https://tummennuskalvot.fi/

Kokemuksianne Polestar-optimoinnista Volvoissa?

TJI sanoi:
Suosittelen lämpimästi muuta softaa jo hinnan puolesta sekä parempi palvelu.

Ei meistä kaikilla kantti riitä takuunalaisen auton lastuttamiseen...
 
TJI sanoi:
Kova hinta polestarilla.. Miksi katsastat sen jälkeen?
Suosittelen lämpimästi muuta softaa jo hinnan puolesta sekä parempi palvelu.
(ltr-racing)
-Takuu säilyy
-Muutokset saa rekisteriotteeseen
-Varmasti Volvoon sopiva ohjelma
-Ei ainakaan laske myydessä auton hintaa ( Veikkaan, että jonkin verran vaikuttaa ainakin haluttavuuteen)
-Ei ole pelkona, että huollossa softa "katoaa" vs "piraattisofta"
 
völvöxc60 sanoi:
-Takuu säilyy
-Muutokset saa rekisteriotteeseen
-Varmasti Volvoon sopiva ohjelma
-Ei ainakaan laske myydessä auton hintaa ( Veikkaan, että jonkin verran vaikuttaa ainakin haluttavuuteen)
-Ei ole pelkona, että huollossa softa "katoaa" vs "piraattisofta"

Juuri näin ajattelen -ehkä tylsästi mutta sellainen olen. Vakionkin voimilla on mukavasti toimeen tultu, mutta jos pientä lisämaustetta saa niin mikäs siinä. Itselleni tietty originaalius ja kaikenlaisten ei-oem-tuunausten välttäminen on nykyisin ohjenuorani.

Jokaisella toki vapaus valita muutakin, se ei ole minulta pois.
 
Tuli hankittua V60 uudella D5 moottorilla. Tietenkään Polestaria kyseiseen pannuun ei täällä saa eikä tietoa milloin edes on tulossa. Naapurimaassa optimointi kyllä on saatavilla. Onnistuisikohan niin että ajan auton Ruotsin puolelle Volvolle ja softa siellä sisään. Toinen asia tietenkin on se, onko operaatiossa mitään järkeä.
 
V60 sanoi:
Tuli hankittua V60 uudella D5 moottorilla. Tietenkään Polestaria kyseiseen pannuun ei täällä saa eikä tietoa milloin edes on tulossa. Naapurimaassa optimointi kyllä on saatavilla. Onnistuisikohan niin että ajan auton Ruotsin puolelle Volvolle ja softa siellä sisään. Toinen asia tietenkin on se, onko operaatiossa mitään järkeä.
Koska tehoa on ollut liikaa ;D
 
Juu, ei tehoa liikaa voi olla  :rolleyes: mutta lähinnä se että kannattaako hosua ja ajaa naapurin puolelle hakemaan softa. Tietty jos optimoinnin saaminen tänne kestää vuoden niin sitten hosuminen voisi puoltaa paikkaansa. Moottorin lisäpirteyden lisäksi kiinnostaa laatikon viritys vähintään yhtä paljon.
 
V60 sanoi:
Juu, ei tehoa liikaa voi olla  :rolleyes: mutta lähinnä se että kannattaako hosua ja ajaa naapurin puolelle hakemaan softa. Tietty jos optimoinnin saaminen tänne kestää vuoden niin sitten hosuminen voisi puoltaa paikkaansa. Moottorin lisäpirteyden lisäksi kiinnostaa laatikon viritys vähintään yhtä paljon.

Mitä kauemmin oman kaarani Polestar-optimoinnin odottaminen vie, sitä enemmän epäilen arjen eroa softaamattomaan. Okei, vääntöä tulee lisää ja hitusen heppojakin, ja ehkä se lootan vaihtaminen vielä entisestäänkin nopeutuu. Silti, jos ajatellaan raakoja liikkuvuuden mittaustuloksia eli aikaa, niin epäilen onko eroa juurikaan edes ohituskiihtyvyydessä vaikkapa välillä 80-120. Siis epäilyttää panos-tuotos-suhde. Saa nähdä mikä se on loppujen lopuksi. Vaikka peffadyno kertoisi liikahtamisen parantuneen, kyse voi olla vain lisäväännön tuomasta tunteesta, ei oikeista luvuista.
 
