https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Koeajoraportti Toyota Auris Hybrid 2015

TON-III

Legenda
Liittynyt
22.12.2013
Ajoin tuolla entisen kollegan bränikällä ( 150 km. ajettu) 13,7 km. lenkin 4.1 keskarikulutuksella, tein seuraavat huomiot :

- on yllättävän hiljainen ainakin 60 km/h:eek:n asti

- alusta toimii jokseenkin 'urheiluautomaisen' jämptisti

- sähköinen ohj.tehostin toimii ihan kuin mekaaninen toimisi, tästä iso peukku !

- ihan ok penkit, muutoin sisusta omaan makuuni hieman rauhaton joskin sitä ne tahtovat olla nykyään kaikki

- noin pienellä koeajolla en ihan päässyt selville sähkön ja polttomoottorin yhteistoiminnasta, ainakin sen aina tunsi kun moottori otti 'kiinni'.
 
Pitäisi koittaa tuokin , itse koeajoin Yaris hybridin ja jotenki siiitä jäi pikku himo päälle  :p
Olisi kiiinnostavaa ajaa pitempi lenkki että näkis miten omassa ajossa kulutus osuu.
Nyt se on omassa Fabiassa 5,3-7  , niin että taajamapainotteisessa ajossa keskikulutus 6,6 tai jotain.
Jos ilman kikkailuja Hybridi menis sen 4+ niin olis ihan jees lukema.
 
TON-III sanoi:
- alusta toimii jokseenkin 'urheiluautomaisen' jämptisti

- sähköinen ohj.tehostin toimii ihan kuin mekaaninen toimisi, tästä iso peukku !

Ajoin Auris Hybridin joskus oisko ollut kolmisen vuotta sitten, ja nämä kaksi mainittua juttua oli tuolloin mun makuun hieman toisin. Joten parannusta on tullut aika merkittävillä osa-alueilla. Hyvä!!
 
Muutaman kerran ajaneena ja joitain kertoja kyydissä olleena, on tuo Hybrid Auris osoittautunut ihan hyvinkin oivaksi kulkineeksi :)
 
Täytyy antaa vielä maininta allaolleista C. PremiumContact 2 205/55/16 renkaista, tuntuivat hyvin rullaavilta ja omaavan kohtalaisen aktiivisen mutta neutraalin tiekontrollin.
 
Jännä juttu miten ihmiset kokee asiat kovin toisella tavalla :)
Oma kokemus autosta menee tähän linjaan:
Sisustan rauhattomuudesta samaa mieltä, mutta materiaalit ja muovisuudesta miinusta. Ohjaus ok, mutta keskualue tahmea. Rengasmeteli farmarissa maantienopeuksissa kova, voimalinja sähkö+bensa toimii koht.nätisti. Polttomoottorin ominaisuudet vanhanaikaiset ja korostaa auton laiskaa olemusta ellei aja sport-asennossa jatkuvasti.
Ulkonäkö ihan trendikäs tämän päivän auton näköinen.
 
Puhutaanko tässä nut FL vai vanhemmasta? Tänään lunastin toisen romutussetelin,jolla hain 1,2t Auriksen ja havainnot olivat TON-III kanssa samansuuntaiset. Kokemusta on myös aiemmasta mallistakin ja sen havainnot taas sopisi JakeS kanssa samoihin.

Polttomoottorin ominasiuudet tuntuu vanhanaikaisilta koska se ei ole ihan tavallinen. Eikös siinä ole tuo Miller-kierto,jonka hyötysuhde on parempi mutta vääntö/teho alueet sitten heikommat?
 
Jones sanoi:
Polttomoottorin ominasiuudet tuntuu vanhanaikaisilta koska se ei ole ihan tavallinen. Eikös siinä ole tuo Miller-kierto,jonka hyötysuhde on parempi mutta vääntö/teho alueet sitten heikommat?

Eikös se ole Atkinson... ???
 
Minun kokemukseni ovat vuoden takaa. Toyotan moottorien velttous ja nahkeus ovat vuosien ajan olleet mallissa kuin mallissa. Nyt uusien pikkuturbojen myötä tilanne menossa parempaan suuntaan....
 
Joo siis Atkinson ei Miller. Just hetkeä aikaisemmin lueskelin uudesta Micrasta ja siitä ja Miller päälle.
 
Jones sanoi:
Puhutaanko tässä nut FL vai vanhemmasta?

Kyllä tämä nyt oli niin uusi kuin vain voi olla.

Mainintani urheiluautomaisuudesta tuli siis vain alustan käytöksestä, liikkuminen nyt ei ollut kovin ihmeellistä, ja en tohtinut sitä edes sen kummoisemmin kokeilla kun auto oli niin tuore ja vielä yber-tarkan vanhemman isännän  ;)  .

Ja itse startti tapahtuma oli hauskanen, kaikki valot palaa ja 'mitään ei tapahdu' (eli kone ei käynnistynyt)kunnes hokasin että hei nythän ollaan sähkömoodilla  ;D  .
 
