https://yliteippaus.fi/

Kokemuksia rengashotelleista

P

Peeveli

Vieras
Varmaan jotkut foorumilaisetkin ovat uskaltautuneet jättämään rengaskerran säilytykseen rengashotelliin, joka on yleensä rengasliikkeen yhteydessä. Koska omat kädet ovat sökönä ja olkapääleikkaus edessä, en usko edes ensi syksynä pystyvän kantamaankaan rengasta kerrallaan autoon, asennukseen ja takaisin kotivarastoon. Siksi renkaiden maksettu säilytys alkaa tulla tosiasiaksi itselleni.

Millaisia kokemuksia on k.o. säilytyksestä? Onko oma rengas-vannesatsi löytynyt aina, ja onko säilytetty asiallisesti (pesu, naarmuttamattomuus jne)? Itseäni toki eniten kiinnostaa pääkaupunkiseudun sellaiset, mutta kaikkialta maasta voi kokemusta laittaa, meille kaikille hyödyksi.
 
Itse olen säilyttänyt Vaasan Käyttöautolla. Ihan toimiva systeemi, en ainakaan ole huomannut mitään jälkiä vanteissa/renkaissa. Onneksi eivät ole nostaneet hintoja aivan pilviin. Itse en yli 100 euroa maksaisi säilytyksestä/vaihdosta. Viimeksi taisi olla 79 €. Kyllä ne aina on siinä hollilla olleet kun aika on ollut varattuna ja sinne on mennyt.
 
On ollut rengashotelleissa vuodesta 2008, eli siitä saakka kun olen liisareilla liikkunut. Kokemukset Lappeenrannan Euromasterilta ja Imatran Vianorilta. Vanteet ovat aina pesty säilytystä varten ja syksyllä / keväällä alle on saanut puhtaat ja tasapainotetut renkaat ja vanteet. Kustannukset - öööh en osaa sanoa mitään.

Jos renkaita tarvitsee kesken säilytyskauden noutamassa, kannattaa varoittaa liikettä päivää ennen, jotta osaavat noutaa renkaat ajoissa pois.

Osa liikkeistä säilyttää renkaita vaakatasossa päällekkäin pinottuna, osa rengashyllyillä pystysuorassa omissa loosseissaan. Hyvinkin usein renkaat ovat rengaspusseissa.
 
Rengas-Soppi on säilönyt 7 vuotta työkaluni renkaat ja hoitanut tarvittavat rengastyöt.
Hinnoista en mitään tietoa kun menee leasing yhtiön piikkiin.
Tarkistavat hiljaseen aikaan säilössä olevat kumit ja sopivat leasingyhtiön kanssa uusintatarpeesta. Kumit odottaa siis valmiina kun vaihdon aika koittaa.
 
Pari-kolme kautta aikoinaan säilöin paikallisessa rengasliikkeessä, mainostivat että hintaan kuuluu pesu+säilytys tasalämpöisissä sisätiloissa. Yhteistyö loppui siihen kun yhtenä syksynä renkaita piti etsiä aika kauan ja lopulta talvinakit löytyi pihalla seisovasta merikontista kaikkine paskoineen päivineen, siellä ne oli renkulat majailleet koko kesän pahimmillaan saunalämpöisessä kontissa :rolleyes:

Toista paikallista en ole kokeillut, mutta heillä renkaat näyttää olevan rehellisesti sisätiloissa pestynä ja lappeelleen pinottuna. Sesongin jälkeen jää paras sesonkijamppa hommiin ja tarkistaa kaikista renkaista kunnon sekä mittaa urasyvyydet, huonot renkaat omistava asiakas saa sitten tarjouksen uusista kumeista.

Eli hyviäkin palveluita varmasti on, mutta aivan sokkona en luottaisi mainospuheisiin.
 
