https://yliteippaus.fi/

Lada

M

Makkis

Vieras
Menee varmaan kategoriaan muut merkit mutta:

Öölön oli pikkujoulut ja käytiin ajamassa Lada Nivoilla pikkusafari. Vuodenaika sattui paremmin kun hyvin, metsässä oli mutaa ja liejua.

Olen aina ollut ajatuksessa että näillä ilman lukkoja (Nivassa pitkittäislukko) olevilla maastureilla eteneminen perustuu vauhtiin ja vaarallisiin tilanteisiin. MOT. Niin se on, ei kun hanaa vaan ja kipinät pohjasta sinkoilkoot, Niva tetsaa hemmetin hyvin kun vaan antaa hanaa. Turha ykkösellä turruttaa, kakkosta vaan kehiin ja vauhtia. Mentiin semmoisissa mutalikoissa että keskivertosittari olisi pitänyt uusiksi rakentaa mutta Niva vaan tetsaa kun antaa kaiken hapen mitä 1700cc kone nielee.

Safarin vetäjä varoitteli useaan otteeseen "pahoista paikoista" ja jäi kiinnikin pariin otteeseen, itse en noita "pahoja paikkoja" kokenut kun antoi vaan Ladan laulaa eikä säälinyt masiinoita. Edellä ajaneelle puskin lisää vauhtia tuuppaamalla raakasti persauksiin ja takana olevalle annoin turvavälioppia pakittamalla kunnolla vetokoukulla keulaan. Jäipä tuo jossain välissä koukkuun riippumaan mutta eikun hanaa ja kytkimellä irti.

Käsittämätön on ihan tavan talvirenkaan (nasta) kyky syrjäyttää mutaa, luulin että kuvio on heti tukossa mutta ei ole.

Hauskaa hommaa ja ihan oikeasti tuollainen lukoton ryssäsittari menee aika pahoistakin paikoista kun vaan antaa monoa. Säälimällä ei Lada parane, ne on tehty kovaan käyttöön. Check Engine ja muuta valoa paloi, lämmöt oli mittarin mukaan rapiat 130 astetta mutta suureelliset on ryssän näytöt. Ei tuo keittänyt eikä tehnyt mitään muutakaan vaginamaista kornia blimbmoodia, kovaa ajoa vaan.
 
Lada Niva muuttuu nuorekkaammaksi

Harva automalli jatkaa täyttä vauhtia 37-vuotiaana ja saa vielä komean uudistuksen.

Vakavissaan Lada Nivan muodot ovat kauniisti sanoen klassiset, eikä niihin ole paljoa puututtu vuosien saatossa. Mutta elokuussa Moskovan autonäyttelyssä esitellään uusi Niva Urban, joka on saanut uuden keulan ja korin väriset puskurit. Auton alla on 17-tuumaiset vanteet ja näillä pienillä muutoksilla ulkonäkö on muuttunut yllättävän paljon.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/lada-niva-muuttuu-nuorekkaammaksi

Lada on nykyisin osittain Renault-Nissanin omistama, joten voisi hyvinkin ajatella, että konepellin alle sijoitettaisiin joku Renaultin moottori. Mutta tällä hetkellä testataan Nivan prototyyppejä, joissa on Fiatin 1,3-litrainen turbodiesel. Moottorin etuja ovat pieni koko ja keveys, minkä lisäksi 63 kW:n teho on aivan riittävä veteraaniin.

http://tekniikanmaailma.fi/lada-nivaa-kehitetaan-edelleen/

Aikamoinen pettymys, että tähän hienoon maastoautoon laitetaan joku kilikalinakuttaja. Olisivat ennemmin laittaneet saman 1.8 bensan kuin Chevrolet Nivaankin. Ei ole reilua.  :eek:
 
Lada Vesta Cross on nähty Moskovassa vasta ns. konseptina, mutta auto päässee myös tuotantolinjoille samaan tapaan kuin vuosi sitten esitelty Vesta sedan.

Vesta Cross on tyylikkään näköinen ajopeli. Muotokielen pohjana on vuonna 2012 esitelty Lada X-Ray -konsepti, jossa näkyy Ladan palkkaaman ensisen Volvo-miehen Steve Mattin käden jälki.

Vesta Crossin farmarikoria on korotettu eurooppalaiseen "cross"-tyyliin ja alahelmoihin on asennettu suojapaneeleita.

Neliovisen sedankorisen Vestan tuotanto alkaa syyskuun lopulla ja tämän farmarin joskus ensi vuoden puolella.

Vestan voimanlähteinä on bensiinimoottoreita.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Tekniikan Maailman verkkosivusto.

