D
downtime
Vieras
Oulun Pörhölle oli viimeinkin saapunut kyseinen automalli koeajettavaksi ja pakkohan sitä oli päästä tyypittämään heti kun mahdollista.
Tänään sitten mahdollisuus oli joten iltapäivästä nokka kohti Pörhöä ja katsomaan joskos auto olisi vapaana.
Olihan se. Paperitöiden jälkeen auton rattiin ja baanalle.
Mikäli joku ei vielä tiedä niin kyseessähän on normaalin 308:in sporttisempi painos jota tuodaan Suomeen 205 hv bensamanuaalina ja tällä koeajetulla 180hv diesel automaatilla. Molemmissa tapauksissa korimalli on SW. Hatchbackia ei tänne tuoda GT:nä. Tuleva GTI paikkaa sitten sen tyhjiön.
Mutta itse autoon ja koeajoon takaisin.
Koeajettu auto näytti olevan aika vakiovarusteinen. Ainoastaan etututkat taitavat olla varuste mikä pitää valita. City park -pakettia tässä ei mielestäni ollut.
Lisäksi autosta oli katto teipattu mustaksi. Ensin luulinkin että tässä on panoraamakatto mutta eipäs ollutkaan.
Nooh, ovet auki ja istumaan. Ajoasennon sai mieluisaksi melko nopeaan ja ratin hinkattua oikeaan kohtaan. Tuo ratti on kyllä miellyttävä. Hyvin sellainen karting-automainen. Sitä oli nopea pyöritellä ja toipahan sekin joltain osin pienehköä GT -henkeä vaikka sama ratti löytyy myös vakiomallista.
Mittaristo ei ainakaan omalla ajoasennolla ja ratti-preferenssillä peittynyt yhtään vaan oli ihan luontevassa kohtaa. Kesti ehkä 15 sekuntia tottua tuohon poikkeavaan mittaristojärjestelyyn ja sen jälkeen pidin siitä vain entistäkin enemmän. Toimii ainakin minulle.
Penkit olivat nahka-alcantara -istuimet hierontatoiminnolla. Penkin ergonomia on ainakin omalle 176cm/82kg vartalolle sopiva. Reisitukea oli tarpeeksi ja manuaalisäädöillä sai istuimen korkeuden ja selkänojan kallistuksen sopivaksi.
Ristiseläntukea ei vissiin voinut säätää tai en ainakaan säätöä sille löytänyt. Myöskään hierontatoimintoa en jaksanut alkaa testailemaan.
Nappulasta käyntiin ja menoksi. Ensimmäinen fiilis kun kaasua polkaisi liikennevaloista oli että huh, tämähän lähtee. Se nyt lieveni toki myöhemmin kun autoon kerkesi jo hiukan tottua. Mutta ei tätä laiskaksi voi haukkua millään.
Ohjaus on perustilassaan sellainen melko kevyeksi tehostettu mutta kyllä siinäkin tuntoa on ihan hyvin. Sport-tilassa toki ohjaus sitten tukevoituu ja tuntoa onkin jo erinomaisen paljon. Molemmilla moodeilla kyllä tietää mihin suuntaan renkaat osoittavat.
Ajettavuus ja alusta on sekoitus Saksalaista jämäkkyyttä ja Ranskalaista pehmeyttä. Ei ole pintakova mutta ei myöskään mikään lulla. Mutkiin voi laskettaa aika surutta ilman että auto hirveästi kallistelee. Mukulakivikadulla keskustassa taasen ei tarvinnut pelätä että hampaat irtoaa suusta vaan kivetys ylitettiin nätisti kumahdusten saattelemana. Kolinoita ei kuulu mistään.
Melutaso on melko lailla luokassaan. Äänekkäämpi toki kuin tuo 508 mutta hiljaisempi kuin esim. Ocu RS vaikka tässäkin alla oli 18" renkaat. Tuulensuhinoita tuli jonkin verran kovemmissa motarinopeuksissa mutta rengasäänet eivät nousseet missään vaiheessa häritseviksi joten niiden eristäminen on varsin hyvin onnistunut.
No entäs moottori. 180 hv ja 400Nm vääntöä on ihan mukava lukema ja samaa moottoriahan käytetään myös esim. Focus ST:n diesel-mallissa. Tosin siinä käsivaihteiston parina.
Kyllähän tuo liikkui. 6-vaihteinen automaatti vaihtoi kyllä hyvinkin sivistyneesti. Ainakin ylöspäin. Alaspäin vaihdoissa oli kyllä hiukan sanomista. Niistä kohta enemmän.