Karvis sanoi:
Pari-kolme kautta aikoinaan säilöin paikallisessa rengasliikkeessä, mainostivat että hintaan kuuluu pesu+säilytys tasalämpöisissä sisätiloissa. Yhteistyö loppui siihen kun yhtenä syksynä renkaita piti etsiä aika kauan ja lopulta talvinakit löytyi pihalla seisovasta merikontista kaikkine paskoineen päivineen, siellä ne oli renkulat majailleet koko kesän pahimmillaan saunalämpöisessä kontissa :rolleyes:

Tuusulassa katselin kanssa kerran vastaavaa konttiratkaisua. Siellä ne renkaat sitten pääsivät uudestaan "uuniin" kivoissa kesähelteissä. Suljetussa kontissa varmasti vähintään 60 astetta lämpöä.
 
Pelkästään hyviä kokemuksia eikä paluuta entiseen enää ole. Normaalisti en "näe" renkaitani sen tarkemmin kuinka hyvin pesevät, mutta kun kesken kauden hain viimeksi kesärenkaat takakonttiin, niin ihan siistit olivat. Aprikoin siinä samalla että mitenhän käy, antavatko renkaat sellaisenaan mukaan. Teki hyvän vaikutuksen kun apupoika kärräsi renkaat autoni luo ja pussitettiin yhdessä heidän suojuksiin.
 
Minä en uskalla autoa viedä sesongin aikaan rengasliikkeeseen, joten säilytän itse niin saan vaihtaa renkaat sillon kun haluan. On vaikka mitä tunaria töissä + kiire ei ole hyvä asia.
 
Mulla on renkaat olleet muualla säilytyksessä jo vuodesta -96, kun otin ensimmäisen työsuhdeauton. Homma on jatkunut, vaikka tilalle on tullut oma auto. En näe mitään syytä säilytellä noita omissa tiloissa, kun ei muutkaan kamat meinaa mahtua. Lisäksi vaihtamisen kanssakin olisi vähän niin ja näin.

Jos olisi omakotitalo, jossa runsaasti säilytystilaa ja kunnon vaihtotilat omassa pihassa, niin ehkä sitten.

Säilytyspaikkoja on ollut monia ja niiden laatu kyllä vaihtelee. Nykyään renkaat majailee Kirkkonummella Wara Rengaspalvelun tiloissa, ei valittamista. Tosin sijoituspaikkaan on syynä henkilökohtaiset suhteet, eikä niinkään paikan sijaitseminen kätevästi lähellä Mellunmäkeä :)
 
Kiitos kokemuksista. Luultavimmin vien syksyllä rengashotelliin, vähäsen pakkotilanne terveydellisistä syistä. Kotivarastoon mahtuvat, mutta kroppa ei salli kantamista vaihdosta puhumattakaan.
 
Ei ole tilaa kerrostalossa, enkä pystyisi itse vaihtamaankaan Jeepin renkaita.  :-[
-Niinpä olenkin käyttänyt rengashotellia, kyselin aikoinaan tästä lähistön mestojen hinnat ja päädyin silloin edullisimpaan eli Suomenojan Rengasmaailmaan. Tyytyväinen olen ollut, nehän jo rennosti sinuttelee meikää ja tietää Jeepin niksit, eli pitää tunkata ylös akseleista eikä rungosta.  8) 
Aika tosin pitää tilata 2-3 päivää ennen, renkaat kun ovat Vantaan Juvanmalmilla jossain päävarastossa... ;)
 
JiiJii71 sanoi:
...Osa liikkeistä säilyttää renkaita vaakatasossa päällekkäin pinottuna, osa rengashyllyillä pystysuorassa omissa loosseissaan. Hyvinkin usein renkaat ovat rengaspusseissa.

Tuli siirryttyä leasing autoiluun tammikuussa ja vähän pakon sanelemana talvirenkaat viettivät ensimmäisen kesänsä paikallisessa Euromasterissa. Meidän soppariin kuuluu myös säilytys. Liitteenä kuvia miltä vanteet näyttivät tänään suoritetun vaihdon jälkeen. Before kuvat pihassa auton toinen puoli pestynä jolloin kiinnitin asiaan huomion. After kuvassa liuotinkylvyn ja sienellä hinkkauksen jälkeen.

