D
downtime
Vieras
- 12.1.2016 klo 08:29 / Koeajo : Toyota Rav4 Hybrid FWD Active + Toyota safety sense
Koeajossa oli siis tällä kertaa Rav4 Hybrid Active FWD jossa lisänä Toyota Safety Sense -paketti, joka pitää sisällään kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, automaattipitkät, Blind spot varoittimen, hätäjarrutussysteemin jalankulkijatunnistuksella sekä aktiivisen vakkarin.
Jos aloitetaan ulkonäöstä, sehän on täälläkin jakanut mielipiteitä puoleen jos toiseen. Kuvien perusteella muotoilu näytti ehkä vähän turhankin futuristiselta ja jotenkin korin muodot ja kokosuhde näyttivät vähän oudolta. Livenä näytti itse asiassa todella hyvältä. Minusta Toyotan family -lookin tuominen Rav4:een on onnistunut hyvin ja auto näytti mukavan virtaviivaiselta ja jopa tyylikkäältä kun sitä ennen lähtöä kierteli.
Eipä muuta kuin ovet auki ja autoon sisälle. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi tyköistuviin mutta mukaviin penkkeihin. Oikeasti varmasti pitkästä aikaa yhdet parhaista istuimista missä olen hanuriani lepuuttanut. Meikäläisen ruholle tuo penkki oli just eikä melkein.
Toisena huomio kiinnittyi sisustan yleisilmeeseen. No, parannusta kyllä tähänkin faceliftissä on tullut mutta kyllähän tuo oikeasti melko muovinen on vieläkin. Toki kyseessähän on hybrid malliston hinnat alkaen malli, ja ainakin varusteluettelon mukaan paremmat varustetasot tuovat sisustaankin sitten parannusta. Ainakin kojetaulun yläosan verhoilu pehmenee.
Niin ja tässäpä autossa ei muuten ovet sitten rämähtele kiinni peltien paukkuessa vaan nätti tumps ääni kuuluu enää.
No, auto napista käyntiin. Tutun bling äänen saattelemana auto käynnissä ja vaikka on hybridillä tullut ajettua jo reilu puolitoista vuotta niin silti hätkähdin että hei käynnistyikö tämä
Hiljaista oli kun moottori ei käynyt ja edellinen koeajaja oli radionkin laittanut kiinni.
Ajoasento kohdalleen ja heti ensimmäisenä huomio kiinnittyi perinteiseen Toyotismiin. Ratin pituussäätö on aika maltillinen. Toki riitti minulle mutta pidempijalkaisella saattaa tulla ongelmia ja rattia ei ehkä ihan optimiasentoon saa.
Penkissä oli manuaalisäädöt ja nyt istuimen sai kerrankin tarpeeksi alas. Lisäksi istuinosa tuntui tarpeeksi pitkälle joten tuossa sai ihan asiallisen reisituen vaikka erillistä reisituen pituussäätöä ei olekaan.
Uusi värillinen mittaristo on kyllä tyylikäs. Siihen saa tiedot ajotietokoneesta, audiosta, navista, auton hälyistä, mittariston setupit sekä aktiivivakkarin etäisyysnäyttö. Erittäin käyttökelpoista dataa ja selkeästi esitettynä.
Muutenkin sisustan valaistus on kiva. Rauhallisen sininen taustavalaistus napeissa ja radiossa sekä sininen tunnelmavalaistus keskikonsolin alaosassa. Ei nyt toki vedä vertoja VAG konsernin sisustan valaistukselle, mutta parannusta edelliseen tässä on huomattavasti.
Sisätilat nyt ovat riittävät. Takapenkillä jalkatilaa on hyvin ja takapenkeissä on myös selkänojan kallistussäätö joten pidemmillä matkoilla voivat takamatkustajat ottaa vaikka pienet unet
Radiota tuli tottakai vähän säädeltyä ennen ajoon lähtöä. Pakko myöntää että perussetiksi aika pirun hyvät soundit lähti tuosta laitteesta jopa radiolla. Ääni oli erittäin selkeä joskin ehkä aavistuksen bassovoittoinen, mutta varmasti säätämällä saa hyväksi tuon. Kerrankin perusaudio jossa myös bassotoisto on riittävä. Premium -varustetasoa ei siis välttämättä JBL:n takia tarvitse ottaa
Sitten vaan vaihde D:lle ja ajoon. Niin tämä Rav4:hän eroaa muista Toyotan hybrideistä jo sillä että tässä vaihdekeppi on tuollainen perinteinen eikä mini-joystick kuten Priuksessa ja Auriksessa on.
