Muutama vuosi sitten tuli tehtyä vanhaan Corollaan omatekoinen ruostesuojaus. Olihan siinä jo jonkin verran pohjassa ruostetta. Tein kuivalla kelillä lähimmällä TI-hallilla alustapesun, kuivattelin pari-kolme päivää tallissa ja sitten Motonetin aineilla suojasin pohjan, myös kynnyskotelot sisäpuolelta asianmukaisilla kotelonsuoja-aineilla. Minulla on ikivanha Wagner-merkkinen maaliruisku ja siihen liitettävä noin metrin pituinen ruostesuojausletku. Hyvin oli toimivinaan ja kuvittelin, että tuolla autollahan ajelee vielä vuositolkulla.
No, parisen vuotta kului, niin katsastusmies totesi, että helmakotelot puhki ruostuneet. Ei mennyt niin kuin haaveena alun perin oli. Paaliin piti laittaa, ei kannattanut korjata. Onneksi autosta uuteen vaihdossa sai sen 1500€ - valtion piikkiin.
Kävin sitä autoa aluksi ruostesuojaamossakin näyttämässä, josko sille vielä kannattaisi jotain tehdä. Suojaamon mies vilkaisi ja puisteli päätään. Oikeassa oli, mutta pääsihän tuolla sentään vielä hetken aikaa ajelemaan, joten ei kilometreille pahaa hintaa tullut.
Paras tilanne tietenkin olisi, jos ruostumiselle herkät autot suojauttaisi heti uutena ja teettäisi suojauksen uusintakäsittelyt. Mitkä autot sitten ovat niitä pahimpia ruostumisen suhteen? Siitä varmaan löytyy kokemusperäistä tietoa. Ja onhan noita suojaamoitakin ainakin ollut monen sorttisia. Minäkin menin teettämään erääseen uuteen Fiat Tipooni ruostesuojauksen joka toinen vuosi ja seitsemän vuoden kuluttua oli helma puhki. Oppia ikä kaikki ja pelti ruostuu, jos suolavesi sinne saakka pääsee.