https://yliteippaus.fi/

Koeajo: Skoda Superb 2.0 TDi (150hv ) DSG

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Otsikon mukainen auto tuli eilen koeajettua. Valitettavasti tarkkaa mallia/varustelua/nimeä en tiedä, muuta kuin mitä otsikossa lukee. Sisusta oli perusvarustein myyjän mukaan.

Kävin ajelemassa oman suosikkitienpätkän. Saman josta osa tuli talvella ajettua Juupelin Octavialla. Sopivasti mutkaa, soraa, kuoppaista öljysoraa, junaradan ylityksiä ja pätkä 100km tasaista maantietä.

Ensivaikutelma autosta on tosi hieno. Mukavan hiljainen ja sulavaliikkeinen. Kaikki toimii ns huomaamattomasti. Ohjaus on kevyt ja ehkä hieman tunnoton keskeltä, kuten suuri  osa tänäpäivänä. Ratti miellyttävän kokoinen ja käteen istuva. Pinta 'satiinisen liukas' mutta kulunee tuosta käytössä hieman paremmaksi?
Alustasta ei sen kummempaa kuin että erittäin nätisti ja hiljaa nieli kaikki mitä tarjolla oli. Sopivassa vauhdissa rypyläisellä öljysoralla olin tuntevinani hienoista 'hyllymistä', mutta ei tosiaankaan häiriöksi saakka.
DSG toimi ilman että kertaakaan sitä tarvitsi ajatella. Eli hienosti. Kävin pikaiseen läpi ajomoodit, ja ecoa lukuunottamatta kaikki tuntui hyvältä. Tosin sport moodin pienemmällä vaihteella ajo ei dieselillä täysin vakuuta äänensä puolesta vaikka toki lähteekin nätisti kun polkaisee.
Tehoa riittää ja menohaluja on näppituntumalla enemmän kuin esim mun Outbackissä. Siihen ei tosin paljoa tarvita.

Sisustan materiaalit tuntuu äkikseltään aikalailla samankaltaisilta uuden Subarun kanssa. Audion ohjaus kosketusnäytöltä toimii paremmin ja sijaitsee helpommin käytettävässä asemassa. Lienee alempana?
78c1062bf5e8e3fb7f77e8d9f727bcce.jpg


Näkyvyys ulos on tämän malliseksi autoksi hyvä. Ainoastaan peilit on turhan pienet ja myös näkymän taustapeilistä tuntuu aika ahtaalta.
d426e4a98b8c5a773e85ee41fee4501d.jpg
9eaa2df0e0662d738cc33978842dd1a4.jpg


Penkit oli mun persukselle ihan hyvät. Ristiselän tukikin oivallinen. hieman lautamaiset tosin. Ja tilaa mun 180cm persjalkaiselle on todella ruhtinaallisesti. Mahduin oman ajoasentoni taakse hienosti. Kuskinpenkki saman liikkeen halliautossa oli nahka-alcantara sähkösäädöin ja siitä löytyikin heti miellyttävämpi asento kun pääsi kallistelemaan.
Alcantara osa oli ihmeen löysä?
63f29f30bb978716a8f872da995d7f07.jpg

54a840270c1c4cb9d8908915de4e657a.jpg


Autoon istuminen vain Suben jälkeen tuntuu työläältä. Pää kopsahti parikin kertaa ovipieleen ennenkuin tajus kumartua kunnolla.

Kontti on valtava mutta niin on kynnyskin. Joten kyllä tuossa lahkeensa sotkee jos joutuu perältä kurkottelemaan tavaroita.
7037119c7a70adcc4a47208e480f5eb1.jpg


Valot jäi sen kummemmin testaamatta kun oli kohtuu kirkasta. Samaten audion äänipuolesta en sano mitään kun kuuntelin vain satunnaisia biisejä radio-kompressiolt..siis radio rockilta.

