https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Sportage (2010-)

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Mikäs se tämä Kian kotisivujen "uusi Kia Sportage" on?

Vaimo tuosta eilen telekkaria kattellessa mainitsi että on hieno auto.. Siitä kiinnostuneena nyt kattelin netistä jotain.. Onko tuo ihan "uusi", vai milloin tämä on tullut myyntiin nykyisen näköisenä? Keihtysversioista en ymmärrä mitään..

Onkos joku käynyt kokeilemassa?

Hinta ja laatu varmasti kohdallaan?
 
Jotain meikkausta naamaan. Varustemuutoksista en tiedä.
Naapurin täti tollasen hommas ja onhan tuo ihan ok näkönen (siis autokin)
 
5min selaamisen jälkeen löysin että "uuteen" malliin on tullut LED-takavalot ainakin... muita eroja katselen kuumeisesti...
 
Vaikuttaa tosiaan enempi varuste-faceliftiltä. No... kai sekin nyt sitten myy, samalla voidaan hintoja vähän viilata.

Ei sportage silti huononnäkönen auto ole. Merkitöntä maskia, takaluukun merkkien poistoa ym. huutaa niin monelle menisi varmasti "paremmastakin" autosta. Sama kuin Superb aikanaan brittitestissä kävi edustusautosta kun merkit peitettiin. :)
 
Karvis sanoi:
Lienee samanlainen huijaus kuin volkkarin "uusi" Passat(B7) :p

No tuossa nyt sentään valot vaihtui kantikkaiksi, sekä edessä että takana, toki kaikki ei niitä edes näe  ;D

Tästä Kiasta nyt ei ota siis erkkikään selvää.. ConD löysi ilmeisesti olennaiset, eli varustepäivitykset..
 
Kevyt facelift tuo vain on, keulan ilmettä on uusittu, sisätilojen materiaaleja parannettu ja mittaristoa uusittu. Takavalot, uusia vanteita jne.  Täysin uudesta Sportagesta ei tosiaan voi puhua, mutta empä tiedä miten sitä toisaalta pitäisi markkinoida. "Uudistettu" Sportage kuulostaa vähän pliisulta sekin.
 
Kia osaa nämä huijaukset. Sorento uudistui tuossa välillä autolehtien mukaan niin paljon että kyseessä on teknisesti kokonaan uusi tuote. Ulkonäkö vain ei muuttunut käytännössä ollenkaan!?
 
tuRboman sanoi:
Kia osaa nämä huijaukset. Sorento uudistui tuossa välillä autolehtien mukaan niin paljon että kyseessä on teknisesti kokonaan uusi tuote. Ulkonäkö vain ei muuttunut käytännössä ollenkaan!?

Mikäs huijaus tuo on? Jos tekniikka on mennyt uusiksi, niin eikös silloin ole ihan perustelua kutsua autoa uudeksi? Ulkonäkö muuttui suunnilleen saman verran kuin esim. Golfin vitos ja kutos-mallien välillä ja ihan uudesta autosta VW myös puhui.
 
Otin ihan heti asiakseni kädä tutustumassa lähimpään Sportageen  ;D

https://www.lansiauto.fi/autot/vaihtoautot/kia/sportage/161523

Tuo oli muuten livenä tosi nätti.. Ulkoväritys pirtsakka, lommoton, naarnuton, eikä kiveniskuja missään.. Tosi tyylikäs..

Sisältä myös mielestäni varsin tyylikäs! Nahkaa yms.. Hivenen vanhahtava keskikonsoli toiminteineen.. Mutta mielestäni kaikki näytti ja tuntui hinta huomioon ottaen varsin hyvältä. Ajoasennon sai hyväksi, ja takatilat ovat alle 170 pitkille erinomaiset, sen sijaan yli 180cm on pää jo katossa siten ahdas fiilis..

(poikkeuksena polkimet, ne jäi vähän "liian lähelle" kun penkki jne oli säädetty.. pitkä koeajo olis must!)


