https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kulimallin määritelmä

Penguin sanoi:
Jos yhtään on BMW:n esitteisiin uskomista, niin kyllä tuo 528 alkaen hinnalla on myös varsinainen kulimalli. Onhan siellä muutama sellainen varuste, jota vaikka omaan ranskalaiseeni ei edes saa, mutta toisaalta siitä puuttuu todella pitkä lista sellaisia varusteita, jotka näissä patongeissa on olleet vakiona jo toista kymmentä vuotta. Siitä en tosin tolkkua ottanut onko tuollaista alkaen hintaista 5-sarjalaista todellisuudessa edes mahdollista ostaa.

5-sarjan bemarit ja mitkä tahansa bemsarit ostetaan yleensä aina Business-paketilla. Ei tarvitse olla johtaja tai tösuhdeautoilija, jotta saa ostaa Business-bemun.

528 mallikin ostetaan useimmiten tuolla Business-paketilla. 528 on nelipyttyisellä koneella kuten 520. Tehoa ja vääntöä on vain enemmän. Se ei ole siis kuusimukinen.

5-sarjan business-exlusive-paketti sisältää nyt nämä kilkkeet:


Varusteet vakiovarusteiden lisäksi:

Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)
Nahkaverhoilu 'Dakota'
Urheiluistuimet edessä
Urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen
LED sumuvalot
Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse
Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat)
Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)
Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
Automaattisesti himmentyvä taustapeili
Lämmitettävä ohjauspyörä

Kulimalliin näistä ei kuulu kuin xenonit ja joku perusilmastointi.

Hintaero kulimallin ja Busineksen välillä esim. 528:n ollessä kyseessä on muistaakseni sellainen, että Business malli taitaa olla jopa halvempi kuin kulimalli ilman varusteita, koska tuo Business sisältää mm. ilmaisen automaattivaihteiston.

Kyllä ainakin bemarin nykyisen 5-sarjan Business paketissa on melkoisen hyvät kilkkeet ja rahalle kattavasti vastinetta. Sama koskee uutta C-sarjan mersun Premium Business-paketti tai E-sarjan vastaavaa settiä.
 
Minulla oli 528iA vm 2010 kokolailla kulimallina. Business -mallia ei saanut alussa, ja lisukkeiksi ruksasin metallivärin, xenonit, HiFi -audion ja parkkitutkat. Ei tuo kuutoskoneen kanssa silti tuntunut kovin köyhältä. Itse asissa pidin siitä kovasti, eikä varsinaisia varustepuutteita jäänyt mieltä kiusaamaan. Parasta autossa oli hieno ja taloudellinen 3 -litran bensakuutonen ja nopea ZF:n 8 -vaihteinen automaatti.
 
Esitteen mukaan xenonit on lisävaruste kaikilla moottorivaihtoehdoilla. Sitä en sitten tiedä mitkä on vakiovalot.

Lisäys: Hinnasto ja esite näköjää listaavat aivan eri varusteet vakio- ja lisävarusteiksi. Hinnaston mukaan xenonit on kaikissa vakiona.
 
Markku J sanoi:
Minulla oli 528iA vm 2010 kokolailla kulimallina. Business -mallia ei saanut alussa, ja lisukkeiksi ruksasin metallivärin, xenonit, HiFi -audion ja parkkitutkat. Ei tuo kuutoskoneen kanssa silti tuntunut kovin köyhältä. Itse asissa pidin siitä kovasti, eikä varsinaisia varustepuutteita jäänyt mieltä kiusaamaan. Parasta autossa oli hieno ja taloudellinen 3 -litran bensakuutonen ja nopea ZF:n 8 -vaihteinen automaatti.

Sinulla olikin kuusimukinen, eli sinula oli 523iA eikä 528iA. 523 oli kuusimukinen ja 528 on nelipyttyinen. Nelipyttyisiin saa business-paketin, kuusimuksiin ei saa. Näin siis kun auto on F10 tai F11.
 