Mun makuun auto on ulkoa todella hieno. Siis aivan kunnolla komea. Ja vielä kun huomioi että kyseessä on karvalakki perusvantein ja renkain.
804c02d1e8d6c279ad05e3a7c9825c64.jpg
bf753d6ed17f8d1d511fdd1b152f3e26.jpg
4fa5c49fb49faded53abdc35ce584641.jpg
1cabc0709f2e2d87ed4b0e90c3d4f93f.jpg
fbd473e1431a9f7a500114352e0d8bae.jpg
8f57ca226679e9c64081c2ed7e7d1eaa.jpg


Ainoastaan tästä suunnasta auto on jotenkin nolo:
11cfd8bb05f429ba7cfa3ad5265c7624.jpg


Eli mitäs jäi päällimmäisenä mieleen?
Tilava ja tyylikäs auto, josta saa varusteltua premium luokan auton. Mielipide, huom. Miinuksina tuo alustan hyllyminen sekä rengasäänet karhealla asfaltilla 100kmh vauhdissa.
Ja melupuolen osalta muuten sanoisin, että erittäin lähelle samaa kuin uudessa Outbackissä.
Penkit hieman kirkonpenkki-mallia kun on pehmeämpään tottunut.
Loisto auto, joten onnittelut vaan tilanneille! Ensimmäiset luovutukset täällä alkaa kuun lopulla. Ja farkku tulee nähtäväksi tänään.

Lopuksi pahoittelut huonoista kuvista. Kännykällä räpsi  mitä ehdin. Ja tekstikin on tapatalkilla joten pientä sekavuutta voi esiintyä :/
 
Näyttää olevan Ambition-varustelu, siis karvalakista seuraava taso.
Tuossakin on jo xenonit valoina, ei siis ledit.

Pitkälti samaa mieltä kanssasi, kuten sigustanikin voisi päätellä.
 
Ai helvatta kun on hienon näköinen tuo subbe ja varsinkin kuvissa joita ei ole käsitelty (vai photoshoppasitko)[emoji3].  Koeajorapsasi oli muutenkin kyllä hyvin tiivistetty, kiitokset siitä. Voi kun tulis Superb Scout. Meikä olis myyty teinimäisesti, "4ever"
 
Eipä ole photoshoppailtu. Ihan se tuolta näyttää. Tai siis oikeammin vielä paljon paremmalta, koska leveys paljastuu kunnolla vasta "livenä"

Sellainen juttu jäi mainitsematta, että ratin sai tosiaan harvinaisen hyvin käsiin vaikka sääti penkin ylös taikka alas (testailin tätä enemmän halliautossa jossa oli sähkösäädöt. Ja tienpäällä kikkailematon perusmittaristo hienolla pikku näytöllä oli kyllä tosi mieluinen. Taitaa olla Octaviassa sama? Jotenkin hyvällä tapaa vanhanaikainen, eli ei mitään IN juttuja, kuten Subarussa "putket" mittareiden ympärillä. En tykkää niistä yhtään.

Tässä Superbin mittaristo vielä:
8757929c19853d2ccb92ece89c78321c.jpg
 
tuRboman sanoi:
Ja tienpäällä kikkailematon perusmittaristo hienolla pikku näytöllä oli kyllä tosi mieluinen. Taitaa olla Octaviassa sama? Jotenkin hyvällä tapaa vanhanaikainen, eli ei mitään IN juttuja, kuten Subarussa "putket" mittareiden ympärillä. En tykkää niistä yhtään.

Tuostakin taas samaa mieltä. Konsernin rinnakkaismalli Passatissakin on jugurttipurkit nopeus- ja kierroslukumittareiden ympärillä. En tykkää !
Lisäksi volkkareissa on nopeusmittarin asteikko kaksijakoinen niin, että 100 km/h asti on harvempi ja siitä ylöspäin tiheämpi. Skodassa on vain yksi skaala, mikä on minulle mieleisempi ratkaisu.
 
ini sanoi:
Lisäksi volkkareissa on nopeusmittarin asteikko kaksijakoinen niin, että 100 km/h asti on harvempi ja siitä ylöspäin tiheämpi. Skodassa on vain yksi skaala, mikä on minulle mieleisempi ratkaisu.

Heh, heh. Katsopas tuota mittaristoa vähän tarkemmin.  ;D
 
Hyvä rapsu tuRbomanilta ja kuvat elävöittivät juttua mainiosti!

Oliko se niin, ettei superbissa ole digitaalista nopeusnäyttöä? Paluu viisarin tuijotteluun tuntuisi aika karulta.