Takakontti ilmeisesti nelivedon mahdollisuuden takia sairaan "matala" ja pienehkö, joskin riittäisi omiin tarpeisiin aivan hyvin.

Erinomainen auto olisi omaan käyttöön.. Koneesta vaikea sanoa mitään, numeroiden perusteella ei mikään raketti eikä mikään säästöpossukaan..

Koeajolle en päässyt kun se yksi myyjä vain morjesti ja jäi seisomaan tattina ja räpläs puhelintaan kiinnittämättä minuun sen enempää huomota..  :-\

Jos tuo nyt on edes jotenkin inhimillinen ajaa voisin hyvin kuvitella tuollaista talouden yhdeksi autoksi, pääasialliseksi kulkineeksi...

Ehkä tätä pitäisi käydä ihan uutenkain koeajamassa? Hinta tuntuu tippuvan kuin lehmän häntä..
 
Pistinpä koeajopyynnön menemään...

Katsotaan meneekö perille, kun Kian sivuilla vielä mainostetaan LänsiAutoa (ex.Magneetti) jälleenmyyjänä, kun se ei sitä enää ole, vaan sehän on tuo RintaJuppi... Nooh..

Aika, jännä, odotan kyllä kovasti tätä autoa, josko sais yön yli lainaan..

Hivenen "raskaan" näköinen tuo on kun noita on liikenteessa kattellu.. Liekö se myös lopullinen tuomio ajon jälkeen? Esim jos vertaa Tiguaniin niin "Tiikeri" on kevyemmä näköinen... Evoqqiin tätä myös helposti vertaa, joka sekin raskaan oloinen, vaikka kevyehkö fiilis ajaessa tulikin, ehkä rengastus ja lokarin kaaret määrää paino"harhaa" ??
 
Uuden Kugan ohella tyylikkäin tuon koko- ja hintaluokan maasturi. Business varusteisena mukana tehokas diesel ja liuta tarpeellisia ja vähemmän tarpeellisia varusteita, ja ainakin mun makuun ihan ok ajoltaakin.
 
Noniin. Huomenna iltapäivällä saan ajoon bensakoneisen manuaalin..

Erittäin mielenkiinnolla odotan..
 
Vaparibensamanuaali? Ei kenties se paras voimalinjayhdistelmä tuohon - jos mihinkään - autoon, pl. tietysti jos koneessa olisi riittävästi sylintereitä ja kokoa.

Itse olen huomannut, että autosta kun autosta saa ihan eri kuvan riippuen millä voimalinjalla ja jopa varustetasolla sitä pääsee kokeilemaan. Esim. Nissan QQ 1.6l vaparibensamanuaalilla ja perusvarusteisena oli (on) ihan kaamea tapaus, kun taas 2.0l dieselinä, tomaatilla ja kaikilla mausteilla se tuntui noin 674% paremmalta. Jos olisin ollut ko. autoa harkitsemassa, niin ensimmäinen olisi satavarmasti käännyttänyt minut nopeasti pois, kun taas jälkimmäinen olisi puolestaan ollut todella varteenotettava vaihtoehto.

Tietysti jos on juurikin tuollaista harkitsemassa, niin sittenhän se on juuri se, mitä pitää kokeilla.
 
Marty McFly sanoi:
Tietysti jos on juurikin tuollaista harkitsemassa, niin sittenhän se on juuri se, mitä pitää kokeilla.

Nyt selvitetään ihan vain auto muuten.. Tilat, ajoasento, melu ja niin päin pois..

Enemmän tässä on yleistä mielenkiintoa automallia kohtaan, kuin ostotarkoitus, koska en osta mitään tänä vuonna.. Vuosi 2015 aloitetaan mitä suuremmalla todennäköisyydellä sitten uudella autolla.. Ja sinne on runsaasti aikaa.. Joskin tämän genren auto on vahvoilla.. Ja tämä eritoten koska on edullinen..
 
