https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Koeajo : Peugeot 308 GT SW 180 HDI Automaatti

D

downtime

Vieras
Oulun Pörhölle oli viimeinkin saapunut kyseinen automalli koeajettavaksi ja pakkohan sitä oli päästä tyypittämään heti kun mahdollista.

Tänään sitten mahdollisuus oli joten iltapäivästä nokka kohti Pörhöä ja katsomaan joskos auto olisi vapaana.

Olihan se. Paperitöiden jälkeen auton rattiin ja baanalle.

Mikäli joku ei vielä tiedä niin kyseessähän on normaalin 308:in sporttisempi painos jota tuodaan Suomeen 205 hv bensamanuaalina ja tällä koeajetulla 180hv diesel automaatilla. Molemmissa tapauksissa korimalli on SW. Hatchbackia ei tänne tuoda GT:nä. Tuleva GTI paikkaa sitten sen tyhjiön.

Mutta itse autoon ja koeajoon takaisin.

Koeajettu auto näytti olevan aika vakiovarusteinen. Ainoastaan etututkat taitavat olla varuste mikä pitää valita. City park -pakettia tässä ei mielestäni ollut.
Lisäksi autosta oli katto teipattu mustaksi. Ensin luulinkin että tässä on panoraamakatto mutta eipäs ollutkaan.

Nooh, ovet auki ja istumaan. Ajoasennon sai mieluisaksi melko nopeaan ja ratin hinkattua oikeaan kohtaan. Tuo ratti on kyllä miellyttävä. Hyvin sellainen karting-automainen. Sitä oli nopea pyöritellä ja toipahan sekin joltain osin pienehköä GT -henkeä vaikka sama ratti löytyy myös vakiomallista.
Mittaristo ei ainakaan omalla ajoasennolla ja ratti-preferenssillä peittynyt yhtään vaan oli ihan luontevassa kohtaa. Kesti ehkä 15 sekuntia tottua tuohon poikkeavaan mittaristojärjestelyyn ja sen jälkeen pidin siitä vain entistäkin enemmän. Toimii ainakin minulle.
Penkit olivat nahka-alcantara -istuimet hierontatoiminnolla. Penkin ergonomia on ainakin omalle 176cm/82kg vartalolle sopiva. Reisitukea oli tarpeeksi ja manuaalisäädöillä sai istuimen korkeuden ja selkänojan kallistuksen sopivaksi.
Ristiseläntukea ei vissiin voinut säätää tai en ainakaan säätöä sille löytänyt. Myöskään hierontatoimintoa en jaksanut alkaa testailemaan.

Nappulasta käyntiin ja menoksi. Ensimmäinen fiilis kun kaasua polkaisi liikennevaloista oli että huh, tämähän lähtee. Se nyt lieveni toki myöhemmin kun autoon kerkesi jo hiukan tottua. Mutta ei tätä laiskaksi voi haukkua millään.
Ohjaus on perustilassaan sellainen melko kevyeksi tehostettu mutta kyllä siinäkin tuntoa on ihan hyvin. Sport-tilassa toki ohjaus sitten tukevoituu ja tuntoa onkin jo erinomaisen paljon. Molemmilla moodeilla kyllä tietää mihin suuntaan renkaat osoittavat.
Ajettavuus ja alusta on sekoitus Saksalaista jämäkkyyttä ja Ranskalaista pehmeyttä. Ei ole pintakova mutta ei myöskään mikään lulla. Mutkiin voi laskettaa aika surutta ilman että auto hirveästi kallistelee. Mukulakivikadulla keskustassa taasen ei tarvinnut pelätä että hampaat irtoaa suusta vaan kivetys ylitettiin nätisti kumahdusten saattelemana. Kolinoita ei kuulu mistään.
Melutaso on melko lailla luokassaan. Äänekkäämpi toki kuin tuo 508 mutta hiljaisempi kuin esim. Ocu RS vaikka tässäkin alla oli 18" renkaat. Tuulensuhinoita tuli jonkin verran kovemmissa motarinopeuksissa mutta rengasäänet eivät nousseet missään vaiheessa häritseviksi joten niiden eristäminen on varsin hyvin onnistunut.

