https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Koeajo : Toyota Rav4 Hybrid FWD Active + Toyota safety sense

D

downtime

Vieras
Koeajossa oli siis tällä kertaa Rav4 Hybrid Active FWD jossa lisänä Toyota Safety Sense -paketti, joka pitää sisällään kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, automaattipitkät, Blind spot varoittimen, hätäjarrutussysteemin jalankulkijatunnistuksella sekä aktiivisen vakkarin.

Jos aloitetaan ulkonäöstä, sehän on täälläkin jakanut mielipiteitä puoleen jos toiseen. Kuvien perusteella muotoilu näytti ehkä vähän turhankin futuristiselta ja jotenkin korin muodot ja kokosuhde näyttivät vähän oudolta. Livenä näytti itse asiassa todella hyvältä. Minusta Toyotan family -lookin tuominen Rav4:een on onnistunut hyvin ja auto näytti mukavan virtaviivaiselta ja jopa tyylikkäältä kun sitä ennen lähtöä kierteli.

Eipä muuta kuin ovet auki ja autoon sisälle. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi tyköistuviin mutta mukaviin penkkeihin. Oikeasti varmasti pitkästä aikaa yhdet parhaista istuimista missä olen hanuriani lepuuttanut. Meikäläisen ruholle tuo penkki oli just eikä melkein.
Toisena huomio kiinnittyi sisustan yleisilmeeseen. No, parannusta kyllä tähänkin faceliftissä on tullut mutta kyllähän tuo oikeasti melko muovinen on vieläkin. Toki kyseessähän on hybrid malliston hinnat alkaen malli, ja ainakin varusteluettelon mukaan paremmat varustetasot tuovat sisustaankin sitten parannusta. Ainakin kojetaulun yläosan verhoilu pehmenee.
Niin ja tässäpä autossa ei muuten ovet sitten rämähtele kiinni peltien paukkuessa vaan nätti tumps ääni kuuluu enää.

No, auto napista käyntiin. Tutun bling äänen saattelemana auto käynnissä ja vaikka on hybridillä tullut ajettua jo reilu puolitoista vuotta niin silti hätkähdin että hei käynnistyikö tämä :) Hiljaista oli kun moottori ei käynyt ja edellinen koeajaja oli radionkin laittanut kiinni.

Ajoasento kohdalleen ja heti ensimmäisenä huomio kiinnittyi perinteiseen Toyotismiin. Ratin pituussäätö on aika maltillinen. Toki riitti minulle mutta pidempijalkaisella saattaa tulla ongelmia ja rattia ei ehkä ihan optimiasentoon saa.
Penkissä oli manuaalisäädöt ja nyt istuimen sai kerrankin tarpeeksi alas. Lisäksi istuinosa tuntui tarpeeksi pitkälle joten tuossa sai ihan asiallisen reisituen vaikka erillistä reisituen pituussäätöä ei olekaan.

Uusi värillinen mittaristo on kyllä tyylikäs. Siihen saa tiedot ajotietokoneesta, audiosta, navista, auton hälyistä, mittariston setupit sekä aktiivivakkarin etäisyysnäyttö. Erittäin käyttökelpoista dataa ja selkeästi esitettynä.
Muutenkin sisustan valaistus on kiva. Rauhallisen sininen taustavalaistus napeissa ja radiossa sekä sininen tunnelmavalaistus keskikonsolin alaosassa. Ei nyt toki vedä vertoja VAG konsernin sisustan valaistukselle, mutta parannusta edelliseen tässä on huomattavasti.
Sisätilat nyt ovat riittävät. Takapenkillä jalkatilaa on hyvin ja takapenkeissä on myös selkänojan kallistussäätö joten pidemmillä matkoilla voivat takamatkustajat ottaa vaikka pienet unet :)

