No minä ainakin ajattelin, että tuo koskisi vain uusia. Tuohon on kuitenkin aikaa vain reilu 13 vuotta ja korvaavasta koko kansalle hinnoitellusta ratkaisusta ei ole vielä merkkiäkään näkyvissä. Sähköautoja en sellaiseksi laske, koska niiden hinta on tällä hetkellä noin kolminkertainen verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon. Myöskään sähköautojen tuotantomääriä ei pystytä kasvattamaan sellaisiksi, että ne voisivat korvata myynnissä kaikki polttomoottoriautot, mikäli akkutekniikassa ei hyvin nopeasti saada jotain järisyttävää läpimurtoa, joka tekee mahdolliseksi turvalliset, myös valmistuksessa ympäristöystävälliset ja edulliset akut, jostain huomattavasti yleisemmistä ja edullisemmista materiaaleista nykyisiin akkuihin verrattuna.
Saksassa autokanta uusiutuu huomattavasti nopeammin kuin Suomessa, mutta tuo 95 %:n tavoite 2030 mennessä tarkoittaisi uusista polttomoottoriautoista luopumista todellisuudessa jo seuraavien viiden vuoden sisällä. Suomen 40 % (?) vastaava tavoite vaatisi käytännössä vastaavaa, kun huomioidaan autojen pidempi käyttöikä täällä Pohjois-Euroopan Afrikassa. Jos Suomessa auton keskimääräinen paalausikä on 12 vuotta, niin Suomessa pitäisi puolet myytävistä autoista olla täysin päästöttömiä jo ensi vuonna, jotta tuohon 40 %:n liikennepäästöjen vähennystavoitteeseen olisi mahdollista päästä. Vaihtoehtoisesti jäädään kotiin makailemaan, eikä ajella mihinkään.