https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lämmitettävät tuulilasit

ClintMeatwood

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Avaan nyt tästä erillisen keskustelun, kun tuonne vakiovaruste keskusteluun en viitsinyt kommentoida.
Itselläni ei autossa ole kyseistä ominaisuutta ollut, mutta töistä eli junista näitä löytyy. Lähinnä rupesi tämä tekniikka puoli kiinnostamaan. Vanhemmista malleista löytyy juurikin tuollainen lasi jossa langat näkyvissä. Itseäni ne eivät häiritse, mutta ymmärrän hyvin jos joku kokee ne haitallisiksi. Joskus kyllä huomaa, että katse jää niitä lankoja tuijottamaan. Eilen taas tuli ajeltua uudemman mallisella lähijunalla josta löytyy myös lämmitettävä lasi, vieläpä niin, että saa joko miedon lämmityksen tai sulatustehon. Tuo sulatusteho on sellainen, että lasi lämpeää oikeasti aivan älyttömän kuumaksi! Auringon paistaessa vasten lasia yritin tiirailla vastuslankoja mutta en niitä mistään löytänyt. Kysymys kuuluukin siis, miten kyseinen lämmitys on toteutettu? Ja miksi autoissa ei tätä systeemiä ole käytössä? Heti tulee mieleen, että hinta on tällaiselle lasille ja tekniikalle aivan järkyttävä? Myös virran kulutus todennäköisesti suurempi?

(Ylläpito voisi ehkä siirtää varustelukeskustelusta tänne niitä lasia koskevia viestejä.)
 
Olen itse miettinyt aivan samaa, siis kuinka esim. ocussa tämä on toteutettu? Tiiraamallakaan ei näe mitään vastuslankoja, kuten esimerkiksi ainakin uudehkossa Transitissa, jolla ajoin pari vuotta sitten. Minuakaan ne ei tuossa Transitissa häirinneet mutta ne erotti tiiraamattakin.

Virtaa vie joo, Ocussakin kuulee käynnistä että nyt menee sähköä, samoin s&s ei toimi jos lasin lämmitys on päällä. Siellä lienee jonkinlainen laminnoinnin välissä oleva kalvo jonka lämpeää kokonaisuutena. Ainakin Ocussa se ei ole millilleen lasin kokoinen vaan molemmille sivuille jää kapea kolmio josta lasi ei sula. Tuo on sellainen kapeneva kiila ja ei ole näkökentässä, eli ei haittaa mitään, toteutustekniikkaa vaan pohdin sen pohjalta, jos olisi vastuslangat laidasta laitaan, noita tuskin jäisi.

Älyttömän hyvä varuste, ensimmäinen omassa autossa. Ihmeen harvinainen silti edelleen pl. Ford. Säikäytti tovi takaperin kun sain nastan tai pikkukiven lasiin ja mitätön riskuhan siitä tuli. No, lämpeää vielä eikä mennyt lasi vaihtoon  ;D
 
Ovat onnistuneet rakentamaan uudenlaisen lämmitettävän lasin. Virtasyöppöjä noi lasit on. Ehkä tää uus versio ei vielä ole autoihin päätynyt juuri tuon virrankulutuksen takia? Tai sitten tulee seuraaviin versioihin? Hyvältä kuitenkin kuulostaa.
 
Langat pitää sitten olla pystysuuntaisesti koska nuo kiilat jää. Nythän tuolla paistaakin aurinko komeasti joten pitää lähteä tihrustamaan...
 
Mondeossani (v. 2009) tällainen oli ja lämmölla muistelen. Kun satoi alijäähtynyttä vettä saatikka aamulla parkkiksella vältti etulasin raaputtamisen jäästä: luksusta! Vastuslangat näkyivat, mutta ensimmäisen kuukauden jälkeen niihin ei kiinnittänyt huomiota. Bemariin ei saa edes lisävarusteena.
 
Tuo alijäähtynyt vesi on itselläkin se pääpointti. Kun ajoin tuon Transitin Leviltä sawoon, satoi koko matkan alijäähtynyttä vettä ja silti ajo oli kivaa ja kabiinissa hyvä olla.