20251423_au.jpg



Ompas ladasta tulossa hieno malli. Ei enään tarvi hävetä että ajelis ladalla.
On noi nykyautot vaan niin samasta muotista tehty että tekniikan jos saavat ladassa toimimaan läheskään yhtä hyvin kun esim: vag konserni niin tälläsestähän voi tulla jopa hitti tuote.
 
Ompas muuten todella hienon näköinen kun löyty lisää kuvia.

0827-Lada-Vesta-Cross-Concept-taka-630x400.jpg

0827-Lada-Vesta-Cross-Concept-sis%C3%A4-630x400.jpg

0827-Lada-Vesta-Cross-Concept-kylki-630x400.jpg

lada-vesta-uusi-keula--zixo3eq8sr_s660x0_q80_noupscale.jpg


Lada Vesta Sedan maksaa Venäjällä alle 10 000 euroa ja malli asettuu Dacia Loganin haastajaksi. Itse asiassa sekä Lada Vesta että Dacia Logan perustuvat molemmat Renault-Nissanin B-pohjalevylle, jota sovelletaan myös Nissan Jukessa sekä Nissan Micrassa.

Konseptiauton muodot ovat säilyneet lähes ennallaan tuotantomalliin siirryttäessä. Rajuimmat tutkielmille tyypilliset piirteet on hiottu pois, mutta auton olemus on edelleen hyvin nykyaikainen. Venäläismerkin nykymalleihin verrattuna ero on huima.

Tulevasta Vesta-mallista tiedetään jo varsin paljon. Moottorina on ennakkoarvioiden mukaan vapaasti hengittävä 1,6-litrainen, josta on tarjolla kolme viritysastetta. Käsivalintainen vaihteisto on vakiona, mutta myös automaattivaihteisto on luultavasti tarjolla. Varustetasoja on neljä, jotka vaihtelevat hyvin spartalaisesta kohtuullisen hyvin varusteltuun.

Lada Vasta valmistetaan Izhevskin tehtaalla samalla tuotantolinjalla Venäjällä myytävän Nissan Sentran kanssa. Ensin tehdään 49 kappaleen esisarja ja varsinainen tuotanto aloitetaan syyskuun 25. päivänä. Aluksi Lada Vestaa myydään vain Venäjällä, mutta vuoden 2016 aikana on tarkoitus aloittaa sen vienti.


Mistään ei löydy tietoa että minkä merkin valmistama moottori tähän tulee vai onko ladan tekemä kopio jostain esim nissanin jne..?
 
Meneeköhän tuossakin 20v kunnes se saadaan tuotantoon ja sitten se on jo vanhentunut malli...eihän tuo hassummalta näytä, kyljen rutut on tosin rumat ja tarpeettomat, mutta ideologisista syistä saisi jäädä mielellään rajan toiselle puolelle...mutta eiköhän näillekin ostajansa löydy korkean autoveron Suomesta jos pykäävät tänne jälleenmyynnin taas.
 
Kobbetop sanoi:
Meneeköhän tuossakin 20v kunnes se saadaan tuotantoon ja sitten se on jo vanhentunut malli...eihän tuo hassummalta näytä, kyljen rutut on tosin rumat ja tarpeettomat, mutta ideologisista syistä saisi jäädä mielellään rajan toiselle puolelle...mutta eiköhän näillekin ostajansa löydy korkean autoveron Suomesta jos pykäävät tänne jälleenmyynnin taas.
Kun kyseessä on Renault-Nissan allianssin tuote, niin nykyisessä tilanteessa varmaan saadaan nopeasti Venäjän markkinoille, kun tuonti muualta on jäätymässä. Varmaan ovat ehtineet modernisoida ajoissa italialaisten tekemät tehtaat ja linjat.

Ideologisista syistä varmaan Suomen tuomasta raakaöljystäkin se Venäjältä tuleva 78% olisi syytä jäädä rajan toiselle puolelle?  :rolleyes:
 
Luppis sanoi:
Ompas ladasta tulossa hieno malli. Ei enään tarvi hävetä että ajelis ladalla....
Miksi Ladalla ajamista pitäisi hävetä tai olisi joskus pitänyt? Meillä poika menee kohta autokouluun ja yksi hänen suosikeistaan eka autoksi on nappisilmälada :)
 
Auto on auto, ei niitä tarvitse hävetä.

Kuljettaja on se, joka tekee autosta hävettävän, ei auto. Kukin tyylillään äänestää itse omalla ajotyylillään mitä hänestä ja autostaan ajatellaan.
 