Auto äänettömästi liikkeelle. Heti ensimmäisistä valoista räväkämpi kiihdytys ja kyllähän tuo lähtee. Pakko sanoa että vetopito oli aivan erinomainen vaikka kyseessä oli pelkkä etuveto. Oikeasti välillä tuli fiilis että ajaa nelivedolla. Niin eleettömästi auto lähti liukkaallakin pinnalle liikkeelle ja mikä parasta, edes kovemmissa lähtökiihdytyksissä keula ei vedellyt sivusuuntaan yhtään. Erittäin hyvä toteutus.
Suunta kohti moottoritietä ja tässäpä alkoi sitten ensimmäinen isompi narinan aihe löytyä. Nimittäin rengasmelu. Sitä oli jo 60km/h vauhdissa riittävästi. Ja tuo kun oli vielä sävyltäänkin aika hemmetin rasittavaa. Onneksi melu ei kyllä kasvanut enää sitten moottoritiellä ajettaessa joten tähän täytyy vielä palata seuraavan koeajon merkeissä. Ongelma voi kyllä olla ihan renkaissakin. Autolla kun oli ajettu alle 500km.
Onneksi kuitenkin muuten äänieristys oli erittäinkin hyvin reilassa. Motarilla satasen vauhdissa ei kuulunut minkäänlaisia tuulensuhinoita eikä myöskään muista autoista kantautunut minkäänlaista ohiajomelua sisälle. Lisäksi moottori oli eristetty kiitettävästi.
Motarilta pois ja vähän kaupunkipyörittelyä Oulun keskustassa. Näkyvyys autosta on aivan erinomainen joka suuntaan. Takaikkuna nyt himpun pieni mutta autossa oli erinomainen peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla joten peruuttelukaan ei jättänyt mitään arvailujen varaan. Hyvää näkyvyyttä vielä avustivat älyttömän isot taustapeilit.
Sitten takaisin motarille ja kokeilemaan aktiivista vakkaria. Tässähän autoa ei pysähdyksiin asti vakkarilla jarruteta vaan pre-crash systeemi tarttuu peliin mikäli mennään liian lähelle ja vakkari tipahtaa pois päältä. Kyllä tosin auto pysähtyy ennenkuin törmäys tulee mutta en silti tuolla jarruttelisi
Vakkaria varten autossa on erillinen viiksi rattiakselin oikealla puolen sekä ratissa on yksi painike jolla säädetään etäisyyttä edellä ajavaan.
Ja voi kuinka hyvin se toimikaan. Moottoritiellä piti riittävää turvaväliä pisimmällä asetuksella ja reagoi todella pehmeästi kaistaa vaihtaviin autoihin. Jotenkin tuon vakionopeudensäätimen toiminta oli aivan äärimmäisen pehmeää ja siistiä. Ei mitään äkkinäisiä repäisyjä kuten esim. Golf Alltrackin koeajolla tuli todettua. Toyota on tässä onnistunut hyvin.
Myös pre-crash systeemiä tuli testattua kun Oritkarin tiellä ajoin vakkarilla pakun perässä ja se päättikin yllättäen kääntyä. Tosin tässä vähän tahallaan kokeilin myös sitä miten pitkälle vakkari jarruttaa. Myös pre-crash toimi pehmeästi ja ilman mitään dramatiikkaa.
Toyotalla kyllä toimii tuo hybridipaketti todella hienosti ja Rav4 ei ole poikkeus tästä linjasta. Vaihtelu sähköltä polttomoottoriin ja takaisin on aivan täysin saumatonta. Sitä ei huommannut mitenkään muuten kuin mittariston EV indikaattorista. Myös 2.5 litrainen bensakone tuntuu toimivan paremmin tämän sähkömoottorin parina. Kiihdytyksissä moottori ei huuda kuin viimeistä päivää kuten esim. Auriksessa tekee vaan tämä tuntuu pikemminkin "oikeammalta" CVT automaattivaihteiselta autolta. Toki edelleen hyvä moottorin äänieristys auttaa tähän.
Myös ohjaukselle on tehty jotain sillä se oli parantunut huimasti pre-faceliftiin. Vertaan tätä 2.0 AWD CVT malliin jota kävin kokeilemassa tässä viime lokakuussa ja se oli erittäin huojakka ja epävakaa ajettava motarinopeuksissa. Tässä ei ollut mitään ongelmaa. Ei mitään huojakkuutta eikä ohjaus tuntunut yhtään epämääräiseltä. Toki ei nyt henkilöauton ohjauksesta vielä voida puhua vaan SUV maailmassa hyvää keskitasoa parempi ohjaustuntuma tässä on.
Autosta jäi kyllä erittäin positiivinen kokemus ja pieni polte. Tai oikeastaan aika isokin
Tätä on pakko käydä nelarina kokeilemassa keväämmällä.
