja aikanaan tuonne omaan talliini…👍👍
 
Sande sanoi:
Et harkinnut vääntökatkaisimen sijasta latausrelettä? Sellaisia käytetään veneissä varmistamaan että starttiakussa on aina virtaa moottorin käynnistykseen vaikka laiturissä ollessa käytettäisiin sähköä. Olisi vaan helppoa kun ei tarvitsi muistaa kytkimen kääntämistä edestakaisin ja rele hoitaisi homman automaattisesti.

En ollut täysin varma, onko tässä Euro 6-järjestelmä, jolloin latausrele ei ole yhteensopiva. Toisaalta ajattelen, että yksinkertainen on kaunista, tämä ei kovin helposti voi mennä epäkuntoon tai olla toimimatta -kunhan muistaa aina tarvittaessa kääntää katkaisinta. Sitä ei tarvi tehdä kotioloissa, sillä auto on lämpimässä tallissa. Mökki- ja pilkkireissuilla toki tuo pitää muistaa tehdä autosta poistuessa. Uskon sen iskostuvan aika nopeasti rutiiniksi elävässä elämässä... :)
 
jkvi sanoi:
Kiitoksia onnitteluista!

Kyllähän se vieläkin ottaa kaaliin tämä downgreidaus kunnon autosta.

Omalla kohdalla on kuitenkin tosiasiat tunnustettava taloudellisen rajallisuuden merkeissä. Diesel saa maksaa n. 2,15€/l ennen kuin menot ovat samaa luokkaa tällä nykyisellä. Toki olisi ollut mukava niputtaa kaksi harrastusta yhdellä kertaa; huonojen teiden ja maastojen auto hirvikoirien liikutteluun ja koiratoiminta. Nyt ollaan enemmän kompromissien kanssa liikkeellä auton suhteen.
Cruiser on vieläkin se auto, mikä saa pään kääntymään, no XC90:n kera.

Nyt on ollut jo useamman ajan litrahinnat yli tuon "tosiasioiden". Tällä hetkellä takahampaita hymyilyttää, mutta etuhampaat narskuttaa jälkikäyntiä. Lähes joka päivä tulee kaiho mieleen kun näkee ohiajavia Cruisereita.

Mitähän Subbemanille kuuluu?
 
Kyllä, piti katsoa Lahdessa parkissa vähän tarkemmin. Tämmöisen takapenkillä on pienempänä kuljettu ja sormia työnnetty takalämppärin sisään vaikkei olisi saanut.
 

Liitteet

  • IMG_20220430_122640_resize_27.jpg
    IMG_20220430_122640_resize_27.jpg
    41,5 KB · Katsottu: 164
jkvi sanoi:
Cruiser on vieläkin se auto, mikä saa pään kääntymään, no XC90:n kera.

Nyt on ollut jo useamman ajan litrahinnat yli tuon "tosiasioiden". Tällä hetkellä takahampaita hymyilyttää, mutta etuhampaat narskuttaa jälkikäyntiä. Lähes joka päivä tulee kaiho mieleen kun näkee ohiajavia Cruisereita.

Mitähän Subbemanille kuuluu?

No sehän sattui, kun juuri tänään kävin tällä saitilla ja mietiskelin, että josko sais kirjotettua jotain pitkästä aikaa tännekin.

Kuuluu hyvää, kiitos kysymästä! Terveyden kanssa hieman ollut takapakkia, lääkäreissä olen joutunut kulkemaan, mutta uskon lähiaikoina senkin osalta lähitulevaisuudessa parempaa.

Land Cruiser on ollut pitkähkön elämäni paras autohankinta ikinä. Ei ole kaduttanut hetkeäkään sen jälkeen kun pääsin niitten alku”episodien” yli. Kilometrejä on kertynyt vuodessa 35 tkm ja käyttö on ollut moninaista. Sillä on siirretty rantasaunaa, vedetty mereltä 2 km:n päästä kinoksesta rannalle neliveto Hiace, vedetty autoja ojista, kuskattu mönkijää, kelkkaa, pilkkikoppia ja ajettu semmosissa kelissä että entisellä kulkineella olisi hikipisarat noussu jännityksestä ottaan 🥸.