Penguin sanoi:
Esitteen mukaan xenonit on lisävaruste kaikilla moottorivaihtoehdoilla. Sitä en sitten tiedä mitkä on vakiovalot.

Ei ole lisävaruste, vaan pitäisi olla ihan vakiovaruste ilman mitään ruksimista. Facelift mallista siis kyse. Minun mielestä lehdissä on väitetty, että olisivat nyt vakiovaruste ilman Busines-paketin ottamista.

Bemarin hinnastossa O tai 0 tarkoittaa vakiovaruste ja X on lisävaruste.
 
Joo, sorry. Toki minulla oli se miedompi 523iA. Miten minä nyt noin sekoilin  :-[.  Aika kultaa muistot kai.

Vakiovaloilla en ole nähnyt yhtään F10/F11 -autoa. Sellaisen olisi kyllä voinut tilata ainakin silloin, kun omaa tilailin.
 
Children of the damned sanoi:
Sinulla olikin kuusimukinen, eli sinula oli 523iA eikä 528iA. 523 oli kuusimukinen ja 528 on nelipyttyinen. Nelipyttyisiin saa business-paketin, kuusimuksiin ei saa. Näin siis kun auto on F10 tai F11.

On sitä 528i:täkin ollut alkuvuosina 6-mukisena ennen kuin tuo muuttui 4-mukiseksi, mutta minustakin Markulla oli 523i...
 
Kireämpi versio 3 -litraisesta oli alussa 528i -malli. Ja minulla oli se vaisumpi 204 hv -versio tyypillä 523iA. Se osoittautui oikeaksi valinnaksi tehon ja hinnan kompromissina. 204 hv oli tuossa meidän autossa tehoa, ja muistelen, että 528i olisi tarjonnut 258 hv.
 
3-sarjassa Busines-versio sisältö on huomattavasti 5-sarjaa suppeampi, mutta mallikin on uudempi eikä siitä ole vielä faceliftiä:

Business Automatic, Varusteet.
Varusteet vakiovarusteiden lisäksi
Automaattivaihteisto (8-vaihteinen) ( * ei 318d xDrive)
Xenon-ajovalot
Vakionopeussäädin
Peruutustutka (PDC) taakse
Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)
Kääntyvät takaselkänojat (40:20:40)

Kesäkuun loppuun sitä voi toki tilata hieman kattavammalla paketilla/erikoisversiolla ja aika moni onkin päätynyt nyt tähän:

Athlete Edition, Varusteet.
Varusteet vakiovarusteiden lisäksi
Automaattivaihteisto (8-vaihteinen) (*ei 318d xDrive) Vakionopeussäädin
Xenon-ajovalot Peruutustutka (PDC) taakse Kattokaiteet, mustat
BMW 17" Kevytmetallivanteet Double-spoke 392 Ilmanottoaukkojen yksityiskohdat, Black/Aluminium B-pilari, Black high-gloss
BMW 18" Kevytmetallivanteet Double-spoke 397
(328i ja 325d) Takapuskurin yksityiskohdat, Black high-gloss Ilmastoinnin ja radion säätimet, Chrome Pearl Grey viimeistelyllä
BMW 16" Kevytmetallivanteet Streamline 306
(320d EffDyn vakiovanne) Jäähdyttimen säleikön puolat, Black high-gloss Ajodynamiikkakytkin SPORT+ -toiminnolla
Urheiluistuimet edessä Pakoputken pää, tumma kromi Sport-mittaristo
Urheiluohjauspyörä Sport-merkintä ulkona etusivuilla Punaiset kontrastiompeleet ohjauspyörässä
Kangasverhoilu 'Track' Anthracite, Grey tai Red korostukset Etukynnyslistat 'BMW Sport' -merkinnällä Avain punaisilla reunuksilla
Sisäkoristelistat Black high-gloss, punaisin reunoin Sisätilojen tunnelmavalo, oranssi/vaalea
*Vakiovarusteet nähtävissä mallikohtaisesta hinnastosta
Lisävarusteet nähtävissä BMW Athlete Edition -lisävarustehinnastosta
Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)
 
5-sarjassa on Business, Business Exclusive, Business Luxury ja Business Modern ja niistä tuo ensimmäinen ei hirveän paljon tuota mallia kulista vie pois. Hintaerokaan ei alkaen kuliin ole hinnastossa kuin tonni.

Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)
Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse
Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat)
Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)
Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
Automaattisesti himmentyvä taustapeili
Lämmitettävä ohjauspyörä

Automaattikin alkaa pikkuhiljaa olla muodossa tai toisessa vakiotavaraa autossa kuin autossa. Lämmitettävä ohjauspyörä ei ehkä vielä ole kovin yleinen varuste puolta halvemmissa tämän kokoluokan autoissa, muut listatut alkavat löytyä jo vakiona yhdestä jos toisesta.
 
Penguin sanoi:
5-sarjassa on Business, Business Exclusive, Business Luxury ja Business Modern ja niistä tuo ensimmäinen ei hirveän paljon tuota mallia kulista vie pois. Hintaerokaan ei alkaen kuliin ole hinnastossa kuin tonni.

Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)
Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse
Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat)
Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)
Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
Automaattisesti himmentyvä taustapeili
Lämmitettävä ohjauspyörä

Automaattikin alkaa pikkuhiljaa olla muodossa tai toisessa vakiotavaraa autossa kuin autossa. Lämmitettävä ohjauspyörä ei ehkä vielä ole kovin yleinen varuste puolta halvemmissa tämän kokoluokan autoissa, muut listatut alkavat löytyä jo vakiona yhdestä jos toisesta.

Käytännössä katsoen lähes kaikki, jotka on tilanneet uuden 5-sarjalaisen on ottaneet nyt tuon Business Exclusiven. Kulimalli toki sekin vielä on, kyllähän moni ruksii bemariin vielä sen lisäksi 10-15.000 euron varusteet, vaikka ei todellakaan tarvitsisi välttämättä päivittäin puoliakaan niistä. Exclusiven ja normi busineksen hintaero ei taida olla juuri mitään.

Business Modern ja Luxury tuo vaan jotain turhaa muovilistaa, isompaa vannetta ja muuta sälää, eikä varsinaisesti juuri mitään mukavuus- tai turvavaruste-extraa.
 
Surullista katseltavaa, kun joskus tulee tuollaisia uusikoppaisia vitossarjalaisia vastaan halogeenivaloilla ja muutenkin aivan kuleina. Kyllä niitä joku ostaa uutenakin. Puolestaan yhdellä puolitutulla on uutena ostettu hieno hyvinvarusteltu 530d, mutta jostain syystä hänellä ei ole xenoneita autossaan. Koskaan en tosin ole kehdannut kysyä miksi jätti ne ottamatta vai mokasiko joku toisessa päässä tilauksen kanssa.
 
Itseäni ei kiinnosta autoa ostaessani kaikenmaailman mukavuusvarusteet. Panostan mielummin ajettavuuteen. Omaan Sorsaankin taisin ruksia vain metallivärin. Ei ole edes automaattista ilmastointia. Saisi autovalmistajat tarjota enemmissä määrin päivityksiä jarruihin, alustaan, penkkeihin jne. Varustelisin mielellään auton jo tehtaalta vaikka AP Racingin jarruilla, Bilsteinin coilisetillä jne. Abarth taitaa olla niitä harvoja jotka niitä tarjoavat. Brembon jarrupävitystä, OZin vanteita, Magneti Marellin putkistoa, Sabelt penkkejä ja Konin iskareita voi ruksia jo tilausvaiheessa.  Kulimalliin palatakseni itse olen aina mieltänyt kulimallin malliston hinnat alkaen mallina.
 
