https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kielletäänkö Saksassa polttomoottoriautot?

Jos en ole väärässä, on artikkelissa asiavirhe.
Tai ainakin itse käsitin, että vuonna 2030 kielletään uusien polttomoottoriautojen myynti.
Vanhoilla saa ajaa paaliin.
No kiirus tulee joka tapauksessa. Sen toimivan infran pitäisi jo olla suunniteltu ja tekeillä, että homma toimisi edes teoriassa.
 
No minä ainakin ajattelin, että tuo koskisi vain uusia. Tuohon on kuitenkin aikaa vain reilu 13 vuotta ja korvaavasta koko kansalle hinnoitellusta ratkaisusta ei ole vielä merkkiäkään näkyvissä. Sähköautoja en sellaiseksi laske, koska niiden hinta on tällä hetkellä noin kolminkertainen verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon. Myöskään sähköautojen tuotantomääriä ei pystytä kasvattamaan sellaisiksi, että ne voisivat korvata myynnissä kaikki polttomoottoriautot, mikäli akkutekniikassa ei hyvin nopeasti saada jotain järisyttävää läpimurtoa, joka tekee mahdolliseksi turvalliset, myös valmistuksessa ympäristöystävälliset ja edulliset akut, jostain huomattavasti yleisemmistä ja edullisemmista materiaaleista nykyisiin akkuihin verrattuna.

Saksassa autokanta uusiutuu huomattavasti nopeammin kuin Suomessa, mutta tuo 95 %:n tavoite 2030 mennessä tarkoittaisi uusista polttomoottoriautoista luopumista todellisuudessa jo seuraavien viiden vuoden sisällä. Suomen 40 % (?) vastaava tavoite vaatisi käytännössä vastaavaa, kun huomioidaan autojen pidempi käyttöikä täällä Pohjois-Euroopan Afrikassa. Jos Suomessa auton keskimääräinen paalausikä on 12 vuotta, niin Suomessa pitäisi puolet myytävistä autoista olla täysin päästöttömiä jo ensi vuonna, jotta tuohon 40 %:n liikennepäästöjen vähennystavoitteeseen olisi mahdollista päästä. Vaihtoehtoisesti jäädään kotiin makailemaan, eikä ajella mihinkään.
 
Järjetön hinta. Mikähän Teslan Supercharger siellä pihalla pitäisi olla. Tuossahan on heti porsaanreikä eli kun taloon ei tehdä yhtään autopaikkaa, niin ei tarvitse latauspaikkojakaan. Sikäli kun kaava ylipäätään sallii autopaikat, niin ne tehdään erilliseen parkkipaikkayhtiöön, kuten muuten näytetään ainakin meidän kunnassa jo nyt tehtävän.
 
Arenan puolella tästä on pitkä vääntö, mutta tuo MTV:n artikkeli näyttää siltä osin järkevältä, että kerrostaloihin vaaditaan vain osalle autoista latauspaikka.

100% sähköauto on vielä pitkään vain harvojen herkkua niin kauan kunnes lataamisessa ja toimintasäteessä päästään polttomoottoriautojen luokkaan. Toimintasäde sitä jo alkaa hätyyttelemään. Ainakin paperilla.
 
Zaasa sanoi:
EU: Sähköautojen latauspisteet pakollisiksi uusiin taloihin vuodesta 2019 alkaen.

Ja sehän on toki selvää, että Suomi tarttuu hanakasti toimeen ja valvoo absoluuttisen aukottomasti, että tämä pykälä myös toteutuu.

Kaikki muut EU-maat toki anovat ja saavat 10 vuoden siirtymäaikoja.
 
ˆJoo, olisi tosiaan kiva mennä joskus tutustumaan johonkin Romaniaan, että miten siellä on implementoitu kosteiden tilojen vesieristykset ja asuntojen asbestikartoitukset.
 
mremonen sanoi:
ˆJoo, olisi tosiaan kiva mennä joskus tutustumaan johonkin Romaniaan, että miten siellä on implementoitu kosteiden tilojen vesieristykset ja asuntojen asbestikartoitukset.

Bulgariassa kun asustelin, niin varsin monta kertaa laittoi Suomen fanaattinen suhtautuminen EU:n pykäläviidakkoon hymyilyttämään :)

Ja sama päti oikeastaan kaikissa Alppien eteläpuolella olevissa EU-maissa. Kaupassakin halkaistiin keräkaali asiakkaalle, vaikka ei ollut EU-sertifioitua hermeettistä keräkaalin halkaisupistettä käytettävissä.
 