Ei kai sitä huipputehoa tule lisää kuin nimeksi mutta tehonlisäys pitäisi käsittääkseni kohdentua paremmin sille alueelle jolla sitä yleisimmin arkiajossa käytetään ja näin ollen voimaa olisi käytössä esim. ohituksissa. Jos kaakkeja haluaa myöhemmin reilummin niin sitten on vaikkapa RICA.
 
Vaikka mutuilu kiellettiin heti alussa, niin asiasta täysin tietämättömänä minäkin veikkaisin, että suhteellisen harvoin hyödynnettävien äärimmäisten suoritusarvojen sijaan softan suurin hyöty on sen tuodessa enemmänkin herkkyyttä ja voiman tunnetta mikä tekee autolla ajamisesta hauskempaa ihan jokaisella korttelivälillä? Pelkkä tunne ei tietenkään riitä kiihdytyskilpailuissa, mutta jos on niiden yläpuolella, voi panostus olla hyvinkin positiivinen tulokseltaan.

Pl. tietenkin ne keinotekoisesti yläpäästä kuristetut mallit joissa softa vain vapauttaa moottorin luontaisen suorituskyvyn, mutta sellaisesta esim. Peevelin auton tapauksessa luvattujen numeroarvojen perusteella ei ole kyse.
 
Peeveli sanoi:
Mitä kauemmin oman kaarani Polestar-optimoinnin odottaminen vie, sitä enemmän epäilen arjen eroa softaamattomaan. Okei, vääntöä tulee lisää ja hitusen heppojakin, ja ehkä se lootan vaihtaminen vielä entisestäänkin nopeutuu. Silti, jos ajatellaan raakoja liikkuvuuden mittaustuloksia eli aikaa, niin epäilen onko eroa juurikaan edes ohituskiihtyvyydessä vaikkapa välillä 80-120. Siis epäilyttää panos-tuotos-suhde. Saa nähdä mikä se on loppujen lopuksi. Vaikka peffadyno kertoisi liikahtamisen parantuneen, kyse voi olla vain lisäväännön tuomasta tunteesta, ei oikeista luvuista.
Veikkaan että juurikin tuohon 80-120km/h väliin tuolla 40Nm lisäyksellä on selvä vaikutus 8)
 
Sain tänään Polestarilta meilin jossa sanottiin seuraavasti uudesta D5:sta--> The optimisation for your engine will be released in a few weeks in Finland.

Milloinkas Peevelin softan asennus olikaan? Ei muuta kuin kokemuksia sitten kehiin.
 
Peevelille vaan jaksamista Polestarin odotteluun. Kummallisia ja harmillisia vaiheita sinulla siinä ollut. Uskon kuitenkin, että on odottamisen arvoista ja hyvä tapa saada ilmeisen mieleiseen autoon vähän uutta piristystä. :) Polestarilla tuo V40 on kyllä mahtava peli.
 
Miten musta tuntuu, että tuo Peevelin tapaus menee kyllä Volvon, eikä Bilian piikkiin. Mitä luultavammin tuo softan todellinen saatavuus juuri siihen autoyksilöön selviää vasta kun piuha kytketään auton liittimeen. Siinä vaiheessa lähdetään etsimään sitä oikeaa versiota softasta ja kas kummaa, kun ei löydykään. Sitten asentaja alkaa ihmettelemään ja kyselemään miksi ei löydy ja sehän on hyvin, jos siihen joku osaa jotain järkevää vastata. Yleensä tulee vain selityksiä, kun ei ole tietoa. Näitä sattuu aina silloin tällöin väkisin, vaikka kuinka yritettäisiin. Tärkeintä silloin on että homma hoidettaisiin siinä tilanteessa siten, että asiakas ei tunne tulleensa kusetetuksi eli tarjotaan heti jotain hyvitystä.
 
