https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Sorento 2015-

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Kia on ottanut taas ison harppauksen eteenpäin uusitun Sorennon myötä. Mielestäni auto näyttää hyvältä ulkoapäin etenkin keulasta ja on muutenkin tasapainoinen kokonaisuus. Sisätilat ovatkin sitten ottaneet sitäkin suureman askeleen eteenpäin ja kuvien ja videoiden perusteella näyttää omaan makuuni erittäin tyylikkäältä ja laadukkaalta. Selkeä, muttei volkkarimaisen tylsä. Ajettavuuskin näyttäisi parantuneen huimasti edeltäjästään. Tekniikan maailmassa olikin jo ensituntumia.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/ajettua-kia-sorento

Tuosta videosta saa hyvän käsityksen tiloista ja tyylistä:

url]
 
Ulkoa tavallisen tylsän näköinen niinkuin kaikki tuossa luokassa yleensä ovat mutta sisältä näytti todella hyvältä. Kelpaisi kyllä minullekin  :)
 
Sisustus on ehkä perusaasialaisemman näköinen kuin Hyundai Santa Fe:ssä, mutta laatutaso on aivan OK. Etuistuimet Sorentossa tuntuivat hyvältä, takaistuin vähän lattealta.
 
nemos sanoi:
Sisustus on ehkä perusaasialaisemman näköinen kuin Hyundai Santa Fe:ssä, mutta laatutaso on aivan OK. Etuistuimet Sorentossa tuntuivat hyvältä, takaistuin vähän lattealta.

Puhutko nyt tästä uudesta mallista vai vielä myynnissä olevasta? Mielestäni tämän uuden Sorennon sisusta näyttää enemmänkin saksalaiselta ja pieksee kyllä Santa Fe:n satanolla.
 
Kävin tällä viikolla istumassa uudessa Grand Santa Fe:ssä, mikä on käytännössä sama auto kuin tämä Sorento. Ainakin tuon videon perusteella vaikutti aivan samalta autolta, vain pintamateriaalit ja valot olivat erilaiset. Istumassani Hyundaissa oli mm. reikänahkaiset ilmastoidut penkit.

Grand Santa Fe oli todella hieno auto ja todella Iso. Tämä on selvästi isompi kuin Santa Fe ja kasvanut pituus tekee todella hyvää auton ulkonäölle. Todellinen koko ja mittasuhteet eivät käy oikein kuvista ilmi. Erittäin positiivinen kuva jäi autosta ja Sorento on luultavasti täysin samaa sarjaa. Jos isolle maasturille on tarvetta, niin tämä parivaljakko kannattaa käydä kyllä katsomassa.

Suomessa autovero vaan rokottaa näitä möhköjä todella reilusti, joten tarvetta pitää olla aika paljon, kun samaan rahaan saa kaikkea muutakin kivaa.
 
Antero sanoi:
Puhutko nyt tästä uudesta mallista vai vielä myynnissä olevasta? Mielestäni tämän uuden Sorennon sisusta näyttää enemmänkin saksalaiselta ja pieksee kyllä Santa Fe:n satanolla.

Puhun uudesta, Pariisin autonäyttelyssä esillä olleesta mallista
 
TM 22/2014 antoi Kiasta erinomaiset arviot. Jopa ohjaus sai kiitosta. En tosin ymmärtänyt artikkelissa mielenkiintoisena ominaisuutena mainittua älykästä sähkötoimista takaluukkua. Se kuulemma avautuu automaattisesti kuljettajan seistessä avain taskussa auton takana pari sekuntia. Eihän tuo vielä tarkoita sitä että haluaisin sen takaluukun avautuvan  :eek: Onkohan tuo nyt mietitty ihan loppuun asti?
 
Latvaroso sanoi:
En tosin ymmärtänyt artikkelissa mielenkiintoisena ominaisuutena mainittua älykästä sähkötoimista takaluukkua. Se kuulemma avautuu automaattisesti kuljettajan seistessä avain taskussa auton takana pari sekuntia. Eihän tuo vielä tarkoita sitä että haluaisin sen takaluukun avautuvan  :eek: Onkohan tuo nyt mietitty ihan loppuun asti?
On se mietitty. Eiköhän sen saa pois käytöstä jos on tapana seisoskella tuijottelemassa takaluukkua alle 50cm etäisyydellä autosta. Itsellä ei tällaista tapaa ole, joten osaa sanoa moisen yleisyydestä...  ;)
 
jf sanoi:
On se mietitty. Eiköhän sen saa pois käytöstä jos on tapana seisoskella tuijottelemassa takaluukkua alle 50cm etäisyydellä autosta. Itsellä ei tällaista tapaa ole, joten osaa sanoa moisen yleisyydestä...  ;)

