https://yliteippaus.fi/

Ladattava hybridi taloyhtiössä

tmr97

Klassikko
Liittynyt
26.2.2014
Onko palstalaisilla kokemusta ladattavasta hybridistä taloyhtiössä? Miten latauksesta on sovittu?

Verkossa asiaa on, mutta sekavasti ja aivan liikaa yksinkertaistaen. Kirjoitetaan sähköautoista ja kovista vaatimuksista sitten niiden mukaan. Todetaan, ettei tavallinen lämpötolppa riitä tai sovellu. Mutta onko asia niin?

Ladattava hybridi on kuitenkin paljon todennäköisemmin se yleistyvä vaihtoehto kuin sähköauto, koska se ratkaisee toimintasädeongelman (teslakin ratkaisee, mutta suuret akustot maksavat liikaa). Ladattavan hybridin akku on sähköautoon verrattuna pieni. Ääripäiden, eli prius PHEVin ja teslan vaatima latausero on lähes 20-kertainen. Prius PHEV latautuu 10A pistokkeesta 2 tunnissa täyteen. Eli prius kuluttaa saman kuin tehokas moottorinlämmintin + tehokas sisätilalämmitin tavallisessa autossa. Toki erona on, että lämmityskäyttöä on max 6kk, kun latausta on koko vuoden. Vastaavasti isolla akulla varustetun PHEVin, kuten Golf GTE:n, akusta latautuu 50% 10A:lla kahdessa tunnissa.

Edellämainitun perusteella ladattava hybridi, kuten prius PHEV, toimisi ihan mainioisti normaalin kerrostalon 2h lämpöpistokkeesta. Latauksia tulisi vuodessa noin 300 ja ne voidaan vielä ajastaa ilta/yö-aikaan, jolloin moottorin/sisätilanlämmittimiä ei juurikaan käytetä. Kuormitus tolppien sähköverkossa itseasiassa laskee, koska yksi auto poistuu aamun moottorinlämmityksestä. Tässä laskelmassa PHEV autossa ei ole lisälämmittimiä, eikä voi ollakkaan, koska 2h ajastimen aika käytetään kokonaan lataukseen. Sähkönkulutus vuodessa yhteensä 1380kWh ja kustannus 207€ (0,15€/kWh), eli 17,3€/kk. Noilla 300 latauksella ajetaan vähintään 6000km kaupunkiajoa, eli sillä olisi merkittävä vaikutus kulutukseen ja siten kaupunki-ilman laatuun (yhden auton päästön osalta).
 
Kannattaa ensin selvittää onko tolpassa 2h ajastin.....riittääkö aika ?
Liekö pakkasessa ottaa vastaan 2h mitään virtaa...
 
Meillä ei ole pihassa ainuttakaan hybridiä/sähköautoa. Parkkipaikan lämmitystolppan sähkö on kiinni oman huonesiton sähkömittarissa. Meillä nuo paikat on myyty erillisinä osakkeina.

Jos paikat on "omia" kannattaa kysyä jos vetää vankemmat sähköt sähköauton latausta varten. jos vastaa kuluista niin eiköhän TA lupakin irtoa.
 
dingdongpingpong sanoi:
Kannattaa ensin selvittää onko tolpassa 2h ajastin.....riittääkö aika ?
Liekö pakkasessa ottaa vastaan 2h mitään virtaa...

Meillä tolpassa on 2h ajastin ja ne ovat hyvin yleisiä. Liekö juuri ollenkaan kerrostaloyhtiöitä, missä jonkilaista kelloa ei ole. Siksi kysynkin kokemuksia tai jos vain muuta kautta tietoa on. Jos latauksen tekee ajon päätyttyä, niin auto/akku ei ole ihan kylmä.

Miten latauksen vastaanotto hidastuu kun lämpötila laskee, onko käytännön kokemuksia?
 
Normaalisti tavallinen lämpötolppa ei riitä eikä sovellu. Mutta esim. meillä uusittiin vuosi-pari sitten sähköt sellaisiksi, että teknisesti on mahdollista. Kiellettyä toi auton lataaminen toki on edelleen, koska koko parkkialue on yhden sähkömittarin takana. Tilavaraus mittareille on, mutta oli byrokraattisesti jotenkin liian hankalaa (olisiko vaatinut jokaiselle oman sähkösopimuksen tms.), että nuo jätettiin vielä odottamaan sitä, että lataukselle tulee oikeasti tarvetta.

