https://tummennuskalvot.fi/

Kiveniskeymät tuulilasissa.

Zasa

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Tänään kauppa reissulla 40km/h alueella jokin kottero tuli "miljoonaa" vastaan jonka seurauksena kiviä tuulilasiin keskelle näkökenttää.Ei halkeamaan lähde mutta ovat ikävällä paikalla :(
Viikko sitten paikkautin pari koloa. Kiviä on nyt paljon kaduilla,lunta ei ole yhtään sitomassa niitä.
 
Viimeviikolla sain kanssa kiven taikka nastan lasiin... siitä ne halkeemat alkaa sit leviimään. :(
 
Elämäni ensimmäinen "kiven"iskemä tuli noin 2 viikkoa sitten Turunväylällä. Olin ohittamassa oikealla kaistalla ajavaa autoa ja kivasti sitten vasemmalle kaistalle lensi nasta :(
 
Onkohan auton lasien valmistusmateriaaleissa tullut paljonkin muutoksia, koska minusta nykyisin tuulilaseihin syntyy erittäin helposti pienenpieniä täppiä ilmasta lentelevistä kivistä/hiekasta. En tarkoita varsinaisia kiveniskemiä, vaan sellaisia mitkä juuri ja juuri näkyvät puhtaassa lasissa valoa vasten. Nämä jäljet aiheutuvat todennäköisesti hyvin pienistä hiekanjyvistä. Tuntuu, että näitä jälkiä syntyy melkein kärpäsistäkin jo :D Onko laatu huonontunut nykyään laseissakin? Vanhempien autojen laseihin täytyy tulla jo ihan oikea kiveniskemä, että jälki jää.

Autollani on nyt ajettu vajaa 2500 km ja voin selvästi erottaa tuulilasista tällaisia jälkiä. Ja ennen kuin joku alkaa saarnaamaan turvaväleistä yms. niin kerron heti alkuun, että en ikinä aja kenenkään perässä liian lähellä nimenomaan juuri kiveniskemien välttämiseksi tuulilasissa ja maalipinnoilla, joista olen erittäin tarkka. Pyrin ehkäisemään myös vastaantulevista ajoneuvoista tulevat osumat minimiin. Eniten vastaantulevasta liikenteestä sitä tavaraa päin naamaa tuleekin.

Minkälaisia havaintoja muilla on? Vai olenko vain liian tarkka :)
 
^On. Minulle kertoi jo vuosia sitten tuulilasikorjaaja että nykylasien huono kesto johtuu siitä että lyijyn määrää laseissa on vähennetty radikaalisti. Silloin taisi mainita jotain että 70% vähemmän lyijyä kuin joskus aikaisemmin.
 
Samanlaisia havaintoja täälläkin, Superbilla ajettu nyt ~29tkm ja tuulilasi näyttää jo aika puhalletulta ja silläkään ei roikuta puskurissa. Sama homma edellisessä Ocussa kuten myös ensimmäisessä Skodassamme joka tuli taloon käytettynä, sillä oli ajettu reilu 60tkm ja lasi vaikutti jo lähes vaihtokuntoiselta, 90tkm kohdilla sitten kivi hoiteli lasin lopullisesti vaihtokuntoon ja niin taas näkymä kirkastui. Pehmoisia siis ovat nämä nykyiset lasit :-\
 
Karvis sanoi:
Pehmoisia siis ovat nämä nykyiset lasit :-\
Niinhän nuo tuppaavat nykyään olemaan.
Viime viikolla kun puunasin autoa hiukan perusteellisemmin huomasin, että tuulilasissa on aivan järkyttävä määrä pientä hiekan/kiven iskemää. Ainoastaan yksi isompi iskemä löytyy, joka tuli heti aivan uutena. Tosin, onhan autolla jo ajettu 93tkm.