Nyt sitten case 2 eli toinen Polestarin asennusyritys...katsotaan mitä tulee. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Lainaksi saatu manuaalilootainen aito kulimalli D2 V60, sellainen joku kinetic tai mikä se karvalakki lieneekään. Ei siis business eikä mikään momentum. Kaikki kromi- ja alumiinisomisteet puuttuu ulkoa ja sisältä, penkkiverhous säkkikangasta, pikkuriikkinen keskinäyttö ja stereot ankeat (musa kuuluu kuin haudan takaa). Vaikka inhoan manuskalootaa niin on se hyvä välillä sellaisellakin ajella. Hyvänä puolena junamainen suuntavakaus, sinänsä hyvät etupenkit ja ihmeen vääntävä kone (liekö uusinta drive-e-sarjaa eli parilitrainen eikä 1,6).
 
Peeveli sanoi:
Nyt sitten case 2 eli toinen Polestarin asennusyritys...katsotaan mitä tulee. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Lainaksi saatu manuaalilootainen aito kulimalli D2 V60, sellainen joku kinetic tai mikä se karvalakki lieneekään. Ei siis business eikä mikään momentum. Kaikki kromi- ja alumiinisomisteet puuttuu ulkoa ja sisältä, penkkiverhous säkkikangasta, pikkuriikkinen keskinäyttö ja stereot ankeat (musa kuuluu kuin haudan takaa). Vaikka inhoan manuskalootaa niin on se hyvä välillä sellaisellakin ajella. Hyvänä puolena junamainen suuntavakaus, sinänsä hyvät etupenkit ja ihmeen vääntävä kone (liekö uusinta drive-e-sarjaa eli parilitrainen eikä 1,6).
Peukut pystyyn 8)
 
Peevelille peukut, jotta asennusohjelmointi sujuu ongelmitta ja pääsisit vihdoin testamaan case ajo-ominaisuuksia.
 
Peeveli sanoi:
Nyt sitten case 2 eli toinen Polestarin asennusyritys...katsotaan mitä tulee. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Johtuukohan se siitä, että V40 on ollut kalustossa, mutta täälläkin on odotusta...
 
Non niin, Polestaarilla on ajettu nyt semmoiset 70 km vaihtelevaa motari-ja kehätie- sekä taajama-ajoa.

Moni varmaan kysyy että muuttuiko se? Vastata täytyy että kyllä maar, positiiviseen suuntaan. Perus-D4:hän ei ole sieltä lussuimmasta päästä perusversionakaan vaan on liikkunut mukavan muikeasti. Pole antoi siihen silti selvän vitamiiniannoksen.

Teho ja vääntö: vaikka paperilla tulisi vain +10 hv maksimitehoa, tuntuu muutos suuremmalta. Tekeekö sen sitten osaksi lisääntynyt vääntö +40 Nm, en tiedä, mutta ei se varmaan selittäne suurempia loppunopeuksia tutuilla motari- ja kehärampeilla. Dieselin eleettömyys tekee sen että meno tuntuu liiankin tasaiselta mutta kun nopeusmittaria katsoo niin mukavia lukemia siihen ripeää tahtia parilitraiseksi diiseliksi tulee. Sanon peffatuntumalta ja mittaria tsekkailemalla että ero ex-bensaräsään ei ole arjessa suuri edes täyskaasulla, osakaasulla tämä tuntuu selvästi voimallisemmalta heräten heti kaasupedaalin pieneenkin polkaisuun.

Kaasupoljin: optimointi nopeutti selvästi reagointia polkaisuun, sekä D- että S-moodissa. Tuntuu kuin olisi siirtynyt puoli-eko-moodista sporttimoodiin. Kaasulta jalan nosto taas on tehostanut moottorijarrutusta mikä säästää jarruja taajamassa.

Vaihteisto: vaihdot nopeutuivat, etenkin D:llä on ero entiseen. Mukava juttu on se että loota pitää esimerkiksi liikenneympyrässä päällä olevan vaihteen ja hyödyntää vääntöä, eikä vaihda alaspäin turhaan osakaasulla. Äkkiseltään tuntuu että harvahkosti taajamaruuhkassa alaspäin vaihdossa esiintynyt lievä nykäys loistaa nyt poissaolollaan.