Epäilen, että monessa muussakin yhtiössä vaatii sen oman sähkömittarin ennen kuin muille asukkaille sopii. Muutenhan tuossa yksi "tankkaa" muiden piikkiin.
 
Vankka sanoi:
Jos paikat on "omia" kannattaa kysyä jos vetää vankemmat sähköt sähköauton latausta varten. jos vastaa kuluista niin eiköhän TA lupakin irtoa.

Vankemien sähköjen veto on ladattavan hybridin kanssa saatta olla turhaa. Jos akun lataus vie 10A virralla 2h (prius PHEV) tai 4h (Golf GTE), niin nuo ajat ovat niin lyhyitä, ettei niiden lyhentäminen tuo juuri mitään etua. Golfin tapauksessa 2h kello pitäisi poistaa, jos haluaa akun tyhjästä täyteen asti. Talvella tilanne muuttuu, kun vastaanotto huononee, mutta kuinka paljon?
 
^ Riippuu paljon minkä ikäinen yhtiö on. Meillä ongelmia aiheutti jo kovilla pakkasilla runsas sisälämppäreiden käyttö. Nuo 70-luvulla vedetyt sähköt oli mitoitettu lohkolämmittimien virrankäytön mukaan.
 
Mikko sanoi:
Epäilen, että monessa muussakin yhtiössä vaatii sen oman sähkömittarin ennen kuin muille asukkaille sopii. Muutenhan tuossa yksi "tankkaa" muiden piikkiin.

Oma mittari on helposti liikaa hienostelua. Lataussähkö on helppo arvioida, jos latausaika on rajoitettu, esim siihen kahteen tuntiin. Todettakoon, että kerrostaloyhtiöissä paljon tätä merkittävämmätkin kulut menevät paljon huonommin kohdistuen kuin lataussähkö. Vuosikustannu 300 latauspäivälle on 207€. Tuosta noin kolmasosa menee päällekkäin moottorin/sisätilanlämmityksen kanssa. Eli lisäkulu on 140€/v. Tuo voidaan laskuttaa yhdellä laskulla ilman byrokratiaa. Tällä tavalla jotkin taloyhtiöt nykyään laskuttavat sisätilanlämmityksestä. Arvoidaan vuotuinen lämmittimen sähkönkulutus ja sen mukaan yksi lasku vuodessa. Tällöin vain moottoria lämmittävät eivät maksa sisätilanlämmittäjien sähköä.
 
^^ Harvoin näissä taloyhtiö-asioissa vaan järjellä mennään. Pikkujutuista tehdään isoja, jos on pelkoa että toinen voi saada siitä jonkun hyödyn. Meillä esim. tuosta sisätilalämppäristä ei laskuteta mitään, sitä saa huudattaa vaikka yötä päivää vaikka auto ei liikkuisi mihinkään, mutta ladattavista autoista nousi hirveä poru. Hybridit ja täys-sähköautot niputettiin noissa keskusteluissa tietenkin kätevästi yhteen. ;)
 
Mikko sanoi:
^ Riippuu paljon minkä ikäinen yhtiö on. Meillä ongelmia aiheutti jo kovilla pakkasilla runsas sisälämppäreiden käyttö. Nuo 70-luvulla vedetyt sähköt oli mitoitettu lohkolämmittimien virrankäytön mukaan.

PHEVin latausta ei pidä, eikä kannata, laittaa tapahtumaan aamulla, vaan illalla. Tällä vältetään tämä ongelma, kunnes lataajia on koko piha täynnä.
 
Mikko sanoi:
^^ Harvoin näissä taloyhtiö-asioissa vaan järjellä mennään.

Olen isossa yhtiössä hallituksessa ja voin vaikuttaa siihen, että järki voittaa. Toki kustannukset tulee tasata oikeudenmukaisesti, mutta samalla niin, ettei kustannusten jako ole se suurin tai suuri kulu. Taloyhtiössä on jo alkavia huonoja kokemuksia vesimittareista. Kustannusten tarkka jako on mahdollisesti johtamassa riitoihin, vaikka vaikutuksen piti olla päinvastainen. Mittarien huolto on sikamaisen kallista ja tuloksissa on kummallisuuksia.
 
