https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Sorento 2015-

Näytti olevan Jyväskylän Deltalla jo koeajettavissa uusi Sorento ja pihalla oli ainakin yksi kpl lähdössä asiakkaalle. Täytyy kyllä sanoa, että oli kyllä hieno ilmestys, jyhkeä ja maasturimainen, muttei kuitenkaan näyttänyt miltään möhkäleeltä. En tiedä minkä varustetason auto oli, mutta kangaspenkit näytti ainakin olevan. Ainakin ensimmäiset koeajot mitä vastaan on tullu, ovat olleet erittäin positiivisia. Taitaa olla paras Kian valmistama auto tähän mennessä. Lupaa hyvää tuleviin malleihin. 8)
 
Viikko sitten takuuhuollon yhteydessä ihmettelin uutuutta. Kuvissa sisusta ei herättänyt innostusta, mutta luonnossa kiinnostus heräsi. Kun vain maavaraa olisi tuuma enemmän. Tietojen mukaan tuossa on yhtä paljon kuin vanhassa. Todennäköisesti eturenkaiden välissä maavara lienee lähellä toisiaan, mutta auton helmat ja muu alusta näyttäisi vanhemmassa olevan paljon korkeammalla.

Kävin sitten tänään vielä uudestaan katsomassa. Ei ollut vielä Kajaanissa autoa koeajettavaksi. Piti kuitenkin tarjous pyytää. N. 50 tonnin autoon hyvitys 3 vuotta vanhasta ja 92 tkm ajetusta Sorennosta olisi 26 896€. Aikanaan kauppasopparissa luki, jotta 44 500.
 
Eli 40% olisi jäänyt matkalle hintaa. Meinaatko ajaa vielä takuun 150tkm täyteen vai vaihtaa? Tuosta vanhastahan on ihan kelpo Classic tarjolla, mutta taisi olla vain 5-paikkainen ja sinullahan taisi olla 7-paikkaisen tarve?
 
Kun välirahaa ei ole taskussa, niin ajellaan edelleen. 5-paikkainen piisaa nykyisin. Vanhin poika on ajellut jo vajaa pari vuotta bemareilla...
 
Tuo on kyllä mukava puoli tuossa pitkässä takuussa, kun ei ole pakko vaihtaa vaan matkaa voi jatkaa. Itse kun vetelee näköjään ihan omalla riskillä toyon kanssa, niin aina se pikkuisen mietityttää ja ainakaan ei innosta uutta samalaista hankkimaan... Täytyy varmaan tuo uusi Sorento käydä hakemassa ajoon, kun joskus kotiudutaan.
 
Sitä tässä itsekin odottelen, kun omalle paikkakunnalle tuli/tulee Kian myynti niin tutustuminen on kohtuullisen helppoa. Eli kunhan Pörhö saa koeajoauton hommattua riviin, niin täytyyhän se testata. Ja "ihan tosi mielellä" liikkeellä. Vaikkei vielä olekaan vaihdon aika, niin täytyyhän sitä pitää itsensä kartalla. Vielä on tavoitteeseen 1v3kk, että Subarulle tulee 4 vuotta meillä täyteen.

jkvi:n Sorento on väärää väriä, muutenhan tässä ois voinut vaikka kohta suoraa kauppaa hieroa ;)
 
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD EX A/T 5P + Comfort pack

Päivä: 30.12.2014
Sää: Lumisadetta, lämpötila n. 0 °C
Tienpinta: Pääasiassa luminen
Koeajolenkin pituus: n. 100 km

Paikallinen Kia-kauppias soitteli joulun välipäivinä, että heille on juuri saapunut uusi Sorento koeajettavaksi ja sitä olisi mahdollista tulla vaikka heti kokeilemaan. Kun satuin olemaan sopivasti lomalla, niin päätin tarttua tilaisuuteen ja lähteä iltapäivällä testaamaan uutuutta. Tinkasin autoa tietty heti yön yli koeajoon, mutta se ei kuulemma ollut tähän hätään mahdollista. Niinpä minun piti tyytyä pikaiseen vähän yli kahden tunnin koeajoon. Pahoitteluni jo etukäteen, että sen vuoksi rapsakin jäi vähän pintapuoliseksi. SUV-genren edustajan koeajoa varten kävi kelin kanssa hyvä tuuri. Uuden vuoden aatonaattona oli edellisenä yönä ja koko aamupäivän satanut lunta, joten nelivedon ominaisuuksista saisi ehkä edes jonkinlaisen käsityksen.