Radiota tuli tottakai vähän säädeltyä ennen ajoon lähtöä. Pakko myöntää että perussetiksi aika pirun hyvät soundit lähti tuosta laitteesta jopa radiolla. Ääni oli erittäin selkeä joskin ehkä aavistuksen bassovoittoinen, mutta varmasti säätämällä saa hyväksi tuon. Kerrankin perusaudio jossa myös bassotoisto on riittävä. Premium -varustetasoa ei siis välttämättä JBL:n takia tarvitse ottaa :)

Sitten vaan vaihde D:lle ja ajoon. Niin tämä Rav4:hän eroaa muista Toyotan hybrideistä jo sillä että tässä vaihdekeppi on tuollainen perinteinen eikä mini-joystick kuten Priuksessa ja Auriksessa on.

Auto äänettömästi liikkeelle. Heti ensimmäisistä valoista räväkämpi kiihdytys ja kyllähän tuo lähtee. Pakko sanoa että vetopito oli aivan erinomainen vaikka kyseessä oli pelkkä etuveto. Oikeasti välillä tuli fiilis että ajaa nelivedolla. Niin eleettömästi auto lähti liukkaallakin pinnalle liikkeelle ja mikä parasta, edes kovemmissa lähtökiihdytyksissä keula ei vedellyt sivusuuntaan yhtään. Erittäin hyvä toteutus.

Suunta kohti moottoritietä ja tässäpä alkoi sitten ensimmäinen isompi narinan aihe löytyä. Nimittäin rengasmelu. Sitä oli jo 60km/h vauhdissa riittävästi. Ja tuo kun oli vielä sävyltäänkin aika hemmetin rasittavaa. Onneksi melu ei kyllä kasvanut enää sitten moottoritiellä ajettaessa joten tähän täytyy vielä palata seuraavan koeajon merkeissä. Ongelma voi kyllä olla ihan renkaissakin. Autolla kun oli ajettu alle 500km.
Onneksi kuitenkin muuten äänieristys oli erittäinkin hyvin reilassa. Motarilla satasen vauhdissa ei kuulunut minkäänlaisia tuulensuhinoita eikä myöskään muista autoista kantautunut minkäänlaista ohiajomelua sisälle. Lisäksi moottori oli eristetty kiitettävästi.

Motarilta pois ja vähän kaupunkipyörittelyä Oulun keskustassa. Näkyvyys autosta on aivan erinomainen joka suuntaan. Takaikkuna nyt himpun pieni mutta autossa oli erinomainen peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla joten peruuttelukaan ei jättänyt mitään arvailujen varaan. Hyvää näkyvyyttä vielä avustivat älyttömän isot taustapeilit.

Sitten takaisin motarille ja kokeilemaan aktiivista vakkaria. Tässähän autoa ei pysähdyksiin asti vakkarilla jarruteta vaan pre-crash systeemi tarttuu peliin mikäli mennään liian lähelle ja vakkari tipahtaa pois päältä. Kyllä tosin auto pysähtyy ennenkuin törmäys tulee mutta en silti tuolla jarruttelisi :) Vakkaria varten autossa on erillinen viiksi rattiakselin oikealla puolen sekä ratissa on yksi painike jolla säädetään etäisyyttä edellä ajavaan.

Ja voi kuinka hyvin se toimikaan. Moottoritiellä piti riittävää turvaväliä pisimmällä asetuksella ja reagoi todella pehmeästi kaistaa vaihtaviin autoihin. Jotenkin tuon vakionopeudensäätimen toiminta oli aivan äärimmäisen pehmeää ja siistiä. Ei mitään äkkinäisiä repäisyjä kuten esim. Golf Alltrackin koeajolla tuli todettua. Toyota on tässä onnistunut hyvin.
Myös pre-crash systeemiä tuli testattua kun Oritkarin tiellä ajoin vakkarilla pakun perässä ja se päättikin yllättäen kääntyä. Tosin tässä vähän tahallaan kokeilin myös sitä miten pitkälle vakkari jarruttaa. Myös pre-crash toimi pehmeästi ja ilman mitään dramatiikkaa.

