https://yliteippaus.fi/

Kysymyksiä korjaamisesta ja huoltamisesta

Vialliset pyörän laakerit jurisee tyypillisesti kaarteessa toiseen suuntaan ajaessa. (Jos vain yksi kulahtanut). Saattaa tuntua myös liian suurena klappina, jos nostaa pyörän ilmaan (säädettävissä kartiolaakereissa sitten voi olla vaan säädön tarvetta).
Laahavalla jarrulla saa navat kuumenemaan ja rasvat karkaamaan ja seurauksena laakerivika pitkän päälle.
Offtopicina etuvetoisen kuluneet vetonivelet naksuu usein ympyrää peruuttaessa. Lopulta eteenpäinkin ajaessa.
 
Jep, laahaavan jarrun pystyy noin 10 sekunnissa toteamaan kokeilemalla kädellä reilun ajon jälkeen kaikki pyöränvanteidenkeskiöt läpi onko jossain niistä kuumuutta.
 
Okei, mä tsekkaan vielä ite nuo laahaavat jarrut ja käsijarrun. Kiitti vinkeistä!
 
Kokeilin tänään sormella noin puolen tunnin ajon jälkeen pölykapseleiden välistä osaa jossa vanne on kiinni ja takapyörissä ei tuntunut erityisen kuumalta mutta edessä molemmat oli todella kuumat. Sit taas kun tulin takas ja kokeilin uudestaan niin ei tuntunut niin isoa eroa. Onko autoissa jarrut edessä ja takana vai esim.pelkästään edessä? Tai onko se normaalia että ne tuntuu tosi kuumilta? Renkaathan pyörii tosi kovaa, kyllä sinne varmaan lämpöä kertyy joka tapauksessa mutta ei kyllä mitään tietoa mikä on normaalia...
 
Kokeilin tänään sormella noin puolen tunnin ajon jälkeen pölykapseleiden välistä vanteen keskiosaa ja takapyörissä ei tuntunut erityisen kuumalta mutta edessä molemmat oli todella kuumat. Sit taas kun tulin takas ja kokeilin uudestaan niin ei tuntunut niin isoa eroa. Onko autoissa jarrut edessä ja takana vai esim.pelkästään edessä? Tai onko se normaalia että ne tuntuu tosi kuumilta? Renkaathan pyörii tosi kovaa, kyllä sinne varmaan lämpöä kertyy joka tapauksessa mutta ei kyllä mitään tietoa mikä on normaalia...
Tai siis tarkemmin ottaen kokeilin sitä autossa olevaa osaa jossa vanne on kiinni.
 
Jos autolla ajaa ns. tavanomaisesti ilman kovia jarrutuksia ym. ei jarrujen tai pyörän navan (se osa mikä vanteiden välistä voi tuntua) pitäisi mitenkään polttavan kuumaksi muuttua. Jos se on sormella koskettaen todella kuuma, niin jarrut "laahaa". Tämä kyllä voi vaikuttaa tuohon tunteeseen auton laiskuudesta ja jarruttamisesta "itsekseen". Esimerkiksi auton keula nosturilla renkaita pitäisi pystyä ihan kohtuu helposti käsivoimin pyöräyttämään ympäri ilman vastustamista tai autoa pitäisi ilman älytöntä vastustamista pystyä työntämään maassa vaihde vapaalla ja käsijarru vapautettuna. Jos nämä ei onnistu niin jarrut laahaa ja olisi kyllä huollossa pitänyt huomata nuo.

Mitä nuo on "tsekkauksina" voinut tehdä? Jos siellä on jarrunesteitä uusittu niin se voi toki vaikuttaa, tai jos on huonosti "herkistelty" paikkoja niin jarrut on itseasiassa voineetkin alkaa jumittamaan. Muistan itse aikanaan Nissan Primeran etujarruista että ne oli tosi herkät kunnolla liukuville liukutapeille, jotta jarrut ei jääneet laahaamaan. Tällöin etujarrut nimenomaa lämpesi ja nostivat polttoaineenkulutusta reilulla litralla, mutta auto noinniinkuin muuten tuntui "ajettavalta". Mutta toki laiskalta. Liukutappien uusiminen ja kunnolla rasvaaminen auttoi tuolloin.
 