Eivät nuo lasit enään kestä kuin 70-80-90 lukulaisissa.
Kohta täytyykin vakuutuksesta kysellä mitä mieltä he olisivat lasinvaihdosta. :-\
 
2 vuotta ja 90tkm oli ikää passatin lasilla. Eilen napsahti kivi ja tänään se paikattiin Ylivieskassa.
Siistiä  työtä, vauriota en erota enää lasista.
Vakuutuksista korjaus ilmainen, vaihdossa omavastuu 200.
 
Kohta reilu puoli vuotta  ollut yksi häränsilmä lasissa, vaan ei ole saanut aikaiseksi sitä korjauttaa, vaikka se mitään maksaisikaan. On vaan sen verran hankalassa paikassa, että pitäisi purkaa tavaraa sisäpuolelta pois ja ajattelin pyytää arviota merkkiliikkeestä samalla, kun auto käy syksyllä määräaikaishuollossa. Teippi ollut päällä siinä jäljessä heti siitä kun se tuli, joten pitäisi olla kuitenkin puhdas korjattava.
 
1.5 vuotta vanha Mazda CX-5, eilen tuulilasi halkesi kolmannen kerran...alkaa huumori loppumaan...
 
Tänä vuonna tullut kaksi ison kolikon kokoista iskemää laseihin. Ensimmäinen Golfin lasiin ja paikkautin Tapiolan vakuutuksen piikkiin. Tällä viikolla vastaava iskemä Leonin lasiin ja paikkaus Ifin vakuutuksen piikkiin.

Onko edelleen niin, että Pohjolan vakuutuksessa ei ole tätä omavastuutonta paikkausta? Koko lasivakuutus tuntuu aika turhalta ilman sitä. Kätevästi hoitui korvauskäsittely molemmissa edellä mainituissa tapauksissa ja samoin korjaaminen Fikos-ketjun liikkeissä Sellossa ja Skanssissa. Nyt Leonin tapauksessa en kyllä ole kovin tyytyväinen lopputulokseen, mutta enpä jaksa murehtia, kun voitava on tehty ja ilman omia kustannuksia.
 
Minun mielestä pohjolalla on joku juttu, että jos lasimenee rikki, tai siihen lentää kivi, niin saa sen särön käytyä korjaamassa. Näin sillon vuosi sitten muistaakseni oli, kun kysyin sitä. Mutta enpä tullut ottaneeksi, kun ei "ikinä" ollut lasi kivestä hajonneeks. Tämän kun jätti ottamatta, niin lasirikki ekasta kivestä  :(
 
Jälkimmäisessä Ocussani oli Pohjolan vakuutukset ja tämä tuli silloin yllätyksenä. Ainakin muutama vuosi sitten oli  niin, ettei omavastuuttomia paikkauksia saanut. Paikattavissa olevat iskemät jäivät siinä Ocussa paikkaamatta ja päätin, ettei omaan ajoautooni tule Pohjolan vakuutusta ennen kuin asia on kunnossa. Vaimon auton vakuutukset on Pohjolassa, kuten talouden muutkin vakuutukset. Sen auton lasi on vähillä ajoilla säästynyt.
 
-P- sanoi:
^On. Minulle kertoi jo vuosia sitten tuulilasikorjaaja että nykylasien huono kesto johtuu siitä että lyijyn määrää laseissa on vähennetty radikaalisti. Silloin taisi mainita jotain että 70% vähemmän lyijyä kuin joskus aikaisemmin.
Edellisessä A4:ssa meni kolme tuulilasia viiden vuoden aikana. Toisen lasin vaihdatin muualla kuin merkkiliikkeessä. Vuoden kuluttua se lasi oli kuin hiekkapuhallettu, aivan täynnä pientä valkoista tiplua. Kolmannen lasin vaihdatin taas merkkiliikkeessä ja siihen ei sen kahden vuoden aikana, minkä se minulla enää oli, tullut vastaavanlaista jälkiä.
Ilmeisesti on eroja lasien merkkienkin välillä. Laskuista näin, että merkkiliikkeessä vaihdettu lasi oli lähes puolta kalliimpi mutta kun molemmissa tapauksissa menee sama omavastuu, niin eipä haittaa.
 
