Kävin tänään ajamassa tämän uuden Sportagen. Auto oli 1.6T-GDI AWD GT-LINE AT 230hv ns neliveto täyshybridi ilman pistoketta eli sähköllä ei ajella kuin muutama kilsa. Vetopaino 1650 kg. Plugari on samoilla tonniluvuilla hinnaltaan 50 te tienoilla. Varustetaso parhaimmasta päästä.
Auto kyl istui käsiini hyvin, ajoasennon sai nopeasti hyväksi itselle ja eteneminen oli vaivatonta. Näkymä oli ajajalle digitaalinen, mutta nappuloitakin riitti 3 paikassa riittävästi- puolentunnin ajossa ei oppinut oikein noita hallitsemaan. Sekava kuva jäi. Iso info-nöyttö toimi osalla toiminnoista kosketuksellakin. Radiota en löytänyt kuin vasta palattuani liikkeeseen keskinäytöltä parinkymmenen kuvakkeen joukosta- luulin puolimatkaa kuuntelevani radiota mutta aloin ihmettelemään kun minuutti tolkulla tulee vain lumen narskuntaa kengän alla- sieltä löytyi erilaisia luontoääniä muutama ja kuppilan ääniäkin.
Vaihde pylpyrästä valittiin vapaan, eteen ja taakse välillä ja P painettiin pyörylän keskeltä napista. Teho ei loppunut ja pidin autoa hiljaisena- rengastusta en tarkistanut. Avustimet ei häirinnyt- liikkeeseen tullessa huomasin ajelleeni päiväajovaloilla, vaikka automatiikan olisin odottanut jo oikeita valoja- olikohan A edes päällä.
Itselleni oli uusi tuttavuus kamera, joka suuntavilkun suunnalta näytti näkymän taaksepäin mittaristossa sillä reunalla jonne oltiin kääntymässä.
Tykkäsin ja pitkästä aikaa auto joka synnytti jonkinlaista omistamisen halua. Ainoa mitä mietin lompsan keston lisäksi on tuo sekava hallinta välineistö- oma keskittymiskyky on jotenkin laskussa.
Ja minähän ajan Tarracolla vielä ainakin pari vuotta ja ajatellut siirtyväni suoraan täyssähköön tälläkin palstalla lukemieni kokemusten luettuani.
Varsinaisesti ko liikkeeseen menin katsomaan eMokkaa, mutta se oli juuri palautunut ajosta akku tyhjänä.