Kyllähän auton pitäisi lähteä itsekseen valumaan jo varsin loivassakin mäessä jos jarrut ei laahaa ja renkaissa on riittävsti ilmaa myös alaosassa.
 
Tuota, ehkä nimimerkki flim kannattaa autolle vaan varata nissanin huolto huoltoliikkeestä. He kyllä auttavat
 
Ongelmahan tässä oli kun auto kävi huollossa ja huollon jälkeen se käyttäytyi eri tavalla kuin aiemmin. Sinänsä ihan perusteltua kysellä mitähän tuolla on saatettu tehdä "väärin" ja miten sen saisi ehkä kerrottua että oikaisisivat asian.
 
Ongelmahan tässä oli kun auto kävi huollossa ja huollon jälkeen se käyttäytyi eri tavalla kuin aiemmin. Sinänsä ihan perusteltua kysellä mitähän tuolla on saatettu tehdä "väärin" ja miten sen saisi ehkä kerrottua että oikaisisivat asian.
Toki näin. Mutta reklamointi liikkeeseen olisi helpompaa henkilölle, tekninen ymmärtäminen autosta on aivan alussa.
 
Joo en tosiaan tiedä, huollossa tsekattiin jarrut ja muut ja muutos oli heti selkeä huollon jälkeen. Ja tosiaan tuo tuntuu koko ajan kun ajaa, sanoivat huollossa että jos olisi laakeri niin se ei tule yhtäkkiä vaan pikkuhiljaa alkaa ääni kuulumaan. Koitin laittaa tänään renkaisiin enemmän ilmaa mutta ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Ärsyttävä juttu, ei sinänsä mikään maailman isoin mutta auto vaan tuntuu tahmeelta ja vaikuttaa ajamiseen. Auto oli myös aika hiljainen mikä on mulle tärkeä juttu ja nyt ihme humina kuuluu koko ajan ajettaessa. Renkaat on kyllä aika kuluneet, edessä 4mm ja takana 3mm olivat merkanneet, voihan se olla että renkaat on alkanut humista vanhuuttaan mutta ei silti selitä tuota jarrutusefektiä.
En tunne Pulsarin jarrujärjestelmää, mutta jos se on samanlainen systeemi kuin Almerassa, niin itse tutkisin käsijarrua. Itse aikanaan olen paininut tuon systeemin kanssa, jossa samaa jarrumäntää liikutellaan sekä polkimella käyttöjarruna, että kahvalla käsijarruna ja taitaa siinä joku automaattisäätökin olla. Linkut ja vaijerit kun on jumissa, niin loppupeleissä menee itsekin jo jumiin että missä voisi olla vika. Voisko olla, että huoltoliike on tempaissut käsijarrua normaalia tiukemmalle ajaessaan auton pukille, ja nyt säädöt pielessä ja jarru jumissa. Pitäis kyllä kuumentua takapyörän navankin ajossa. Se nyt ainakin on ihan varma homma, että öljyjä vaihtamalla tämä vika ei tule esiin.
 
Jarrujen laahaamisen voi myös haistaa. Mulla jäi kerran pakettiautossa käsijarru aavistuksen päälle, toinen takajarrulevy hohkasi punaisena kun pysähdyin ja jarru haisee.