Meillä oli tuossa jokunen vuosi sitten poikkeuksellisen hankala kevät, taisi tulla neljä tai viisikin osumaa ihan parin-kolmen kuuakuden sisällä. Huvittavin (tai no, ei se silloin naurattanut) kerta oli se, kun ajelin tuulilasipajalta kotiin ja käytännössä ainoa vastaantuleva auto sinkautti jo uuden osuman lasiin... Ei kun uusi reissu pajalle seuraavana päivänä.

Vaihtoon asti on mennyt toistaiseksi vasta yksi lasi, tämän vuoden vapun tienoilla. Vaimon auton tuulilasiin mössähti nyt heinäkuussa melkoinen osuma (mietin olisiko ollut peräti joku mutteri tjsp., eikä pelkkä kivi tai nasta), mutta niin vain sai naapuripajan jampesteri senkin paikattua.
 
Pari kertaa vastaantulevasta tukkirekasta lentäny jotain tavaraa x lasille ja lasi vaihtoon, jääkimpaleita lie? Kerran kyllä lensi joku karahkakin...  :eek: eipä nuille mitään tehtävissä.. Paikkaamaan ei ehtiny kun jo vaihtokunnossa.
 
Jollain vastaavalla aineella olen kerran lasia paikkaillut ja ihan hyvin se kesti ainakin niin kauan ku in se auto minulla oli. Tällä viikolla napsahti eka särö Ocun lasiin, melkein 9tkm kerkesin ajella. Samalle päivälle sain ajan lasikorjaamoon ja Ifin piikkiin meni ilman omavastuuta. Edellisessä Avensiksessa tuulilasi tuntui kestävän tosi hyvin, paljon kovempiakin napsuja tuli mutta kertaakaan ei mitään halkeamia.
 
Vanha aihe, mutta ajankohtainen. Allekirjoituksen kulkineeseen tuli viime viime viikolla kivi, mutta en huomannut mitään jälkeä, ennen kuin perjantaina kotiin ajellessa. Oli napsahtanut kuskin puolen pyyhkijän alle kivi ja nyt on noussut halkeama vajaa kymmenen senttiä.

Paikallinen tuulilasikorjaamo sanoi, etteivät ole pariin vuoteen enää korjanneet haljenneita laseja, eivät kestä.
Vaihto siis edessä ja 150€ omavastuu + säätö kun ottaa talouden toisen auton päiväksi itse.    :-\
 
Mulle tyli kuskin puolelle ns. häränsilmä. Nyt mietin, että pitäisikö käydä paikkauttaa vai vaihdattaa lasi kokonaan. Se olisi jo kolmas lasi tähän autoon vajaan kolmen vuoden aikana.
Vaihtoon menee tammiskuussa (laeasing), joten pitääkö vaihdattaa/korjauttaa lasi ennen sitä?
 
Huikkari75 sanoi:
Mulle tyli kuskin puolelle ns. häränsilmä. Nyt mietin, että pitäisikö käydä paikkauttaa vai vaihdattaa lasi kokonaan. Se olisi jo kolmas lasi tähän autoon vajaan kolmen vuoden aikana.
Vaihtoon menee tammiskuussa (laeasing), joten pitääkö vaihdattaa/korjauttaa lasi ennen sitä?

Joo, liisarit pitää palauttaa ehjällä lasilla.
 
JiiJii71 sanoi:
Joo, liisarit pitää palauttaa ehjällä lasilla.
Näin on.
Itsellä pamahti tänä kesänä kehä3:lla iso kivi lasiin juuri palautusreissulla n. 3km ennen toimistoa....
onneksi ei tullut kuitenkaan isoa jälkeä (ääni oli messevä) ja meni syyynistä läpi.
 
JamoS sanoi:
Vaihto siis edessä ja 150€ omavastuu + säätö kun ottaa talouden toisen auton päiväksi itse.    :-\

Varmista nyt vielä vakuutusyhtiöstäsi, etteivät ne korvaa sulle vuokra-autoa. Minulla ainakin odotti vuokra-auto lasikorjaamon pihassa valmiina kun toissa viikolla vaihdatin lasin.