Normistihan hieman autosta riippuen pitää joko puhaltaa täyskuumaa lasille ja hikoilla hytissä jalkojen jäätyessä tai vastaavasti yrittää pitää lasi mahdollisimman kylmänä ja paleltua hyttiin.

Parkkislähdöt tulee bonuksena sitten päälle.
 
Tämä on ainakin minulle yksi tärkeimmistä varusteista. Titanium foccerissa vakiona ja varsinkin -15 pakkasissa ja sitä leudoimmissa keleissä nopeahkokin. Näin kovemmilla pakkasilla tuppaa oikeaan yläkulmaan jäämään sulamatonta aluetta eli kartturin silmien tasalle. Mainiosti pelittää ja huurteet ja lumet jäineen lähtee kyllä pois. Harmittaa sillä kun ocun, leonin ja golfin pikkubensoihin sitä ei saa :( Ocun essareihin sen vielä sai. Täytysköhän voortissa pysyä kun siihen on nyt tottunut? Tai pikkudisukka nelkkuna pelkästään lämppärilasin takia :rolleyes: Maahantuojalta tuota lasihommaa loppusyksystä kyselin että onko saatavilla joskus näihin ocun 1.2 j 1.4 pikkusiin ja vastaus oli harvinaista kyllä että ?? eli kaine aanum :rolleyes: Voiskohan tuollasen vastushomman kehitellä itse? Taitaa olla tavarasta puute tsekeissä vai mikä lie syynä? Eikä nuo langat ole häirinneet, mitä nyt alussa tuli ihmeteltyä. Ex-ocussa pari kertaa veti kovalla pakkasella paikallisella vuoristotiellä yhtäkkiä lasin jäähän ja olihan siinä tiellä pitelemistä kun tikkuaskin kokonen jäätön kohta lasin alareunassa :-\
 
Omassa Mondeossa on tämä varuste myös.. Ja kyllä ne vastukset tässä näkyy, ja joskus häiritsee..

Harmikseni siitä vain oikea puoli, eli apparin puoli futaa.. Tämä onkin tämön varusteen ärsyttävintä antia., helvetin kallista fixaa, oletan..

Mitenhän tuo on tässä toteutettu?

Onko vika lasissa vai muualla?
 
Skula sanoi:
Tämä onkin tämön varusteen ärsyttävintä antia., helvetin kallista fixaa, oletan..
On, ja lasinvaihto erityisesti. Kerran exääni jouduttiin vaihtamaan kiveniskun seurauksena ja persiilleni meinasin tipahtaa hinnan kuullessani.
 
S-Maxissa on ja Skodaan tulee myös. Kiva jos ne langat ei paista Skodassa . Fordissa ne nimittäin v*tuttaa aika rankasti ja tietyissä olosuhteissa ne jo häiritsevät pahasti.  Kolme kertaa olen käynyt häränsilmän korjauttamassa ja ainakin nuo ammattimestat osaa korjata lämmitettävän lasin todella hienosti ja katkomatta lankoja
 
Skula sanoi:
Omassa Mondeossa on tämä varuste myös.. Ja kyllä ne vastukset tässä näkyy, ja joskus häiritsee..

Harmikseni siitä vain oikea puoli, eli apparin puoli futaa.. Tämä onkin tämön varusteen ärsyttävintä antia., helvetin kallista fixaa, oletan..

Mitenhän tuo on tässä toteutettu?

Onko vika lasissa vai muualla?

Jos toteutustapa ei ole radikaalisti muuttunut meillä olleesta -97:sta Mondeosta, niin kannattaa tarkastaa lasin alareunasta, olisiko pimenneen puolen virrasyöttö"lista" päässyt irtoamaan lasista. Niitä oli ainakin tuossa meidän vehkeessä muistaakseni molemmille puolille omansa.
 
Skula sanoi:
Onneksi kuitenkin on lasivakuutus...

+1

Kysyin nimittäin tuon S-Maxin lasin hintaa vaihdettuna , enkä edes merkkiliikkeestä . Vastaus oli 1400 euroa ! Ei tulis mieleenkään pitää tollasta ilman lasivakuutusta .
 