Kirjoitan tässä ladattavista hybrideistä, koska täyssähköautolle nykyinen lämmityssähkölle suunniteltu verkko ei riitä. Verkon muutos taas on suuri asia ja sen toteutus vie käytännössä vuosia. Siksi tämä asia ei ole edes mietinnässä tässä.

Oma näkemykseni on tällä hetkellä, että autopaikkasääntöä voisi muuttaa siten, että lataajat maksavat lisäsähkönkäytöstään arviolaskun. Sähkönkäyttö on nyt rajattu 2 tuntiin päivässä. Lataus olisi kielletty aamulla klo 6-9, koska voi muuten johtaa verkon ylikuormitukseen moottorinlämmittäjien kanssa. Optiona voisi olla mahdollisuus muuttaa kelloon esim 4h latausaika ja vastaavasti arviolaskua sitten nostettaisiin. Tämä voisi olla oikeudenmukainen ja yksinkertainen tapa mahdollistaa PHEV-autot.
 
tmr97 sanoi:
Olen isossa yhtiössä hallituksessa ja voin vaikuttaa siihen, että järki voittaa.

Sen takia meilläkin jätettiin asia hautumaan. Jos vaikka järki lopulta voittaisi. Tilavaraus tehtiin mittareille, jos niille tarvetta tulee. Se oli pieni kustannus kokonaisuuteen suhteutettuna.

Meillä siis mitoitettiin homma niin, että myös täyssähköautoa voi tulevaisuudessa ladata jokaiselta tolpalta. Vaatii toki sen tolpan "pään" vaihdon, mutta sähköt kestää ja enemmän tuota silmälläpitäen tuo mittarivarauskin tehtiin.

Yhtiökokouksessa kuitenkin tuosta autojen lataamisesta nousi hirveä poru. Samalla 40 tonnia maksanut, vain murto-osan asukkaista käyttämä, talo-pesulan remontti meni sukkana läpi ilman mitään keskustelua.

Meillä kanssa yritetty pitää hommaa yksinkertaisena ja koitettu välttää liian tarkkaa kustannusten jyvitystä, edellinen mistä nousi kova poru oli jokaisen asunnon tietoliikennekaapelointi (tai itseasiassa rasian asentaminen jo olemassa olevan kaapelin päähän). Keskustelu suljettuine lippuäänestyksineen otti yhtiö-kokouksessa 3 tuntia ja lopulta saatiin noin 1000 euron kokonaiskustannuksella runnottua kaapelointi läpi. Tuosta sitten voi vaan suhteuttaa mitä tuo käytännössä tarkoitti jokaiselle yhtiön 70 asunnosta.
 
Minkälaisia muutoksia vaaditaan uusissa kohteissa, esim alle 10v rakennukset? Eikö 2h aikarajan poistaminen ole helppo juttu?
 
Mikko sanoi:
Sen takia meilläkin jätettiin asia hautumaan. Jos vaikka järki lopulta voittaisi. Tilavaraus tehtiin mittareille, jos niille tarvetta tulee. Se oli pieni kustannus kokonaisuuteen suhteutettuna.

Meillä siis mitoitettiin homma niin, että myös täyssähköautoa voi tulevaisuudessa ladata jokaiselta tolpalta. Vaatii toki sen tolpan "pään" vaihdon, mutta sähköt kestää ja enemmän tuota silmälläpitäen tuo mittarivarauskin tehtiin.

Yhtiökokouksessa kuitenkin tuosta autojen lataamisesta nousi hirveä poru. Samalla 40 tonnia maksanut, vain murto-osan asukkaista käyttämä, talo-pesulan remontti meni sukkana läpi ilman mitään keskustelua.

Meillä kanssa yritetty pitää hommaa yksinkertaisena ja koitettu välttää liian tarkkaa kustannusten jyvitystä, edellinen mistä nousi kova poru oli jokaisen asunnon tietoliikennekaapelointi (tai itseasiassa rasian asentaminen jo olemassa olevan kaapelin päähän). Keskustelu suljettuine lippuäänestyksineen otti yhtiö-kokouksessa 3 tuntia ja lopulta saatiin noin 1000 euron kokonaiskustannuksella runnottua kaapelointi läpi. Tuosta sitten voi vaan suhteuttaa mitä tuo käytännössä tarkoitti jokaiselle yhtiön 70 asunnosta.