Itse voisin valita varustetasoksi Stylen (jotta saa mustan sisäkaton) johon lisäksi tuo Toyota safety sense & toyota plus paketti joka sisältää nuo yllämainitut turvavarusteet + Touch & go plus järjestelmän isommalla näytöllä ja navilla sekä tuo 360 kamerasysteemin.
Nahkapenkkejä en halua ja eilisen perusteella myöskään JBL:n systeemi ei ole pakkovalinta enää.
Jos aloitetaan ulkonäöstä, sehän on täälläkin jakanut mielipiteitä puoleen jos toiseen. Kuvien perusteella muotoilu näytti ehkä vähän turhankin futuristiselta ja jotenkin korin muodot ja kokosuhde näyttivät vähän oudolta. Livenä näytti itse asiassa todella hyvältä. Minusta Toyotan family -lookin tuominen Rav4:een on onnistunut hyvin ja auto näytti mukavan virtaviivaiselta ja jopa tyylikkäältä kun sitä ennen lähtöä kierteli.
Eipä muuta kuin ovet auki ja autoon sisälle. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi tyköistuviin mutta mukaviin penkkeihin. Oikeasti varmasti pitkästä aikaa yhdet parhaista istuimista missä olen hanuriani lepuuttanut. Meikäläisen ruholle tuo penkki oli just eikä melkein.
Toisena huomio kiinnittyi sisustan yleisilmeeseen. No, parannusta kyllä tähänkin faceliftissä on tullut mutta kyllähän tuo oikeasti melko muovinen on vieläkin. Toki kyseessähän on hybrid malliston hinnat alkaen malli, ja ainakin varusteluettelon mukaan paremmat varustetasot tuovat sisustaankin sitten parannusta. Ainakin kojetaulun yläosan verhoilu pehmenee.
Niin ja tässäpä autossa ei muuten ovet sitten rämähtele kiinni peltien paukkuessa vaan nätti tumps ääni kuuluu enää.
No, auto napista käyntiin. Tutun bling äänen saattelemana auto käynnissä ja vaikka on hybridillä tullut ajettua jo reilu puolitoista vuotta niin silti hätkähdin että hei käynnistyikö tämä
Ajoasento kohdalleen ja heti ensimmäisenä huomio kiinnittyi perinteiseen Toyotismiin. Ratin pituussäätö on aika maltillinen. Toki riitti minulle mutta pidempijalkaisella saattaa tulla ongelmia ja rattia ei ehkä ihan optimiasentoon saa.
Penkissä oli manuaalisäädöt ja nyt istuimen sai kerrankin tarpeeksi alas. Lisäksi istuinosa tuntui tarpeeksi pitkälle joten tuossa sai ihan asiallisen reisituen vaikka erillistä reisituen pituussäätöä ei olekaan.
Uusi värillinen mittaristo on kyllä tyylikäs. Siihen saa tiedot ajotietokoneesta, audiosta, navista, auton hälyistä, mittariston setupit sekä aktiivivakkarin etäisyysnäyttö. Erittäin käyttökelpoista dataa ja selkeästi esitettynä.
Muutenkin sisustan valaistus on kiva. Rauhallisen sininen taustavalaistus napeissa ja radiossa sekä sininen tunnelmavalaistus keskikonsolin alaosassa. Ei nyt toki vedä vertoja VAG konsernin sisustan valaistukselle, mutta parannusta edelliseen tässä on huomattavasti.
Sisätilat nyt ovat riittävät. Takapenkillä jalkatilaa on hyvin ja takapenkeissä on myös selkänojan kallistussäätö joten pidemmillä matkoilla voivat takamatkustajat ottaa vaikka pienet unet
Radiota tuli tottakai vähän säädeltyä ennen ajoon lähtöä. Pakko myöntää että perussetiksi aika pirun hyvät soundit lähti tuosta laitteesta jopa radiolla. Ääni oli erittäin selkeä joskin ehkä aavistuksen bassovoittoinen, mutta varmasti säätämällä saa hyväksi tuon. Kerrankin perusaudio jossa myös bassotoisto on riittävä. Premium -varustetasoa ei siis välttämättä JBL:n takia tarvitse ottaa
Sitten vaan vaihde D:lle ja ajoon. Niin tämä Rav4:hän eroaa muista Toyotan hybrideistä jo sillä että tässä vaihdekeppi on tuollainen perinteinen eikä mini-joystick kuten Priuksessa ja Auriksessa on.
Auto äänettömästi liikkeelle. Heti ensimmäisistä valoista räväkämpi kiihdytys ja kyllähän tuo lähtee. Pakko sanoa että vetopito oli aivan erinomainen vaikka kyseessä oli pelkkä etuveto. Oikeasti välillä tuli fiilis että ajaa nelivedolla. Niin eleettömästi auto lähti liukkaallakin pinnalle liikkeelle ja mikä parasta, edes kovemmissa lähtökiihdytyksissä keula ei vedellyt sivusuuntaan yhtään. Erittäin hyvä toteutus.