Siinä mielessä uudet kokonaan digitaaliset mittarit ovat hyviä, että jos kerran digitaalinen nopeusnäyttö on, niin harva tekee perinteisellä mittarilla yhtään mitään. Vielä kun ottaa huomioon, että melko harvoin kierroslukumittarinkaan tiedot ovat erityisen oleellisia ajosuorituksen kannalta ainakaan automaatilla mentäessä, niin nuo molemmat voi siirtää tiehensä tai laittaa pieneksi ja katsella jotain muuta. En tosin tiedä, että mitä siitä sitten muuta katselisi kuin navigointia...ehkä siihen voisi laittaa jonkin maisema- tai perhekuvan tms... :)
 
Minä en osaa vastata tuohon, eli en kokeillut ollenkaan vaihtaa näyttöä tjms. Annoin olla mitä siinä oli. Mutta selkeydestä tosiaan pidin ja koko mittaristo oli sopivan rauhoittava.

Tässäkin autossa, samaten kuin omassa, kosketusnäytön käyttö vaatii liikaa huomiota ainakin alkuun. Joten ei mikään ihme, että autoihin tulee kaistavarottimet ja adaptiiviset vakkarit.
Mieluummin sais olla sellainen vanhan vihaisen naisopettajan käsi jossa karttakeppi, joka nappaa kynsille aina kun kuski alkaa räpeltää muuta kuin rattia!
 
Hyvä koeajoraportti ja hyvät kuvat, kiitos.

Hawtin sanoi:
Siinä mielessä uudet kokonaan digitaaliset mittarit ovat hyviä, että jos kerran digitaalinen nopeusnäyttö on, niin harva tekee perinteisellä mittarilla yhtään mitään.
Minä kuulun siihen ryhmään, joka arvostaa "analogista" näkymää. Vaikka totta kai digitaalisesta nopeusnäytöstä näkee aina yksikön tarkkuudella nopeuden, minulle analogisen näkymän katsomnen antaa nopeammin käsityksen missä mennään. Ilmeisesti omat aivoni käsittelevät "kuvaa" nopeammin kuin "tekstiä".
 
Ja tienpäällä kikkailematon perusmittaristo hienolla pikku näytöllä oli kyllä tosi mieluinen. Taitaa olla Octaviassa sama?

Mittaristo on käytännössä 1:1 Octavian kanssa ja itsekin pidän kovasti. Nimenomaan, selkeä ja konstailematon, antaa halutun informaation "katsomatta". Keskinäyttöön saa vaikka mitä, mitä nyt ajotieto dataa tarjoilee. Mm. sen nopeuden (hetkellisen tai keskisellaisen).

Ylipäätään koko kojelauta on 1:1 Octaviasta.
 
Hyvä koeajoraportti, kiitos.
Itsellä ei ole todellakaan mitään tarvetta /järkeä katsella uutta autoa, nykyinen vasta vuoden ikäinen, jotenkin ne silti aina kiinnostaa ;D

Itsellä on tuosta superpista vähän kahtiajakoinen mielipide, onneksi, koska ei tosiaan kannata ruveta vuoden vanhaa autoa vaihtamaan mihinkään. Ei tosin ole tarvekkaan, tyytyväinen edelleen omaan valintaan.

Mutta tuo superbi, näin semmoisen livenä ekaa kertaa ja tuli ihan katseltua tarkemmin. Autohan on suurehkon näköinen mutta olen ilmeisesti ainoa ketä sen muotoilu ihmetyttää.
Omaan silmään jotenkin, varsinkin sivusta katsottuna, keula ja perä on kuin kahdesta eri autosta. Jotenkin en vaan saanut silmiä tottumaan. Keula näyttää sivusta katsoen olevan luokkaa tai kahta pienemmästä autosta, näyttää siis liian matalalta ja lyhyeltä, perä taas on "pyöreämpi" ja jotenkin muhkeampi. Ehkä tuohonkin tottuu kun niitä rupee enemmän näkymään.
Sisällä näyttäisi olevan tilaa reilusti mutta syystä tai toisesta kojelauta+etuovet yhdistelmä tuovat mieleen h-astran...