Toyotalla kyllä toimii tuo hybridipaketti todella hienosti ja Rav4 ei ole poikkeus tästä linjasta. Vaihtelu sähköltä polttomoottoriin ja takaisin on aivan täysin saumatonta. Sitä ei huommannut mitenkään muuten kuin mittariston EV indikaattorista. Myös 2.5 litrainen bensakone tuntuu toimivan paremmin tämän sähkömoottorin parina. Kiihdytyksissä moottori ei huuda kuin viimeistä päivää kuten esim. Auriksessa tekee vaan tämä tuntuu pikemminkin "oikeammalta" CVT automaattivaihteiselta autolta. Toki edelleen hyvä moottorin äänieristys auttaa tähän.

Myös ohjaukselle on tehty jotain sillä se oli parantunut huimasti pre-faceliftiin. Vertaan tätä 2.0 AWD CVT malliin jota kävin kokeilemassa tässä viime lokakuussa ja se oli erittäin huojakka ja epävakaa ajettava motarinopeuksissa. Tässä ei ollut mitään ongelmaa. Ei mitään huojakkuutta eikä ohjaus tuntunut yhtään epämääräiseltä. Toki ei nyt henkilöauton ohjauksesta vielä voida puhua vaan SUV maailmassa hyvää keskitasoa parempi ohjaustuntuma tässä on.

Autosta jäi kyllä erittäin positiivinen kokemus ja pieni polte. Tai oikeastaan aika isokin :) Tätä on pakko käydä nelarina kokeilemassa keväämmällä.

Itse voisin valita varustetasoksi Stylen (jotta saa mustan sisäkaton) johon lisäksi tuo Toyota safety sense & toyota plus paketti joka sisältää nuo yllämainitut turvavarusteet + Touch & go plus järjestelmän isommalla näytöllä ja navilla sekä tuo 360 kamerasysteemin.
Nahkapenkkejä en halua ja eilisen perusteella myöskään JBL:n systeemi ei ole pakkovalinta enää.
 
Kiitos hyvin kattavasta katsauksesta! Mukava kun kirjoitit jutua tarjolle. Taas paljon enemmän asiaa kuin average autolehdessä ( Autobild ). Tämä on kyllä niin kiinnostava laite, että täytynee käydä ihan asiakseen kokeilemassa.
 
Tähän koeajoraporttiin lisäystä. Nyt kun auto yön yli koeajossa, ei rengasmelua enää tuossa ole haitaksi asti. Autolla mittarissa nyt 3200km ja ei ole mitään valittamista rengasmelun suhteen nyt.
Oikeastaan auto on aika hiljainen. Ja nyt on paljasta asfalttia täällä Oulussakin kun on pari päivää satanut vettä. Hyvin eristetty tien äänet sekä moottorin ääni ja edelleenkään tuulensuhinoita ei ole yhtään kuultavissa.

Tosi jämäkkä auto ajaa ja näkyvyys edelleen joka suuntaan hemmetin hyvä.

Ja nyt pääsin lähtemään kylmällä autolla ja aamulla uudelleen. Lämpenee todella nopeasti kylmälläkin koneella. Aivan hämmästyttävän nopeaan.

Huomenna aamulla koulurundi vielä kun vien tyttären kavereineen kouluun ja siitä sitten auton palautus.
 
No niin auto palautettu ja piti vielä koulurundin lisäksi käydä pieni lenkki heittämässä sekalaista motaria ja kaupunkia.

On kyllä todella vakaa auto ajaa pienessä sivutuulessakin. Menee paremmin kuin tuo nykyinen RXH vaikka onkin korkeampi auto. Ja ohjaustuntuma on kyllä parantunut aivan oleellisesti pre-faceliftistä. Todella tarkka ohjaustuntuma ja tietää tasan tarkkaan mihin renkaat osoittavat.