jf sanoi:
Nyt kokeilussa noin yhdeksän kympin kuli. Autohan on hieno sähköisine nahkapenkkeineen ynnä muine varusteineen, mutta kun tietää mitä siitä puuttuu, niin karuksi se muuttuu... Eihän se osaa edes pysäköidä itse?!  :p

Kyllä on halpoja nuo autot nykyään. 90 000€:lla saa auton jossa on sähköiset nahkapenkit yms. Kun olin vähän alle 30 v. ja ostin silloiseen palkkatasoon yli 100 000€:n auton, niin siinä ei ollut kuin ohjaustehostin, sähkölasit ja peilit, sähköinen kattoluukku, manuaalinen keskuslukitus, tiltti, ABS ja 2 airbagia. Ai niin olihan siinä istuimien lämmitimet.
Minulle kelpaa ihan tehdasvarusteinen auto. Värin ostan lisää ja automaatti-ilmastoinnin ulkonäön vuoksi. Kaitpa se on nykyään kuli.
 
Viimeiset viisi autoa, jotka olen ostanut ovat kaikki tuleet ihan tehdasvakiovarusteilla automaatti-ilmastoinnilla. Noiden lisäksi jopa tuossa juniorille käytettynä ostetussa 11 vuotta vanhassa 406:ssa on aikaan ollut vakiovarusteena se edelleen toimiva automaatti-ilmastointi. Siinä ei tosin 2003 vuonna ollut muuta tehdaslisävarustetta saatavana kuin sähkötoiminen kattoluukku. Kyseessä on siis kulimalli, vaikka siinä tuota kattoluukkua lukuun ottamatta kaikki varusteet mitä 406:een on koskaan tehtaalta saanut.
 
Levjsa sanoi:
Surullista katseltavaa, kun joskus tulee tuollaisia uusikoppaisia vitossarjalaisia vastaan halogeenivaloilla ja muutenkin aivan kuleina. Kyllä niitä joku ostaa uutenakin. Puolestaan yhdellä puolitutulla on uutena ostettu hieno hyvinvarusteltu 530d, mutta jostain syystä hänellä ei ole xenoneita autossaan. Koskaan en tosin ole kehdannut kysyä miksi jätti ne ottamatta vai mokasiko joku toisessa päässä tilauksen kanssa.

Missä noita liikkuu, joissa ei ole xenoneita. Olen nähnyt liikenteessä aina vain xenoneilla varustettuja F10/F11-malleja.

Kyllä tosiaan automyyjät on sen verta aktiivisia, että yrittävät heti ja lähes poikkeuksetta tarjota aina Business-pakettia/Business-mallia justiinsa siksi, kun vakiossa ei ole juuri mitään kilkettä ja Business on yleensä vain reilun tonnin kalliimpi kuin perusversio ja joskus jopa samanhintainen. On suorastaan tyhmää olla tarjoamatta sitä ja melko tyhmää olla myös ottamatta sitä.

Nyt tosiaan on xenonit vakiona ilman Business pakettiakin, eli jos nyt ostaa 530d:n, johon ei ole olemassa tuota Business-pakettia, niin on siinä edes xenonit nokalla.
 
Olen bongannut muutaman uusikoppaisen A6 audin missä on ollut halogeenit. Koneena 2.0TDI eli etuveto. Se on mielestäni todella kulimallin määritelmä  :D Muutenkin etuveto A6 audeja näkee paljon, ja ei mielestäni ole kulimalli jos siinä on enemmän varustetta (navia, parempaa penkkiä yms yms...) , mutta silloin hinta lähenee jo quattroa? Harvemmissa tietty on mitään muuta varustetta kun joku business varustelu. Omasta mielestäni melkein kaikki audit joissa ei ole quattroa on suht kulimalleja. Se quattro on just se Audin idea...
 
Children of the damned sanoi:
Business Modern ja Luxury tuo vaan jotain turhaa muovilistaa, isompaa vannetta ja muuta sälää, eikä varsinaisesti juuri mitään mukavuus- tai turvavaruste-extraa.