Kia Sorentoa ei tuoda maahan kuin yhdellä moottorivaihtoehdolla. Kyseessä on 2,2 CRDi ja Suomeen tuotavat autot ovat aina nelivetoisia. Koeajoyksilö oli viisipaikkainen EX ja varustettu 6-vaihteisella automaattivaihteistolla. EX varustetaso sisältää periaatteessa jo kaiken välttämättömimmän. Lisävarusteina autoon oli otettu metalliväri sekä comfort pack, joka pitää sisällään mm ksenon ajovalot, led-takavalot ja kuljettajan istuimen sähkösäädöt. Kiasta minulla on autona melko vähän kokemuksia, joten etukäteen en koeajolle kovin suuria odotuksia asettanut.

Ohjaamo ja sisätilat

Kuljettajan penkiltä aukeaa näkymä erittäin viimeistellyn oloiseen kojetauluun ja sama viimeistelyn taso jatkuu läpi koko matkustamon. Mielestäni materiaalit ovat laadukkaan oloiset, eikä ämpärimuovin ärsytyskynnys ylity. Aiemmin syksyllä koeajamaani Tekna varustetason X-Trailiin verrattuna viimeistelyn taso ja laatu on Kian eduksi huomattava. Kian kojetaulu on erittäin selkeä ja kaikki hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. EX ei pidä sisällään nahkaistuimia, mutta kangaspenkissäkin normaalipainoinen 180 cm kuljettaja sai ihan hyvän istuma-asennon. Lisäksi comfort packin mukanaan tuomat kuljettajan istuimen 8-suuntaiset sähkösäädöt helpottavat hyvän ajoasennon hakemista. Säädöt olivat tosin aavistuksen suuripiirteiset, eli ihan millilleen asentoa ei saanut hierottua. Takapenkeillä on myös hyvin tilaa ja niitä voi siirtää eteen/taakse sekä selkänojaa voi myös kallistaa. Näin takaosastollakin voi matkustaa rennosti.

Tavaratila on reilunkokoinen ja selkeämuotoinen. Takapenkit kallistettaessa eteenpäin, syntyy tavaratilan jatkeeksi samaan tasoon lisätavaratilaa. Tavaratilan pohjan luukkujen alle jää reilu kaksiosainen tila, jonne ”keräilijät” voivat jemmata kaikenlaista tärkeää ja vähemmän tärkeää roinaa. Samaan tilaan voi myös sijoittaa säilytettäväksi tavaratilan rullaverhon. Ulkokautta pääsee käsiksi tavaratilan alla sijaitsevaan täysikokoiseen vararenkaaseen.

Ajossa

Kian nelisylinterinen voimanlähde ei edusta aivan alan viimeisintä huutoa, mutta tarjoaa kuitenkin ihan kohtuullisen suorituskyvyn. Moottorista irtoaa tehoa mukavat 200 hv ja vääntöä 450 Nm. Näillä tehoilla Sorento liikkuu kokoisekseen riittävällä terhakkuudella. Moottorin äänet kuuluvat sisään varsinkin kiihdytettäessä melko selkeästi. Ja kun ääni nyt kerran kuuluu ohjaamoon, niin äänensävy saisi olla miehekkäämpi. Muuten ei mielestäni Sorentoa voi pitää mitenkään liian meluisana. Itse asiassa se tarjoaa erittäin miellyttävää matkantekoa. Ainakin tämä koeajoyksilö oli muutenkin erittäin hiljainen, mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulunut minkään tyyppisillä ajoalustoilla. Tässäkin Kia vetää selvän eron Nissaniin verrattuna, josta kuului eriasteisia hälyääniä ympäri ohjaamoa. Renkaina Kiassa oli Nokian Hakkapeliitta R2 SUV kitkarenkaat kokoa 235/60 R18.