Ja kuten jo edellisessä viestissä mainitsin lämpeävyydestä niin auto lämpenee todella nopeaan. Kylmällä autolla liikenteeseen, ulkona +1, auto puhalsi lämmintä jo parin minuutin ajon jälkeen ja moottorin lämmöt olivat nousseet jo lähelle puoltaväliä. Nyt ymmärrän miksi Toyotan hybrideitä kehutaan lämpimiksi ja miksi nämä ovat voittaneet noita talvitestejä.

Istuimista sen verran että etuistuimet ovat todella hyvät ja niissä on mukava istua pidempäänkin vaikka ovat ns. välimallin istuimet joissa on perusmallia paremmat toppaukset mutta säätövara on rajoitettu. Esim. etureunan erillistä säätöä ei ole mikä tulee kait noissa sähköpenkeissä. Lisäksi puuttuu ristiseläntuen säätö mikä sekin on sähköpenkkien tuoma lisäys.
Takapenkki on melkoisen lautamainen ja kovahko mutta lapsethan tuolla pääasiassa istuu. Niille noiden muotoilu oli just eikä melkein.

Suorituskykykin autossa on kyllä kohdallaan. Jossain Suomalaisessa arviossa mitä luin, moitittiin että eteneminen on verkkaista ja vähän tahmean tuntuista. Ei ole kyllä sama auto millä ovat ajaneet. Tahmeus tai verkkaisuus eivät kyllä millään tavalla kuvaa etenemiskykyä. Lähtee nimittäin todella äkäisesti kun polkee. Hyvin on hevoset tallissa mitkä pitääkin ja vastaa kyllä aivan täysin luvattuja suoritusarvoja.

Ja tällä kertaa sitten vielä kuvia liitteeksi :

24284355963_6bb01a69a5_b.jpg


24793296052_c35792d9a7_b.jpg


24793298682_d32671be35_b.jpg


24283105604_bb9c992e79_b.jpg


24284371313_4ed61a8a34_b.jpg


24615759710_2c252b467a_b.jpg


24911235535_2545a35b81_b.jpg
 
Ranskalaiset testanneet Rav4 hybridin 0-100km/h kiihtyvyyttä. Perustilassa (ei sport eikä eco), sataseen päästin ajassa 7.22 s. :eek: :eek:  :eek: :eek:

Selittää miksi tuo tuntuikin niin äkäiselle.
 
downtime sanoi:
Ranskalaiset testanneet Rav4 hybridin 0-100km/h kiihtyvyyttä. Perustilassa (ei sport eikä eco), sataseen päästin ajassa 7.22 s. :eek: :eek:  :eek: :eek:

Selittää miksi tuo tuntuikin niin äkäiselle.

Eri ajomoodit ovat täysin samanlaiset kaasu pohjassa ajettaessa. Olisihan se turvallisuusriski jos lähtisi ecomoodissa ohittamaan ja auto ei kiihtyisikään kunnolla.
 
Onko tuossa Toyotan uuden sukupolven hybriditekniikka, sama kuin tuoreessa Priuksessa? Miltä tuo vaihteisto tuntui? Sitä kun tunnetaan usein moitittavan. Onhan tuo varmasti etevä paketti, eikä ihan hirveän näköinenkään.  :)
 
Antero sanoi:
eikä ihan hirveän näköinenkään.  :)
Aikoinaan kirjotin audikeulasta mikä muistutti kanssa darth vaderia ja tässäkin alkaa olemaan samaa ilmiötä havaittavissa.