Osaako joku kertoa komission päättelemän latauspisteen hinnan perusteita? 75000€ on järkyttävä hinta yhdestä töpselipaikasta.
 
Vempula sanoi:
Bulgariassa kun asustelin, niin varsin monta kertaa laittoi Suomen fanaattinen suhtautuminen EU:n pykäläviidakkoon hymyilyttämään :)

Ja sama päti oikeastaan kaikissa Alppien eteläpuolella olevissa EU-maissa. Kaupassakin halkaistiin keräkaali asiakkaalle, vaikka ei ollut EU-sertifioitua hermeettistä keräkaalin halkaisupistettä käytettävissä.

Ei tarvitse mennä kuin EU:n pääkallonpaikalle niin varsinkin rakennustekniikan puolella aika moni asia on kuin juosten kustu Suomalaiseen tyyliin verrattuna, vaikka samat tirektiivit koskee vissiin heitäkin. Meillä vaan pitää kaikkea noudattaa järjettömän pilkuntarkasti ja samalla tehdään rakentaminen ja eläminen yleensäkin hemmetin kalliiksi.

Zaasa sanoi:
Osaako joku kertoa komission päättelemän latauspisteen hinnan perusteita? 75000€ on järkyttävä hinta yhdestä töpselipaikasta.

Kai se pitää jonkunsorttinen pikalaturi olla, muutenhan meillä olisi jo valmiina latauspiste joka ruudussa eikä kukaan pääsisi tekemään tiliä niiden rankentamisesta :rolleyes:
 
Zaasa sanoi:
Osaako joku kertoa komission päättelemän latauspisteen hinnan perusteita? 75000€ on järkyttävä hinta yhdestä töpselipaikasta.

Tuolla hinnalla saa täydellisen tasavirtaa tarjoilevan pikalatausaseman, mutta tuskin sellaista komissiokaan on taloihin ajamassa. Lienee saksalaisen median ihan omaa klikkijournalismia.

Se on tietysti totta, että etelämpänä tulee kustannuksia parkkipaikoille vedettävistä kaapeleista, mutta meillä ne on asennettu jo iät ja ajat.

Jos ja kun uuteen taloon rakennetaan sähköt siten, että parkkipaikalla kärsii hidasladata useampaa autoa kerrallaan 16A sulakkeiden takaa, niin lisäkustannukset ovat satasia koko talon osalta.
 
Penguin sanoi:
No minä ainakin ajattelin, että tuo koskisi vain uusia. Tuohon on kuitenkin aikaa vain reilu 13 vuotta ja korvaavasta koko kansalle hinnoitellusta ratkaisusta ei ole vielä merkkiäkään näkyvissä.

Mun käsittääkseni tuo koskee vain uusia tavallisia bensa- ja dieselautoja, mutta ei bensahybridejä. Olettaisin myös että kaasu ja etanoli eivät ole menossa pannaan, joten homma ei ole jäämässä pelkän täyssähkön ja vedyn varaan.

Jos pelkällä sähköllä ja/tai vedyllä pitäisi mennä noin pian, autojen hinta ei olisi ainoa ongelma. Montakohan ydinvoimalaa pitäisi rakentaa tuottamaan kaikki se tarvittava sähkö, jotta fossiilisista polttoaineista voitaisiin luopua?
 
Polttokennoauto olisi ratkaisu myös verkon kuormittumiseen.
Ei latailua, tankataan vaan. Kyllä reilussa kymmenessä vuodessa se infra saataisiin rakennettua. Mun muelestä pitäisikin olla vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin.
 
Kettu sanoi:
Polttokennoauto olisi ratkaisu myös verkon kuormittumiseen.
Ei latailua, tankataan vaan. Kyllä reilussa kymmenessä vuodessa se infra saataisiin rakennettua. Mun muelestä pitäisikin olla vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin.