-P- sanoi:
Miksi Ladalla ajamista pitäisi hävetä tai olisi joskus pitänyt? Meillä poika menee kohta autokouluun ja yksi hänen suosikeistaan eka autoksi on nappisilmälada :)
Ei mua kyllä hävettäis yhtään ajella ladalla. Heitin vaan tollasen heiton kun varmaan 90% suomalaisista pitää ladaa jonain köyhyyden symbolina.
 
clacson sanoi:
Ideologisista syistä varmaan Suomen tuomasta raakaöljystäkin se Venäjältä tuleva 78% olisi syytä jäädä rajan toiselle puolelle?  :rolleyes:

Mielelläni jättäisin mutta ei oikein voi valita.  ;) pientä voi tehdä, kuten boikotoida Teboilia ja suosia Nestettä tai muita suomalaisempia... Ladasta ei minulle tule mieleen köyhyys, vaan mieleen tulee punanen väri.  8)
 
Penguin sanoi:
Voi toki. Nesteen polttoaineita ja siten venäläistä öljyä on vähän vaikeampi vältellä.

Sähköpyörällä välttely on onnistunut jo 900km verran tänä kesänä...mutta se muutaman euron arvoinen sähkö saattaa olla silti venäläistä alkuperää...  8)
 
Kohta niitä taas saa. Laaboreita nimittäin

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001123899.html

Huomattavan pitkään tauolla ollut Ladan maahantuonti käynnistyy jälleen huhtikuun alusta alkaen.
Asialla ei tällä kertaa ole Ladojen kaupasta Suomessa vuosikymmeniä vastannut Delta Motor Group (ent. Konela Oy) vaan hieman yllättäen tamperelainen ManseMotors.

ManseMotorsin sivuilla olevaan puhelinnumeroon ei maanantaina vastattu, mutta ensimmäinen maahantuotava malli on yrityksen lähettämän tiedotteen mukaan joka tapauksessa Lada 2194 eli 1.6-litraisella vapaastihengittävällä kahdeksanventtiilisellä bensakoneella varustettu farmarimallinen Kalina.

Ei ylimääräisiä hienouksia, mutta jokseenkin kaikki tarpeellinen
Takuuta uudelle Ladalle luvataan 30 kuukautta tai 100 000 kilometriä. Kalinan varusteisiin kuuluvat muun muassa sähköinen ohjaustehostin, ratin korkeussäätö, ajotietokone sekä vaihteenvalinta-avustin. Autossa on myös ilmastointi ja kauko-ohjattava keskuslukitus.

Ensimmäinen yksilö on jo tuotu Suomeen ja se esitellään virallisesti Suomen Ladakerhon tapaamisessa Kangasalla 28.2.

Hintaa 87-heppaiselle Kalina 2194:lle kertyy autoveroineen kaikkineen tasan 13 823,90 euroa. Auto tunnetaan myös mallimerkinnällä Lada 117 STW.
 
Mitenköhän tossa kalinassa on saatu päästöt nykytasolle?
8venttiilisestä koneesta on aika hankala saada puhdasta palamista että päästöt/kulutus olisi nykynormien sisään menevää.
 
Ei mitään ongelmaa, saihan VAG:kin typpipäästöt Jenkeissä ihan helposti kohdilleen. ;)
 
Puttini valvoo kaikkea niin äkkiäkös folkkarin softaan tosiaan kalinan logot on kopsattu.... eli aivan kuten MMV kirjoittaa.
 
Melkein tuplahinta keskieurooppalaiseen Kalina-hinnoitteluun verrattuna. Päästölukemakaan ei kuitenkaan ole kuin 149 grammaa.
 
Ruotsiin Ladaa alettiin tuoda kattavalla mallistolla pari vuotta sitten, mutta siitä yrityksestä ei näköjään ole jäljellä kuin Niva-mallit ja 5 jälleenmyyjää.

Onkohan tällä suomalaisyrittäjällä edes suhteita suoraan tehtaaseen vai ostetaanko näitä jostakin ulkomaiselta jälleenmyyjältä, kun hinta on noin suolainen? Saksan hintaa ja potentiaalisia myyntimahdollisuuksia ajattelee, niin 9900 euroa olisi minusta maksimi, millä tuollaista konkurssin partaalla olevan tehtaan tekemää muinaismuistoa kannattaisi yrittää alkaa Suomeen tuoda.

500 euroa halvemmalla eli 13 400 eurolla saa Dacia Logan MCV 1.2 TCe:n, joka on Kalinaan verrattuna aivan eri vuosikymmenen auto.
 
Veikkaan Ladalle maksimissaan Ssangyangin vuosimyyntimääri eli muutamia kymmeniä. Ihan pieleen hinnoiteltu, mutta alle 10 tonniin puristettu perushinta saattaisi muuttaa tilannetta.