Sport-nappulan painaminen saa auton luonnetta vieläkin sporttisemmaksi. Vaihteisto siirtyy S-tilaan, ohjaus tukevoituu ja kaasupolkimesta tulee herkempi. Lisäksi äänigeneraattori alkaa tuottaa ääntä auton kaiuttimista.
Ja sanoi muut mitä tahansa niin minusta tuo generaattorin tuottama ääni ei ollut yhtään hassumpi. Se itse asiassa toimi ihan hyvin.
Mutta, motarin rampeilta muutamat täyskaasukiihdytykset ja kyllähän tuo otti 100km/h lukeman riittävän nopeaan. Ja ylikin oltaisiin menty ihan kepeästi jos olisin vaan pitänyt pedaalia pohjassa. Vaihteisto kelaa vaihteita todella sivistyneesti eikä noita vaihtoja juuri kyllä edes huomaa.
Ja moottoritiellä nuo alaspäin vaihdotkin toimii ihan ok, mutta kaupunkiajossa ei. Pari kertaa tuli tilanne että painoinkin kaasua vähän reippaammin jolloin heitti pykälän alaspäin ja auto lähti todella ärsyttävän raivokkaasti kiihtymään. Jos tuohon ei ollut valmistautunut niin pää hakkasi niskatukeen. Ja tuota kohtaa oli tosi vaikea havaita minkä jälkeen se tiputtaa vaihteen alas.
Toki tämäkin voi olla vaihteiston oppeja edellisiltä kuskeilta, en tiedä. Ja omistajatasolla tähänkin tottuisi varmasti.
Mitä tulee itse autoon niin kyllähän se vaan todettava on että 308 on varmasti yksi tyylikkäimpiä autoja tällä hetkellä. Jos ette usko niin katsokaapa näitä kuvia.
Sisustan osalta, kuten monissa lehtijutuissakin on kirjoitettu, laatu ja fiilis on lähempänä Saksalaista kuin Ranskalaista. Ja tämä siis positiivisessa mielessä.
Kaikki pinnat ja nappulat olivat materiaaleiltaan todella laadukkaan ja jämäkän tuntuisia. Ovet sulkeutuivat tömähtäen eikä rämähtäen kuten monissa tämän hintaluokan vehkeissä on.
Myöskään kosketusnäyttö ei ollut mielesätäni mitenkään vaikea käyttöinen. Kaikki toiminnot sai aika nopeasti selville ja kun hoksasi muutamat pikanäppäimet niin tarpeellisten säätöjen välillä pääsi nopeasti liikkumaan.
Hallintalaitteet ovat aikalailla samat kuin 508:kin. Ainoastaan vakkari on nyt omana viiksenään. Jotku tykkää jotku ei. Minulle molemmat sekä ratissa olevat napit että erillinen viiksi toimii. Molemmat on edellisissä autoissa olleet.
ACC:tä tuli testattua myös ja hyvin toimii. Jonoaputoimintoa tässä ei ole kuten VAG:issa vaan vakkari kytkeytyy pois kun nopeus alittaa 40km/h (tai sinnepäin) ja ilmoittaa kuljettajalle että otapa ohjat.
Motarilla ja maantiellä toimi kyllä sitten hyvin. Nopeutta pudotti nätisti mutta nopeuden nosto oli tässäkin hiukan hitaanpuoleista kuten monissa muissakin on.
Se mitä en keksinyt että miten hitossa tuosta viiksestä saa ACC:n etäisyyttä muutettua? Kosketusnäytöltä sen sai kyllä mutta viiksestä en keksinyt miten joten jäi oletus että siitä sitä ei voisi muuttaa? Tämä on kyllä miinus. Ei ole kätevää alkaa kaivamaan sitä kosketusnäytön kautta.
Ja tässä voi käyttää vakkaria sekä aktiivisena että normaalina vakionopeudensäätimenä. Moodin saa vaihdettua. Hyvä.
Sisätiloja nyt tulee verattua väkisinkin tuohon 508:iin ja toki kun eri segmentin autoista on kyse niin eroahan on. Lähinnä kuitenkin erot tulevat takamatkustajien jalkatilasta. Vaikka tässäkin ihan hyvin on jalkatilaa, niin ei kyllä niin paljoa todellakaan kuin 508:issa. Jos on lapsia jotka tarvitsevat vielä selkä-menosuuntaan -istuimen niin etumatkustaja joutuu varmasti tinkimään omista tiloistaan.
Normi-istuimilla ei mitään ongelmaa ja ei tuo takatila nyt mitenkään ahdas ole. Oman ajoasentoni taakse mahduin kyllä ihan helposti istumaan. Tavaratila onkin sitten ISO. Sinne mahtuu. Melkein kaiku vastasi kun sinne huusi
Tila on pitkä ja selkeän mallinen.
