https://tummennuskalvot.fi/

Koska talvirenkaat alle?

Milloin nuo hakkaseiskat on paistettu?

Talvikelejäkin on niin monenlaisia, että yhdellä pikku koeajolla ei pysty sanoa onko rengas vielä käyttökelpoinen/pitävä haastavissakin olosuhteissa. Talvirenkaissa on kesärenkaisiin verrattuna se ongelma, että ne eivät vastaavasti kulu sileäksi = vanhatkin renkaat voi silmämääräisesti näyttää aivan hyviltä.
 
Milloin nuo hakkaseiskat on paistettu?

Talvikelejäkin on niin monenlaisia, että yhdellä pikku koeajolla ei pysty sanoa onko rengas vielä käyttökelpoinen/pitävä haastavissakin olosuhteissa. Talvirenkaissa on kesärenkaisiin verrattuna se ongelma, että ne eivät vastaavasti kulu sileäksi = vanhatkin renkaat voi silmämääräisesti näyttää aivan hyviltä.
Muistaakseni alkuvuodesta 2015.
Vertaan vaimon auton renkaiden pitoa aina omaan autoon, työsuhdeauto jossa aina uusimmat/parhaimmat kitkat alla.
Ajan tuolla ihan säännöllisesti pikku lenkin ihan vaan sen takia kun vaimo ei aina jostain syystä muista mainita jos autossa on jotain joka vaatii huoltoa tms.
Esim. nyt viime lenkillä renkaiden vaihdon jälkeen, noilla vanhoilla nastoilla oli perstuntumalla hyvin samankaltainen pito kuin omassa autossa, vastapaistetuilla CVC seiskoilla.
Vaihtoon nuo menee heti kun minun mielestä pito alkaa heikkenemään versus oma auto.
 
Tänään meni vaimon autoon nastat alle.
2015 ostettu uutena ja mukana tulleet Hakkapeliitta 7 meni vielä alle.
Jokaisessa renkaassa 6mm merkit kirkkaana näkyvillä ja kahdessa renkaassa 8mm merkit himmeästi näkyvissä, kaikki nastat tallella ja sormin renkaan pintaa hipelöitäessä nastat ovat kulutuspinnan yläpuolella. Kevyesti painellen myös kumi on vielä hyvin pehmeän oloinen.
Koeajolla en havainnut ongelmia pidon suhteen.
Vähän mietiskellyt tuota renkaan ikää mutta niin kauan kun pitoa tuntuu riittävän niin mennään näillä.
Itse kyllä vaihtaisin jo pois.
 
Lauantaina jumppasin Teslaan Sottozero 3:t eli KE-kitkat. Toimivat oletusseuduillaan mainiosti ja olenpa niillä pärjännyt myös Suomessa ja Alpeilla talvella. Jäällä pitoa on kehnosti joten järkeä saa käyttää.
 
^aika lähellä että pitäisi tuollaisesta sakot antaa
Olisi mielenkiintoista nähdä miten kolarin yhteydessä suhtaudutaan vanhoihin renkaisiin. Varsinkin silloin, kun kolarin aiheuttaja on ajanut ylivanhoilla renkailla. Toinen näkökulma on se henkinen puoli, kun tietoisesti säästänyt renkaissa ja syytön osapuoli esim. loukkaantuu kolarin yhteydessä.
 
Muistaakseni alkuvuodesta 2015.
Vertaan vaimon auton renkaiden pitoa aina omaan autoon, työsuhdeauto jossa aina uusimmat/parhaimmat kitkat alla.
Ajan tuolla ihan säännöllisesti pikku lenkin ihan vaan sen takia kun vaimo ei aina jostain syystä muista mainita jos autossa on jotain joka vaatii huoltoa tms.
Esim. nyt viime lenkillä renkaiden vaihdon jälkeen, noilla vanhoilla nastoilla oli perstuntumalla hyvin samankaltainen pito kuin omassa autossa, vastapaistetuilla CVC seiskoilla.
Vaihtoon nuo menee heti kun minun mielestä pito alkaa heikkenemään versus oma auto.
Itsellä myös käytettynä aikoinaan ostetut dot2015 CVC7. Viime talvi mentiin näillä helposti, joten miksipä ei vielä tämäkin, pintaa myös omissa todella hyvin jäljellä.

Talvella tulee ehkä 2-3 tkm ajoa ja suurin osa tätä etelän märkää kehäajoa, joten hirveä motivaatio ei ole uusia ostaa.

Ensi kesänä voisi ehkä vaihtaa autoa, joten jää sekin kuluerä pois.
 
Onko joissain renkaissa parasta ennen leimat?
Haaste tässä on se, että renkaiden ikää ei valvo kukaan. Kuitenkin hyvä puoli on se, että jos auto osallisena vakavassa liikenneonnettomuudessa, renkaiden kunto selvitetään tarkasti. Tämä oli yhdestä Ylen artikkelista vuonna 2021. Samassa artikkelissa tutkijatohtori Minna Poikelispää toteaa, että yli 10v jälkeen renkaan valmistuskohdasta rengasta ei pitäisi käyttää.
 
Mitä siitä voisi seurata?

Varmaan siitä voi seurata paljon kaikenlaista ikävää. Mutta tässä kai haettiin, että mitä seurauksia vakuutusyhtiön ja/tai oikeusjärjestelmän taholta on odotettavissa. Vastaus lienee, ettei yhtään mitään, koska laissa tai muissa lakiin verrattavissa määräyksissä ei tiettävästi ole mitään ikärajoja renkaille asetettu. Pitäisikö olla, se on sitten kokonaan toinen juttu.
 
Niin spekulointia, fakta vain puuttuu.
Kun renkaita on maailmalla n kpl:tta erilaista, eri seoksilla niin mitään yleispätevää ohjetta ei voi olla - kun jo lähdössä on merkittäviä eroja pito jne ominaisuuksissa - testatusti.
Enkö näin todennut aikaisemmin tämän saman? Asiaa ei valvota ja ohjetta ei ole ole…
 
Mitä sille kolarissa osalliselle autoilijalle seuraa, jos hänellä oli alla iäkkäät renkaat?
Ei siitä tällä hetkellä seuraa mitään. Jos renkaat niin huonot että ne vain nimellisesti täyttää rengasmääräykset, voi tulla esim vakuutusyhtiöltä seuraamuksia eli korvaavat vain osittain. Vakuutusehdoista löytyy aina kohtia, joiden perusteella noin voi tehdä
 
^Tuskinpa. Ei kai vakuutusyhtiö voi luistaa jos auto on ollut laillisessa kunnossa vahingon sattuessa.
Oman vakuutusyhtiön sopimusehdoissa on maininta kulutuspinnasta sekä renkaan ominaisuuksista, että molempien pitää täyttää määräykset. Näitä ei ole avattu sen tarkemmin. Itse ajan uusilla renkailla ja jätän näiden pykälien tulkinnat muille.