Tuo startti on tosiaan hauska juttu hybrideissä. Auto laitetaan 'päälle', ei 'käyntiin' kuten pelkän polttomoottorin omaavissa.

Tosin start stop systeemi aiheuttaa polttomoottorilla varustetuissakin sammuttaessa hieman saman efektin. Autoa ei välttämättä Sammuteta vaan otetaan pois päältä, kun moottori voi olla sammuneena valmiiksi.

Tässä ei ole kommentoitu, mutta mun makuun Toyotalla on onnistuttu kehittämään myös ilmastointiautomatiikkaa enemmän eurooppalaiseen suuntaan ja juuri Auriksessakin pistin merkille hiljaisen & tasaisen toiminnan.
Ennen oli Toyoissakin sellainen neuroottinen puhisija kuten todella monissa japseissa. Eli pakkasella täysille ja puhallus jalkoihin. Ja ääntä enemmän kuin ilmaa.
Onneksi nykyään on toisin. Myös Subarulla.
 
tuRboman sanoi:
Tuo startti on tosiaan hauska juttu hybrideissä. Auto laitetaan 'päälle', ei 'käyntiin' kuten pelkän polttomoottorin omaavissa.

Tosin start stop systeemi aiheuttaa polttomoottorilla varustetuissakin sammuttaessa hieman saman efektin. Autoa ei välttämättä Sammuteta vaan otetaan pois päältä, kun moottori voi olla sammuneena valmiiksi.

Tässä ei ole kommentoitu, mutta mun makuun Toyotalla on onnistuttu kehittämään myös ilmastointiautomatiikkaa enemmän eurooppalaiseen suuntaan ja juuri Auriksessakin pistin merkille hiljaisen & tasaisen toiminnan.
Ennen oli Toyoissakin sellainen neuroottinen puhisija kuten todella monissa japseissa. Eli pakkasella täysille ja puhallus jalkoihin. Ja ääntä enemmän kuin ilmaa.
Onneksi nykyään on toisin. Myös Subarulla.
Onko uuden Outbackin ilmastointi tosiaan jo oikeasti automaattinen? Edellisessä sukupolvessa näin ei tosiaankaan ollut. Miten se vertautuu vaikka Saabbiin jollainen sinulla muistaakseni aiemmin jossain vaiheessa oli? Niissä tuo ilmastointiautomatiikka on mielestäni aika lailla parhaasta päästä. Ja ei tosiaan aiempien sukupolvien Aveissakaan tuota toimintaa kehua voinut. Uusimmasta ei ole kokemusta kuin taksista.
 
Alltour sanoi:
Onko uuden Outbackin ilmastointi tosiaan jo oikeasti automaattinen? Edellisessä sukupolvessa näin ei tosiaankaan ollut. Miten se vertautuu vaikka Saabbiin jollainen sinulla muistaakseni aiemmin jossain vaiheessa oli? Niissä tuo ilmastointiautomatiikka on mielestäni aika lailla parhaasta päästä. Ja ei tosiaan aiempien sukupolvien Aveissakaan tuota toimintaa kehua voinut. Uusimmasta ei ole kokemusta kuin taksista.

Aika lähelle automaattinen, mitä nyt tällä kokemuksella voi sanoa. Talvi on vielä kokematta ja se on se pahin koetinkivi. Nyt voi jo sanoa, että ei missään nimessä Saabien veroinen. Mutta ihan ok alkaa olla. Olen tästä kirjoittanut jo useamminkin, mutta Saabeissa oli kokonaisuutena erinomainen - puhaltimen kapasiteetti iso, reilu putkisto sekä iso lämmityskenno. Näillä sai aikaan nopean ja tasaisen lämpiämisen ilman turhia ääniefektejä.
Pari edellisen sukupolven Subea oli melko toivottomia tässä suhteessa. Nykyinen alkaa olla jo hiljainen ja sivistyneempi. Mutta lämmitystehoja ei löydy Saabin tapaan. Toiminnot muuten aika miellyttäviä. Edelleen se perus japsilogiikka, että niin kauan kun ollaan ns lämmitysvaiheessa, puhalletaan jalkoihin. Tätä ennen toki ikkunoiden avausvaihe jolloin puhallus myös ylös ja tuulilasin alalaidan lämmittimet päällä.

Näistä edellisistä sukupolvista, ja koskee ainakin Toyotaa, Mitsubishia, Hondaa, Subarua ja varmaan monta muuta, ei voi kun ihmetellä että onko ne oikeasti testanneet tuota lämmitysjärjestelmää ajossa pakkasella ja nyökytelleet päitään tyytyväisinä?  :rolleyes:

Hyviä löytyy monista. Otin vain Saabin esiin kun kysyttiin ja siitä on itsellä paljon kokemuksia. 1993 vuoden Saab 9000 hoiti homman paremmin kuin moni paljon tuoreempi tapaus.
 
