- 13.9.2021 klo 20:10 / Kuga PHEV OBD:n kautta tarkasteltuna
Joutoaikana on tullut hieman lokiteltua dataa autosta Forscanin avulla, joten ajettelin tuoda tänne hieman näkymää Fordin lataushybridin toimintaan datan kautta tarkasteltuna. Laitan muutamia viestejä eri aiheista, sitä mukaa kun ehdin. Ajattelin ensin laittaa nämä tuonne omaan talliin, mutta avasinkin näille nyt oman ketjun merkkikohtaiseen keskusteluun, jotta eivät häviä muun Kuga-keskustelun sekaan.
Ensimmäisenä kuvatuksena alla näkymää akun varaustasosta, sekä lataus- ja purkutehon rajoituksista. Kuvaajassa näkyy yksi täydella akulla aloitettu ajomatka, jossa käytin ensin lataussähkön pois, ja sen jälkeen matka jatkui hybridiajona. Vaaka-akselin aikaleima on sekunteja matkan alusta lähtien.
Sininen käyrä on akun indikoitu varaustaso, eli prosenttilukema joka näkyy latausasetuksien näytöllä olevassa pariston kuvassa sekä FordPass-kännysovelluksessa. Punainen käyrä puolestaan on todellinen varaustaso. Täyteen ladatun akun todellinen varaustaso on 90 %, ja akkumittari näyttää tyhjää, kun varaustaso tippuu noin 19 % paikkeille. Tästä kuluu vielä hetki, ennenkuin polttomoottori käynnistyy noin 18% tasolla. Polttomoottori lataa käydessään akkua niin, että varaus pysyttelee noin välillä 15-19 %. Moottorin käyntiin vaikuttaa varaustason lisäksi myös ajotehon tarve, joten varaustason vaihtelu tällä välillä ei ole säännöllistä. Jos varaustaso laskee lähelle 15 % tasoa, moottori käynnistyy vaikka ajotehon puolesta sitä ei tarvittaisikaan.
Akun bruttokapasiteettihan on 14,4 kWh, ja yllämainituista lukemista voidaan laskea sen nettokapasiteetti. Jos alarajaksi katsotaan polttomoottorin käynnistymishetken taso, on nettokapasiteetti noin 10,4 kWh. Ehdottoman alarajan mukaan laskien se on 10,8 kWh.
Vihreä ja violetti käyrä kuvaavat akuston ohjainlaitteen ilmoittamia suurimpia mahdollisia lataus- ja purkaustehoja. Täyden akun maksimi purkausteho on noin 76 kW, ja laskee varaustason laskiessa lähelle 60 kW tasoa. Lataustehon raja on täydellä akulla tasan nolla (vaikka akku ei oikeasti olekaan täynnä), ja lähtee loivaan nousuun aika pian varaustason laskiessa. Selvästi jyrkimmin varaustehorajoitus nousee noin 85-75 % indikoidun varaustason välillä, ja maksimi varausteho n. 60 kW saavutetaan vasta kun indikoitu varaustaso laskee alle 50 prosentin.
Keltaisella käyrällä näkyvä akuston lämpötila ei käyrien muodosta päätellen suuremmin vaikuta lataus- ja purkaustehon rajoihin, ainakaan vielä näin pienellä lämpötilan muutoksella.
Ensimmäisenä kuvatuksena alla näkymää akun varaustasosta, sekä lataus- ja purkutehon rajoituksista. Kuvaajassa näkyy yksi täydella akulla aloitettu ajomatka, jossa käytin ensin lataussähkön pois, ja sen jälkeen matka jatkui hybridiajona. Vaaka-akselin aikaleima on sekunteja matkan alusta lähtien.
Sininen käyrä on akun indikoitu varaustaso, eli prosenttilukema joka näkyy latausasetuksien näytöllä olevassa pariston kuvassa sekä FordPass-kännysovelluksessa. Punainen käyrä puolestaan on todellinen varaustaso. Täyteen ladatun akun todellinen varaustaso on 90 %, ja akkumittari näyttää tyhjää, kun varaustaso tippuu noin 19 % paikkeille. Tästä kuluu vielä hetki, ennenkuin polttomoottori käynnistyy noin 18% tasolla. Polttomoottori lataa käydessään akkua niin, että varaus pysyttelee noin välillä 15-19 %. Moottorin käyntiin vaikuttaa varaustason lisäksi myös ajotehon tarve, joten varaustason vaihtelu tällä välillä ei ole säännöllistä. Jos varaustaso laskee lähelle 15 % tasoa, moottori käynnistyy vaikka ajotehon puolesta sitä ei tarvittaisikaan.
Akun bruttokapasiteettihan on 14,4 kWh, ja yllämainituista lukemista voidaan laskea sen nettokapasiteetti. Jos alarajaksi katsotaan polttomoottorin käynnistymishetken taso, on nettokapasiteetti noin 10,4 kWh. Ehdottoman alarajan mukaan laskien se on 10,8 kWh.
Vihreä ja violetti käyrä kuvaavat akuston ohjainlaitteen ilmoittamia suurimpia mahdollisia lataus- ja purkaustehoja. Täyden akun maksimi purkausteho on noin 76 kW, ja laskee varaustason laskiessa lähelle 60 kW tasoa. Lataustehon raja on täydellä akulla tasan nolla (vaikka akku ei oikeasti olekaan täynnä), ja lähtee loivaan nousuun aika pian varaustason laskiessa. Selvästi jyrkimmin varaustehorajoitus nousee noin 85-75 % indikoidun varaustason välillä, ja maksimi varausteho n. 60 kW saavutetaan vasta kun indikoitu varaustaso laskee alle 50 prosentin.
Keltaisella käyrällä näkyvä akuston lämpötila ei käyrien muodosta päätellen suuremmin vaikuta lataus- ja purkaustehon rajoihin, ainakaan vielä näin pienellä lämpötilan muutoksella.