Euromasterin ohjeet kausisäilytyksen suhteen ovat hieman ristiriitaiset kun puhutaan ensin että säilytetään pestynä ja halutessasi narikkaan kuuluu puhdistus. Noille ole korkeintaan tehty kevyt huuhtelu.
Euromasterilla renkaat säilytetään pestyinä kuivassa, viileässä ja auringolta suojattuna.

Euromasterin rengasnarikkapalveluun kuuluu
• asianmukainen säilytys
• halutessasi renkaiden ja vanteiden puhdistus

Mistähän nuo mustat jäljet ovat voineet tulla? Eivät lähteneet edes 15min pineline liuottamisella ja sienellä hankaamalla. Huuhtelun jälkeen koitin vielä kynnellä noita raapia ja sain mustan lähtemään pois mutta en jaksanut niitä ruveta nyt raaputtamaan. Olisiko kumeja säilytetty vaakatasossa? Ei niihin silti voi tuollaisia jälkiä tulla. Jossain vaiheessa vilaisin hallin puolelle niin näytti että kumeja on  hyllyssä pystyssä mutta ihan varmaksi en asiaa muista.

Eka rengashotellikokemus oli siis huono. Itse palvelu kesti varatusta ajasta huolimatta 45 minuuttia ja jälki oli tuota luokkaa. Ei kiitos. Itse olisin nuo renkaat vaihtanut samassa ajassa ja ne olisivat olleet puhtaat ja vahatut alle laitettaessa. Toki puhdistus ja vahaus olisivat vieneet lisää aikaa. Harmi kun ei saa itse hoitaa noita hommia , säilyttää renkaat varastossa ja saada leasing-maksusta alennusta.

Renkaat olivat auton alla 15.1. - 13.4. ja 13.4. niissä ei mitään mustia jälkiä ollut.

Niin ja rengasliikeessä matkaa kotiin on noin 3km ja keli oli kuiva.
 

Liitteet

  • vanne_before.jpg
    vanne_before.jpg
    192,5 KB · Katsottu: 346
  • vanne_before2.jpg
    vanne_before2.jpg
    100,2 KB · Katsottu: 318
  • vanne_after.jpg
    vanne_after.jpg
    203,2 KB · Katsottu: 344
Mustien jälkien sijainti noissa terävissä kulmissa viittaa minusta jonkinlaiseen harjapesukoneeseen jossa on aivan umpipaskaiset harjat. Joskus kauan sitten hinkkasin erehdyksessä autoa paskaisella harjalla ja juuri tuon näköistä jälkeä jäi terävämpiin pokkauksiin.

Ei missään nimessä hyväksyttävää jälkeä, olivatpa peräisin mistä vaan.
 
Eikö ne euromasterilla pyörähdä sellaisen pikapesukoneen läpi? Ei sieltä ainakaan puhtaana tule. Keväällä meinasvat laittaa kesävanteet alle ja niissä oli täydet kurat vielä sisäreunassa. Käskin putsaamaan. Harjalla kuivana hinkkas pois. No onneksi ei ole omat. Muuten hoitunut aina alle vartissa vierailu. Jos sitä ensi viikolla jo vaihdattaisi kumit alle. Ei ole tainnut päästä vielä koskaan yli isänpäivän kesärenkailla.
 
Mika_M sanoi:
Mustien jälkien sijainti noissa terävissä kulmissa viittaa minusta jonkinlaiseen harjapesukoneeseen jossa on aivan umpipaskaiset harjat. Joskus kauan sitten hinkkasin erehdyksessä autoa paskaisella harjalla ja juuri tuon näköistä jälkeä jäi terävämpiin pokkauksiin.

Ei missään nimessä hyväksyttävää jälkeä, olivatpa peräisin mistä vaan.