Kaupungissa isohko Sorento oli kevyt pyöriteltävä ja kuljettajan työtä tietenkin helpotti sujuvasti toiminut automaattilaatikko. Sorennon automaatti ei vedä vertoja kilpailijoiden uusimmille 8- ja 9-vaihteisille toteutuksille, mutta ei tuosta Sorennon laatikosta mitään suurta huomauttamistakaan ole. Runsaasta lumisateesta johtuen moottoritiellä oli melko isot lumivallit, mutta ne eivät Sorennon kulkua hetkauttaneet. Kia eteni erittäin suuntavakaasti, ohjaustuntuma oli hyvä  ja auto tuntui erittäin rentouttavalta ajaa, vaikka suurimmalla osalla kanssa-autoilijoita näytti olevan suuria vaikeuksia. Ajamani lenkin pituus oli noin 100 km ja ajotietokone näytti koeajon päätteeksi keskikulutukseksi 7.5 l/100km keskinopeuden ollessa 44 km/h. Ajo oli hyvin sekalaista sisältäen moottoritietä, maantietä, kaupunkiajoa ja metsäautoteiden koluamista.

DynaMax AWD

Kia Sorennon nelivedon on toteuttanut itävaltalainen Magna Powertrain yhteistyössä Kian kanssa. DynaMax AWD nimeä kantava nelivetojärjestelmä on esitelty ensimmäisen kerran Kia Sportagessa. Järjestelmässä on sähkömoottori, joka pyörittää öljypumppua järjestäen tarvittavat paineet monilevykytkimelle. Sähkömoottori, pumppu ja monilevykytkin on sijoitettu auton taka-akselin yhteyteen. Koska Kiassa käytettävä systeemi on minulle täysin vieras ja nelivedon hyvä toiminta on itselleni kohtuullisen tärkeässä roolissa, piti DynaMax AWD:n ominaisuuksista päästä edes jonkin verran selville. Kovin haastaviin olosuhteisiin en lyhyen koeajon vuoksi Kiaa ehtinyt viemään. Onneksi kotini lähimaastossa sijaitsee hyviä metsäautoteitä, jotka olivat vielä juuri kuorrutettu n. 10 – 20 cm tuoreella nuoskalumella. Näillä neitseellisen lumipinnan sisältävillä metsäautoteillä sijaitsi vielä useita isoja ja jyrkkiä mäkiä. Pysäyttelin autoa moniin hankaliin ja jyrkkiin paikkoihin. Kokeilin lähtöjä sekä etuperin että peruuttaen ylämäkeen. Auto ei arponut kertaakaan taka-akselin kytkeytymisen kanssa eikä näissä oloissa mitään viivettäkään pystynyt havainnoimaan. Jokainen lähtö tapahtui erittäin eleettömästi. Kia ei osoittanut minkäänlaista epäröimistä. Kian järjestelmät eivät ole tietenkään tarkoitettu mihinkään vaativaan maastossa etenemiseen, mutta melko monelle auto varmasti tarjoaa riittävää etenemiskykyä. Näihin lumessa suoritettuihin testeihin olisi saatu vielä omalta kannaltani hieno lisämauste, jos autossa olisi ollut vetokoukku ja Sorentoa olisi näin ollen päässyt vielä koeponnistamaan samoissa paikoissa lastatun hevostrailerin kanssa.
 
Kiassa ei ole nelivedolle muita käyttökytkimiä kuin nelivedon 50/50-lukitusnappula keskikonsolissa. Lukitus kytkeytyy vauhdin kasvaessa itsestään irti nelivedon siirtyessä normaaliin automaattioperointitilaan. Myyjän mukaan Sorennosta voi kytkeä myös kaikki sähköiset avustimet kokonaan pois. Tämän väitteen paikkansapitävyyttä en ehtinyt kunnolla todentamaan, joten suhtautuisin siihen toistaiseksi melkoisella skeptisyydellä. Mutta jos se pitää paikkansa, hyvä niin.