Kannattaa käyttää merkkikorjaamoa auton huoltoon. Ei auto huollon jälkeen ainakaan huonommaksi mene, toki sitte jos nyrkkipajalla ei ole tarpeeksi asiantuntemusta ja hutasemalla tehdään työt.
Jos "toinen takapuoli on pikkasen jäykempi", niin vika voi olla siinä. Jos käsijarru laahaa eli vaijeri on jumissa yms, sen voi tuntea kun alkaa nostamaan kahvaa niin alussa tuntuu tyhjää ennenkä liikkeeseen tulee vastusta eli vaijeri lähtee liikkumaan. Oikein liikkuvat käsijarruvaijerit tekee kahvan nostamiseen vastusta heti alusta lähtien.

2,8 baaria ei ole liikaa painetta Pulsarin renkaisiin. Matala paine on haitallisempi kuin suositusta korkeampi paine. Matala rengaspaine aiheuttaa renkaan kulumista, auto vetelee ja tarpeeksi matalalla paineella renkaiden kyljet rasittuu joka voi rikkoa renkaan.
Korkea paine aiheuttaa pelkästään pientä epämukavuutta esim asvaltin poikkihalkeamia ylitettäessä.

Jarrut muuttaa liike-energian lämmöksi, tottakait ne on kuumat kun jarrutetaan. Auton jarrut on aina etupainotteiset ja etujarrut siis kuumuu enemmän kuin takana. Hätäjarrutuksessa takajarrutkin saa kuumaksi.
 
Olen kuvitellut että ABSit käyttävät myös takajarruja normaalisti.
Tottakai käyttävät, mutta juttu on siinä että on ihan fysiikan lakien mukaista että painon siirtyessä eturenkaille, käytetään niissä merkittävästi enemmän voimaa kuin takarenkaissa. Tähän perustuu sekin että etulevyt lämpiää enemmän kuin takajarrut kun niillä jarrutellaan. Ja samaan asiaan perustuu sekin että etulevyt/satulat/palat on käytännössä aina järeämmät kuin takalevyt/satulat/palat.
 
Ja samaan asiaan perustuu sekin että etulevyt/satulat/palat on käytännössä aina järeämmät kuin takalevyt/satulat/palat.
Lienee kai noita vieläkin tuotannossa pienempiä autoja joissa on edessä levyt ja takana yhä rummut koska nekin riittää. Ja muutenkin kokeiles saada prätkäkin pysähtymään pelkällä takajarrulla, oli sitten ABS tahi ei. Veikkaan että pitkäksi menee, vaan teeppäs sama pelkällä etujarrulla. Toki samanaikainen etu+taka jarrutus on aina se tehokkain tässäkin tapauksessa, mutta se ero pelkän etu vs. etu+taka on varsin minimaalinen tuon pelkän takajarrun eroon vrt.
 
Lienee kai noita vieläkin tuotannossa pienempiä autoja joissa on edessä levyt ja takana yhä rummut koska nekin riittää.
Niinkuin vaikka Enyaq, ID4 ja Audi Q4 e-tron... Omamassat enimmillään tuolla 2,4 tonnin tuntumassa ja rumpujarrut niissäkin on takana. Ei tarvitse olla pieni auto pärjätäkseen rummuilla.
 
Kun en parempaa ketjua löytänyt, niin kyselen täällä vinkkejä moposkootterin pakoputken (väliaikaiseen) korjaamiseen.

Potilaana vm. 1999 aprilia mojito custom morinin moottorilla. Mopedin ääni muuttui ja kulku muuttui nahkeammaksi. Tsekkasin pakoputken ja siihen olikin tullut reikä+halkeama hitsisaumassa, aika haperossa kunnossa alkaa olemaan. Uusi alkuperäinen putki maksaa hitosti ja saatavuus kehno, joten jos yrittäisi ainakin vähäksi aikaa kursia pakarin kasaan jollain kikka kakkosella.

