https://tummennuskalvot.fi/

Kokemuksia ja spekulointia A-vierintävastusluokan kesärenkaista

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Perustetaanpa oma aiheensa todellisille ekorenkaille. Voimme spekuloida täällä tulevia renkaita sekä keräillä kokemuksia kaikista A-vierintävastusluokan saavuttaneista renkaista. Voisimme myös kerätä tähän hieman listaa renkaista jotka ovat saavuttaneet tuon huikean A-luokan vierintävastukselle EU-merkinnässä.

Kokemuksista kertoessa voisi olla aiheellista kertoa seuraavat asiat:
  • Mitkä renkaat, valmistaja, malli, mikä koko, kantavuus ja nopeusluokka?
  • Minkä auton alla renkaat ovat?
  • Kuinka vanhat renkaat ovat ja paljon kilometreja takana kyseisillä renkailla?
  • Kokemukset kulumiskestävyydestä?
  • Ajo-ominaisuudet kuivalla/märällä?
  • Ajomukavuus ja rengasmelun voimakkuus?
  • Kokemukset renkaiden polttoaineen säästöpotentiaalista l/100km (kerro myös mihin vertaat)?
  • Renkaan paino, jos tiedossa?
  • Muuta posiviista/negatiivista kerrottavaa?

Nokialta on näköjään tulossa E-line 2 tämän vuoden puolella, jos tätä seuraavaa uutista on uskominen:
https://www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-eline-2-class-aa-summer-tyre-advanced-safety-and-greener-mobility-2/

Seuraavassa linkissä hieman demostraatioita eri vierintävastuluokan renkaiden rullausominaisuuksista (C-, B- ja A- luokka):
 
Mielenkiintoinen aihe, tai oikeastaan olen jo pidempään ollut valikoiva näitä specifisiä ominaisuuksia ( paino/ kantavuusluokan kautta tuleva mukavuus/ rullaavuus) hankinnan kohteisiini.
 
Karvis sanoi:
Volvossa oli noista ne normit P7 Cinturatot, mukava rengas ajaa mutta sulaa alle todella nopeasti.
Saisiko hieman tarkennusta tähän? Kuinka monta kilometria ajetut renkaat ja kuinka paljon pintaa jäljellä? Myös rengaskoko olisi mukava tietää.
 
Foxit sanoi:
Saisiko hieman tarkennusta tähän? Kuinka monta kilometria ajetut renkaat ja kuinka paljon pintaa jäljellä? Myös rengaskoko olisi mukava tietää.

Itselläni oli tuollaiset P7:t 205/55-16 kokoisina, kestivät noin 2 kesää ja 40tkm niin mentiin alle 3mm. En tiedä onko paljon vai vähän, mutta vähältä ehkä tuntui..

Meluakin noista lähti Mondeossa niin paljon että toisia samanlaisia tule..
 
Foxit sanoi:
Saisiko hieman tarkennusta tähän? Kuinka monta kilometria ajetut renkaat ja kuinka paljon pintaa jäljellä? Myös rengaskoko olisi mukava tietää.

~18tkm ja pintaa jäljellä 4,5mm, rengaskoko 215/50-17
 
http://www.camskill.co.uk/m62b0s291p129163/Goodyear_Tyres_Car_Goodyear_EfficientGrip_Performance_Goodyear_Efficient_Grip_Performance_-_205_55_R16_94W_XL_TL_Fuel_Eff_%3A_A_Wet_Grip%3A_A_NoiseClass%3A_1_Noise%3A_68dB

Sorry linkki myyjän sivuille, mutta siis joo... 205/55R16 Goodyear Efficientgrip Performance, AA/1 (68db) luokitus, painoa vähän, kestää kohtuullisen pitkään. Jotkut maininneet kuitenkin että on pehmeärunkoinen rengas, mitä en välttämättä 16" koossa ihmettele.

Minulla on kesäkumeissa 18" renkaina GY:n effigripit, ja niissäkin vierintä on B-luokkaa vielä kun usein puhutaan kuitenkin tuossa kokoluokassa jo E tai F luokan kumista. Jotain tehty siis oikein... Sanoisin 18" renkaaksi mukavaksi.
 
ConD sanoi:
http://www.camskill.co.uk/m62b0s291p129163/Goodyear_Tyres_Car_Goodyear_EfficientGrip_Performance_Goodyear_Efficient_Grip_Performance_-_205_55_R16_94W_XL_TL_Fuel_Eff_%3A_A_Wet_Grip%3A_A_NoiseClass%3A_1_Noise%3A_68dB

Sorry linkki myyjän sivuille, mutta siis joo... 205/55R16 Goodyear Efficientgrip Performance, AA/1 (68db) luokitus, painoa vähän, kestää kohtuullisen pitkään. Jotkut maininneet kuitenkin että on pehmeärunkoinen rengas, mitä en välttämättä 16" koossa ihmettele.

Minulla on kesäkumeissa 18" renkaina GY:n effigripit, ja niissäkin vierintä on B-luokkaa vielä kun usein puhutaan kuitenkin tuossa kokoluokassa jo E tai F luokan kumista. Jotain tehty siis oikein... Sanoisin 18" renkaaksi mukavaksi.