Noh  8) Tulin tänään autolla kotiin ja jätin auton taloyhtiön parkkiruutuun. Poistuin autosta kun viereen pelmahti taloyhtiömme puhelias kaifferi. Jutskattiin siinä takaluukun läheisyydessä viitisen minuuttia. Älyluukku olisi varmaan paukutellut naapurin ihmetykseksi samanaikaisesti itseään auki ja kiinni. Tämän estämiseksi auton mukana toivottavasti tulee tarra että asiaton oleskelu auton takaluukun lähellä on kielletty auton omistajan ollessa lähistöllä ;)
 
Tarve nähdä ongelmia siellä missä niitä ei ole? Siis seisoit viisi minuuttia alle 50 cm päässä takaluukusta? Vai nojailit siihen?
 
Minustakin tuo "älyluukku" kuulostaa sellaisen ongelman ratkaisemiselta, jota ei ole olemassa. Miksi ei yhtä hyvin voi heilauttaa edellisten versioiden tapaan jalkaa, jolla selkeästi osoitetaan halu avata takaluukku.
 
Kaikkea uutta halutaan vastustaa tai ainakin haukkua huonoksi. Parin vuoden päästä ei millään pärjää ilman...
 
nemos sanoi:
Minustakin tuo "älyluukku" kuulostaa sellaisen ongelman ratkaisemiselta, jota ei ole olemassa.....
No joops, samahan taisi olla aikanaan vakkarin, peruutustutkan ja monen muun vastaavan kanssa. "Tosimies osaa peruuttaa ilmaan tutkaakin/pitää vauhdoin ilman vakkariakin tms ja jos ei osaa niin sitten ei ole asiaa auton rattiin ylipäänsä."

Ihan hyvä varuste tämä Kian peräluukkukin varmasti on. Ei tokikaan välttämätön, mutta aika harva varuste autossa nykyään on. Silti haluaisin ne kaikki.
 
jf sanoi:
Tarve nähdä ongelmia siellä missä niitä ei ole? Siis seisoit viisi minuuttia alle 50 cm päässä takaluukusta? Vai nojailit siihen?

Katsos kun ei ollut mittanauhaa lähellä, ei tullut mitatuksi sinua varten  :eek: Artikkelissa ei määritelty mikä on tämä "lähellä takaluukkua", joten en tiennyt sen olevan 50cm. Uskaltaako sitä paskaista autoa edes noin lähelle mennä seisoskelemaan pariksi sekunniksi lepattavan pukutakin kanssa, jotta se älyluukku aukeaisi  8)

Menee joka tapauksessa MINULLA turhien lisävarusteiden listalla sinne loppupäähän. Tulee näissä turhissa lisävarusteissa aina välillä mieleen, että onko nämä sellaisia huomionsiirto gimmeleitä. Tällaiset edullisesti elektroniikalla tehtävät turhakkeet kiinnostaa ostajakuntaa enemmän kuin mikä oikeasti voisi olla tärkeämpää autossa, mutta hankalampi ja varsinkin kalliimpi toteuttaa. Ja ihan oikeasti, kuinka laiskaksi ihminen voi lopulta tulla jos takaluukun perinteiset aukaisutavat alkaa ahistaa... :eek:

Ja sitten takaisin itse autoon, Kia Sorento vaikuttaa tasapainoiselta paketilta. On minun hintahaarukan ulkopuolella, mutta joku 3-4 vuotta käytettynä voisi olla mainio valinta.
 
Marty McFly sanoi:
No joops, samahan taisi olla aikanaan vakkarin, peruutustutkan ja monen muun vastaavan kanssa. "Tosimies osaa peruuttaa ilmaan tutkaakin/pitää vauhdoin ilman vakkariakin tms ja jos ei osaa niin sitten ei ole asiaa auton rattiin ylipäänsä."

Minusta tämä ei ole mitenkään verrannollinen noiden kanssa. Tykkään kaikenlaisista uusista varusteista, jotka monelle muulle eivät ole välttämättömiä. Sen sijaan en tykkää elämän vaikeuttamisesta huonolla suunnittelulla ja hölmöillä käyttöliittymillä. Vastustan lämmityslaitteen säätimien vientiä kosketusnäytön valikoiden syövereihin. Vastustan tällä hetkellä käytettävissä olevien tietojen perusteella takaluukun avaustoimintoa, joka ei perustu selkeään, käyttäjän antamaan indikaatioon siitä, että tämä haluaa luukun avattavan.
 