No entäs moottori. 180 hv ja 400Nm vääntöä on ihan mukava lukema ja samaa moottoriahan käytetään myös esim. Focus ST:n diesel-mallissa. Tosin siinä käsivaihteiston parina.
Kyllähän tuo liikkui. 6-vaihteinen automaatti vaihtoi kyllä hyvinkin sivistyneesti. Ainakin ylöspäin. Alaspäin vaihdoissa oli kyllä hiukan sanomista. Niistä kohta enemmän.
Sport-nappulan painaminen saa auton luonnetta vieläkin sporttisemmaksi. Vaihteisto siirtyy S-tilaan, ohjaus tukevoituu ja kaasupolkimesta tulee herkempi. Lisäksi äänigeneraattori alkaa tuottaa ääntä auton kaiuttimista.
Ja sanoi muut mitä tahansa niin minusta tuo generaattorin tuottama ääni ei ollut yhtään hassumpi. Se itse asiassa toimi ihan hyvin.
Mutta, motarin rampeilta muutamat täyskaasukiihdytykset ja kyllähän tuo otti 100km/h lukeman riittävän nopeaan. Ja ylikin oltaisiin menty ihan kepeästi jos olisin vaan pitänyt pedaalia pohjassa. Vaihteisto kelaa vaihteita todella sivistyneesti eikä noita vaihtoja juuri kyllä edes huomaa.
Ja moottoritiellä nuo alaspäin vaihdotkin toimii ihan ok, mutta kaupunkiajossa ei. Pari kertaa tuli tilanne että painoinkin kaasua vähän reippaammin jolloin heitti pykälän alaspäin ja auto lähti todella ärsyttävän raivokkaasti kiihtymään. Jos tuohon ei ollut valmistautunut niin pää hakkasi niskatukeen. Ja tuota kohtaa oli tosi vaikea havaita minkä jälkeen se tiputtaa vaihteen alas.
Toki tämäkin voi olla vaihteiston oppeja edellisiltä kuskeilta, en tiedä. Ja omistajatasolla tähänkin tottuisi varmasti.

Mitä tulee itse autoon niin kyllähän se vaan todettava on että 308 on varmasti yksi tyylikkäimpiä autoja tällä hetkellä. Jos ette usko niin katsokaapa näitä kuvia.

19236046013_1518c09fa6_b.jpg


19849552112_e50f3d5661_b.jpg


19234307374_e708933e12_b.jpg


Sisustan osalta, kuten monissa lehtijutuissakin on kirjoitettu, laatu ja fiilis on lähempänä Saksalaista kuin Ranskalaista. Ja tämä siis positiivisessa mielessä.
Kaikki pinnat ja nappulat olivat materiaaleiltaan todella laadukkaan ja jämäkän tuntuisia. Ovet sulkeutuivat tömähtäen eikä rämähtäen kuten monissa tämän hintaluokan vehkeissä on.
Myöskään kosketusnäyttö ei ollut mielesätäni mitenkään vaikea käyttöinen. Kaikki toiminnot sai aika nopeasti selville ja kun hoksasi muutamat pikanäppäimet niin tarpeellisten säätöjen välillä pääsi nopeasti liikkumaan.
Hallintalaitteet ovat aikalailla samat kuin 508:kin. Ainoastaan vakkari on nyt omana viiksenään. Jotku tykkää jotku ei. Minulle molemmat sekä ratissa olevat napit että erillinen viiksi toimii. Molemmat on edellisissä autoissa olleet.
ACC:tä tuli testattua myös ja hyvin toimii. Jonoaputoimintoa tässä ei ole kuten VAG:issa vaan vakkari kytkeytyy pois kun nopeus alittaa 40km/h (tai sinnepäin) ja ilmoittaa kuljettajalle että otapa ohjat.
Motarilla ja maantiellä toimi kyllä sitten hyvin. Nopeutta pudotti nätisti mutta nopeuden nosto oli tässäkin hiukan hitaanpuoleista kuten monissa muissakin on.
Se mitä en keksinyt että miten hitossa tuosta viiksestä saa ACC:n etäisyyttä muutettua? Kosketusnäytöltä sen sai kyllä mutta viiksestä en keksinyt miten joten jäi oletus että siitä sitä ei voisi muuttaa? Tämä on kyllä miinus. Ei ole kätevää alkaa kaivamaan sitä kosketusnäytön kautta.
Ja tässä voi käyttää vakkaria sekä aktiivisena että normaalina vakionopeudensäätimenä. Moodin saa vaihdettua. Hyvä.

