https://tummennuskalvot.fi/

Kulimallin määritelmä

V

Voimasavu

Vieras
Sana kulimalli esiintyy monesti keskusteluissa kun puhutaan hinnat alkaen mallista. Monille tuntuu hieman varustelummatkin mallit olevan näitä ns. kulimalleja. Sitten on vielä nämä "bisneskulit". Ja mopomoottorilla varustetut ovat varmasti monille kulimalleja riippumatta lisävarusteiden määrästä.

Kysynkin palstalaisilta, että miten kukin määrittelee kulimallin? Onko hinnat alkaen moottorilla varustettu auto aina kulimalli vaikka siinä olisi niin paljon lisävarusteita, että hinta olisi lähellä jotain ihan oikella moottorilla varustettua mallia, jossa ei olisi ainoatakaan lisävarustetta?

Ja mistä tällainen kulimallin nimitys on oikein lähtöisin? Kuukkelista en ainakaan löytänyt mitään tietoa.

Terveisin bisnesquattrokulimallilla (ei paljoa lisävarusteita ja moottorikin vain 2.0 teedeeii, sentään neliveto) ja bisnesporttikulimallilla (jonkin verran lisävarusteita, mutta 1.6 teedeeii) ajava...  ;D
 
Kyllä tämä terminä on niin erikoinen, että joskus olen itsekin sen lähdettä miettinyt. Luonteeltaan "kuli" on irvaileva, jopa vähän halveksuva sanonta, joten itse ainakin olen sen käytön pytkinyt vähemmälle jättämään. Jotkut vääräleuat sitä puoletaan viljelevät kaikista "vähempiarvoisista" autoista...

Jos kuitenkin minun mielestä mennään sanan merkityksen alkulähteille, niin ne on hinnaston hinnat alkaen-malleja ilman lisävarusteita nuo kulit. Yleensä vielä niin, että merkillä/mallilla ei ole oikein semmoista hohtoa, jota tietyilla premiumeiksi kutsuttavilla merkeillä on.

Octavian Classic-varustetasot, Golfin Trendlinet ym. edustavat siis mielestäni tuota autokantaa. Edukkaita käyttöautoja ja vuokrapelejä, mutta ei semmoisia että autoharrastaja niistä mehukkaita unia näkisi. :)
 
ConD sanoi:
Jos kuitenkin minun mielestä mennään sanan merkityksen alkulähteille, niin ne on hinnaston hinnat alkaen-malleja ilman lisävarusteita nuo kulit. Yleensä vielä niin, että merkillä/mallilla ei ole oikein semmoista hohtoa, jota tietyilla premiumeiksi kutsuttavilla merkeillä on.

Näin itsekin tuon mieltäisin.

ConD sanoi:
Kyllä tämä terminä on niin erikoinen, että joskus olen itsekin sen lähdettä miettinyt. Luonteeltaan "kuli" on irvaileva, jopa vähän halveksuva sanonta, joten itse ainakin olen sen käytön pytkinyt vähemmälle jättämään. Jotkut vääräleuat sitä puoletaan viljelevät kaikista "vähempiarvoisista" autoista...

Tämän vuoksi ketjun avasinkin. Huvittuneena tulee monesti luettua joidenkin vähätteleviä kommentteja toisten autoista. Siksi mainitsinkin tuon bisneskulin. Monilla merkeillähän businessvarustelu sisältää ihan oikeasti hyviä ja kalliitakin lisävarusteita, joten tuo bisneskuli kuullosta entisestään huvittavammalta.
 
Kuleiksi voisi luetella kaikki ne autot, joista puuttuu vilkut.... :mad: Tänäänkin työmatkalla tuli taas kohdattu muutamia tällaisia.
 
Kulimalli nimitys juontanee juurensa Markku J:n näppäimistöstä ja minusta sana on hauska.

Omaan makuuni kulimalleja ovat juuri nuo hinnaston "alkaen" mallit ja jossain määrin myös businekset. Business kulista vaikkapa A4 Audi jossa ei ole edes hanskalokerossa valoa  ;D
Businesskuli taas on tosiaan itselleni "premiummerkki" eli käytännössä BMW tai Mersu tavisautoista, jotka vaativat kyllä paljon rahallista panostusta muuttuen namuiksi hinnan helposti tuplautuessa. Näissähän juuri usein työsuhde-edunkin vuoksi päädytään businesskulimalliin.

Esimerkkinä nyt vaikka minulla aikoinaan ollut 520da Business oli tyypillinen businesskulimalli. Vaikka siinä ihan jees varusteita olikin, niin kaukanahan se kunnollisilla herkuilla olevasta 500-sarjalaisesta oli. Jollekin tämä taas saattaa olla unelmien ja varusteiden täyttymys.

Sen sijaan jos on vaikkapa tappiin varusteltu Golf, olkoonkin sitten 1.2 TSI:llä, en sitä lue kulimalliksi.

Täällä kirjoittelussa (jonka luen pitkälti essonbaarikeskusteluksi nykyaikana) en lue tuota sanontaa edes halventavaksi.
 