Jalan heilautuksella aukeva takaluukku on jotain mitä haluaisin omaankin autoon, mutta tuo Kian ratkaisu kyllä kuulostaa enemmän kuin oudolta. Jos menet ihan siihen luukun viereen seisomaan pariksi sekunniksi, niin onhan se ihan pölvästin näköistä puuhaa :) Ja sitten kun luukku lähtee aukeamaan, niin pitää ottaa kaikkien kauppakassien kanssa ninjaloikka taakse, jotta ei jää luukun teilaamaksi.

Ja jos luukku taas tunnistaa hiukan kauempana seisovan ihmisen, niin virheellisiä avauksia tulee varmasti enemmän kuin paljon.
 
Antero sanoi:
Ihan toimivalta systeemiltähän tuo vaikuttaa. En jaksa uskoa, että tuota ei olisi mietitty loppuun asti käytännön kannalta.

Jos luukku aukeaa noin kaukaa automaattisesti, niin pakosta tulee mieleen, että virheaukaisuilta ei voi välttyä. Mutta omistajatasolla oppii varmasti äkkiä, että ei jää notkumaan takaluukun läheisyyteen, joten pikkujuttuhan tuo on loppumetreillä.

Mutta äkkiseltään en keksi mitä etua tämä järjestelmä tarjoaa jalan heilautukseen nähden.
 
Tuosta videosta vois luulla, että mies avaa luukun kauko-ohjaimen napilla. Eli toiminta on tismalleen sama, mutta ilman napin painallusta. Kyllähän tuossa on aivan selvästi sellainen, avaimen tulee olla tietyssä ikkunassa tietyn ajan paikallaan,ennenkuin luukku avataan. Ja siitä vielä vilkut antaa merkin. Eiköhän se vielä piippaakin lisäksi. Kuvittelisin tuon olevan toimiva ratkaisu.

Kiinnostava auto tämä tuleva Sorento. Kun nykyinenkin malli jo tarjosi hinnalle vastinetta. Tähän täytyy oikeasti tutustua ihan huolella seuraavaa autoa hakiessa. Eli yökylään täytynee kutsua. Josko tuosta ois hyväksi vaunun veturiksi ja matka-autoksi.
Hintaluokka sopii hyvin kilpailemaan toisen suunnitteluasteella olevan potentiaalisen ehdokkaan, tulevan Subaru Outbackin kanssa.

Ei ole vielä kunnon koeajoja näkynyt. TM:ssäkin tais olla vain lyhyet tyypit. AB "testasi" omassa jutussaan. Eli kertoivat mitä esitteessa lukee. Ajotuntumasta tai muusta ei sanaakaan.

Toisaalta nythän kohta tämä poistuva malli parin vuoden ikäisenä tarjoaa ehkä eniten rahalle vastinetta.
 
Perjantaina tai torstaina soittelivat Espoon teltasta, että auto olisi nähtävissä ja ajettavissa. Ei taida vaan aikataulut ennen muuttoa taipua, mutta ehkäpä kevväämmällä...
 
Alustan mukana tuo auto joko nousee tai sitten pysyy ennallaan.

Entinen jämäkkyys + uutena ominaisuutena "pintakovuus pois" ja pakkasella iskareihin säilyvät ominaisuudet niin siinä se olisi. Muuten jo vanha pre-facelift on ollut yksi parhaista autoista.
 
Katselin tuossa hinnastoa ja tietysti se adaptiivinen vakkari tulee vasta siinä kaikkein kalleimmassa mallissa. Vanteet kun saisi vaihdettua siihen hinnat alkaen mallin 17" kiekkoihin, niin ei tuo nyt välttämättä mitenkään mahdoton olisi. Aluksi mietin että 65 tonnia Kia:sta olisi aika riski, mutta toisaalta noitahan saa kaksi kappaletta yhden LC:n hinnalla, arvonalenema tuskin on 100%, joten miksei... Bensakone olisi kyllä iso plussa, kun nuo nakuttajat aiheuttavat hylkimisreaktion. Kaippa sitä pitäisi käydä ihmettelemässä. Onko tietoa löytyykö Rovaniemeltä koeajoon autoa?