D
downtime
Vieras
Tuli käytyä tämä vaihtoehto nyt tässä vaiheessa testattua. Halusin kokeilla miltä etuvetoinen auto tuntuisi parin nelivedon jälkeen ja kun uuden auton tilaus lähtenee siinä vaiheessa että lunta ei vielä ole, olisi tämä keliolosuhde jäänyt kokeilematta.
Koeajo tuli varattua paikalliselta Veholta etukäteen ja tämä toimi hyvin. Minulle soitettiin ja puhelimessa sovittiin asia.
Tänään aamupäivällä sitten Veholle autoa hakemaan. Lyhyen esittelyn jälkeen poika korokeistuimella takapenkille ja itse könysin sitten kuskin paikalle.
Auto oli siis CLA200 A bensamoottorinen automaatti. Tehoa rapiat 150 heppaa ja vääntöä 250Nm. 7-portainen suorakytkentä -automaatti. Autossa oli AMG varustepaketti joka tuo paremmat verhoilut sisällä, flat-bottom sporttiratin, AMG sport -alustan ja ulos helmalevikkeitä yms. visuaalista tilpehööriä. Ja jotain muuta pientä vielä. Lisäpaketteina Night -paketti sekä näkyvyyspaketti.
Ulkoapäin auto on kyllä jumalaisen kaunis. Raamittomat ikkunat ovissa tuovat coupe -henkisyyttä ja sopivat auton veistokselliseen muotoiluun erinomaisesti.
Sisällä sama linja jatkuu. Kaikki oikeastaan mihin katse tai kosketus osuu, on tyylikästä ja viimeisteltyä. Tosin tämän hintaluokan autossa noin kuuluukin olla.
Tavaratilaa mitä katselin niin ihan sopivan kokoinen oli meidän käyttöömme. Tila oli selkeän mallinen ja kyllä sinne harrastekamat tai reissukamat mahtuu. Lastausaukko oli vähän pienehkö, mutta tätä autoa ei Ikea -reissailuun ole tarkoitettukaan.
No taas kerran ajoasento kohdilleen ja menoksi. Automaattivaihteiston valitsin on Mersuissa tuossa ratin oikealla puolella olevassa viiksessä. Meinasi monta kertaa mennä sen nykimiseksi kun halusin kertapyyhkäisyn tuulilasinpyyhkijöillä. Nopeasti tuohon tottui.
Nopeasti tottui myös toiseen Mersumaisuuteen, eli tuohon kirjaimellisesti monitoimiviikseen. Aika nopeaan löytyi oikeat nappulat ja vääntimet millä sai pesunesteet lasille eteen ja taakse, sekä pyyhkijät edestä ja takaa toimimaan halutessa.
Flat-bottom ratti oli todella paksu mutta istui käteen erinomaisen hyvin. Ratissa oli rei'tetyt otealueet ja myös vaihdevalitsinsiivekkeet jotka tässä tapauksessa olivat ratissa eikä rattiakselissa kuten Pösössä on.
Istuimet olivat aivan loistavat. Istuimissa sai säädettyä lähes jokaista tarvittavaa kohtaa erikseen paitsi reisituen pituussäätöä ei ollut. Onneksi penkkien istuinosa oli tarpeeksi pitkä ja etuosaa sai erikseen nostettua/laskettua, joten ei sitä sitten edes kaivannut.
Istuimet ovat aika urheilulliset ja tyköistuvat olematta silti ahdistavan pienet. Noissa sai todella tukevan ja miellyttävän ajoasennon jossa viihtyisi pitkiäkin matkoja.
Myös takapenkki oli riittävän tilava kahdelle. Oman ajoasennon takana oli vielä itseni kokoiselle ihan hienosti tilaa. Ja poika viihtyi takapenkillä hyvin
No mitäs itse ajettavuudesta. Hyvähän tuo oli ajaa. 4.6 metrinen auto ei enää ole mikään ihan pikkuauto ja se kyllä tuntui maantiellä hyvinkin vakaana ajettavuutena. Koeajoon sattui melkoinen puhuri ja ihmettelinkin että miksiköhän jotenkin tuuli ottaa niin herkästi moottoritiellä. Selvisi sitten kun autoa palautin kun lähtiessä ei tuullut juuri ollenkaan. Pahasti ei kuitenkaan tuuli vaikuttanut kulkuun ottaen huomioon että puuskat olivat TODELLA rajuja välillä.