Sisätiloja nyt tulee verattua väkisinkin tuohon 508:iin ja toki kun eri segmentin autoista on kyse niin eroahan on. Lähinnä kuitenkin erot tulevat takamatkustajien jalkatilasta. Vaikka tässäkin ihan hyvin on jalkatilaa, niin ei kyllä niin paljoa todellakaan kuin 508:issa. Jos on lapsia jotka tarvitsevat vielä selkä-menosuuntaan -istuimen niin etumatkustaja joutuu varmasti tinkimään omista tiloistaan.
Normi-istuimilla ei mitään ongelmaa ja ei tuo takatila nyt mitenkään ahdas ole. Oman ajoasentoni taakse mahduin kyllä ihan helposti istumaan. Tavaratila onkin sitten ISO. Sinne mahtuu. Melkein kaiku vastasi kun sinne huusi :) Tila on pitkä ja selkeän mallinen.

19830746996_923a8a12a3_b.jpg


19234304564_511d46023a_b.jpg


No jäikö polte autosta? No jäi. Niin paljon että seuraavaa autoa valitessa nykyisen sopimuksen päättyessä, valinta tulee olemaan helppo :)
 
Kiitos kattavasta raportista.
Itsekkin pidän todella paljon ton mallin muodoista ja pitää käydä koeajamassa kunhan vaan kerkiää.

Eihän sitä koskaan tiedä vaikka tulis itellekin tollanen.
 
Kyllä siellä ristiseläntuen sähkösäätö pitäisi olla myös manuaalisäätöisessä penkissä. Olisikohan ollut selkänojan sivussa ne säätönappulat. ACC:n etäisyysasetusta ei voi muuttaa viiksestä.
 
Noni, hyvä että ehdit koikalle! Kiva raportti, kun tiedät enempi pösöistä kuin minä. :)
 
Varmasti makoisa peli. Halvemmistakin malleista jäi hyvä kuva. Kosketusnäyttöhässäkkä kyllä on liian häiritsevä ja ei pysty muutenkaan Pösöä ostamaan omilla rahoilla niin jäi 308 hankkimatta. Työsuhdeautoksi varmasti hyvä valinta.
 
Penguin sanoi:
Kyllä siellä ristiseläntuen sähkösäätö pitäisi olla myös manuaalisäätöisessä penkissä. Olisikohan ollut selkänojan sivussa ne säätönappulat. ACC:n etäisyysasetusta ei voi muuttaa viiksestä.

Ok kiitos. En löytänyt nappeja mutta uskon kyllä että ne siellä on.
Tuo ACC asia on kyllä miinus, tosin ei niin iso että auton hankinta pitäisi sen takia unohtaa :)
 
Muistelisin, että siinä on oletus asetus 2,0 sekuntia ja sitä saa säädettyä vain pienemmäksi. Mielestäni noilla reunaehdoilla koko säätö oli täysin tarpeeton. Joissain tilanteissa saattaisin itse säätää ajan suuremmaksi, mutta en näe tarvetta säätää pienemmäksi.
 
Penguin sanoi:
Muistelisin, että siinä on oletus asetus 2,0 sekuntia ja sitä saa säädettyä vain pienemmäksi. Mielestäni noilla reunaehdoilla koko säätö oli täysin tarpeeton. Joissain tilanteissa saattaisin itse säätää ajan suuremmaksi, mutta en näe tarvetta säätää pienemmäksi.

2 sek on kyllä aikas lyhyt väli esim.100kmh nopeudessa....säätöä pitäisi olla 2-6sek.
 
2 sekuntia on 2 sekuntia oli nopeutta ihan kuinka paljon tahansa, mutta kuten sinäkin kirjoitit, niin sitä säätövaraa pitäisi olla pidempään väliin. Voihan tuo tietty korjautua / olla korjautunut uudemmalla softalla, mutta PSA:n vehkeissähän se tarkoittaa, että korjaantuu vain uudempiin yksilöihin. Sen verran on harvinaista, että softia päivitettäisiin jo valmistettuihin autoihin, toisin kuin joillakin muilla merkeillä.
 
Penguin sanoi:
2 sekuntia on 2 sekuntia oli nopeutta ihan kuinka paljon tahansa, mutta kuten sinäkin kirjoitit, niin sitä säätövaraa pitäisi olla pidempään väliin. Voihan tuo tietty korjautua / olla korjautunut uudemmalla softalla, mutta PSA:n vehkeissähän se tarkoittaa, että korjaantuu vain uudempiin yksilöihin. Sen verran on harvinaista, että softia päivitettäisiin jo valmistettuihin autoihin, toisin kuin joillakin muilla merkeillä.

Niinhän se on, otin esimerkin kovemmista nopeuksista kun tuolla alkaa jarrumatkat pidentyä potenssissa esim luikkaalla. Aikanaan jo ihmettelin volvon acc välimatkan lyhyyttä, ajatti pisimmälläkin välillä aivan edellä menevän hanurissa, tämä silloin kun ensimmäiset aaceeceet tuli volvoihin.

Tuommoinen 0,1sek on tsekeissä melko normi väli 140-150kmh nopeuksissa.... :)
 
Kyllähän se jarrutusmatka kasvaa potenssiin kaikissa nopeuksissa, mutta niin se kasvaa edellä menevälläkin. Jos tuolla kotimaisella motarillakin ajellaan, niin harva siellä yli 2 sekunnin väliä pitää, jos suht samaan tahtiin ajaa kuin muutkin. Ehkä noi ACC:tkin tuosta vielä kehittyvät. Toisaalta monella nykyautolla tuo 2 sekuntia tarkoittaa jo 130 km/h nopeudessa sellaista väliä, ettei lyhyiden valojen kantamakaan ole sen pidempi. Tämän 308 GT:n LED-valot taisivat sen luokkaa 100 m, vähän yli näyttää lyhyillä.
 
Penguin sanoi:
Muistelisin, että siinä on oletus asetus 2,0 sekuntia ja sitä saa säädettyä vain pienemmäksi. Mielestäni noilla reunaehdoilla koko säätö oli täysin tarpeeton. Joissain tilanteissa saattaisin itse säätää ajan suuremmaksi, mutta en näe tarvetta säätää pienemmäksi.

Jep. 2.5 sekuntia oli maksimiasetus. Minustakin vaikutti aika vähältä mutta kyllähän tuo etäisyytenä oli motarilla kuitenkin ihan ok. Muutama auton väli. Toki, pidempi välikään ei olisi haitaksi.
 
Muistatkos sellaisen, että pitääkö tuo sen asetuksen minkä teet, vai asettuuko se jokaisella käynnistyksellä takaisin siihen oletusarvoon? Muistelen, että siinä ensimmäisessä ACC:llä varustetussa 308:ssa, jotka aikanaan ajoin, oli myös tuollainen ominaisuus, josta en liiemmin pitänyt.

Toinen mistä en pidä on mittariston keskellä olevan näytön tilan resetoituminen aina samaan tilaan, kun auton sammutaa ja käynnistää uudelleen. Jos siihen vaihtaan, jonkun muun näyttötilan, niin se ei pysy käytössä kuin seuraavaan uudelleenkäynnistykseen asti. 508:ssa pysyy ja ehkä juuri siksi se minua niin paljon ärsyttääkin.
 
En kyllä osaa tuohon valitettavasti vastata kun autoa en käynnistänyt uudelleen.

2 sekuntia siinä oli oletuksena.

Tuo keskinäyttö nyt ei niin haittaa. Se näytti startin jälkeen olevan siinä nopeusrajoitus/vakkari näytössä. Se lienee oletustila?
 
Kyllä se ole oletustila. Toki mulla, kun on 508:ssa HUD ja nopeus näkyy siellä, niin en kaipaa sitä siihen mittariston keskelle ja keskellä näkyykin yleensä joku ajotietokoneen näytöistä.
 
Penguin sanoi:
Kyllä se ole oletustila. Toki mulla, kun on 508:ssa HUD ja nopeus näkyy siellä, niin en kaipaa sitä siihen mittariston keskelle ja keskellä näkyykin yleensä joku ajotietokoneen näytöistä.

Olisi kyllä ha valmistajien otettava mallia noissa mittaristoissa raskaankaluston puolelta.
Itse tulee pimeällä sammutettua Volvon FH:sta mittaristo kokonaan, jää vain nopeus himmeästi palamaan. Kun sitten kosket johonkin toimintonappiin, sen toiminnon taulu syttyy, kun olet toimintoa sitten säätänyt 5sek jälkeen pimenee jälleen.

Sitten kun autolla on jotain ilmoitettavaa syttyy tietoalueen taulu ja jää palamaan.

Samaa toivoisi jo henkilöautoihinkin, turha informaatio pois näytöltä.
Bemussa sammuttelen aina pimeällä keskinäytön ja mittaristo himmeimmällä. Päivällähän tuolla ei pala mitään kun päiväajovalot päällä....
 
dingdongpingpong sanoi:
Bemussa sammuttelen aina pimeällä keskinäytön ja mittaristo himmeimmällä.