Meillä ei ole tulossa remonttia, kyse on siitä, miten asiaan suhtaudutaan nykytilanteessa, eli uudistetaan autopaikkasääntöä. Nykyinen sääntö ei ota asiaan mitään kantaa, vanha kun on. Siten PHEVin ostaja voi ladata autoaan vapaasti, toki 2h kellon käytännön harmituksen kanssa. Ohjeessa ei kuitenkaan rajata vuorokauden käyttöä tuohon 2 tuntiin, ladata voisi siis vaikka 12*2h. Toisaalta kun ohjeessa ei latausta mainita voisi joku tulkita sen niin, ettei saa ladata. Ohje on siis syytä päivittää.

Ilman varsinaista remonttia en ole innostunut erillisistä mittareista, kun huomioi kokemukset vesimittareista. Aika pieni lisäkustannus sähkön päälle tekee PHEV:n "polttoaine"kuluista suuremmat kuin pelkällä bensalla/dieselillä. Esim vesimittareista hyötyjiä ovat alan likkeet, ei asujat. Yksinkertainen vesimaksu/hlö on isossa yhtiössä riittävän tarkka kohdistus ja ei maksa käytännössä mitään toteuttaa.
 
Vesimittareissakaan mitään teknistä ongelmaa ole, mutta kun veden suurkuluttajat eivät ole valmiita maksamaan kulutukseltaan, vaan haluavat muiden maksavan omat vetensä.

Tolppakohtainen sähkömittari ei vaati omaa sähkösopimusta, vaan sen tolpan sähkön kulutuksen voi laskuttaa myös taloyhtiö mitatun kulutuksen mukaan. Mittarinakaan ei tarvitse olla mitään sähköyhtiön sinetöimää ja ylihinnoiteltua mittaria, riittävään tarkkuuteen tuon laskutuksen suhteen päästään pienellä kiskoasennettavalla mittarilla, jonka kustannus on samalla kohtuullinen käyttötarkoituksen huomioiden. Toki jollekin vapaamatkustajille tämäkään ei varmaan sovi, siinähän voi joutua maksamaan todellisen käytön mukaan.
 
Voi kuinka halpaa olisikaan ollut sähköautoilu edellisessä asunnossa missä asuttiin kun siellä oli lämpötolppa 7.5€kk.
 
^Meillä on 50€ vuodessa, on tosin tuollanen 2h ajastin tolpassa. Kaipa tuonkin "osaava" virittää jatkuvalle virralle, mutta luulisi olevan sovittavavissa oleva asia sähköautonkin lataus.
 
Penguin sanoi:
Tolppakohtainen sähkömittari ei vaati omaa sähkösopimusta, vaan sen tolpan sähkön kulutuksen voi laskuttaa myös taloyhtiö mitatun kulutuksen mukaan.

Lisättäköön tuohon minun aiemmin kirjoittamaani, että meillä paikat on erillisessä yhtiössä, jonka omistavat alueen kaikki as oy:t. Paikkoja hallinnoidaan sitten taloyhtiökohtaisesti rasitesopimuksilla / valtakirjoilla, mutta sähkopparit ja muut ylläpitosopparit kulkee tuon yhtiön kautta. Sen takia tuo mittarijuttu saattoi olla vähän tavanomaista hankalampaa.
 
Penguin sanoi:
Vesimittareissakaan mitään teknistä ongelmaa ole, mutta kun veden suurkuluttajat eivät ole valmiita maksamaan kulutukseltaan, vaan haluavat muiden maksavan omat vetensä.

Valitettavasti näin ei ole. Kun yhtiössä on yli 200 mittaria, niin niiden laskutuksessa ja huollossa on ollut paljon töitä. Lehdistössä on artikkeleita siitä, miten osassa yhtiöitä, missä mittarit ovat on niiden käytöstä luovuttu. Lisäkustannus mittaamisesta on liian suuri verrattuna hyötyyn.