Ohjaustuntuma oli erinomainen. Tarkka ja äärimmäisen tasapainoinen. Autolla oli nautinto ajaa mutkaista ja suoraa tietä. Ei mitään valittamista tällä osa-alueella.
Myöskään alusta ei tuottanut pettymystä vaikka urheilualusta olikin. Ei ollut yhtään nypyttävän pintakova vaan otti mukulakivikadut ja tien epätasaisuudet todella siististi.
Vaihteisto toimii pääosin ihan ok, mutta pieniä epäröintejä tuossa välillä oli, mikä on kyllä huomioitu aika monessa muussakin arvostelussa. Ei kuitenkaan haitaksi asti ollut ja myös VW:n DSG tekee samaa.
Entäs sitten se etuveto vs. neliveto. No kyllähän sen huomasi että vajaavetoisella liikenteessä ollaan. Sivuteillä missä oli pakkautunutta lunta ja jäätä, oli liikkellelähdöt aikamoista vilkuttelua. Varsinkin jos yritti vähänkin nopsempaa lähtöä tehdä. Sitten kun lähti rauhallisesti kiihdyttämään, ei ollut mitään ongelmaa oikeastaan pidon kanssa.
Sulalla taas auto pääsi sitten oikeuksiinsa, moottorista alkoi löytymään löylyä eikä kiihdytykset enää paljon valoja vilkutelleet vaan sitten mentiin.
Kyllä minä varmaan tuollakin pärjäisin. Pääosin ajot tulee kaupunkiajosta ja ei tule harrastettua liikennevalo-rallia.
Nyt kyllä harmitti auto palauttaa. Ja vaikka olin jo henkisesti valmistautunut siihen että joo käydään kokeilemassa, niin yllätys yllätys, auto nousi tällä hetkellä noiden kolmen harkinnassa olevan auton keskinäisessä sijoituksessa 1.paikalle. Oli oikeasti niin nautittava auto ajaa että tätä on vaan pakko käydä alkusyksystä kokeilemassa vielä yön yli koeajon verran ja jos vielä sitten tuntuu yhtä hyvälle, niin alanpa tästä kauppaa hieromaan.
Koeajo tuli varattua paikalliselta Veholta etukäteen ja tämä toimi hyvin. Minulle soitettiin ja puhelimessa sovittiin asia.
Tänään aamupäivällä sitten Veholle autoa hakemaan. Lyhyen esittelyn jälkeen poika korokeistuimella takapenkille ja itse könysin sitten kuskin paikalle.
Auto oli siis CLA200 A bensamoottorinen automaatti. Tehoa rapiat 150 heppaa ja vääntöä 250Nm. 7-portainen suorakytkentä -automaatti. Autossa oli AMG varustepaketti joka tuo paremmat verhoilut sisällä, flat-bottom sporttiratin, AMG sport -alustan ja ulos helmalevikkeitä yms. visuaalista tilpehööriä. Ja jotain muuta pientä vielä. Lisäpaketteina Night -paketti sekä näkyvyyspaketti.
Ulkoapäin auto on kyllä jumalaisen kaunis. Raamittomat ikkunat ovissa tuovat coupe -henkisyyttä ja sopivat auton veistokselliseen muotoiluun erinomaisesti.



Sisällä sama linja jatkuu. Kaikki oikeastaan mihin katse tai kosketus osuu, on tyylikästä ja viimeisteltyä. Tosin tämän hintaluokan autossa noin kuuluukin olla.




Tavaratilaa mitä katselin niin ihan sopivan kokoinen oli meidän käyttöömme. Tila oli selkeän mallinen ja kyllä sinne harrastekamat tai reissukamat mahtuu. Lastausaukko oli vähän pienehkö, mutta tätä autoa ei Ikea -reissailuun ole tarkoitettukaan.
No taas kerran ajoasento kohdilleen ja menoksi. Automaattivaihteiston valitsin on Mersuissa tuossa ratin oikealla puolella olevassa viiksessä. Meinasi monta kertaa mennä sen nykimiseksi kun halusin kertapyyhkäisyn tuulilasinpyyhkijöillä. Nopeasti tuohon tottui.
