https://tummennuskalvot.fi/

Kia Sportage 2021-

Erikoista että uudessa Sportagessa hybridimalliston akun takuu on vain 7v./150.000 km kun Tucsonissa on sentään 8v./160.000 km. Molemmissa on outoa myös radio/äänentoiston/navin takuun lyhyys, eli vain 3 vuotta. Olisi luullut että nekin sisältyy siihen 5 tai 7 vuoteen.

Itse tuli tehtyä kaupat Hyundai Tucson HEV AWD Premiumista, joskin tämä Sportage olisi voinut olla tasavahvana mukana (riippuisi toki välirahasta). Kumpikohan merkki pitää paremmin jälleenmyyntiarvonsa?
 
PAH.

Muuten ok julkaisu, mutta kaksi mieleisintä väriä ei ole saatavissa GT-line varustetasolla. Grrr...
Viikasin ostohousut takaisin kaappiin.

Business Premium + nahkapenkit on liki GT-line, mutta sähköisesti ohjattu jousitus vain GT-linessa. D-ratti myös vain GT-linessa, mutta sama se, kunhan ratti on. Puskurit hieman eilaiset/väriset, mutta sekään ei olisi esteenä. Kuinka hyvä tuo korealaisten sähköinen jousituksen ohjaus on? Eli onko siitä oikeasti hyötyä erilaisissa ajotilanteissa erilaisilla teillä ja maastoissa ajettaessa?

Miksihän KIA:ssa on euroversiossa hybrideissä vain ECO ja SPORT-tilat? Ei ymmärrä. Muualla on enempi tiloja.

Maavara 17 cm, mutta jotenkin tuntuu, että taka-akselin rakenteet olisi alempana, pulttien päät ainakin. Mitenkä sitten oikeasti mökkiteillä?
 
Ainakin maastossa ajellessa jousituksen himmeleistä ei ole apua. Koskapa 17cm maavaralla ei maastossa juuri ajella....

Mökkiteillä auto on edukseen vs. normaalit nykyaikaiset tavalliset autot.
 
Nettiauton mukaan jo halliautoina Rinta-Jouppi Hki ja Tre esillä uusi Sportage. Hienohan se on omalla tavallaan ja koska tekniikka samanlainen kuin Hyundaissa niin esimerkiksi neliveto on hyvätoiminen kunnon talvessa. Täytynee koeajaa piakkoin mielenkiinnosta, onko ajettavuudessa, istuimissa tai lämpimyydessä eroa Tucsoniin nähden. Jossain ulkomaisessa artikkelissa vertailussa Sportagen ajettavuus arvioitiin vielä hieman Tucsonia paremmaksi.
 
Sisustan osalta tämä on mielestäni Kian historian hienoin, pieksee esim. EV6:sen sisustan mennen tullen.
 
Näin eilen illan pimeässä tässä Turun keskustassa yhden nätin pystytötterön ja olin tunnistavinani sen täksi malliksi ?

Oli etenkin takapäästään nätti (josta suunnasta sen pimeällä parkkiksella näin mutta kun oli vähän hoppu en kerennyt tarkistamaan).

Oli joku tumma väri (ruskea?).
 
Onkohan jarrut saman kokoiset vai plugarissa isommat?
Menneessa gte golfissa piti olla vähintään 16" vanne isompien jarrulevyjen vuoksi kuin bensa-golfissa riitti 15".
 
Insomnia sanoi:
Mitähän varten plugariin on pitänyt vakioksi ympätä 19" kiekot  :eek:

Niinhän se on Tucsonissakin. Koko myy.

Sisustus on Tucsonia tyylikkäämpi ja tähän saa Tucsonista poiketen enemmän raikkaita ulkovärejä kuten metallikeltainen, met.oranssi, sähäkkä sininen ja toki hohtavanpunainen. Lähimpään Kia-putiikkiin tulee reilun viikon päästä metallikeltainen/mustakattoinen Gt-Line 230 hv awd hybrid koeajettavaksi ja käyn sen vertailumielessä ajamassa.
 
Tuossa juutuuppivideo uudesta Sportagesta vs. vanha malli. Tuo metallikeltainenkin on aika makea väri, mahtaisiko tuohon kyllästyä nopeasti. Tuon värinen gt-line awd 230 hybrid on tulossa ensi viikoksi esittelyautoksi lähiliikkeeseen.