Hauskana yksityiskohtana voisi vielä mainita Skodan kanssa koeajon jälkeen kotiin palattuani tapahtuneen pienen episodin. Kotipihalleni johtaa mäki, jota edeltää tiukka oikea. Mäkeen ei pysty ottamaan ennakkoon kovin suurta vauhtia. Kävin Kialla tämänkin paikan testaamassa, myös niin että pysähdyin mäkeen ja jatkoin sitten siitä taas matkaa. Toistin saman testin Skodalla (jonka olen toki tehnyt monesti ennenkin) ja nyt Skoda tietenkin jämähti mäkeen. Useampi yritys eikä puhettakaan, että Skoda olisi mäestä paikaltaan päässyt jatkamaan matkaa. Auto vain kaivoi itsensä lumeen. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Superb jäi ylipäätään mihinkään jumiin. Tosin Skodan renkaat nyt eivät enää ole ihan huippukunnossa. Mutta ei auttanut kuin nöyrtyä ja peruuttaa mäki alas. Olikohan tämä joku enne.

Palauttaessani syksyllä koeajamaani Nissan X-Trailia takaisin liikkeeseen, ei avaimien luovuttaminen tuntunut yhtään pahalta. Eikä auto jäänyt sen suuremmin muutenkaan pyörimään mieleen. Mutta Kia Sorennon kanssa olivat tunnelmat toisenlaiset. Auto tuntui oman perheeni käyttöprofiilia ajatellen erittäin sopivalta kulkupeliltä. Eikä näin omilla rahoilla ajelevana tuota Kian pitkää takuutakaan voi täysin sivuuttaa olankohautuksella. Onko Kia sitten kallis? No ei sitä aivan halpanakaan voi pitää, mutta toisaalta näillä varusteilla ja ominaisuuksilla premium-vaihtoehdoista saa maksaa roimasti enemmän. Tulihan tuosta tarjouskin otettua. Ja tällä hetkellä Kia on Superbin seuraajavaihtoehdoksi melko korkealla. Mutta katsellaan nyt vielä hetki…

Kia Sorennossa olevasta nelivedosta löytyy lisätietoa esim. oheisen linkin takaa:
http://articles.sae.org/8707/
 
On se ihan tyylikkään näköinen peli 8)
_dsc1635.jpg
 
Kiitos vakiolle mainiosta raportista. Tuo Sorento aiheuttaa kyllä selittämätöntä kiinnostusta, vaikkei noin isolle diesel-autolle ole mitään tarvetta. Ei sillä, että olisi mitään mahdollisuutta ostaa. Hieno auto.
 
vakio sanoi:
Paikallinen Kia-kauppias soitteli joulun välipäivinä, että heille on juuri saapunut uusi Sorento koeajettavaksi ja sitä olisi mahdollista tulla vaikka heti kokeilemaan...

Kiitos Vakio hyvästä koeajo kirjoituksesta. Sorento on tosiaan yksi erittäinkin kiinnostava vaihtoehto. Vuoden päästä täytyy alkaa pohtimaan vaihtoa, ja ehdottomasti Sorento on listalla kärkipäässä. Muita etuja tuossa Kiassa ois myyntipisteen löytyminen jatkossa myös omalta kylältä sekä huolto tietty samassa. Matkaa kyseiseen puljuun tulis n. 3km. Siinä on vissi ero nykyiseen 75km välimatkaan (Subaru huolto/myynti ).

Veto-ominaisuudet täälläkin on vaakakupissa merkittävinä, joten koeajo täytyy saada tehdä koukullisena, tai muuten ei tule kauppoja. En lähde summassa ostamaan, kun kuitenkin se vaativin osa meidän auton käyttöä on vaunun veto.

Nyt poistuva mallikin kiinnostaa. Hinnoissa on varmasti ilmaa ja vuoden pari vanhoja on tarjolla muutamia jatkuvasti.
 