Kuullostaa järkevältä selitykseltä. En voi käsittää, että ihmiset tuollaisesta palvelusta ovat valmiita maksamaan.

kahe sanoi:
Eikö ne euromasterilla pyörähdä sellaisen pikapesukoneen läpi? Ei sieltä ainakaan puhtaana tule. Keväällä meinasvat laittaa kesävanteet alle ja niissä oli täydet kurat vielä sisäreunassa. Käskin putsaamaan. Harjalla kuivana hinkkas pois. No onneksi ei ole omat. Muuten hoitunut aina alle vartissa vierailu. Jos sitä ensi viikolla jo vaihdattaisi kumit alle. Ei ole tainnut päästä vielä koskaan yli isänpäivän kesärenkailla.

Minuuttia vaille varattua aikaa (klo 10.29) olin liikkeessä sisällä johtuen pojan hammaslääkärikäynnin venymisestä. Klo 11.15 sain auton haltuun pihalla. 10.45 sisään renkaiden vaihtoon tullut asiakas (varattu aika klo 11) ehti poistua liikkeestä jo noin klo 11.05. Volkkarin lukkopulttien avain ja kaikki muu tarpeellinen oli valmiiksi laitettu takakonttiin helposti saataville. Kyseinen kotelo oli yllättäen laitettu taikaisin paikoilleen, tosin väärin päin.
 
Ei varmaan kukaan odotakaan että ne renkaat/vanteet pestäisiin kunnolla (eli käsin) niissä rengashotelleissa, vahaamisesta puhumattakaan. Kyllä kai se niin on että pahimmat kurat niistä vaan huuhdellaan tai heitetään johonkin pesukoneeseen.
 
No kannattaako sitä vanteiden pesua sitten mainostaa jos sillä ei tee mitään. Mulla oli mielikuvissa vaan joku hintakeskustelu rengashotelleista, että jossain maksaa jopa 150€ vaihto ja kausisäilytys. Kuvittelin, että tuohon hintaan joku hinkkaisi vanteet kirkkaiksi. Jos kone tekee noin huonoa jälkeä niin eikä ne vanteet kannattaisi huuhtaista vaikka letkulla.
 
Aivan, halvalla huuhdellaan ja hyllyyn, vaikka koko talvi olisi aikaa hoitaa homma siististi. Rahalla ei saa sitä mitä kuvittelee saavansa. Pari mamua kiillottamaan aluja halvalla. Ei se oikeasti ole kuin renkaiden vaihto ja renkaiden hylly/kontti paikka.
 
kahe sanoi:
Ei se oikeasti ole kuin renkaiden vaihto ja renkaiden hylly/kontti paikka.

Tuusulassa ainakin oli yksi rengasliike minkä hotelli oli todellakin konteissa. Ja niiden suljettujen konttien sisälämpötila oli aurinkoisina kesäpäivinä luultavasti 50-60 astetta. Varmasti kerrassaan mahtava paikka säilyttää autonrenkaita.

Mutta hei, onneksi se maksoi vain 2x 100 euroa per vuosi!
 
kahe sanoi:
Aivan, halvalla huuhdellaan ja hyllyyn, vaikka koko talvi olisi aikaa hoitaa homma siististi. Rahalla ei saa sitä mitä kuvittelee saavansa. Pari mamua kiillottamaan aluja halvalla. Ei se oikeasti ole kuin renkaiden vaihto ja renkaiden hylly/kontti paikka.
Eli homma tehdään rengashotelleissa niinkuin tekee 99% autoilijoista jotka vaihtaa itse renkaansa. Huuhdellaan enimmät hiekat pois ja varastoon.
Ei kyllä moni autoilija ymmärrä ollenkaan sen yhden prosentin touhuja jotka pesee vanteensa viimeisen päälle puhtaaksi käsin ja vielä vahaa ne. Hulluksi varmaan moni luulee. Selvennyksenä että itsekin kuulun tuohon yhteen prosenttiin. Renkaiden vaihtoon menee se max tunti sisältäen kaikkien renkaiden ja renkaanvaihtoon tarvittavien kamojen kantamisen paikalle ja pois viemisen. Renkaiden/vanteiden pesussa, puunaamisessa ja vahaamisessa sitten ainakin tuplasti ellei enemmänkin ennen kuin ovat valmiit varastoon.