Muistan kyllä hyvin tuon Subarun IV-malin dieselin ilmastoinnin täysautomaattisessa asennossa. Pää hiessä ja varpaat jäässä. Seuraava korimalli oli jo hieman parempi, mutta manuaalisäädöillä silläkin talviaikaan ajelin.

Tässä nykyisessä Insigniassa voisi olla Saab-sukuista tekniikkaa tuolta osin, ainakin toiminnan erinomaisuuden perusteella. Eberin kanssa käytettäessä en muista, että olisin viime talvena kertaakaaan koskenut mihinkään säätöön. Lämpötila 22 ja se oli siinä. Myös ainakin uudehkoissa Mersuissa tuo on oman kokemukseni perusteellaa vastaavaa, eli täysin automaattista.
 
Auris hybrid farkku facelift koeajettu. Vertailut Leon ST:hen

+/- Hiljainen taajama-ajossa, Leonin diesel kuuluu koko ajan. Ehkä hieman meluisampi 80km/h kuluneella asfaltilla kuin Leon. Molemmissa autoissa kitkat.
+ Ok kuskinpenkki, matkustajan puolen penkki parempi kuin Leonissa. Kummassakin puuttuu ristiselän säätö, mutta auriksen perustuki vaikuttaa paremmalta. Leonissa selkä väsyy kyydissä välillä. Kokonaisuutena joku sporttipenkkioptio olisi hyvä olla olemassa.
+ Kivoja varusteita, esim liikennemerkkien tunnistus ja automaattiset kaukovalot turvapaketissa kohtuuhintaan.
-- Mukautuva vakkari puuttuu turvapaketista (on esim RAV4:n vastaavassa).
- Automaattinen valojen kytkentä, automaatisesti tummeneva taustapeli yms peruskauraa sisältöön nähden aika kalliissa mukavuuspaketissa. En ottaisi mukavuuspakettia, eli jäisi puutteeksi.
+ Ohjaus ok ja kulkee suoraan (Leonikin on ok)
++ Kuluttaa vähän. Koeajon kulutus 5,0, vaikka auto oli aika kylmä kun lähdin. Loppupätkällä kulutus noin 4l/100km.
- suksiluukku puuttuu, ehkä jälkiasennettavissa??
+ Hybridisysteemi toimii tosi mukavasti
+/- suorituskyky saisi olla vähän parempi, mutta se on Leonin 1.6TDI:n tasoa. Pepputuntumalle ei kyllä saa ollenkaan potkua, on niin pehmeää meno (Leonilla saa, ainakin kakkosella).
+/- iso kosketusnäyttö on moderni, mutta volumen säätö kosketusnäytön "painikkeilla" on hankalaa verrattuna nuppiin. Jäi kokeilematta hoituisiko ratista?
- Näytöissä kerrallaan vähän infoa verrattuna Leoniin. uudet 3D kuvat mm energiamonitorissa huonommat lukea kuin vanhat 2D kuvat oli.
+ Kohtuuhintainen huolenpitosopimus (34€/kk, 3v, 60tkm), Leoniin maksaa kympin kuussa enemmän, vaikka TM:n testien mukaan VAG-huollot ovat huomattavasti Toyotan huoltoja halvemmat.

Kova mietintä päällä vaihtuuko auto. Ihan hyvä tarjous Leonista. Polttoaineissa säästäisi käyttövoimaveron verran, Leonissa renkaat on jo puoliväliin tai ylikin kuluneet (riippuu missä kohdin vaihtaa), seuraavan 3v kilometrien aikana Leonin huollot maksaisivat ainakin saman, koska seuraavana iso 60tkm edessä. Jos Leoniin tulee joku vika, niin takuuta enää muutama kk jäljellä. Eniten kismittää, ettei Aurikseen saa mukautuvaa vakkaria. Vaikea etukäteen ajatella kuinka paljon asia tulisi harmittamaan. Olen siitä oppimut pitämään.
 
tmr97 sanoi:
+/- iso kosketusnäyttö on moderni, mutta volumen säätö kosketusnäytön "painikkeilla" on hankalaa verrattuna nuppiin. Jäi kokeilematta hoituisiko ratista?
Ainakin prefaceliftissa hoituu niin eiköhän tuossakin.
 
Ei tosin hybridi, mutta Auris 1.2T ollut päivän-pari ajossa. Ajettavuudessa aikamoinen ero 2014 Corollaan. Tiedä sitten pitäisikö Corollan renkaat vaihtaa ja tarkastuttaa kulmat, mutta Auris meni vetelemättä suoraan ja ajaminen hoituu pikkurillin päällä. Ihan volkkarimainen kyyti. Uusi turbokone jätti positiivisen vaikutelman. Toyotaksi kiihtyy ja liikkuu aivan eri tavalla mihin aiemmin tullut totuttua ja vääntöäkin tuntuu piisaavan riittämiin. Auto on jonkin verran Corollaa hiljaisempi.

Muuta negatiivista nyt en ole löytänyt kuin kytkimen, joka pitää ihme niks-naks äänen painaessa. Tuo voisi pidemmän päälle ärsyttää.