Tuli käytyä tutustumassa. Ei ollut koeajolle tarjolla. Vain halliauto kylmiä tyyppejä varten. Istuskelin ja tutkiskelin. Erittäin siisti auto kaikin puolin. Tosin en nyt ihan valtavaa harppausta edelliseen malliin verraten löytänyt. Hieman ehkä parannusta jossain materiaaleissa jne. Ergonomia on hyvä, ja niinhän se oli jo edellisessä. Penkit tuntui jopa saksalaistyylisen kovilta. Kyseessä oli EX + Comfort pack. Eli kangaspenkeillä. Takapenkin selkänojan kallistus oli hyvä. Pitkittäis-siirto on lähinnä 7-paikkaiseen taaksemenoa varten. Siirto on käytännössä vain normi istuma-asennosta eteenpäin. Toki sillä konttiin saa tilaa, jos haluaa pitää penkit jostain syystä pystyssä mutta tarvii tilaa.

Ei tullut mitään ahaa-elämystä. En ole tilaamassa uutta tällaista. Kelpais, mutta pärjään helposti ilmankin.
Joku, jota en osaa tarkemmin eritellä, jätti hieman vaisun fiiliksen ja ehkä jopa pudotti tämän pois listalta mahdolliseksi seuraavaksi ajokiksi.
 
Tosin en nyt ihan valtavaa harppausta edelliseen malliin verraten löytänyt
Käytännössä ihan eri auto pl. moottori.

Kävin tänään ajamassa lyhyen lenkin. Omaan verrattuna alusta on yksin ajaessa tässä uudessa paljon miellyttävämpi nyt, kun tiet ovat kuin pottupeltoa ja isoa/ terävää kuoppaa/nystyrää.

Sen sijaan ohjaustuntuma on ohuempi ja jäin pohtimaan, onko auto sittenkään yhtä suuntavakaa ja hyvä matka-ajossa vs. tuo oma bilsteinin iskareilla oleva. Vanha näyttää nyt pöperökeleissä "närhenmunat" lähes autolle kuin autolle. Tuon toteamiseen pitäisi varata pidempi koeajo. Samoin alustan lopullinen luonne selviäisi kun saisi autoa kokeilla vielä raskaalla kuormalla.

Valoja en myös päässyt päiväsellä kokeilemaan, mutta seinää vasten pitkiksi näytti syttyvän vain kelmeät halogeenit> Xvisionin Dominaatorit joutuisi istuttamaan keulalle, mutta saaneeko tuohon valorautaa...

Ja pahin muute minulle; Vaikka maavaraa ilmoitetaan olevan saman verran, on mm. keulan muotoilu sellainen, että se pitkälle eturenkaiden etupuolelle matalana menevänä mahtaisi haukata monesti isänmaata. Vanha on tämän suhteen paljon parempi.
 
TM:ssä oli perusteellinen koeajo. Hyvältä vaikutti. Hyvät tilat, toimivat varusteet, hyvät valot, ohjaus, ajettavuus jne.
Kannattaa lukaista tuo juttu jos auto kiinnostaa. Ei pahempia moitteita. Rengasmelusta jotain, mutta sekin tuntui olevan renkaista itsessään kiinni.
 
völvöxc60 sanoi:
On se ihan tyylikkään näköinen peli 8)
Kieltämättä, silmä alkaa hiljalleen tottua noiden uuden mallisten autojen ulkonäköön. Miten ne suunnittelijat aina saavatkin uutta ilmettä autoihin. Tuotakin mallia etuviistosta katsellessa sillä on jotenkin tuiman ja agressiivisen näköinen katse, joka kertoo "minulle on annettava tietä".  ;D
 
Näkyi paikallinen Pörhö saaneen Sorentolle kilvet. Pitäisiköhän vaivautua paikalle ja kinuta koeajoon. Sen verran kiinnostava auto, että jossain vaiheessa pitää ajaa. Nyt ois kyllä aikaa. Hmm...
 
Käy ihmeessä ajamassa. Kiinnostaa kommentit kaikista Kian malleista, myös näistä jotka ovat itseltäni täysin ulottumattomissa.
 