No jäikö polte autosta? No jäi. Niin paljon että seuraavaa autoa valitessa nykyisen sopimuksen päättyessä, valinta tulee olemaan helppo
Tänään sitten mahdollisuus oli joten iltapäivästä nokka kohti Pörhöä ja katsomaan joskos auto olisi vapaana.
Olihan se. Paperitöiden jälkeen auton rattiin ja baanalle.
Mikäli joku ei vielä tiedä niin kyseessähän on normaalin 308:in sporttisempi painos jota tuodaan Suomeen 205 hv bensamanuaalina ja tällä koeajetulla 180hv diesel automaatilla. Molemmissa tapauksissa korimalli on SW. Hatchbackia ei tänne tuoda GT:nä. Tuleva GTI paikkaa sitten sen tyhjiön.
Mutta itse autoon ja koeajoon takaisin.
Koeajettu auto näytti olevan aika vakiovarusteinen. Ainoastaan etututkat taitavat olla varuste mikä pitää valita. City park -pakettia tässä ei mielestäni ollut.
Lisäksi autosta oli katto teipattu mustaksi. Ensin luulinkin että tässä on panoraamakatto mutta eipäs ollutkaan.
Nooh, ovet auki ja istumaan. Ajoasennon sai mieluisaksi melko nopeaan ja ratin hinkattua oikeaan kohtaan. Tuo ratti on kyllä miellyttävä. Hyvin sellainen karting-automainen. Sitä oli nopea pyöritellä ja toipahan sekin joltain osin pienehköä GT -henkeä vaikka sama ratti löytyy myös vakiomallista.
Mittaristo ei ainakaan omalla ajoasennolla ja ratti-preferenssillä peittynyt yhtään vaan oli ihan luontevassa kohtaa. Kesti ehkä 15 sekuntia tottua tuohon poikkeavaan mittaristojärjestelyyn ja sen jälkeen pidin siitä vain entistäkin enemmän. Toimii ainakin minulle.
Penkit olivat nahka-alcantara -istuimet hierontatoiminnolla. Penkin ergonomia on ainakin omalle 176cm/82kg vartalolle sopiva. Reisitukea oli tarpeeksi ja manuaalisäädöillä sai istuimen korkeuden ja selkänojan kallistuksen sopivaksi.
Ristiseläntukea ei vissiin voinut säätää tai en ainakaan säätöä sille löytänyt. Myöskään hierontatoimintoa en jaksanut alkaa testailemaan.
Nappulasta käyntiin ja menoksi. Ensimmäinen fiilis kun kaasua polkaisi liikennevaloista oli että huh, tämähän lähtee. Se nyt lieveni toki myöhemmin kun autoon kerkesi jo hiukan tottua. Mutta ei tätä laiskaksi voi haukkua millään.
Ohjaus on perustilassaan sellainen melko kevyeksi tehostettu mutta kyllä siinäkin tuntoa on ihan hyvin. Sport-tilassa toki ohjaus sitten tukevoituu ja tuntoa onkin jo erinomaisen paljon. Molemmilla moodeilla kyllä tietää mihin suuntaan renkaat osoittavat.
Ajettavuus ja alusta on sekoitus Saksalaista jämäkkyyttä ja Ranskalaista pehmeyttä. Ei ole pintakova mutta ei myöskään mikään lulla. Mutkiin voi laskettaa aika surutta ilman että auto hirveästi kallistelee. Mukulakivikadulla keskustassa taasen ei tarvinnut pelätä että hampaat irtoaa suusta vaan kivetys ylitettiin nätisti kumahdusten saattelemana. Kolinoita ei kuulu mistään.
Melutaso on melko lailla luokassaan. Äänekkäämpi toki kuin tuo 508 mutta hiljaisempi kuin esim. Ocu RS vaikka tässäkin alla oli 18" renkaat. Tuulensuhinoita tuli jonkin verran kovemmissa motarinopeuksissa mutta rengasäänet eivät nousseet missään vaiheessa häritseviksi joten niiden eristäminen on varsin hyvin onnistunut.
No entäs moottori. 180 hv ja 400Nm vääntöä on ihan mukava lukema ja samaa moottoriahan käytetään myös esim. Focus ST:n diesel-mallissa. Tosin siinä käsivaihteiston parina.
Kyllähän tuo liikkui. 6-vaihteinen automaatti vaihtoi kyllä hyvinkin sivistyneesti. Ainakin ylöspäin. Alaspäin vaihdoissa oli kyllä hiukan sanomista. Niistä kohta enemmän.
Sport-nappulan painaminen saa auton luonnetta vieläkin sporttisemmaksi. Vaihteisto siirtyy S-tilaan, ohjaus tukevoituu ja kaasupolkimesta tulee herkempi. Lisäksi äänigeneraattori alkaa tuottaa ääntä auton kaiuttimista.