Kulutusmuutosta en ole seurannut -voinhan sitä jossain vaiheessa tarkkailla jos muistaa.

Kannattiko? No ainakin minusta kannatti. Moottori-vaihteiston luonne-ero ja myös reaalinen liikkuvuus paranivat. Tällainen pitäisi D4:n olla jo tehtaalta tullessa. :)
 
Hienoa kuulla kerrankin faktaa käyttäjän kirjoittamana. Pistää miettimään meidänkin XC60:n softaamista, mutta sitä jarruttaa se, kun en nykyään saa ajaa sillä juuri ollenkaan - vain viikonloppuisin  ;D.
 
Peeveli sanoi:
Moni varmaan kysyy että muuttuiko se? Vastata täytyy että kyllä maar, positiiviseen suuntaan. Perus-D4:hän ei ole sieltä lussuimmasta päästä perusversionakaan vaan on liikkunut mukavan muikeasti. Pole antoi siihen silti selvän vitamiiniannoksen.

Teho ja vääntö: vaikka paperilla tulisi vain +10 hv maksimitehoa, tuntuu muutos suuremmalta. Tekeekö sen sitten osaksi lisääntynyt vääntö +40 Nm, en tiedä, mutta ei se varmaan selittäne suurempia loppunopeuksia tutuilla motari- ja kehärampeilla. Dieselin eleettömyys tekee sen että meno tuntuu liiankin tasaiselta mutta kun nopeusmittaria katsoo niin mukavia lukemia siihen ripeää tahtia parilitraiseksi diiseliksi tulee. Sanon peffatuntumalta ja mittaria tsekkailemalla että ero ex-bensaräsään ei ole arjessa suuri edes täyskaasulla, osakaasulla tämä tuntuu selvästi voimallisemmalta heräten heti kaasupedaalin pieneenkin polkaisuun.

Kaasupoljin: optimointi nopeutti selvästi reagointia polkaisuun, sekä D- että S-moodissa. Tuntuu kuin olisi siirtynyt puoli-eko-moodista sporttimoodiin. Kaasulta jalan nosto taas on tehostanut moottorijarrutusta mikä säästää jarruja taajamassa.

Vaihteisto: vaihdot nopeutuivat, etenkin D:llä on ero entiseen. Mukava juttu on se että loota pitää esimerkiksi liikenneympyrässä päällä olevan vaihteen ja hyödyntää vääntöä, eikä vaihda alaspäin turhaan osakaasulla.

Kannattiko? No ainakin minusta kannatti. Moottori-vaihteiston luonne-ero ja myös reaalinen liikkuvuus paranivat. Tällainen pitäisi D4:n olla jo tehtaalta tullessa. :)

Hieno homma ! Hyvä kuulla että Pole tuntuisi olevan hintansa arvoinen lisävaruste.

Tässä nyt parina päivänä koeajanut V60 CC AWD:tä, jonka tarjouspaperiin lasketutin tuon Polen mukaan, lupailevat sillä 5-pyttyiseen 220 hv ja 440 Nm mutta kun nelikossa on tuo 6-automaatti, joka taitaa tuhlailla voimia enemmän kuin uusi 8-lovinen. Vakiona kun tuon D4-AWD:n voimat eivät välttämättä riitä kun Passatin suorituksesta tuntuisi jäävän. Eikä voi olla varma olisiko muutos sekä koneen että laatikon yhteistoiminnan suhteen yhtä hyvä kuin etuveto-D4:lla tuntuisi kokemuksesi perusteella todistetusti olevan .
 
Peeveli sanoi:
Kaasupoljin: optimointi nopeutti selvästi reagointia polkaisuun, sekä D- että S-moodissa. Tuntuu kuin olisi siirtynyt puoli-eko-moodista sporttimoodiin.

Itse kun kävin aikanaan skoodan säädättämässä, niin siinä tapahtui täsmälleen sama juttu. Alkujaan kun automaatissa oli D ja S, niin optimoinnin jälkeen siinä oli D+ ja S ;) Ja tämä on kerrassaan loistava juttu, koska nyt D toimii kuten sen pitäisikin toimia, koska se on nyt suunniteltu autolla ajamista varten, ei EU-kulutusykliä varten.