GY Efficient Grip Performance näyttää olevan XL -kantavuudella A-luokkaa. Normikantavudella taas B-luokkaa 205/55*16 -koossa.

Mikähän tuo laskulogiikka on rullaavuudelle? Autolla, jolle riittää normikantavuus, rullaisko kumpi paremmin?
 
preriasusi sanoi:
GY Efficient Grip Performance näyttää olevan XL -kantavuudella A-luokkaa. Normikantavudella taas B-luokkaa 205/55*16 -koossa.

Mikähän tuo laskulogiikka on rullaavuudelle? Autolla, jolle riittää normikantavuus, rullaisko kumpi paremmin?
Niin se rengas toki rullaa paremmin, mille ilmoitettu luokka on parempi. Näyttäisi siltä että yleensä saman rengasmallin sisällä isompi kantavuus ja isompi leveys tuo paremman rullaavuuden. Sitä en tarkalleen tiedä kuinka vierintävastus testataan EU-merkintää varten, jokin rullauskoe rumpua vasten vai kuinka?
 
preriasusi sanoi:
GY Efficient Grip Performance näyttää olevan XL -kantavuudella A-luokkaa. Normikantavudella taas B-luokkaa 205/55*16 -koossa.

Mikähän tuo laskulogiikka on rullaavuudelle? Autolla, jolle riittää normikantavuus, rullaisko kumpi paremmin?

Toki se ylijäykän kyljen omaava rengas rullaa hieman paremmin, sitten kun se rengas on noin sopivan pehmeä ( lue mukava) kantavuutensa puolesta se kylki on perusasennossakin pikkasen lytyssä ja näin edettäessä vaatii kokaikaista muodonmuutosta mikä näkyy hieman huonompana rullaavuutena.
 
Tällaiset tuli keväällä A6:n alle: Continental Conti.eContact ContiSilent 225/55R17 ja kilometrejä kertyi kesän aikana alle 10 000. Tavoitteena ei ollut ensisijaisesti pieni vierintävastus, vaan alhaisempi melutaso tässä mallissa olevan sisäpuolisen äänieristeen ansiosta. Melutaso karkealla pinnalla aleni työpaikan kalibroidun mittarin perusteella 70:sta 67 dB:iin samoissa paikoissa kesäkuun alussa, mutta eri vuosina tehtyjen mittausten perusteella.

Kulutuksesta en pysty sanomaan mitään, kun matka-ajon osuus ajosuoritteesta vaihtelee niin paljon. Ajettavuudessa tai mukavuudessa ei havaittavia muutoksia aikaisempaan verrattuna.
 
Grap sanoi:
Löytyy jopa polttoaineen säästölaskuri, joka näyttää vuositasolla kuinka paljon säästät vaihtamalla eri vierintävastuksen omaavaan renkaaseen.

60000km - 5,7l/100km - 1,1 €/l -> säästö 300€, siis sen verran enemmän kannattaa säästävästä maksaa enemmän, mutta mistä todellista tietoa mikä rengas kestää minkä verran km:ä....
 
nemos sanoi:
Tällaiset tuli keväällä A6:n alle: Continental Conti.eContact ContiSilent 225/55R17 ja kilometrejä kertyi kesän aikana alle 10 000. Tavoitteena ei ollut ensisijaisesti pieni vierintävastus, vaan alhaisempi melutaso tässä mallissa olevan sisäpuolisen äänieristeen ansiosta.

Aiheen ohjeen mukaan ei nyt vastata, mutta:

Samat 215/55R17 kokoisena Peugeot 407 3.0 V6 alla. Ajettu 6000 km. Kulutuspintaa uutena vain 6 mm. Kulutus putosi, rullaa hienosti, ajetavuus hyvä, meluton, ehkä kovempi ajotuntumaltaan kuin aiemmin alla olleet loistavat Good Year Efficient Grip. Silentien hinta karkoittaa halpojen renkaiden hakijat, maksoin 940 e ilman tasapainoja  ;).
 
JPL sanoi:
Kulutuspintaa uutena vain 6 mm.

Silentien hinta karkoittaa halpojen renkaiden hakijat, maksoin 940 e ilman tasapainoja  ;).

Puolipitonen jo verekseltään ja tuommoinen hinta :-X
 
Urasyvyys uutena 6 mm, mitä ihmettä! Kukapa pitäisi siitä että rengasta myydään vajaalla urasyvyydellä jo heti uutena. Siihen vielä muutenkin reippaasti kuluva kumiseos niin eihän tuommoinen kauan kestä kun mennään vesiliirrossa jo pienemmissäkin vauhdeissa. Olen ymmärtänyt että monella rengasvalmistajalla urasyvyys uutena pyörii kesärenkailla jossain 7-8 mm välillä. Rengasvalmistajat ovat ilmeisesti lähteneet kikkailemaan tällä urasyvyydellä saavuttaakseen pienemmän vierintävastuksen. Tähän voisi jokainen mainita kokemuksissaan uuden renkaan urasyvyyden niin on helpompi laskea kulumisnopeus kun ajettu matka ja tämän hetkinen urasyvyys tiedetään.
 