Marty McFly sanoi:
Itse olen huomannut, että autosta kun autosta saa ihan eri kuvan riippuen millä voimalinjalla ja jopa varustetasolla sitä pääsee kokeilemaan.

Näin kävi itsellenikin, eli uutta C-Meseä kokeillessani 220 cdi-versio ei ollut ollenkaan niin 'hanskaan sopiva' kuin 1.6 T -versio.
 
Tuo Kia/Hyundai 1.6 bensa tuntui jo HB i30:ssä todella ponnettomalta. Tuossa varmaan vielä pahempi.

Toyotan paperilla hyvin samanlainen 1.6 vei farmari-Aurista paljon kevyemmän tuntuisesti.
 
Minusta taas tuo 1.6 GDI on tuon kokoisten bensavaparien parhaimmistoa ja vie ceediä varsin kevyesti. Perusajot sujuu ongelmitta ja ruutia löytyy ohituksiin mukavasti.
 
Antero sanoi:
Minusta taas tuo 1.6 GDI on tuon kokoisten bensavaparien parhaimmistoa ja vie ceediä varsin kevyesti. Perusajot sujuu ongelmitta ja ruutia löytyy ohituksiin mukavasti.

Samaa mieltä, erittäin kivakäytöksinen ja puhdikas kone jolla ehtii kaikkeen  jos ei pelkää käyttää kierroksia, lisäksi moottori kiertää kivasti punarajalle (6800rpm) asti. Alapään vääntö on ohutta, mutta kone toimii alasektorillakin silti sivistyneesti eikä ravista tai jyristä. Riittää kokemukseni mukaan erittäin hyvin tavalliseen arkiajoon.

Kioja kohtaan näyttää osalla suomalaisista olevan vielä sama halveeraava asenne kun oli aikaisemmin 70-luvulla japanilaisia autoja kohtaan ja kuinkas kävikään. Meillä jokaisellahan on kotona korealaista tekniikkaa, kodinkoneita, kännyköitä, hifiä, pesukonetta. Ei heidän osaaminen tuohon jää, tekevät myös hyviä autoja. :)
 
Minun ymmärrykseen ei oikein mene, miksi nämä 1.6 bensavaparit ovat nykyään niin ponnettomia. Ihan numeroidenkin valossa (lainaan Tuulilasin mittauksia):

20 vuotta sitten Carina E 1.6 (115 hv) kiihtyi 0-100 km/h 10,6 sekunnissa ja ohituskiihtyvyys 60-120 viitosvaihteella oli 24,2 sekuntia.

Nyt Auris 1.6 (132 hv) saa ajat 10,8 s ja 34,5 s ja Cee'd 1.6 GDI (135 hv) 10,2 s ja 33,6 sekuntia.

Vaihteiden välityksissä ei ole juurikaan eroa (nopeudet 1000 r/min ovat 35,0 s,  36,2 s ja 33,6 s). Painoa Carinassa oli 1060 kg, Auriksessa 1190 kg ja Cee'dissä 1280 kg, joten se selittää jotakin, mutta mikä on suurin selitys ohituskiihtyvyysaikojen pompsahtamiselle?
 
Teho / paino:

Carina 0,108 hv / kg
Auris 0,111 hv / kg
Cee'd 0,105 hv / kg

Ilmanvastus on varmaan yksi tekijä (Carina E:llä tod. näk. pienempi poikkipinta-ala). Renkaiden leveys varmaan toinen. Loput selittyy Tuulilasin mokailulla, sillä esimerkiksi omalle Velosterille (140 hv, 1286 kg) löytyy ainakin Zeperfs.com:sta 80-120 km/h arvo 14,8 s viitosvaihteella. Väliin 60-80 ei varmasti mene vajaa 20 s. Etteivät nuo kolmosella alkavat lukemat olisi kuutosvaihteella mitattuja?