Ja sanoi muut mitä tahansa niin minusta tuo generaattorin tuottama ääni ei ollut yhtään hassumpi. Se itse asiassa toimi ihan hyvin.
Mutta, motarin rampeilta muutamat täyskaasukiihdytykset ja kyllähän tuo otti 100km/h lukeman riittävän nopeaan. Ja ylikin oltaisiin menty ihan kepeästi jos olisin vaan pitänyt pedaalia pohjassa. Vaihteisto kelaa vaihteita todella sivistyneesti eikä noita vaihtoja juuri kyllä edes huomaa.
Ja moottoritiellä nuo alaspäin vaihdotkin toimii ihan ok, mutta kaupunkiajossa ei. Pari kertaa tuli tilanne että painoinkin kaasua vähän reippaammin jolloin heitti pykälän alaspäin ja auto lähti todella ärsyttävän raivokkaasti kiihtymään. Jos tuohon ei ollut valmistautunut niin pää hakkasi niskatukeen. Ja tuota kohtaa oli tosi vaikea havaita minkä jälkeen se tiputtaa vaihteen alas.
Toki tämäkin voi olla vaihteiston oppeja edellisiltä kuskeilta, en tiedä. Ja omistajatasolla tähänkin tottuisi varmasti.
Mitä tulee itse autoon niin kyllähän se vaan todettava on että 308 on varmasti yksi tyylikkäimpiä autoja tällä hetkellä. Jos ette usko niin katsokaapa näitä kuvia.



Sisustan osalta, kuten monissa lehtijutuissakin on kirjoitettu, laatu ja fiilis on lähempänä Saksalaista kuin Ranskalaista. Ja tämä siis positiivisessa mielessä.
Kaikki pinnat ja nappulat olivat materiaaleiltaan todella laadukkaan ja jämäkän tuntuisia. Ovet sulkeutuivat tömähtäen eikä rämähtäen kuten monissa tämän hintaluokan vehkeissä on.
Myöskään kosketusnäyttö ei ollut mielesätäni mitenkään vaikea käyttöinen. Kaikki toiminnot sai aika nopeasti selville ja kun hoksasi muutamat pikanäppäimet niin tarpeellisten säätöjen välillä pääsi nopeasti liikkumaan.
Hallintalaitteet ovat aikalailla samat kuin 508:kin. Ainoastaan vakkari on nyt omana viiksenään. Jotku tykkää jotku ei. Minulle molemmat sekä ratissa olevat napit että erillinen viiksi toimii. Molemmat on edellisissä autoissa olleet.
ACC:tä tuli testattua myös ja hyvin toimii. Jonoaputoimintoa tässä ei ole kuten VAG:issa vaan vakkari kytkeytyy pois kun nopeus alittaa 40km/h (tai sinnepäin) ja ilmoittaa kuljettajalle että otapa ohjat.
Motarilla ja maantiellä toimi kyllä sitten hyvin. Nopeutta pudotti nätisti mutta nopeuden nosto oli tässäkin hiukan hitaanpuoleista kuten monissa muissakin on.
Se mitä en keksinyt että miten hitossa tuosta viiksestä saa ACC:n etäisyyttä muutettua? Kosketusnäytöltä sen sai kyllä mutta viiksestä en keksinyt miten joten jäi oletus että siitä sitä ei voisi muuttaa? Tämä on kyllä miinus. Ei ole kätevää alkaa kaivamaan sitä kosketusnäytön kautta.
Ja tässä voi käyttää vakkaria sekä aktiivisena että normaalina vakionopeudensäätimenä. Moodin saa vaihdettua. Hyvä.
Sisätiloja nyt tulee verattua väkisinkin tuohon 508:iin ja toki kun eri segmentin autoista on kyse niin eroahan on. Lähinnä kuitenkin erot tulevat takamatkustajien jalkatilasta. Vaikka tässäkin ihan hyvin on jalkatilaa, niin ei kyllä niin paljoa todellakaan kuin 508:issa. Jos on lapsia jotka tarvitsevat vielä selkä-menosuuntaan -istuimen niin etumatkustaja joutuu varmasti tinkimään omista tiloistaan.
Normi-istuimilla ei mitään ongelmaa ja ei tuo takatila nyt mitenkään ahdas ole. Oman ajoasentoni taakse mahduin kyllä ihan helposti istumaan. Tavaratila onkin sitten ISO. Sinne mahtuu. Melkein kaiku vastasi kun sinne huusi


No jäikö polte autosta? No jäi. Niin paljon että seuraavaa autoa valitessa nykyisen sopimuksen päättyessä, valinta tulee olemaan helppo