Ruotsista oltiin äijäporukalla pilkkireissulla viimeisten lumipyryjen aikoihin viime kuun alkupuolella kahella auto-peräkärry yhistelmällä. Toisen kärryn keulalla oli neliveto XC60, toisessa omani. Oltaisiin oltu ihmeissään ilman LC:tä.  XC:lle sattui ja tapahtui. Yhen kerran jouduin vetämään Volvo-peräkärry yhistelmän tietä pitkin jonkun matkaa parkkiin kun meni jarru jumiin. Toisen kerran oli lunta pyryttänyt niin paljon mökkitielle, että XC istahti kärryn kera pitkälle lumikinoksen päälle, renkaat irti tiestä. Lantikalla vierestä ohitus ja takavinssillä irtiveto ja matka jatkui. Ilman LC:tä ja vinssiä olisi hiki lentänyt pitkästi ennen kuin oltaisiin oltu sen paikan ohi. Lunta kun oli sen puoli metriä vinssin pituudelta 😁.


 
jkvi sanoi:
^Niin, onhan se omalla tapaa "auto".

Kiitoksia Subbeman väliraportista!

Eipä mitään. Se mikä henkilökohtaisesti on yllättänyt eniten, on tämän LC:n ajettavuus nykyratkaisulla ja rengastuksella. Tässähän on nyt se alustan korotus toteutettu siten, että edessä on Terratamerin korotussarjan säädettävät iskarit, mutta takana on omat alkuperäiset. Jousitus ja ajettavuus on uskomattoman hyvä tällä "yhdistelmällä". Ainoa miinus on näiden pienen kuorma-auton nastoilla  tuplanastoitettujen offroad-renkaiden äänekkyys, varsinkin kuivalla asfaltilla ajaessa. Mutta menin tässäkin kuitenkin turvallisuus edellä. Renkaiden poikittaislamellointi parantaa huomattavasti offroad-renkaiden jarrutuspitoa, mutta sivusuunnassa nämä on kyllä liukkaat ilman näitä isoja tupanastoja. Nastoitus auttaa sivuttaispitoon, joka on minulle myös tärkeä paljon liukkaita mutkateitä ajavana... :p
 
kahe sanoi:
Kyllä, piti katsoa Lahdessa parkissa vähän tarkemmin. Tämmöisen takapenkillä on pienempänä kuljettu ja sormia työnnetty takalämppärin sisään vaikkei olisi saanut.

Tuo malli on kyllä aivan "autojen aatelia", ykköskampe, joka kyllä kelpaisi minullekin vaikka heti!  :p :p
 
Iltalehti uutisoi Suomeen tuodusta LC 300 mallista jota ei kuitenkaan saa Suomessa rekisteriin:


”Todennäköisesti autoa ei saa rekisteröityä missään EU-maassa”

Youtubesta löytyy kuitenkin Tsekin kilvissä olevan 300:sen koeajovideo:


Lieneekö niin, että virallisesti EUssa asiat on niin ja niin, mutta todellisuudessa joissain maissa otetaan asiat rennommin.

LC 300 on myynnissä joissain EU:n ulkopuolisissa Euroopan maissa, esim. Moldovassa:

 
Harmillista, että noin hienoa maasturia ei saa suomessa rekisteriin :unsure:. Päivitän samalla tässä vähän omaa "rakenteluani". Kyllästyin Terrain Tamerin alustasarjan kovuuteen ja vaihdoin tilalle Old Man Emun alustasarjan. Tuon vaihdon jälkeen liikutaan taas lähellä alkuperäistä alustajäykkyyttä, joka sekin mielestäni oli aivan riittävän jämerä jo...
 
Noita uudempia DIESEL tuontiautoja vaikea saada kilpiin, tuo videon Tsekin autokin on bensa, nettiautossa myynnissä myös uusia Toyota bensa Tundria ja kilvet on niissäkin.
 
Noita uudempia DIESEL tuontiautoja vaikea saada kilpiin, tuo videon Tsekin autokin on bensa, nettiautossa myynnissä myös uusia Toyota bensa Tundria ja kilvet on niissäkin.
Joko ne meni jo taikka sitten en hoksaa jotakin. Land Cruisereita on kaksi kappaletta bensana ja ne on 90 luvun taitteesta.

Tuollaista uuden korimallista lantikkaa en löytänyt ainuttakaan Nettiautosta. Edellistä korimallia kyllä on dieselinä ja Artic truck varusteltuja kevyt kuorma-autoja.