Kaide sanoi:
Kolme kertaa olen käynyt häränsilmän korjauttamassa ja ainakin nuo ammattimestat osaa korjata lämmitettävän lasin todella hienosti ja katkomatta lankoja

Firman pakuun tuli kiveniskemä lasin alareunaan ja kun kävin kyselemässä paikkausta niin lasiliikkeessä sanoivat, että ne langat menee rikki jo siitä iskemästä jos on mennäkseen, ei korjauksessa. Noin tuuman levyinen raita siihen jäi kylmäksi jonka ehdin todeta jo ennen korjausta.
 
Skula sanoi:
Onneksi kuitenkin on lasivakuutus...

Jep, lasivakuutus on must, irtoavia nastoja lentelee ja kitkarenkaat imupaperin tavoin löytää kaikki pienetkin irtokivet ja noi saattaa päätyä sun tuulilasiin. Sitten on vielä lisääntynyt rekkaliikenne. Ehdottomasti pitää olla tuulilasivakuutus, ainakin lämmitettäville laseille.
 
Ei ole vielä omalle kohdalla osunut lämmitettävää tuulilasia missä ei vastuslangat osuisi ikävästi silmiin vastavaloon ajaessa. Jos ja kun sellainen joskus keksitään, niin hinnoittelun ollessa järkevää, tulee varmasti ruksittua omaankin autoon. Tätä odotellessa pitää tyytyä normilasiin.
 
Vempula sanoi:
Ei ole vielä omalle kohdalla osunut lämmitettävää tuulilasia missä ei vastuslangat osuisi ikävästi silmiin vastavaloon ajaessa. Jos ja kun sellainen joskus keksitään, niin hinnoittelun ollessa järkevää, tulee varmasti ruksittua omaankin autoon. Tätä odotellessa pitää tyytyä normilasiin.

Ihmetyttää tuo heijastuminen. Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa heijastuksista vaika tietyssä vastavalossa vastukset näkyykin, mutta eivät kyllä liikaa häiritse. Ehkä tämä ongelma on autokohtainen?
 
Automaattori sanoi:
Ehkä tämä ongelma on autokohtainen?

Kai se on enemmän käyttäjäkohtainen. Toista sama lanka häiritsee ja toista ei. Mun kohdalla ongelma on se, että mun katse tarkentuu niihin lankoihin jatkuvasti.
 
ClintMeatwood sanoi:
Eli lämmityslangat olisi ilmeisesti skodassakin. Mutta ilmeisesti insinööri on keksinyt melkein näkymättömän langan  ;D

Ihan samalta nuo langat näyttivät minun silmiini -14 Octaviassa kuin -11 S-Maxissakin. Vastavalossa näytti varsin ärsyttävältä.
 
Itse kanssa en vielä ole päässyt sinuiksi oman kulkineen lämmitettävään lasiin :rolleyes:
Aikaisemmin sanoin, että lasinmalli ja kaltevuus varmaan vaikuttaa asiaan, mutta tuli mieleen sellainen, että moniko käyttää silmälaseja ajaessa?
Itsellä on silmälasit, ja silloin kun katse on tarkennettu kauaksi, niin ei langoista ole mitään haittaa, mutta kun ajaa taajamassa auringon paistaessa ja katsetta joutuu tarkentamaan välillä aivan eteen, niin silloin osuu noi langat näkökenttään häiritsevästi :eek:
Teoria tämäkin  ;D
 
Uuteen Golf Variantiin tarjolla oleva lämmitettävä tuulilasi on toteutettu ilman noita vastuslankoja. Lasikerrosten välissä on kalvo joka hoitaa lämmityksen.
 
k23001 sanoi:
Uuteen Golf Variantiin tarjolla oleva lämmitettävä tuulilasi on toteutettu ilman noita vastuslankoja. Lasikerrosten välissä on kalvo joka hoitaa lämmityksen.

Aika kallis on tuo Golfin lämpölasi kun mukaan pitää ottaa sitä sun tätä, 2600€ :eek: