https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Koeajo : M-B 200 A CLA Shooting Brake

D

downtime

Vieras
Tuli käytyä tämä vaihtoehto nyt tässä vaiheessa testattua. Halusin kokeilla miltä etuvetoinen auto tuntuisi parin nelivedon jälkeen ja kun uuden auton tilaus lähtenee siinä vaiheessa että lunta ei vielä ole, olisi tämä keliolosuhde jäänyt kokeilematta.

Koeajo tuli varattua paikalliselta Veholta etukäteen ja tämä toimi hyvin. Minulle soitettiin ja puhelimessa sovittiin asia.

Tänään aamupäivällä sitten Veholle autoa hakemaan. Lyhyen esittelyn jälkeen poika korokeistuimella takapenkille ja itse könysin sitten kuskin paikalle.
Auto oli siis CLA200 A bensamoottorinen automaatti. Tehoa rapiat 150 heppaa ja vääntöä 250Nm. 7-portainen suorakytkentä -automaatti. Autossa oli AMG varustepaketti joka tuo paremmat verhoilut sisällä, flat-bottom sporttiratin, AMG sport -alustan  ja ulos helmalevikkeitä yms. visuaalista tilpehööriä. Ja jotain muuta pientä vielä. Lisäpaketteina Night -paketti sekä näkyvyyspaketti.

Ulkoapäin auto on kyllä jumalaisen kaunis. Raamittomat ikkunat ovissa tuovat coupe -henkisyyttä ja sopivat auton veistokselliseen muotoiluun erinomaisesti.

24612745101_6634ef4258_b.jpg


24588472262_a3228a2261_b.jpg


24078094884_0ce0ec3801_b.jpg


Sisällä sama linja jatkuu. Kaikki oikeastaan mihin katse tai kosketus osuu, on tyylikästä ja viimeisteltyä. Tosin tämän hintaluokan autossa noin kuuluukin olla.

24079409083_49abdd3316_b.jpg


24338597849_239f488042_b.jpg


24078104064_693feab82a_b.jpg


24078093374_e39f2849bd_b.jpg


Tavaratilaa mitä katselin niin ihan sopivan kokoinen oli meidän käyttöömme. Tila oli selkeän mallinen ja kyllä sinne harrastekamat tai reissukamat mahtuu. Lastausaukko oli vähän pienehkö, mutta tätä autoa ei Ikea -reissailuun ole tarkoitettukaan.

No taas kerran ajoasento kohdilleen ja menoksi. Automaattivaihteiston valitsin on Mersuissa tuossa ratin oikealla puolella olevassa viiksessä. Meinasi monta kertaa mennä sen nykimiseksi kun halusin kertapyyhkäisyn tuulilasinpyyhkijöillä. Nopeasti tuohon tottui.
Nopeasti tottui myös toiseen Mersumaisuuteen, eli tuohon kirjaimellisesti monitoimiviikseen. Aika nopeaan löytyi oikeat nappulat ja vääntimet millä sai pesunesteet lasille eteen ja taakse, sekä pyyhkijät edestä ja takaa toimimaan halutessa.
Flat-bottom ratti oli todella paksu mutta istui käteen erinomaisen hyvin. Ratissa oli rei'tetyt otealueet ja myös vaihdevalitsinsiivekkeet jotka tässä tapauksessa olivat ratissa eikä rattiakselissa kuten Pösössä on.

Istuimet olivat aivan loistavat. Istuimissa sai säädettyä lähes jokaista tarvittavaa kohtaa erikseen paitsi reisituen pituussäätöä ei ollut. Onneksi penkkien istuinosa oli tarpeeksi pitkä ja etuosaa sai erikseen nostettua/laskettua, joten ei sitä sitten edes kaivannut.
Istuimet ovat aika urheilulliset ja tyköistuvat olematta silti ahdistavan pienet. Noissa sai todella tukevan ja miellyttävän ajoasennon jossa viihtyisi pitkiäkin matkoja.
Myös takapenkki oli riittävän tilava kahdelle. Oman ajoasennon takana oli vielä itseni kokoiselle ihan hienosti tilaa. Ja poika viihtyi takapenkillä hyvin :)

No mitäs itse ajettavuudesta. Hyvähän tuo oli ajaa. 4.6 metrinen auto ei enää ole mikään ihan pikkuauto ja se kyllä tuntui maantiellä hyvinkin vakaana ajettavuutena. Koeajoon sattui melkoinen puhuri ja ihmettelinkin että miksiköhän jotenkin tuuli ottaa niin herkästi moottoritiellä. Selvisi sitten kun autoa palautin kun lähtiessä ei tuullut juuri ollenkaan. Pahasti ei kuitenkaan tuuli vaikuttanut kulkuun ottaen huomioon että puuskat olivat TODELLA rajuja välillä.
Ohjaustuntuma oli erinomainen. Tarkka ja äärimmäisen tasapainoinen. Autolla oli nautinto ajaa mutkaista ja suoraa tietä. Ei mitään valittamista tällä osa-alueella.
Myöskään alusta ei tuottanut pettymystä vaikka urheilualusta olikin. Ei ollut yhtään nypyttävän pintakova vaan otti mukulakivikadut ja tien epätasaisuudet todella siististi.

Vaihteisto toimii pääosin ihan ok, mutta pieniä epäröintejä tuossa välillä oli, mikä on kyllä huomioitu aika monessa muussakin arvostelussa. Ei kuitenkaan haitaksi asti ollut ja myös VW:n DSG tekee samaa.

Entäs sitten se etuveto vs. neliveto. No kyllähän sen huomasi että vajaavetoisella liikenteessä ollaan. Sivuteillä missä oli pakkautunutta lunta ja jäätä, oli liikkellelähdöt aikamoista vilkuttelua. Varsinkin jos yritti vähänkin nopsempaa lähtöä tehdä. Sitten kun lähti rauhallisesti kiihdyttämään, ei ollut mitään ongelmaa oikeastaan pidon kanssa.
Sulalla taas auto pääsi sitten oikeuksiinsa, moottorista alkoi löytymään löylyä eikä kiihdytykset enää paljon valoja vilkutelleet vaan sitten mentiin.
Kyllä minä varmaan tuollakin pärjäisin. Pääosin ajot tulee kaupunkiajosta ja ei tule harrastettua liikennevalo-rallia.

Nyt kyllä harmitti auto palauttaa. Ja vaikka olin jo henkisesti valmistautunut siihen että joo käydään kokeilemassa, niin yllätys yllätys, auto nousi tällä hetkellä noiden kolmen harkinnassa olevan auton keskinäisessä sijoituksessa 1.paikalle. Oli oikeasti niin nautittava auto ajaa että tätä on vaan pakko käydä alkusyksystä kokeilemassa vielä yön yli koeajon verran ja jos vielä sitten tuntuu yhtä hyvälle, niin alanpa tästä kauppaa hieromaan.

 
Sanoit että oman ajoasentosi taakse mahtuisi vielä sinun pituinen. Kuinka pitkä siis olet? Saa vähän suuntaa että kuinka tilava on sisältä.
 
Sori joo se unohtui. Eli keskipituinen 176cm ja normivartaloinen.
 
Jokohan tähän tulee facelift ensi mallivuodelle? Porrasperäversio esiteltiin muistaakseni alle vuoden A-sarjan jälkeen.
 
nemos sanoi:
Jokohan tähän tulee facelift ensi mallivuodelle? Porrasperäversio esiteltiin muistaakseni alle vuoden A-sarjan jälkeen.

No tästä yritin kysellä ja myyjä meinasi että muutokset mitkä A-sarjaan tuli faceliftin myötä, olisi myös tähän tulleet. En kyllä ole tästä ihan niin varma koska A-sarjassa on LED ajovalot ja tässä vielä xenonit.
 
Kiitokset mielenkiintoisesta raportista. Olen ajanut muutamaan otteeseen sekä A-sarjalaisella että CLA:lla ja ovat olleet varsin miellyttäviä tuttavuuksia. Päällimmäisenä ehkä sellainen fiilis, että ovat tuntuneet heti jotenkin omilta ja käteen sopivilta. Ei olisi tullut ostokrapulaa vaikka olisi ajellut juuri ostamallaan autolla.

CLA:n kohdalta jonkinlaisen show stopperina on värivalikoiman suppeus. Miksi kummassa tuollaisen auton, joka ostetaan pitkälti muotoilun ja näyttävyyden vuoksi, värimaailma on niin surkea? Jopa A-sarjan värikartta on laajempi. Harmaavarpuset voi ostaa mitään sanomattomilla väreillä.
 
Urlaub sanoi:
CLA:n kohdalta jonkinlaisen show stopperina on värivalikoiman suppeus. Miksi kummassa tuollaisen auton, joka ostetaan pitkälti muotoilun ja näyttävyyden vuoksi, värimaailma on niin surkea? Jopa A-sarjan värikartta on laajempi. Harmaavarpuset voi ostaa mitään sanomattomilla väreillä.
Kai Mersuunkin saa väriksi minkä tahansa mutta mihin hintaan?
 
pyllerö sanoi:
Kai Mersuunkin saa väriksi minkä tahansa mutta mihin hintaan?

Kyllä kai Designo-värit saa näihinkin, mutta budjetti voi paukkua.

Teippaaminen ei tosin olisi välttämättä mahdottoman kallista. Josko vaikka rebel blueksi värittäisi..  :)
 
Tähän ketjuun pakko vielä lisätä. Alunperin olin jo kovasti kallellaan Peugeot 308 GT:hen, mutta meillä nuo toimittajat on valittu siten että Pösöä ei saa paikalliselta diileriltä vaan jostain toiselta puolen Suomea. Samoin koeajot pitäisi sieltä kysellä. Ei kilitos.
Minä päätin jo aiemmin sen että seuraava auto tulee joltain paikalliselta myyjältä.
 
downtimelta hyvä koeajo juttu kuvineen. Koeajo autoista olisi mukava nähdä myös hinnat varusteineen. Ei pelkästään tästä yksilöstä vaan yleisesti.
 
Tämä on muutenkin mielenkiintoinen peli. Design miellyttää minun silmää ja saattaisi hyvinkin olla seuraava. Nelivedosta vaan on vaikea luopua [emoji53]
 
sku sanoi:
Tämä on muutenkin mielenkiintoinen peli. Design miellyttää minun silmää ja saattaisi hyvinkin olla seuraava. Nelivedosta vaan on vaikea luopua [emoji53]

Sitten pitää ostaa nelivetoinen CLA Shooting Brake...
 
Zaasa sanoi:
downtimelta hyvä koeajo juttu kuvineen. Koeajo autoista olisi mukava nähdä myös hinnat varusteineen. Ei pelkästään tästä yksilöstä vaan yleisesti.

Tämän pyynti taisi olla jossain vajaan 49t €. Paketti mitä itse konfiguroin niin oli tuossa 53t € korvilla. Mulla valinta on käytännössä 0 lisävarustetta ja neliveto tai etuveto ja muutamalla tonnilla varusteita. Siltä vaan näyttää että jälkimmäiseen olen kallistumassa.
 
downtime sanoi:
No tästä yritin kysellä ja myyjä meinasi että muutokset mitkä A-sarjaan tuli faceliftin myötä, olisi myös tähän tulleet. En kyllä ole tästä ihan niin varma koska A-sarjassa on LED ajovalot ja tässä vielä xenonit.
Hmm. Mielenkiintoinen väittämä. Minusta ainakin noissa kuvissa autossa on vielä "vanha" AMG-line etupuskurikin. Toisaalta vilkaisu UK:n Mesen sivuille kertoo, että ainakin AMG mallin nimi on muutettu vastaamaan heidän uutta nimeämispolitiikkaansa, eli auton nimi kuuluu nykyään Mercedes-AMG A/ CLA 45 4matic kun se oli ennen facelift:ä Mercedes A/CLA 45 AMG. Sitten taas varustelistalta löytyy edelleen xenonit eikä A45:n tapaan ledit. Kun taas A45:een faceliftin yhteydessä tullut AMG Dynamic Select on ympätty mukaan... Eli vähän tuollainen "välimalli".. :rolleyes:

Tuo "diamond grille" on kyllä hieno, melkein tykkään siitä enemmän kuin oman AMG:n etusäleiköstä.
 
mol sanoi:
Sitten pitää ostaa nelivetoinen CLA Shooting Brake...

Näinhän se on [emoji16] Ei vaan, tuo oli lähinnä kommentti kun ko. nelivetoa ei ole meidän firman autolistalla. Kele.
 
Ehkä provosoivaa ja Vahvasti offtopikkia mutta totean silti että on ihan kiva kun saa itse päättää millä autolla ajaa. Ei tarvitse firmoilta kysellä.