2015-Toyota-RAV4-Hybrid-0.jpg

darth-vader.jpg



Kuin kaksi marjaa :D
 
Antero sanoi:
Onko tuossa Toyotan uuden sukupolven hybriditekniikka, sama kuin tuoreessa Priuksessa? Miltä tuo vaihteisto tuntui? Sitä kun tunnetaan usein moitittavan. Onhan tuo varmasti etevä paketti, eikä ihan hirveän näköinenkään.  :)

Tuossa on ymmärtääkseni sama paketti kuin Lexuksen Nx300h:ssa mikä esim. Panterolla on, mutta järjestelmää oli jotenkin hienosäädetty vielä edelleen.

Eli edessä 2.5 litrainen bensa + 105kW sähkömoottori ja nelivetoversiossa lisäksi 50kW sähkömoottori taka-akselilla.
Ja onhan tuo vaihteisto hiukan erikoinen kun siinä ei ole pykäliä ollenkaan. Tosin onhan muillakin valmistajilla samanlaisia variaattorivaihteistoja eikä niitä moitita samalla tavalla. Johtuneeko siitä että on Toyota????
Minua tuo ei haitannut millään tavalla. Kiihtyvyys on ripeää ja tasaista. Konehan toki huutaa täyskiihdytyksessä mutta tasaantuu heti kun hellittää kaasua.
 
downtime sanoi:
Ranskalaiset testanneet Rav4 hybridin 0-100km/h kiihtyvyyttä. Perustilassa (ei sport eikä eco), sataseen päästin ajassa 7.22 s. :eek: :eek:  :eek: :eek:
.....

Prskls.... :eek:  Linkki tuohon testiin tarvittais ;)
 
Tossapa on. Ebay video : http://youtu.be/Mpcv2AMdY3A
 
Sport nappia painettu näköjään mutta vaihteistoa ei ole sportille laitettu.
 
Ei noin lyhyessä spurtissa ennätä kaivata edes sporttisia vaihtonykäisyjä. Alkaa suorituskyky valua jo kovin arkisen oloisiin autoihinkin  :)
 
downtime sanoi:
Sport nappia painettu näköjään mutta vaihteistoa ei ole sportille laitettu.

Kuten Urlaub tuolla edellä kertoi, ei ole väliä mikä moodi on päällä, kun pedaalin survaisee pohjaan. Kyllä kaikki irtoaa, mitä konehuoneesta on tarjolla... ;)

Itse tuohon 'kellotukseen'. Olikin näköjään noita peräkylällä ajettuja mittarikiihdytyksia; :) meinasin tässä jo hiukan huolestua...
 
pantero sanoi:
Kuten Urlaub tuolla edellä kertoi, ei ole väliä mikä moodi on päällä, kun pedaalin survaisee pohjaan. Kyllä kaikki irtoaa, mitä konehuoneesta on tarjolla... ;)

Itse tuohon 'kellotukseen'. Olikin näköjään noita peräkylällä ajettuja mittarikiihdytyksia; :) meinasin tässä jo hiukan huolestua...

Heh :) Joo, noihin voi aina hiukan varauksella suhtautua. Kyllä tuossa kello juoksee ihan oikein ja mitä sekkarilla yritin kattoa niin 100km/h lukemaan päästään kyllä aika lailla tuossa ajassa. Mutta kun se ei ole vielä 100km/h oikeasti :) Mittarivirhettä oli GPS:n mukaan tuossa koeajoautossa n. 6 km/h.
Ei se ny tosin aivan järkyttävästi lisää sekunteja tuo vaikka olisi vähän yli 100 km merkin vetänytkin vielä :)
 
Kiihdytys Ranskan alpeilla jyrkkään alamäkeen? ;)

no onhan tuossa yhteis tehoa.
 
Downtime, millaiselta auton ajovalot vaikuttivat? Kävitkö pimeällä tiellä kokeilemassa, miltä pitkät valot tuntuivat?
 
Lähivalot oli hyvät. Tasainen ja leveä valokeila ja kantamaa oli riittävästi. Pitkät valot taas mitä lyhyesti kokeilin, eivät oikein vakuuttaneet. Ei juurikaan kantamaa tullut lisää.