Tuo moottorijarrutuksen tehostuminen kuulostaa todella hyvältä. Koska ainakin 6-vaihteisen Aisinin kohdalla moottorijarrutus on D:llä todella olematonta ja siitä mä en pidä. S:llä homma toimii varsin hyvin ja aika usein kepukkaa pitääkin tökkiä S:lle, kun ei mulla ole mitään hinkua hioa jarrulevyjä koko ajan.
 
Hienoa kuulla, että softa viimein saatiin autoon ja omistaja on softaan tyytyväinen.

Peeveli sanoi:
Teho ja vääntö: vaikka paperilla tulisi vain +10 hv maksimitehoa, tuntuu muutos suuremmalta. Tekeekö sen sitten osaksi lisääntynyt vääntö +40 Nm, en tiedä, mutta ei se varmaan selittäne suurempia loppunopeuksia tutuilla motari- ja kehärampeilla.

Tuollainen kymmenen heppaa on sellainen, että sitä ei persdynolla huomaa kuin kovalla tahtotilalla. Isompaakaan määrää ei helpolla huomaa, jos vääntö ei muutu. Esimerkiksi (ainakin vanhojen) T3 ja T4:n välillä ainoa ero on, että moottori ei puudu kierrosten myötä ihan yhtä nopeasti; huippuvääntö on molemmissa sama, T4:ssä se jatkuu vain vähän pidempään. Kun kyse on vielä vain 1000 rpm:stä, ei tuota juuri huomaa, vaikka tehoero onkin isolta kuulostava 30 hv.

Kasvanut vääntö on tuossa positiivisessa muutoksessa vastuussa kaikesta: parantuneesta kiihtyvyydestä, suuremmista loppunopeuksista - ja myös tuosta +10 hevosvoimasta.
 
Normi työmatkareitti ajettu Polella...positiivinen vire jatkuu. Poissa on totaalisesti automaattilaatikon -sinänsä harvoin- aiemmin sattuneet hetkelliset miettimis-arpomistilanteet (minkäs vaihteen tässä laittaisikaan päälle). Lisäväännön ja tehon huomaa selvästi myös aivan liikkeellelähdön herkkyydessäkin. Aiempaa voimallisempi moottorijarrutus D:ssä on plussaa taajamassa.

Vähäsen epäilyttää, onko pajan pojat laittaneet noita heppojakin ilmoitettua enemmän pilttuuseen piuhaa pitkin. Onko kyse ylivarovaisesta ilmoituksesta (päästöt, verot, vakuutukset, siis eri maat huomiotuna), en tiedä, mutta pääasia on että auto on livakka liikkumaan. Miellyttävää on vielä se, että alusta/voimansiirto on sellainen ettei voima huku liikkeellelähdössä turhaan sutimiseen kuten ex-räsässä helposti teki.

Tätä peliä en ihan äkkiä vaihda...
 
Peeveli sanoi:
Normi työmatkareitti ajettu Polella...positiivinen vire jatkuu. Poissa on totaalisesti automaattilaatikon -sinänsä harvoin- aiemmin sattuneet hetkelliset miettimis-arpomistilanteet (minkäs vaihteen tässä laittaisikaan päälle). Lisäväännön ja tehon huomaa selvästi myös aivan liikkeellelähdön herkkyydessäkin. Aiempaa voimallisempi moottorijarrutus D:ssä on plussaa taajamassa.

Vähäsen epäilyttää, onko pajan pojat laittaneet noita heppojakin ilmoitettua enemmän pilttuuseen piuhaa pitkin. Onko kyse ylivarovaisesta ilmoituksesta (päästöt, verot, vakuutukset, siis eri maat huomiotuna), en tiedä, mutta pääasia on että auto on livakka liikkumaan. Miellyttävää on vielä se, että alusta/voimansiirto on sellainen ettei voima huku liikkeellelähdössä turhaan sutimiseen kuten ex-räsässä helposti teki.

Tätä peliä en ihan äkkiä vaihda...
Sitte Polestarin lätkä takaluukkuun kiinni viimeistelemään kokonaisuus :p