Mitkä varusteet autossa pitäisi siis olla, jotta se ei olisi kulimalli?
 
Makkis sanoi:
Kulimalli nimitys juontanee juurensa Markku J:n näppäimistöstä ja minusta sana on hauska.

Itselleni kulimalli -nimitys oli kyllä tuttu ennen kuin näillä foorumeilla aloin pyöriä. Tarkoittaen samaa kuin karvalakkimalli (jota itse olen tottuneempi käyttämään) ja on siis minulle auto, jossa on hinnat alkaen varusteet (business malleissa hinnat alkaen on ne business-varusteet) ja päällä korkeintaan nämä perinteiset vakkari, lämmitin, peräkoukku. Moottorin ei tarvitse olla se pienin, jos spartalaisen varustelun saa ison moottorin kanssa, on sekin kulimalli. Ja vastaavasti pieni moottori ei automaattisesti tarkoita kulia jos siihen on raaskittu ottaa varusteita.
 
Pokkuksen kanssa samaa mieltä kulimallista eli se sippi malli.
Pakko tunnustaa että tällästä sanontaa kun kulimalli en ole ikinä ennen kuullu.
 
Kulimalli tulee selvästi intistä (mikä ei tulis?).

"Kulikulikulikulikuli".. Tuolta se lähti!

Kulimalli on juurikin auto, joka on tilattu melkein ilman lisärukseja. Metalliväri, vetokoukku ja lohkolämmitin, siinä on kulimallin varusteet.. Ja kyllä, esim A7 Audi voi olla kulimalli, ihan samoin kuin Dacia Duster.
 
Sinänsä tuo bisneskuli on myös vinha määritelmä. Otetaan esimerkiksi vaikka BMW, 5- sarjalaisen mallistosta (lue hinnastosta) löytyvät seuraavat:

Business Automatic
Business Exclusive
Business Automatic Modern
Business Automatic Luxury

Eli esimerkiksi nahkasisusteinen bisnesmalli on kuli, jos nahkapenkit ovat vakiovaruste? Omaan tulevaan en raaskinut ottaa lisävarusteita juurikaan ja silti niistä saa pulittaa lähes 8000 euroa lisää. Tappiin asti varusteltuna en edes uskaltanut laskea, että paljonko tulisi lisähintaa, summa lienee lähinnä järkyttävää.
 
Makkis sanoi:
Täällä kirjoittelussa (jonka luen pitkälti essonbaarikeskusteluksi nykyaikana) en lue tuota sanontaa edes halventavaksi.

Sanana kuli on hyvin halveerava, alunperin kulit olivat aasialaisia orjia ja nykyjään se on rasistinen ilmaus.
 
Tuo arvonalenema on myös jännä juttu, otetaan nyt vaikka tuo Octavia, esimerkiksi sopisi toki moni muukin.

Jos siis ostaa hinnat alkaen 1.2 TSI:n niin mikä sen hinta on 3 v/10000 km? (Auton luen kulimalliksi)

Jos ostaa saman ja varustelee sen koko listalla, mikäs sen hinta on tuossa vaiheessa? Väitän että liki sama kuin kulimallin... vaikka tätä en lue kulimalliksi?

Jos ostaa RS:n eikä ota mitään varusteita vakioiden lisäksi? Mitä se maksaa käytettynä? En lue kuliksi ja luulen että se on kalliimpi jopa selkeästi kuin edellä mainitut...

Jos ostaa Lauriklementiiniin, nin entäpä se sitten?
 
Mitenkäs sitten luokittuvat tavisautojen erikoismallit. Aika moni Edition-, Limited- jne. versio tehdään lisäämällä siihen halvimpaan ja sisustukseltaan ankeimpaan perusmalliin niitä varusteita, joita ostajat kaipaavat, esim. automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin ja kevytmetallivanteet. Vastaavasti sitten puuttuvat ne hansikaslokeronvalot, takalasien sähkönostimet, valojen auto-asento ja ristiseläntuen säätö, jotka alkujaan perusmallia seuraavissa tasoissa ovat vakiona.
 
Mä en edes tiedä, että onko nykyisessä hanskalokerossa valo? Luulisin kyllä olevan, kun siinä on joku valopaketti valaistuine ovenkahvoineen ja meikkipeileineen ym. En ole hanskalokeroa aukaissut sen jälkeen, kun tuon liisarin sain 2011 lokakuussa.
 
Mitenkäs sitten luokittuvat tavisautojen erikoismallit

Ei ihan yksioikoinen kysymys, esmes nyt vaiikka minulla olleesta 520da_sta löytyi nuo ja paljon muutakin, mutta kun se tuolloinen bisnes oli tehty halvimmasta kuliraakileesta. Kuli mikä kuli, vaikka arjessa toimi. Toki itse ruksin vielä bisnekseen jotain lisää, en nyt muista mitä, jotain sporttipenkkejö, automaatin ja takanakin ikkunat toimi sähköllä mutta kulihan se oli jos vertaa vaikka kaverin 530da:han jossa oli moottorin lisäksi paljon kaikkea kivaa joka teki tuosta "ei kulin" mm. täysnahat, lasikatto, HUD, navi yms. yms.