 
Tuli käytyä uteliaisuuttaan koeajolla, sai vain 30 min koeajoajan ja sekin neuvottelun kautta, aluksi olisivat antaneet vain 15 min ajan koska kuulemma liikeeeseen on pitkä jono ostohalusia asiakkaita jotka kaikki haluavat koeajolle. Minua ennen oli yksi koeajaja mutta jälkeeni ei ketään vaikka myymiö oli auki vielä sen jälkeen.

Esittelyauto oli metallin oranssi GT Line 230 hybrid AWD. Väri oli pilvisellä säällä aika tumma, lähinnä ruskea, latisti oranssin ennakkokuvaa. Koeajolta jäi mieleen mm. se että sähköiset etunpenkit olivat todella hyvät, etureunan kallistusmahdollisuus on reilu ja muistipaikat plussaa. Jenkkikansalle lienee suunniteltu se että auton sammutettua ja ovi avattuna etupenkki liukuu itsekseen kauas taakse jotta tuhdimpikin sopii ratin välistä helpommin ulos. Tucsonissa on istuin myös hyvä, mutta nuo sähköpenkit vielä pykälää paremmat. Kojelauta on kuin nykymersuista joskin kovahkoa muovia sen yläosassa. Ei kuulunut natinoita. Ratin säätövara Tucsonia vähäisempi mikä on outoa, mutta istumakorkeus ainakin sähkösäätöisin penkein halutessaan korkeampi. Melutaso samaa tasoa eli alhainen. Ajettavuus hyvin samantapainen, en edes ohjauksessa todennut merkittävää eroa. Talvirenkaat tuntuivat heti alkuunsa pidoltaan liukkaammilta kuin omani Hakkis R3 ja kun katsoin ulkoa tarkemmin niin Continental kitka-CV7:t olivat. Auto tärisi rajusti n. 80 nopeudessa, liekö ajettu kovaa kuoppaan tms. ja tärinä lakkasi satasesta ylöspäin. Huomautin asiasta myyjälle lenkin jälkeen. Harman-Kardon stereot soi vielä astetta paremmin kuin Hyundain Krellit. Ulkonäköä tuli livenä arvioitua uusiksi ja en nyt tiedä paremmuudesta Tucsoniin nähden. Optinen harha lienee että Sportage näyttää lyhyemmältä ja korkeammalta. Keulaosa on kauniisti sanottuna erilainen mutta pidän Tucsonin keulasta enemmän. Kylkilinja on Kiassa aivan komea ja samoin peräosakin.

Pyysin uteliaisuuttani muutamia tarjouksia GT-Line-versioon noiden vielä astetta Tucsonia parempien penkkien jne takia. Huonoja olivat ja myynnin asenne toyotamainen eli ota tai jätä, ja yksi myyjä puhelimessa totesi ylimielisesti että esim. EV6-mallia menee niin hyvin että asiakkaita piisaa ilman tiukempia tarjousneuvottelujakin. Tämä jää kauppaan ainakin tässsä vaiheessa, koska lisäarvo olisi sisarmallina sen verran vähäinen kuitenkin varusteiden osalta. Mutta, itse autona hyvä luokassaan.
 
Bobo sanoi:
Auto tärisi rajusti n. 80 nopeudessa, liekö ajettu kovaa kuoppaan tms. ja tärinä lakkasi satasesta ylöspäin.

Todennäköisesti vain vanteiden sisäkehällä paakkuuntunutta lunta. Noin oli mun Optimassa, kun ajoi 80 niin ratti tärisi mutta kun ajoi kovempaa tärinä väheni. Sen jälkeen tykkään että talvirenkaiden vanteet ovat mahdollisimman avonaiset.

Ongelmaa ei ole jos ajaa pääteillä mutta auraamattomilla teillä lumi paakkuuntuu vanteisiin, eli tuon takia kaikki ei välttämättä tule koskaan tuollaista ongelmaa autoissaan kokemaan. Voi käydä kokeilemassa pikkuteillä muutaman kymmenen kilsaa niin saa vanteet lumisiksi.
 