Suunta kohti moottoritietä ja tässäpä alkoi sitten ensimmäinen isompi narinan aihe löytyä. Nimittäin rengasmelu. Sitä oli jo 60km/h vauhdissa riittävästi. Ja tuo kun oli vielä sävyltäänkin aika hemmetin rasittavaa. Onneksi melu ei kyllä kasvanut enää sitten moottoritiellä ajettaessa joten tähän täytyy vielä palata seuraavan koeajon merkeissä. Ongelma voi kyllä olla ihan renkaissakin. Autolla kun oli ajettu alle 500km.
Onneksi kuitenkin muuten äänieristys oli erittäinkin hyvin reilassa. Motarilla satasen vauhdissa ei kuulunut minkäänlaisia tuulensuhinoita eikä myöskään muista autoista kantautunut minkäänlaista ohiajomelua sisälle. Lisäksi moottori oli eristetty kiitettävästi.
Motarilta pois ja vähän kaupunkipyörittelyä Oulun keskustassa. Näkyvyys autosta on aivan erinomainen joka suuntaan. Takaikkuna nyt himpun pieni mutta autossa oli erinomainen peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla joten peruuttelukaan ei jättänyt mitään arvailujen varaan. Hyvää näkyvyyttä vielä avustivat älyttömän isot taustapeilit.
Sitten takaisin motarille ja kokeilemaan aktiivista vakkaria. Tässähän autoa ei pysähdyksiin asti vakkarilla jarruteta vaan pre-crash systeemi tarttuu peliin mikäli mennään liian lähelle ja vakkari tipahtaa pois päältä. Kyllä tosin auto pysähtyy ennenkuin törmäys tulee mutta en silti tuolla jarruttelisi
Ja voi kuinka hyvin se toimikaan. Moottoritiellä piti riittävää turvaväliä pisimmällä asetuksella ja reagoi todella pehmeästi kaistaa vaihtaviin autoihin. Jotenkin tuon vakionopeudensäätimen toiminta oli aivan äärimmäisen pehmeää ja siistiä. Ei mitään äkkinäisiä repäisyjä kuten esim. Golf Alltrackin koeajolla tuli todettua. Toyota on tässä onnistunut hyvin.
Myös pre-crash systeemiä tuli testattua kun Oritkarin tiellä ajoin vakkarilla pakun perässä ja se päättikin yllättäen kääntyä. Tosin tässä vähän tahallaan kokeilin myös sitä miten pitkälle vakkari jarruttaa. Myös pre-crash toimi pehmeästi ja ilman mitään dramatiikkaa.
Toyotalla kyllä toimii tuo hybridipaketti todella hienosti ja Rav4 ei ole poikkeus tästä linjasta. Vaihtelu sähköltä polttomoottoriin ja takaisin on aivan täysin saumatonta. Sitä ei huommannut mitenkään muuten kuin mittariston EV indikaattorista. Myös 2.5 litrainen bensakone tuntuu toimivan paremmin tämän sähkömoottorin parina. Kiihdytyksissä moottori ei huuda kuin viimeistä päivää kuten esim. Auriksessa tekee vaan tämä tuntuu pikemminkin "oikeammalta" CVT automaattivaihteiselta autolta. Toki edelleen hyvä moottorin äänieristys auttaa tähän.
Myös ohjaukselle on tehty jotain sillä se oli parantunut huimasti pre-faceliftiin. Vertaan tätä 2.0 AWD CVT malliin jota kävin kokeilemassa tässä viime lokakuussa ja se oli erittäin huojakka ja epävakaa ajettava motarinopeuksissa. Tässä ei ollut mitään ongelmaa. Ei mitään huojakkuutta eikä ohjaus tuntunut yhtään epämääräiseltä. Toki ei nyt henkilöauton ohjauksesta vielä voida puhua vaan SUV maailmassa hyvää keskitasoa parempi ohjaustuntuma tässä on.
Autosta jäi kyllä erittäin positiivinen kokemus ja pieni polte. Tai oikeastaan aika isokin
Itse voisin valita varustetasoksi Stylen (jotta saa mustan sisäkaton) johon lisäksi tuo Toyota safety sense & toyota plus paketti joka sisältää nuo yllämainitut turvavarusteet + Touch & go plus järjestelmän isommalla näytöllä ja navilla sekä tuo 360 kamerasysteemin.
Nahkapenkkejä en halua ja eilisen perusteella myöskään JBL:n systeemi ei ole pakkovalinta enää.