No, RS Sokota taas on tavisauton yksi sporttisempi varustelu/tekniikkataso eikä taas tunnu kulilta. Ja ettei nyt sitten jää ajatus että puolustelen omaani, sama pätee myös edelliseen RS:ään jolloin se ei tuntunut kulilta verrattuna kaverin Ambienteen. Samoihin aikoihin ajelin myös Elegancella eikä sekään tuntunut kulilta.
 
Jokaisella on omanlainen näkemys kulimallista.
Vakkaria ja vaikka mitä härpäkettä on ehdotettu että ne pitää olla niin sitten ei ole kulimalli.
Oma heitto näihin härpäkkeisiin on: Säädettävä tihkukytkin, etu/takapenkille oma ilmastointi. :)
 
Voimasavu sanoi:
Huvittuneena tulee monesti luettua joidenkin vähätteleviä kommentteja toisten autoista. Siksi mainitsinkin tuon bisneskulin. Monilla merkeillähän businessvarustelu sisältää ihan oikeasti hyviä ja kalliitakin lisävarusteita, joten tuo bisneskuli kuullosta entisestään huvittavammalta.

Bisneskuli on osuva nimitys niille usein valkoisille A4:lle, joita on vähintään 13 tusinassa.

Ensin päädytään premiumautoon, mutta mallivalinta on samaa luokkaa kuin litra rasvatonta maitoa marketin maitokaapista. Eikö premiumautoiluun kuulu nimenomaan se, että ostetaan jotain tavallisuudesta poikkeavaa ja tavanomaista ekslusiivisempaa? Kuinka siihen sopii muiden valitsemat varusteet, joita sitten on jokapojan kieseissä?

Premium on premiumia siksi, että paketti on juuri henkilökohtaisesti sovitettu ja kaikki on tarkkaan pohdittua kaikkien varusteiden osalta kojelaudan parkettia, nahkaverhoilun väriä ja muita yksityiskohtia myöten.
 
No otetaanpa tuollainen Business Sport A6 Avant Ultra "kuli" vastaan oma Tiguan (hintaero pari tonnia). Omassani löytyy nahkaa ja panoraamakattoa, kuitenkin väitän että tuo A6 kuli on aika paljon enemmän preemiumia ja jopa vastinetta rahalle kuin tämä minun Tiguan. Jos Ultra olisi ollut alkutalvella tarjolla, olisin tilannut Audin vaikka siinä on kaksi vetävää pyörää liian vähän.
 
Monta lusikkaa on jo sopassa, mutta onneksi on iso kulho, niin mahtuu vielä yksi lisää.

Kuli. Kulimalli on rahvaan hintaluokassa olevista autoista kyseisen automallin halvin tai lähes halvin vaihtoehto.

Pisneskuli. Pisneskulimalli on Premium-hintaluokassa olevista autoista kyseisen automallin halvin tai lähes halvin vaihtoehto.

Näin mä tämän asian näen.
 
Kulimallin ja kulibisneksen taustat löytynevät wikipediasta eli

1. Kuli = nuorempi matruusi laivastossa. (Ilmavoimien miehenä en osaa tuosta sen enempää sanoa.)

2. Kulit olivat 1800-luvun puolivälissä aasialaisia orjia, joita käytettiin erityisesti Intiassa ja Kiinassa. Myös Kuubaan laivattiin 600.000 kulia.

Wikipedian mukaan kulia pidetään nykyään rasistena ilmaisuna aasialaisista. Itse en moista ilmaisua ole kuullut käytettävän muista kuin sotilaista, mutta kai sitä rasistena ilmaisunakin voi käyttää.

Käytettiinhän 80-luvulla Suomessakin autoista nimistystä neekerimalli, joka tarkoitti kutakuinkin samaa kuin kulimalli nykyisin.
 
Olen paria kulimallia läheltä seurannut...

Isälläni oli 11 vuoden ajan uutena ostamansa todellinen kulimalli Ocu I 1.6 LX vuodelta 2000. Siinä oli merkittävimpänä varusteena keskuslukitus avaimella.  :rolleyes:

Samoin kulimalli on vaimon Hyundai vuodelta 2008. Siinä on merkittävimpänä varusteena manuaalinen ilmastointi. Keskuslukitukseen oli joku aiemmista omistajista laittanut tarvikekauko-ohjauksen. Toinen ohjain ei toiminut alunperinkään, toinen ohjain lakkasi toimimasta pyykinpesukoneessa käynnin  :eek: jälkeen. Hetkinen, onhan siinä myös 2 x 14" tarvikealut, joita vaimo on naarmutellut, eli ehkei se niin kuli lajissaan olekaan...  :rolleyes:

Molemmissa mainituissa tietenkin kampi-ikkunat edessäkin.
 
Tuossa Ocussa oli sentään keskuslukitus. Ei varmaan kaikissa saman luokan autoissa ollut tuolloin vakiona. LX -malli ei voi olla kulimalli  :).