Vety ei ole myöskään helppo ratkaisu. Yhden vetykilon tuottamiseen vedestä erottamalla tarvitaan n. 50 kWh sähköä, ja vuotuinen maailmanlaajuinen vedyn tarve olisi miljardeja tonneja jos öljy haluttaisiin korvata sillä kokonaan. Maakaasusta sitä saa erotettua huomattavasti vähemmällä energialla, mutta ei ne maapallon kaasuvaratkaan loputtomiin riitä. Lisäksi vedyn tuottamisen ja polttokennossa polttamisen hyötysuhde ei suinkaan ole 100%, ei edes melkein, joten ainakin kokonaisenergiatalouden osalta sähköauto olisi parempi ratkaisu.
 
tohis sanoi:
Vety ei ole myöskään helppo ratkaisu. Yhden vetykilon tuottamiseen vedestä erottamalla tarvitaan n. 50 kWh sähköä, ja vuotuinen maailmanlaajuinen vedyn tarve olisi miljardeja tonneja jos öljy haluttaisiin korvata sillä kokonaan. Maakaasusta sitä saa erotettua huomattavasti vähemmällä energialla, mutta ei ne maapallon kaasuvaratkaan loputtomiin riitä. Lisäksi vedyn tuottamisen ja polttokennossa polttamisen hyötysuhde ei suinkaan ole 100%, ei edes melkein, joten ainakin kokonaisenergiatalouden osalta sähköauto olisi parempi ratkaisu.

En sanonut että kokonaan. Ilman muuta täytyy olla eri variaatioita.
Samoin veikkaan tekniikan kehittyvän myös tuossa vedyn tuottamisessa.
Eiköhän homma toimi ihan kaikkein parhaiten, kun on vaihtoehtoja.
Eiku olik se niin, että aina on hyvä laittaa kaikki munat samaan laariin?  8)
 
Onkohan noissa artikkeleissa vuosilukut menneet vähän sekasikin ?

Eu pyrkii vähentämään päästöjä 95% vuoteen 2050 mutta saksa 2030 mennessä....ettei olisi 20v bugi ?
 
tohis sanoi:
Yhden vetykilon tuottamiseen vedestä erottamalla tarvitaan n. 50 kWh sähköä, ja vuotuinen maailmanlaajuinen vedyn tarve olisi miljardeja tonneja jos öljy haluttaisiin korvata sillä kokonaan.

Yhtenä vaihtehtonahan on kaavailtu nykyisten öljyporaustornien kaltaisia vetyasemia merelle, jossa ne tuottaisivat sitä vetyä aurinkopaneleista, aalloista ja merivirroista saatavan sähkön avulla itsenäisinä tuotantolaitoksina. Tuotettu vety vaan käytäisiin noukkimassa sieltä tankkereilla tai jos on laitos mantereen lähellä, niin putkitetaan vety suoraan maihin 8)
 
Oheisen puheenvuoron mukaan jo 2020 keskihintaluokasta ylöspäin sähköautot hallitevat ja jo 2025 kaikki uudet autot ovat sähköautoja.


Edellyttää sitä, että akun hinta jatkaa laskuaan 16% vuodessa.
 
tmr97 sanoi:
Oheisen puheenvuoron mukaan jo 2020 keskihintaluokasta ylöspäin sähköautot hallitevat ja jo 2025 kaikki uudet autot ovat sähköautoja.

Edellyttää sitä, että akun hinta jatkaa laskuaan 16% vuodessa.

Eli 3v kuluttua selvästi yli puolet uusista olisi sähköautoja, ei tule tapahtumaan.
 
Kehityksen pitäisi olla todella rajua, että noin voisi tapahtua. Ja se pitäisi näkyä myös kuluttajahinnoissa.
Utopiaa, mutta tavoittelun arvoinen asia. Tuo nyt on sitä lobbaamista, millä ihmiset saadaan myöntyväisemmiksi ajattelussaan sähköautoilun suhteen. Ja todellisuudessa ainoa keino on saada ne autojen hinnat, kulutus ja muut ominaisuudet vastaamaan suurimman massan tarpeita.
 
Taky sanoi:
Paljonko akkukapasiteetti on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana? 100%?
Elon arvioi kapan kasvuksi luokkaa 5% vuodessa.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

 
Taky sanoi:
Mutta mitä oikeasti on viidessä vuodessa tapahtunut?
Zoe tuli myyntiin vuodenvaihteessa 2012/2013 22kWh akulla. Uuden akun malli tuli nyt, 4v myöhemmin, myyntiin 41kWh akulla, samaan dollarihintaan. Eli melkein tuplat neljässä vuodessa, joka juurikin toteuttaa vuotuisen 16% hinnanlaskun kWh:ia kohti.