https://yliteippaus.fi/

Kiillotuskone amatöörikäyttöön (vahaus jne)?

P

Peeveli

Vieras
Kyselläänpä foorumin puunaus-entusiasteilta, millaisia kokemuksia on vahaus-kiillotustyötä helpottavista koneista? Osaatteko suositella jotakin kohtuuhintaista merkkiä ja mallia? Tarve olisi vain vahaaminen, eli saisi vahan pintaan ja sitten kuivuttuaan pois. Myös amatöörille ovat ohjeet ja vinkit tervetulleita.

Kun on nyt käsivaivainen, tuo helpottaisi vahausta kummasti ja saisi itse kuitenkin autonsa osalta tekemisen iloa ja tietäisi oman huolellisen jäljen...
 
Mulla on joku halpiskaupan Eihell tms.
Helppotyöstöiset vahat kyllä vikkelämmin hoitaa rievun kanssa, kuin tuon koneen kanssa pelaamalla.
Konetta tulee käytettyä vain sitten jos on jonkun kliinerin kanssa hinkannut, missä pitää enemmän hieroa sen töhnän kanssa.
Ison kulmahiomakoneen mallinen säädettävällä nopeudella olisi parempi, kuin tuo tasohiomakoneen mallinen.
 
Eikös kiilloitus ja vahaus ole eriasiat?

Kiillotuksessa koneesta on apua kun työstetään puhdistavilla/hiovilla aineilla ja vaha/pinnoite "vaan"'suojaa.

Itsealoitin koneellisen kiilloittelun BT kaupan cyclon kopiolla. Maksoi joku 50 ja siihen vaan kunnon laikat.

Peevelillä vaan tuppaa autot olemaan niin uusia, etten näkisi tarvetta koneelliseen kiilloitukseen, mutta pitkän kaavan puhdistus voisi tulla kyseeseen. Ei se koneellinen kiilloitus ole autuaaksi tekevä asia. Itsellä on -11 mallinen auto ja sille ei ole vielä näytetty laikkaa ja ulkokuori ei paljoa uudelle häviä. Veikkaan, että mr P :llä on tätä uudempia autoja joista on kovasti pidetty huolta jo nykyiselläänki.
 
^ itse meinasin tulevana kesänä "myllyttää" tuon skeidan maalipinnan. Auto täyttää kesäkuussa kokonaisen vuoden. Erityisesti keula on melko hiekkapuhalletun oloinen, samoin alareuna.

Työn teen säädettävällä kiillotuskoneella, rpm 700 - 1200.

Työ tapahtuu vaiheittain, aloitan 3M vihreäkorkkisella + vihreä talla. Seuraavaksi keltakorkkinen + munakennolaikka. Tämän jälkeen hologrammin poistoaineella (3M sinikorkkinen) + sininen talla. Tän jälkeen 3M Rosa vaha. Aikaa tulee menemään noin kuutisen tuntia.

Hullun hommaahan tuo on liisariin mutta....
 
^ Rosa vaha levitetään liinalla ja pyyhitään toisella samantien pois. Maailman helpoin vaha!
 
ePa sanoi:
Eikös kiilloitus ja vahaus ole eriasiat?

Kiillotuksessa koneesta on apua kun työstetään puhdistavilla/hiovilla aineilla ja vaha/pinnoite "vaan"'suojaa.

Itsealoitin koneellisen kiilloittelun BT kaupan cyclon kopiolla. Maksoi joku 50 ja siihen vaan kunnon laikat.

Peevelillä vaan tuppaa autot olemaan niin uusia, etten näkisi tarvetta koneelliseen kiilloitukseen, mutta pitkän kaavan puhdistus voisi tulla kyseeseen. Ei se koneellinen kiilloitus ole autuaaksi tekevä asia. Itsellä on -11 mallinen auto ja sille ei ole vielä näytetty laikkaa ja ulkokuori ei paljoa uudelle häviä. Veikkaan, että mr P :llä on tätä uudempia autoja joista on kovasti pidetty huolta jo nykyiselläänki.

Totta. Omalla kohdallani koneellinen apu olisi tervetullutta nimenomaan perusvahaukseen, jossa varmaan halvempikin ja hitaammin pyörittävä kone riittäisi. Arvelin että kone voisi ns. isommilla pinnoilla (konepelti, katto, ovien isot sileät pinnat) säästää käsiä ja ennen kaikkea olkapäitä, kun niissä on vikaa. Pienemmät kohdat ja vaikkapa ovenkahvojen tienoot, lokasuojan reunat jne voisi sitten vahata käsipelissä. Varsinaista myllytystä ei autoni vielä tarvitse, ja sen tarpeen tullessa veisin varmaan ammattilaiselle -sitä kun en ole koskaan tehnyt.

ePa: mikä on BT kauppa? Biltema?
 