Näin se on +1

Mutta kummasti tämä kulikeskustelu pyörii BMW: n ympärillä?
 
Kannatan osaltani tuolla aiemmin ollutta määritelmää:
- Kulimalli on kunkin automallin osalta se hinnat alkaen -versio.

Tuo on siis autokohtainen asia niin, ettei kuli-Range Roverin ja kuli-Fiat Pandan ole tarkoituskaan olla yhteismitallisia.

Tuli mieleeni taannoinen keskustelu siitä, onko uuden Octavian hiljaisuus kympin arvoinen vai ei. Omassa (hinta)luokassaan ehkä on, muttei enää tuossa Range Rover -kategoriassa.
 
batman14 sanoi:
Olen bongannut muutaman uusikoppaisen A6 audin missä on ollut halogeenit. Koneena 2.0TDI eli etuveto. Se on mielestäni todella kulimallin määritelmä  :D Muutenkin etuveto A6 audeja näkee paljon, ja ei mielestäni ole kulimalli jos siinä on enemmän varustetta (navia, parempaa penkkiä yms yms...) , mutta silloin hinta lähenee jo quattroa? Harvemmissa tietty on mitään muuta varustetta kun joku business varustelu. Omasta mielestäni melkein kaikki audit joissa ei ole quattroa on suht kulimalleja. Se quattro on just se Audin idea...

Tämä oli minullakin kriteerinä kun omaa ex-A6:a suunnittelin. Etuveto isoon premium -autoon tekee siitä liian "kulimallin" minun mielestäni. Nelivetoa ei vielä saa 4 -sylinteristen koneiden yhteyteen. Nähtäväksi jää, seuraako Audi tämän suhteen Bemaria ja tarjoaisi jossain vaiheessa tehokkaan 2.0 TDI:n kanssa quattron. Se business -varustein olisi jo varsin maukas paketti ja kaukana kulista.
 
Skriko1 sanoi:
Kyllä on halpoja nuo autot nykyään.

Minä olen myös kasvanut aikana jolloin sähkölasit, keskuslukitus ja ohjaustehostin oli täydellisen varustelun määritelmä, ja tavallisten ihmisten autoissa sävylasit ja kiekkamittari riittivät jo pieneen eksklusiivisuuden tunteeseen  :D Siihen nähden mikä tahansa nykyauto sisältää määrällisesti jo aivan tarpeeksi leluja. Ja tämä on pelkästään hyvä asia kannaltani :)

Nykyään oikeastaan vain Dacialta taitaa saada sellaisen kulimallin josta puuttuu nuo 80-luvun edustusauton varusteet?
 
tai sanoi:
Minä olen myös kasvanut aikana jolloin sähkölasit, keskuslukitus ja ohjaustehostin oli täydellisen varustelun määritelmä, ja tavallisten ihmisten autoissa sävylasit ja kiekkamittari riittivät jo pieneen eksklusiivisuuden tunteeseen  :D Siihen nähden mikä tahansa nykyauto sisältää määrällisesti jo aivan tarpeeksi leluja. Ja tämä on pelkästään hyvä asia kannaltani :)

Nykyään oikeastaan vain Dacialta taitaa saada sellaisen kulimallin josta puuttuu nuo 80-luvun edustusauton varusteet?
Tuo oli hyvä heitto. Samma här. Omassa ekassa, isältä ostamassani Daihatsussa nuo kaikki em eksklusiivit puuttui! Toki tämä on kaikille 70-luvun alussa tai aiemmin syntyneille aika varmaan se normaali tilanne.
 
Tästä kuli-sanan historiasta ja merkityksestä vielä vähäsen. Tuli mieleen kun äidilläni on ollut tapana nimittää lyhyempää hiusmuotia kuliksi, että josko sieltä löytyisi selitystä ja tärppäsi. Kuli on venäjää ja tarkoittaa kaljua/paljasta. Kulimallin auton kyseessä ollen siis sellaista varustelematonta mallia paljailla tehdasvakiovarusteilla.