Moni varmaan kysyy että muuttuiko se? Vastata täytyy että kyllä maar, positiiviseen suuntaan. Perus-D4:hän ei ole sieltä lussuimmasta päästä perusversionakaan vaan on liikkunut mukavan muikeasti. Pole antoi siihen silti selvän vitamiiniannoksen.
Teho ja vääntö: vaikka paperilla tulisi vain +10 hv maksimitehoa, tuntuu muutos suuremmalta. Tekeekö sen sitten osaksi lisääntynyt vääntö +40 Nm, en tiedä, mutta ei se varmaan selittäne suurempia loppunopeuksia tutuilla motari- ja kehärampeilla. Dieselin eleettömyys tekee sen että meno tuntuu liiankin tasaiselta mutta kun nopeusmittaria katsoo niin mukavia lukemia siihen ripeää tahtia parilitraiseksi diiseliksi tulee. Sanon peffatuntumalta ja mittaria tsekkailemalla että ero ex-bensaräsään ei ole arjessa suuri edes täyskaasulla, osakaasulla tämä tuntuu selvästi voimallisemmalta heräten heti kaasupedaalin pieneenkin polkaisuun.
Kaasupoljin: optimointi nopeutti selvästi reagointia polkaisuun, sekä D- että S-moodissa. Tuntuu kuin olisi siirtynyt puoli-eko-moodista sporttimoodiin. Kaasulta jalan nosto taas on tehostanut moottorijarrutusta mikä säästää jarruja taajamassa.
Vaihteisto: vaihdot nopeutuivat, etenkin D:llä on ero entiseen. Mukava juttu on se että loota pitää esimerkiksi liikenneympyrässä päällä olevan vaihteen ja hyödyntää vääntöä, eikä vaihda alaspäin turhaan osakaasulla.
Kannattiko? No ainakin minusta kannatti. Moottori-vaihteiston luonne-ero ja myös reaalinen liikkuvuus paranivat. Tällainen pitäisi D4:n olla jo tehtaalta tullessa.