Foxit sanoi:
Niin se rengas toki rullaa paremmin, mille ilmoitettu luokka on parempi. Näyttäisi siltä että yleensä saman rengasmallin sisällä isompi kantavuus ja isompi leveys tuo paremman rullaavuuden. Sitä en tarkalleen tiedä kuinka vierintävastus testataan EU-merkintää varten, jokin rullauskoe rumpua vasten vai kuinka?

No noin se on uskottava. Tuolla dokumenteissakin Excel-laskurissa kulutukseen vaikutti vain ja ainoastaan vierintävastusluokka. Joskus ihmettelin, kun vaihto 205/55R16 renkaasta 225 leveään 17 (225/45R17) tai 18 (225/40R18) tuumaiseen toi paremman vierintävastusluokan. Tuon perusteella polttoaineenkulutuksen ei pitäisi kasvaa vaihdettaessa isompaan tuumakokoon, ja vielä leveämpään. Silloin päättelin, että vierintävastusluokat ovat aina koon sisällä vertailuun, mutta oliko sitten väärä päätelmä.
 
preriasusi sanoi:
No noin se on uskottava. Tuolla dokumenteissakin Excel-laskurissa kulutukseen vaikutti vain ja ainoastaan vierintävastusluokka. Joskus ihmettelin, kun vaihto 205/55R16 renkaasta 225 leveään 17 (225/45R17) tai 18 (225/40R18) tuumaiseen toi paremman vierintävastusluokan. Tuon perusteella polttoaineenkulutuksen ei pitäisi kasvaa vaihdettaessa isompaan tuumakokoon, ja vielä leveämpään. Silloin päättelin, että vierintävastusluokat ovat aina koon sisällä vertailuun, mutta oliko sitten väärä päätelmä.
Pitää myös muistaa, että leveämmän renkaan alhaisemman vierintävastuksen säästöpotentiaali mitätöityy yleensä raskaampien vanteiden ja kasvaneen ilmanvastuksen muodossa. Pyörien hitausmomenttien kasvaessa kulutus lisääntyy kiihdyttäessä autoa ja leveämpi rengas vastustaa etenemistä suuremmalla otsapinta-alallaan vauhtien lisääntyessä. Toki tuohon pyörien massaan voi pyrkiä vaikuttamaan omilla rengas/vannevalinnoillaan. Isompia vanteita saa myös kevyempänä, mutta se vaatii hieman perehtymistä ja enempi rahallista panostusta.
 
Foxit sanoi:
Nokian renkailta tulee näköjään Eline 2:ta vastaava rengas Suomen markkinoille tutummalla nimellä Hakka Green 2. Tämän pitäisi tulla saataville tämän kevään aikana. https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/pohjoisen-teille-uusi-aa-luokiteltu-kesarengas-nokian-hakka-green-2-rullaa-kevyesti-ja-kestavasti/

Tämähän voitti TM:n tämän vuotisen testin. Sai kehuja paitsi polttoaineenkulutuksesta, myös vesikelin ominaisuuksista, myös vesiliirrosta. Ennen kun etsin renkaita, oli vaikea löytää renkaita, jotka olivat hyvät vesiliirrossa ja vierintävastuksessa. Nyt sitten on onnistuttu. Jos tarvitsisin renkaita tänä keväänä, nuo Green kakkoset olisi kärjessä.
 
Nämä Hakkagreen 2:t vaikuttavat kyllä erittäin päteviltä, mutta kulumiskestävyydestä ei ole mitään takeita. Kertokaa ihmeessä, jos löydätte jostain puolueetonta testiä näiden renkaiden kestävyydestä. TM:n testissä ei ole valitettavasti tätä kesärenkaiden kulumiskestävyyttä ikinä testattu. TM:n testiin rengas voidaan siis tällä hetkellä optiomoida siten, että kulumiskestävyydestä ei tarvitse välittää tuon taivaallista. ADAC taitaa olla ainut kun testaa myös kulumiskestävyys puolta eurooppalaista renkaista...
 
Nokianhan lupaa 15% parempaa kestävyttä, mutta puolueeton se ei ole. Adacin testissähän on Nokian keskieuroopan renkaita vertailussa. Onko ne nyt sitten erilaiset kuin pohjolan Hakkat?

Tänä vuonna Adacilla oli Nokian Line ja zLine vertailussa. Uusi testi vajaan vuoden päästä.
 
Osaakohan kukaan arvioida kuinka paljon renkaan ominaisuuksiin vaikuttaa sen kuormitusluokan nosto ja XL merkintä? Itselläni on kesärenkaat 91 ja talvirenkaat 95 XL. En tiedä kuvittelenko, mutta jotenkin nuo talvirenkaana toimivat 95 XL Continental CVC6:t  vaikuttavat poikittaistäräyksissä täräyttävän enemmän kuin 91 Michelinit Energy Saverit. Valitettavasti Nokian Hakka Green 2 :ta saa vain 95 XL :nä. Bridgestone Ecopia EP001S taas saisi 91 :nä. Molemmat olisi A vierinvastuksella koossa 195/65R15.