Pekka T sanoi:
^ JiiJii71, et suinkaan harrasta piilomainontaa?  :D

En, vaan ihan avoimesti! ;D

Noita käytän siksi, kun olen kollegalta toiselta osastolta (Auto Aftermarket Division) niitä saanut. Noita osaan käyttää, jonkun muunmerkkistä en välttämättä, enkä oo käyttänyt joten niistä en osaa sanoa oikein mitään. :rolleyes:

Noilla jynssäämällä saa auton kiillon aivan erilaiseksi. Hiomamenetelmä tasoittaa appelsiinipintaa, naarmuja, kiveniskemiä.... Samantyyppisen käsittelyn autot saavat tullessa käytettyinä myyntiin. Kun itsellä sattuu olemaan vermeet ja litkut niin kannattahan niitä hyödyntää.

Jos joku voorumilainen haluaa tulla treenaamaan joku viikonloppu jynssäämään autonsa niin tervetuloa vaan Imatralle. Aikataulun sopiessa löytyy paikka ja aineet.
 
Peeveli sanoi:
Kyselläänpä foorumin puunaus-entusiasteilta, millaisia kokemuksia on vahaus-kiillotustyötä helpottavista koneista? Osaatteko suositella jotakin kohtuuhintaista merkkiä ja mallia? Tarve olisi vain vahaaminen, eli saisi vahan pintaan ja sitten kuivuttuaan pois. Myös amatöörille ovat ohjeet ja vinkit tervetulleita.

Kun on nyt käsivaivainen, tuo helpottaisi vahausta kummasti ja saisi itse kuitenkin autonsa osalta tekemisen iloa ja tietäisi oman huolellisen jäljen...

Autonvahauksessa ei kyllä konetta kannata käyttää enkä pysty suosittelemaan sitä. Kyllä se jotenkin toimii siinäkin, mutta koneet ovat tarkoitettu kiillotukseen (=eri asia kuin vahaus). Itse asiassa luulen, että koneen kanssa heiluessa saatat kuormittaa käsiäsi vielä enemmän kuin käsin. Vahan levitys levitystyynyillä on hyvin kevyttä hommaa, vähän kuin naisen vartaloa silittelisi  :D Suosittelen, että levität vahaa käsipelillä ohuelti ("vähemmän=enemmän") pienemmille alueille kerrallaan ja kiillottelet vahan liinalla perään. Sitten siirryt aina eteenpäin seuraavaan kohtaan. Jos levität vahaa paksusti ja annat vielä kuivua pitkään, niin vahan pyyhintä saattaa olla työläs. Tämä tosin riippuu myös käytettävistä vahoista. Itse en ole vielä törmännyt työläisiin vahoihin, tai sitten tekniikat ovat vain kunnossa.
 
Lebis sanoi:
Autonvahauksessa ei kyllä konetta kannata käyttää enkä pysty suosittelemaan sitä. Kyllä se jotenkin toimii siinäkin, mutta koneet ovat tarkoitettu kiillotukseen (=eri asia kuin vahaus). Itse asiassa luulen, että koneen kanssa heiluessa saatat kuormittaa käsiäsi vielä enemmän kuin käsin. Vahan levitys levitystyynyillä on hyvin kevyttä hommaa, vähän kuin naisen vartaloa silittelisi  :D Suosittelen, että levität vahaa käsipelillä ohuelti ("vähemmän=enemmän") pienemmille alueille kerrallaan ja kiillottelet vahan liinalla perään. Sitten siirryt aina eteenpäin seuraavaan kohtaan. Jos levität vahaa paksusti ja annat vielä kuivua pitkään, niin vahan pyyhintä saattaa olla työläs. Tämä tosin riippuu myös käytettävistä vahoista. Itse en ole vielä törmännyt työläisiin vahoihin, tai sitten tekniikat ovat vain kunnossa.

Joo vahaustekniikka käsipelillä on kyllä hallussa. Olen harjoitellut 31 vuota. :) Toki kädet kuormittuu väkisin mutta totta sekin että konekin kuormittaa. Hommasin uuteen Volvoon Presta fast waxin, se on keveimpiä vahoja työstää. Otetaan vaimo mukaan talkoisiin.  :D