https://yliteippaus.fi/

Kia Sportage 2021-

^
Keltainen metalliväri kiva vaihtoehto jota ei veli-Tucsoniin saa, ja nyt saa mustan katonkin. Keulassa hivenen Skodan Karoqin, Kamiqin ja Kodiaqin sekoitusta -aasialaistyylistä matkimista. Muodoiltaan enemmän euromakuun kuin Tucson, joskin jakaa varmasti myös mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Saa nähdä milloin meillä tulee ennakkohinnasto...
 
Kia-Sportage-2022-1280-01.jpg

Kia-Sportage-2022-1280-02.jpg

Kia-Sportage-2022-1280-03.jpg

Kia-Sportage-2022-1280-05.jpg

Kia-Sportage-2022-1280-06.jpg
 
On kyllä karsean näköinen viritelmä keulasta. Kia:lla on ollut tähän asti suhteellisen neutraalia muotoilua ja autot ihan kivan näköisiä, mutta nyt on vissiin karkaamassa lapasesta.
 
Insomnia sanoi:
On kyllä karsean näköinen viritelmä keulasta. Kia:lla on ollut tähän asti suhteellisen neutraalia muotoilua ja autot ihan kivan näköisiä, mutta nyt on vissiin karkaamassa lapasesta.
makuasioita. Ne vanhat Kiat on aivan järkkyjä. Kuvakulmakin ratkaisee paljon, toisenlaisesta kuvakulmasta tuo keula on kyllä paremman näköinen..
 
Itse taas näin Kia kuskina tykkään Sorennon uudesta ilmeestä mutten tästä Sportagesta. Olisivat nyt edes hiukan koettaneet sukuilmeä pitää yllä, nyt Sportage on ihan kuin muualta tullut.
 
Eurooppaan on tulossa oma versio Sportagesta, joka esitellään syyskuussa, saa nähdä onko se muotoilun suhteen kuinka erilainen. Tuskin paljon poikkeaa. Itse en vielä osaa sanoa onko tuo keulan ilme hyvä vai huono, ainahan nuo radikaalimmat ratkaisut vaativat vähän aikaa tottumiseen.
 

On tämä kyllä ottanut jättimäisen harppauksen eteenpäin sisustan osalta ja vaikuttaa muutenkin menneen reilusti eteenpäin edeltäjästään.
 

Liitteet

  • 8BFFF031-3A38-4B53-8AC1-B329E6B71E61.jpeg
    8BFFF031-3A38-4B53-8AC1-B329E6B71E61.jpeg
    40,2 KB · Katsottu: 239
Mä en taas tykkää tästä tyylistä mikä taitaa olla Mersulta lähtien, että mittaristo ja keskinäyttö on yhtä. Minusta mittaristo ja sen sisältö kuuluu yksin kuljettajalle  :p

Sinänsä tuo on sisältä ihan hieno, mutta tuo keula on kyllä aivan karsea.
 
Minusta taas tuo kaareva tuplanäyttö kojelaudassa on paljon paremman näköinen kuin suurimman osan autoista, jossa keskinäyttö on kuin jälkikäteen autoon väkisin istutettu vanha tabletti.

Keulakin ihan ok, vaikka Tusconissa aavistuksen parempi.
Olisipa ajovalot Sportagessa paremmat kuin Tusconissa. Yhdessä youtube-videossa niitä hieman sivuttiin, mutta ei valoista yleensä sanota sanaakaan. Monesta muuasta täysin turhasta asiasta joka videolla höpistään väsymykseen asti.

Mitenkäs muuten tuo takavalot Kioissa nykyään. Eikös joku aika sitten saanut pienellä lisähinnalla ne palamaan aina? Minusta tätä palvelua ei enää Kian sivuilla mainosteta. Vaan palaako nykyään uusissa aina? Vanhoissa ei.
 
Kulinaristi sanoi:
Mitenkäs muuten tuo takavalot Kioissa nykyään. Eikös joku aika sitten saanut pienellä lisähinnalla ne palamaan aina? Minusta tätä palvelua ei enää Kian sivuilla mainosteta. Vaan palaako nykyään uusissa aina? Vanhoissa ei.