Täällä menee Volvo samalla setupilla ja minulle riittäisi oikein hyvin että pimeällä pelkkä nopeusmittari jäisi hereille vaikkapa 120km/h saakka, kaikki ylimääräinen valo häiritsee pimeällä näkemistä.
 
508:ssa voi navin näytön pimentää kokonaan, mittaristosta saa valot pois kokonaan, jolloin sen keskellä oleva näyttökin on pimeänä. HUDin voi himmentää lähes näkymättömiin ja sen voi myös kytkeä kokonaan pois käytöstä. Kaikki muutkin sisällä olevat valot voi sammuttaa, joten ympäristöstä saa halutessaan vaikka täysin pimeän. Ei ole tullut testattua saako 308:ssa mittariston täysin pimeäksi, vai jääkö siihen joku himmeä kajo himmeimmässä asetuksessa. Keskikonsolin näytön siinäkin saa täysin pimeäksi.
 
Penguin sanoi:
508:ssa voi navin näytön pimentää kokonaan, mittaristosta saa valot pois kokonaan, jolloin sen keskellä oleva näyttökin on pimeänä. HUDin voi himmentää lähes näkymättömiin ja sen voi myös kytkeä kokonaan pois käytöstä. Kaikki muutkin sisällä olevat valot voi sammuttaa, joten ympäristöstä saa halutessaan vaikka täysin pimeän. Ei ole tullut testattua saako 308:ssa mittariston täysin pimeäksi, vai jääkö siihen joku himmeä kajo himmeimmässä asetuksessa. Keskikonsolin näytön siinäkin saa täysin pimeäksi.

Tuollaisen systeemin soisi yleistyvän, onneksi Volvossakin saa navin/keskinäytön sammutettua ja mittariston todella himmeäksi joten kyllä tuon kanssa on hyvä ajella pimeässäkin.
 
Kiitos todella kattavasta raportista. Oikein hyvä, well done sir! Oma 308 sw gt pitäisi saapua kahden viikon sisään. Sinisenä, lasikatolla ja denon-hifillä.
Ei vaan millään jaksaisi enään odotella :D
 
Ylialokas sanoi:
Kiitos todella kattavasta raportista. Oikein hyvä, well done sir! Oma 308 sw gt pitäisi saapua kahden viikon sisään. Sinisenä, lasikatolla ja denon-hifillä.
Ei vaan millään jaksaisi enään odotella :D

Raportti on tosiaan kattava ja samat fiilikset havaittu, kun pikaisesti tein koeajon GT-bensiiniversiosta. Manuaalivaihde sopii auton luonteeseen, mutta kaipailin automaattia tottumuksestani. Heti ensimetreiltä ajotuntuma oli "mikroautomainen" ja tehokkaasti eteenpäin vievä. Ristiselän tukea en myöskään löytänyt istuimesta pikaisen koeajon puitteissa. Juuri nuo varusteet oli koeajoautossa, mutta poppikonetta ei tohtinut avata, vaan piti kuunnella itsea autoa ja nauttia sporttisesta fiiliksestä. Suosittelen koeajamaan! Autolle uskaltaa veikata jopa myyntimenestystä GT-luokassaan  ;).
 
Sellainen lisäys vielä raporttiin mikä unohtui koskien sammutusautomatiikkaa.

308 GT:ssähän autoa ei startatakaan starttimoottorilla kuten yleensä vaan autossa on sitä varten erillinen käynnistysgeneraattori (tai joku vastaava). On ehdottomasti parhaiten toimiva sammutusautomatiikka mitä on vielä vastaan tullut, jos hybridejä ei lasketa mukaan.
Auto lähti nimittäin ihan salamannopeasti liikkeelle kun jalan nosti jarrulta. Tuota ei oikeasti ehtinyt edes havaita että auto käynnistyy kun jo mentiin.
Esimerkiksi reilu viikko sitten koeajamani Seat Leon x-perience diesel oli kyllä aivan toista maata tuon kanssa. Siinä kyllä kuuli ihan selvästi kun moottori käynnistyi ja sen huomasi kun mitään ei tapahtunut hetkeen.

Ja äänentoistosta myös kun se tuli tuossa JPL:n tekstissä esille. Minä sitä jonkin verran kuuntelin kyllä mutta hirveästi en jaksanut alkaa säätelemään sen kanssa.
Perussoittimeksi varsin hyvä, mutta kyllä minä silti tähän Denonit ruksisin ehdottomasti mukaan.