Kaaran koeajossa uusi Sorento, mainiot arviot auto sai. Kyllä tuo vaan itseänikin miellyttää, vaikken ole metriäkään ajanut. Ulkonäkö on juuri sopivan maasturimainen, kuten mielestäni pitääkin. Sisätilojen materiaalit eivät ehkä ihan tutuille premium-merkeille pärjää, mutta muotoilu ja tyyli toimii loistavasti. Rauhallista ja selkeää. Muutenkin on hauskaa, että Kian eri mallien kojelaudat eivät ole samasta puusta veistettyjä, kuten esim Volkkarilla tuppaa olemaan.
http://kaara.tv/project/kaara-kevat-2015-15-jaksossa-kia-sorento/
 
Ulkonäkö on juuri sopivan maasturimainen,
Harmi, että se jää sitten tuohon. Entisen ollessa vieressä varsinkin etuylitys on pitkälle matala. Ja muutenkin maavaraa olisi saanut olla se tuuma enemmän, jotta oltaisiin kilpailijoiden tasalla - jos kerran katumaastureista kilpaillaan eikä isoista farmareista.

Kojelaudan muotoilua sekä kehuttiin, että arvosteltiin. Toki ottaisin, mutta keskikonsoli on vanhassa tyylikkäämpi.

Ohjausta kehuttiin. Lyhyen koeajon perusteella vanhemmassa se voi olla jopa parempi kun puhutaan maantiellä suuntavakavuudesta. Kaupunkipyörittelyssä - jos sillä on nyt merkitystä- on uusi kevyempi ja sitä kautta herkemmän tuntoinen - jopa äkkiä tanakammankin oloinen renkaista riippuen.
 
Viimeisimmässä Caravan-lehdessä oli koeajossa Kia Sorento nimenomaan vetoautona. Lehden tyylille uskollisesti autoa kehuttiin hyvin vuolaasti. Kyseisessä lehdessä siis hyvin harvoin moititaan mitään. Mutta kyllä nyt Kia sai sen verran paljon kehua, että siinä täytyy olla perääkin.
Vetivät isoa Hobbyn 720 UKFe Prestige vaunua.

Kia veti testissä tuota kyseistä 2500 leveää 1900kg vaunua reilulla 12 litran kulutuksella. Pidän tätä erinomaisena tuloksena. Testiauto oli mallia Business Luxury ( 7-paikkainen ). Koeajomalli varustein maksoi 64490. Se on paljon. Mutta jos hintaa vertaa esimerkiksi Eurooppalaisiin vastaavan kokoisiin nelivetoisiin SUV malleihin, niin kyllä Kia tarjoaa rahalle todella paljon. Eikä huomiotta voi jättää myöskään sitä mielestäni erittäin merkittävää 7 vuoden takuuta.

Tämä kyseinen auto oli kyllä erittäin vahva vaihtoehto Subarulle mun pääkopassa. Kaupoille vain ei päästy Kia myyjän kanssa. Toki paikallinen pieni Pörhö-liike ei voinut vaihtohyvityksissä kilpailla oikein kunnolla.

Hienoja autoja. Mun silmä kyllä lepää Kian muotoilussa, niin sisältä kuin ulkoakin.
 
Kaikenlaista sitä ehtiikin kesälomalla puuhata. En ole omasta mielestäni kärsinyt autokuumeesta pitkään aikaan, eikä ollut aikomusta saada tartuntaakaan vielä lähitulevaisuudessa. Mutta kuten tiedämme, niin kyseessä on salakavala tauti ja niin vain yhtäkkiä yllätin itseni suunnittelemasta Skodan päivittämistä vähän tuoreempaan ajopeliin.

Viime viikolla sitten tuli kaupat tehtyä ja Skoda Superb vaihtui 11 000 km ajettuun Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P cittariin. Nähtäväksi jää miten tuo tulee suoriutumaan tulevista tehtävistään. Jos ei suoriudu, niin sitten saa lähteä kiertoon.
 
vakio sanoi:
Viime viikolla sitten tuli kaupat tehtyä ja Skoda Superb vaihtui 11 000 km ajettuun Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P cittariin. Nähtäväksi jää miten tuo tulee suoriutumaan tulevista tehtävistään. Jos ei suoriudu, niin sitten saa lähteä kiertoon.

Onnea uudelle autolle. Annahan kuulua kokemuksia, sillä juuri tuollaista olen harkinnut seuraavaksi kulkineeksi yhtenä vaihtoehtona.