Kun pitää ajovalot kuvan tapaisessa ”parkkiasennossa”,  takavalot ja päivävalot edessä palavat täyskirkkaudella kuten päivävalot konsanaan. Kun pysähdytään niin päivävalot edessä himmenevät parkkivaloiksi. Jos haluaa ajaa pelkillä etupäivävaloilla kuten auringonpaisteessa, laittaa valokatkaisijan tuonne alimpaan O - asentoon.

Erittäin fiksua Kialta. Kirkkaalla päivällä ei ole pakko polttaa takana valoja vaan saa itse päättää onko etupäivävalojen kanssa takavalot päällä vai ei. 👍🏻
 

Liitteet

  • 41186FC6-8FAC-45F6-8260-902AE948FF6F.jpeg
    41186FC6-8FAC-45F6-8260-902AE948FF6F.jpeg
    41 KB · Katsottu: 171
Mikä tuossa on fiksua? Fiksua olisi, että ne palaisi aina kun auto liikenteessä, eikä tarvitsisi väännellä mitään vipuja, jolloin ei olisi pimeitä autoja liikenteessä myöskään pimeällä.
 
Nykyaikana aika harva auto näyttää polttavan takavaloja päivävalojen kanssa niin niiden rinnalla tuo Kian tapa on fiksu. Ja sen saa kyllä Kialla 119 eurolla aina palamaan mutta saako muissa niissä merkeissä missä ei takavalot pala päivävalojen kanssa?
 
Nykyisin taitaa uusissa Kioissa palaa takavalot nolla-asennossakin. Tai näin luulisi. Olisi hölmöä, jos vain uuteen Ceediin tuo olisi tullut ja muihin uusiin malleihin ei.
https://lehti.kia.fi/takavalot-palamaan/

Tuo on tosiaan noissa muutaman vuoden vanhoissa Kioissa hyvä erikoisuus, että parkkiasennolla palaa molemmissa päissä valot normaalikirkkaudella. Riossa kun veti käsijarrun päälle, sitten vasta himmeni etuledit parkkikirkkaudelle.
 
teme565 sanoi:
Nykyisin taitaa uusissa Kioissa palaa takavalot nolla-asennossakin. Tai näin luulisi. Olisi hölmöä, jos vain uuteen Ceediin tuo olisi tullut ja muihin uusiin malleihin ei.

Hölmöä tai ei niin näin se on. MY21 Nirossa ei palaneet takavalot vakiona, vaan piti maksaa se reilu satanen jolla sai sulakeboksiin roikkumaan johtoihin yhden ylimääräisen releen joka hoitaa takavalojen palamisen päivävalojen kanssa.

Tosin jos olisin tiennyt, että Kian valoautomatiikka on aivan surkea, niin olisin ehkä jättänyt tuonkin rahan käyttämättä ja pitänyt vaan ajovalot päällä koko ajan.
 
Täysin uudistuneen Sportagen hintoja näkee täältä, joskin hieman vaivalloisesti, rakentamis/konfiguroinnin kautta. Kun vertaa varusteita niin hivenen on kalliimpi emomerkin Hyundain Tucsoniin verrattuna. Paremman näköinen tämä toki on eurooppalaiseen makuun, mutta sekin on makuasia toki. Mustaa kattoa ei taida saada kuin gt-lineen. Pirteitä värejä on tarjolla kuten oranssi.

https://www.kia.com/fi/mallisto/sportage-nq5/tutustu/
 
Bobo sanoi:
Täysin uudistuneen Sportagen hintoja näkee täältä, joskin hieman vaivalloisesti, rakentamis/konfiguroinnin kautta. Kun vertaa varusteita niin hivenen on kalliimpi emomerkin Hyundain Tucsoniin verrattuna. Paremman näköinen tämä toki on eurooppalaiseen makuun, mutta sekin on makuasia toki. Mustaa kattoa ei taida saada kuin gt-lineen. Pirteitä värejä on tarjolla kuten oranssi.

https://www.kia.com/fi/mallisto/sportage-nq5/tutustu/

Plugarin alkaen hinta muutaman satasen kalliimpi kuin Tucson mutta ainakin osittain paremmat varusteet, paras varustelutaso pari tonnia kalliimpi. En tarkemmin perehtynyt kaikkiin varuste-eroihin.