Ajamaan en ole päässyt eikä varmaan kannatakaan. Turha mitään autokuumetta on väkisin hakea ;D

Mutta mukava tosiaan lukea näitä koeajoraportteja, kiitos kaikille jotka niitä laittavat
 
Himmeli sanoi:
Hyvä koeajoraportti, kiitos.
Itsellä ei ole todellakaan mitään tarvetta /järkeä katsella uutta autoa, nykyinen vasta vuoden ikäinen, jotenkin ne silti aina kiinnostaa ;D

Itsellä on tuosta superpista vähän kahtiajakoinen mielipide, onneksi, koska ei tosiaan kannata ruveta vuoden vanhaa autoa vaihtamaan mihinkään. Ei tosin ole tarvekkaan, tyytyväinen edelleen omaan valintaan.

Mutta tuo superbi, näin semmoisen livenä ekaa kertaa ja tuli ihan katseltua tarkemmin. Autohan on suurehkon näköinen mutta olen ilmeisesti ainoa ketä sen muotoilu ihmetyttää.
Omaan silmään jotenkin, varsinkin sivusta katsottuna, keula ja perä on kuin kahdesta eri autosta. Jotenkin en vaan saanut silmiä tottumaan. Keula näyttää sivusta katsoen olevan luokkaa tai kahta pienemmästä autosta, näyttää siis liian matalalta ja lyhyeltä, perä taas on "pyöreämpi" ja jotenkin muhkeampi. Ehkä tuohonkin tottuu kun niitä rupee enemmän näkymään.

Been there, seen that.  ;)
Kaksi edellistä - Skodia molemmat - vaihtuivat alle vuoden ikäisenä.
Periaatteessa moitteettomia pelejä mutta niin niitä syitä vain löytyi.  Ehkä se perimmäinen sitten kuitenkin oli ettei sulka ja nuoli ollut se oma juttu.
Hölmöä ja lompakolle hupaa, mutta näin kävi. Silti paluu Volvoon tuntui kotiinpaluulta.
Jos ja kun nykyistä aletaan jossain vaiheessa vaihtamaan niin vaihtoehtoina Volvon lisäksi oikeastaan vain ja ainoastaan Mercedes tai BMW - vaikka sitten sopivasti käytettyinä. Superbinkin hinnat nousee äkkiä 40-50 000€oon, ja tuossa hintaluokassa oma valinta alkaa rehellisesti kääntymään myös  imagovalinnaksi.

Allekirjoitan muuten osittain tuon Superbin keulan ja perän epäsopusuhdan. Kiinnitin samaan asiaan huomiota jo pari vuotta sitten uudessa lb-Octaviassa jossa C-pilarin ja takakontin sivuprofiili näyttää aika raskaalta. Superbissakin huomattavissa, muttei ehkä niin selkeästi.
Jos noista sivuprofiileista puhutaan niin nykyisen 3-sarjan BMW:n kyömy nokka sekä myös uuden C-sarjalaisen pitkä ja ylhäältä alas kaartuva keula miellyttävät kyllä silmää todella paljon.
 
Himmeli sanoi:
Omaan silmään jotenkin, varsinkin sivusta katsottuna, keula ja perä on kuin kahdesta eri autosta. Jotenkin en vaan saanut silmiä tottumaan. Keula näyttää sivusta katsoen olevan luokkaa tai kahta pienemmästä autosta, näyttää siis liian matalalta ja lyhyeltä, perä taas on "pyöreämpi" ja jotenkin muhkeampi. Ehkä tuohonkin tottuu kun niitä rupee enemmän näkymään.
Sisällä näyttäisi olevan tilaa reilusti...

Olen pistänyt saman asian merkille, mutta sillehän on tietty aivan looginen selitys. Skoda uhraa hieman disainia käytettävyyden ja sisätilojen maksimoimiseksi. Poikittaismoottorisissa autoissa ei ole pakko tehdä pitkää keulaa, ellei sitä halua tyylin vuoksi. Superbissa on kokoluokkansa parhaat tilat, mutta ne tulevat pienellä tyyliuhrauksella.
 
Edempänä olleista kuvista en kyllä löydä mitään epäsuhtaa perän ja keulan suhteen, hyvin tasapainoisen näköinen on.