Nopeasti tottui myös toiseen Mersumaisuuteen, eli tuohon kirjaimellisesti monitoimiviikseen. Aika nopeaan löytyi oikeat nappulat ja vääntimet millä sai pesunesteet lasille eteen ja taakse, sekä pyyhkijät edestä ja takaa toimimaan halutessa.
Flat-bottom ratti oli todella paksu mutta istui käteen erinomaisen hyvin. Ratissa oli rei'tetyt otealueet ja myös vaihdevalitsinsiivekkeet jotka tässä tapauksessa olivat ratissa eikä rattiakselissa kuten Pösössä on.
Istuimet olivat aivan loistavat. Istuimissa sai säädettyä lähes jokaista tarvittavaa kohtaa erikseen paitsi reisituen pituussäätöä ei ollut. Onneksi penkkien istuinosa oli tarpeeksi pitkä ja etuosaa sai erikseen nostettua/laskettua, joten ei sitä sitten edes kaivannut.
Istuimet ovat aika urheilulliset ja tyköistuvat olematta silti ahdistavan pienet. Noissa sai todella tukevan ja miellyttävän ajoasennon jossa viihtyisi pitkiäkin matkoja.
Myös takapenkki oli riittävän tilava kahdelle. Oman ajoasennon takana oli vielä itseni kokoiselle ihan hienosti tilaa. Ja poika viihtyi takapenkillä hyvin
No mitäs itse ajettavuudesta. Hyvähän tuo oli ajaa. 4.6 metrinen auto ei enää ole mikään ihan pikkuauto ja se kyllä tuntui maantiellä hyvinkin vakaana ajettavuutena. Koeajoon sattui melkoinen puhuri ja ihmettelinkin että miksiköhän jotenkin tuuli ottaa niin herkästi moottoritiellä. Selvisi sitten kun autoa palautin kun lähtiessä ei tuullut juuri ollenkaan. Pahasti ei kuitenkaan tuuli vaikuttanut kulkuun ottaen huomioon että puuskat olivat TODELLA rajuja välillä.
Ohjaustuntuma oli erinomainen. Tarkka ja äärimmäisen tasapainoinen. Autolla oli nautinto ajaa mutkaista ja suoraa tietä. Ei mitään valittamista tällä osa-alueella.
Myöskään alusta ei tuottanut pettymystä vaikka urheilualusta olikin. Ei ollut yhtään nypyttävän pintakova vaan otti mukulakivikadut ja tien epätasaisuudet todella siististi.
Vaihteisto toimii pääosin ihan ok, mutta pieniä epäröintejä tuossa välillä oli, mikä on kyllä huomioitu aika monessa muussakin arvostelussa. Ei kuitenkaan haitaksi asti ollut ja myös VW:n DSG tekee samaa.
Entäs sitten se etuveto vs. neliveto. No kyllähän sen huomasi että vajaavetoisella liikenteessä ollaan. Sivuteillä missä oli pakkautunutta lunta ja jäätä, oli liikkellelähdöt aikamoista vilkuttelua. Varsinkin jos yritti vähänkin nopsempaa lähtöä tehdä. Sitten kun lähti rauhallisesti kiihdyttämään, ei ollut mitään ongelmaa oikeastaan pidon kanssa.
Sulalla taas auto pääsi sitten oikeuksiinsa, moottorista alkoi löytymään löylyä eikä kiihdytykset enää paljon valoja vilkutelleet vaan sitten mentiin.
Kyllä minä varmaan tuollakin pärjäisin. Pääosin ajot tulee kaupunkiajosta ja ei tule harrastettua liikennevalo-rallia.
Nyt kyllä harmitti auto palauttaa. Ja vaikka olin jo henkisesti valmistautunut siihen että joo käydään kokeilemassa, niin yllätys yllätys, auto nousi tällä hetkellä noiden kolmen harkinnassa olevan auton keskinäisessä sijoituksessa 1.paikalle. Oli oikeasti niin nautittava auto ajaa että tätä on vaan pakko käydä alkusyksystä kokeilemassa vielä yön yli koeajon verran ja jos vielä sitten tuntuu yhtä hyvälle, niin alanpa tästä kauppaa hieromaan.