Kävin tänään koeistumassa plugari Sportagen ja tykkäsin ulkonäöstä ja mittaristo oli tyylikäs sen ollen hienosti kaareva. Mittariston infotaulusta ei edelleenkään näe kuin bensan kulutuksen joten sen suhteen mitään uudistusta ei ole Optiman ajotietokoneeseen verrattuna. Yksi asia Kiassa ärsyttää ja monessa muussakin autossa nykyään ja se on mustan pianolakatun muovin valtava määrä, ihankuin muuta väriä ei voisi käyttää. Kaikki sormenjäljet ja pöly näkyy siinä liian herkästi.
 
Kävin tänään ajamassa tämän uuden Sportagen. Auto oli 1.6T-GDI AWD GT-LINE AT 230hv ns neliveto täyshybridi ilman pistoketta eli sähköllä ei ajella kuin muutama kilsa. Vetopaino 1650 kg.  Plugari  on samoilla tonniluvuilla hinnaltaan 50 te tienoilla. Varustetaso parhaimmasta päästä.

Auto kyl istui käsiini hyvin, ajoasennon sai nopeasti hyväksi itselle ja eteneminen oli vaivatonta. Näkymä oli ajajalle digitaalinen, mutta nappuloitakin riitti 3 paikassa riittävästi- puolentunnin ajossa ei oppinut oikein noita hallitsemaan. Sekava kuva jäi. Iso info-nöyttö toimi osalla toiminnoista kosketuksellakin. Radiota en löytänyt kuin vasta palattuani liikkeeseen keskinäytöltä parinkymmenen kuvakkeen joukosta- luulin puolimatkaa kuuntelevani radiota mutta aloin ihmettelemään kun minuutti tolkulla tulee vain lumen narskuntaa kengän alla- sieltä löytyi erilaisia luontoääniä muutama ja kuppilan ääniäkin.

Vaihde pylpyrästä valittiin vapaan, eteen ja taakse välillä ja P painettiin pyörylän keskeltä napista. Teho ei loppunut ja pidin autoa hiljaisena- rengastusta en tarkistanut. Avustimet ei häirinnyt-  liikkeeseen tullessa huomasin ajelleeni päiväajovaloilla, vaikka automatiikan olisin odottanut jo oikeita valoja- olikohan A edes päällä.

Itselleni oli uusi tuttavuus kamera, joka suuntavilkun suunnalta näytti näkymän taaksepäin mittaristossa sillä reunalla jonne oltiin kääntymässä.

Tykkäsin ja pitkästä aikaa auto joka synnytti jonkinlaista omistamisen halua. Ainoa mitä mietin lompsan keston lisäksi on tuo sekava hallinta välineistö- oma keskittymiskyky on jotenkin laskussa.
Ja minähän ajan Tarracolla vielä ainakin pari vuotta ja ajatellut siirtyväni suoraan täyssähköön tälläkin palstalla lukemieni kokemusten luettuani.
Varsinaisesti ko liikkeeseen menin katsomaan eMokkaa, mutta se oli juuri palautunut ajosta akku tyhjänä.


383882bd51a5a3532972bab1b0a58267.jpg
8bc07dccf2712420afdd6bd6067f4141.jpg
aafca278386a514381fbbd9106c9c8c6.jpg
 
Sisusta tässä näyttäisi olevan jotenkin tyylikkäämpi ja arvokkaampi kuin EV6:sen. Kiinnostaa kyllä itseänikin, ehkäpä käytettynä jossain vaiheessa.
 
Onko tämä uusi Sportage plugari myös sähköllä ajettaessa nelivetoinen?
Ymmärsin jostain videosta että uudessa mallissa olisi nyt sähkövastus kabiinin lämmittämiseen eikä polttomoottoria pyöritettäisi sen vuoksi mutta käyttääkö auto kompressoria lämmitykseen vai vaan jäähdytykseen?
Kuinka nopsaan auto kiihtyy pelkällä sähköllä ja voiko auton asettaa EV-modeen niin ettei se käynnistä polttista vaikka pedaali olisi "on"-asennossa?
 
Onko palstalaisille tätä uudempaa Sportagea plugarina?
Sellainen vaikuttaisi käytettynä suhteellisen hyvältä hankinnalta. Takuuta olisi vielä viitisen vuotta jäljellä ja range samaa luokka kuin RAV4 PHEV ja sähköllä nelivetoinen.
Hinnatkin 7ke alle RAVien.

Onko tuossa jotain huonoja puolia?