Penguin sanoi:
Tolppakohtainen sähkömittari ei vaati omaa sähkösopimusta, vaan sen tolpan sähkön kulutuksen voi laskuttaa myös taloyhtiö mitatun kulutuksen mukaan. Mittarinakaan ei tarvitse olla mitään sähköyhtiön sinetöimää ja ylihinnoiteltua mittaria, riittävään tarkkuuteen tuon laskutuksen suhteen päästään pienellä kiskoasennettavalla mittarilla, jonka kustannus on samalla kohtuullinen käyttötarkoituksen huomioiden. Toki jollekin vapaamatkustajille tämäkään ei varmaan sovi, siinähän voi joutua maksamaan todellisen käytön mukaan.

Tämäkin on vaihtoehto. Arviolaskutuskaan ei kyllä tee vapaamatkustusta. Jos arviona on esim 300 latauspäivää, niin sen voi teoriassa ylittää 65:llä. Käytännössä tuskin. Arviolaskutuksen etu on se, että kustannus on hyvin pieni. Se, että huoltomies käy lukemassa mittarin maksaa. Jos kello poistetaan, niin silloin tämä mittarivaihtoehto on tietysti hyvä. Kellon poistossa on se ongelma, että latausta tapahtuu silloin myös aamun moottorilämmityksen kanssa päällekkäin, voi tulla ylikuormitusta.
 
Mikko sanoi:
Sen takia meilläkin jätettiin asia hautumaan. Jos vaikka järki lopulta voittaisi. Tilavaraus tehtiin mittareille, jos niille tarvetta tulee. Se oli pieni kustannus kokonaisuuteen suhteutettuna.

Meillä siis mitoitettiin homma niin, että myös täyssähköautoa voi tulevaisuudessa ladata jokaiselta tolpalta. Vaatii toki sen tolpan "pään" vaihdon, mutta sähköt kestää ja enemmän tuota silmälläpitäen tuo mittarivarauskin tehtiin.

Mielenkiintoista, että tehtiin remontti, mutta ei tehty päätöksiä, jotta remontin tuomia mahdollisuuksia voisi hyödyntää. Minusta näin meillä ei saisi missään nimessä tapahtua, vaan ensin on mietitty pelisäännöt ja sitten remontoidaan jos tarvetta on. Saattaa toki olla niin, että remontti on pakollinen.
 
tmr97 sanoi:
Saattaa toki olla niin, että remontti on pakollinen.

Meillä ensisijainen remontti oli uudelleenasfaltointi sekä paikkojen leventäminen 30 sentillä ja piuhat kannatti vetää pelkästään sillä perusteella ettei tuota uutta asfalttia tarvitsisi korkata tulevan 20 vuoden aikana. Yhtään hybridiä tai sähkautoa ei alueilla ole näkynyt.
 
Meillä pihalla on ei-ladattavia hybrideitä jo useita. Ladattavia ei oikein kukaan voi hankkia, ennenkuin on sovittu pelisäännöistä. Meillä ei ole sovittu ja jos nettiä lukee, niin tuskin on sovittu kovin monessa muussakaan kerrostaloyhtiössä. Pientaloissa asia on helpompi. Suurin hyöty ilmansaasteita ajatellen saataisiin kuitenkin kaupunki-, eli kerrostaloalueilla. Jos pelisääntöjä ei ole, niin ei kyllä oikein kannata PHEV-autoa hankkiakkaan, voi käydä huonosti (eli ei saa ladata, kielto on helpoin asia tehdä).
 
Ostaa eikä puhu mitään, ei ne naapurit mitään tajua vaikka auto on roikassa kesät talvet.
Jos joku kysyy niin sanot että niin kylmä kesä.....
 
dingdongpingpong sanoi:
Ostaa eikä puhu mitään, ei ne naapurit mitään tajua vaikka auto on roikassa kesät talvet.
Jos joku kysyy niin sanot että niin kylmä kesä.....
Huomaamattomuus ei kyllä onnistu isossa yhtiössä ulkona. Sen sijaan onnistuisi ongelmitta yhtiön autotalleissa. Sivumennen sanoen nekin ovat aikapommi. Jono on ikuisuuden pitkä ja hinta paljon alle markkinahinnan, joten nykylain vaatima osakkaiden tasa-arvoinen kohtelu ei toteudu. Ongelma tulee käsiin, kun eka valitus asiasta tulee. Mutta nykyinen autopaikkasääntö ei kiellä latausta...