Onnistuisikohan korjaus esim kaljatölkistä leikatulla pellinpalalla ja pakoputken korjaustahnalla? Tahnaa alle ja peltiä päälle ja vielä pellin päälle tahnaa?
No niin, nyt on skootterin pakoputki kursittu kasaan. Menin helpoimman kautta eli laitoin vaan tuota pakoputken korjaustahnaa aimo kerroksen, ainakin hintaansa nähden (7 eur) korjaus vaikuttaa hinta/laatusuhteeltaan onnistuneelta. Tahnasta tuli pirun kovaa lämmön vaikutuksesta ja ei enää vuoda mistään. Hiukan turhan aikaisin kävin lenkin mopolla ajamassa, tahnaan nousi pieniä kohoumia. Ei haittaa ja varastosta löytyi mustaa kuumakestomaalia, niin korjaus on ulkonäöllisestikin ok.

20230605_162006.jpg20230605_162017.jpg
 
Lienee kai noita vieläkin tuotannossa pienempiä autoja joissa on edessä levyt ja takana yhä rummut koska nekin riittää. Ja muutenkin kokeiles saada prätkäkin pysähtymään pelkällä takajarrulla, oli sitten ABS tahi ei. Veikkaan että pitkäksi menee, vaan teeppäs sama pelkällä etujarrulla. Toki samanaikainen etu+taka jarrutus on aina se tehokkain tässäkin tapauksessa, mutta se ero pelkän etu vs. etu+taka on varsin minimaalinen tuon pelkän takajarrun eroon vrt.
Hilux ei ilman kuormaa käyttänyt takajarruja juuri ollenkaan. Monta kertaa oli k**i sukassa kun venetrailerin kanssa piti liikenteessä olla. Pari sataa kiloa tavaraa kun pisti lavalle niin alkoi tilanne helpottumaan.
 
Kannattaa käyttää merkkikorjaamoa auton huoltoon. Ei auto huollon jälkeen ainakaan huonommaksi mene, toki sitte jos nyrkkipajalla ei ole tarpeeksi asiantuntemusta ja hutasemalla tehdään työt.
Merkkikorjaamo ei takaa yhtään mitään. Tärkeintä on löytää hyvä korjaamo ja käyttää sitä. Tai sitten tehdä itse, jolloin tulee ainakin kunnolla tehtyä. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto toki sopii vain osalle kuljettajista.

Aiheeseen liittyen pari litmustestiä: jos motaria ajaa täyttä vauhtia ja rullaa jarruihin koskematta liittymästä ulos vaikka bussipysäkille pysähdyksiin ja käy kokeilemassa, niin kaikkien jarrulevyjen pitäisi olla täysin kylmät. Samoin, kun vapauttaa käsijarrun, niin harvassa paikassa asvaltti on niin tasainen, etteikö auto johonkin suuntaan hieman nytkähdä, jos jarrut vain ovat kunnossa eivätkä laahaa.
 
Alkaa pikkuhiljaa tärinästä murentua ja sitten... pihisee.
Voi olla noin ja hyvin todennäköisesti mureneekin jollain aikajänteellä. Mopediin tulee 100-200 km vuodessa kilometrejä, joten aika näyttää, milloin pihinä uudestaan alkaa. Uusi putki pitää kuitenkin jossain vaiheessa tilata, kun alkupääkin alkaa olemaan ruosteensyömää. En ole aiemmin tuollaista tahnaa testaillut, akateemisesta mielenkiinnosta päätin antaa sille mahdollisuuden, ei ole kallis kokeilu.
 
Ennen vanhaan niitä kovettuvia tahnoja tuli laitettua jonkin peltipannan alle, siellä kesti.
 
Hilux ei ilman kuormaa käyttänyt takajarruja juuri ollenkaan. Monta kertaa oli k**i sukassa kun venetrailerin kanssa piti liikenteessä olla. Pari sataa kiloa tavaraa kun pisti lavalle niin alkoi tilanne helpottumaan.
Siellä on paineensäädin, jonka tehtävänä on estää takarenkaiden lukittuminen. Siksi kevytperäisenä ei sinne kovin paljoa himminkiä voi takajarruille laittaakaan, tai kohta on äkkijarrutuksessa keula tulosuunnassa :(