Kia Sorento 2.2 CRDi AWD EX A/T 5P + Comfort pack
Päivä: 30.12.2014
Sää: Lumisadetta, lämpötila n. 0 °C
Tienpinta: Pääasiassa luminen
Koeajolenkin pituus: n. 100 km
Paikallinen Kia-kauppias soitteli joulun välipäivinä, että heille on juuri saapunut uusi Sorento koeajettavaksi ja sitä olisi mahdollista tulla vaikka heti kokeilemaan. Kun satuin olemaan sopivasti lomalla, niin päätin tarttua tilaisuuteen ja lähteä iltapäivällä testaamaan uutuutta. Tinkasin autoa tietty heti yön yli koeajoon, mutta se ei kuulemma ollut tähän hätään mahdollista. Niinpä minun piti tyytyä pikaiseen vähän yli kahden tunnin koeajoon. Pahoitteluni jo etukäteen, että sen vuoksi rapsakin jäi vähän pintapuoliseksi. SUV-genren edustajan koeajoa varten kävi kelin kanssa hyvä tuuri. Uuden vuoden aatonaattona oli edellisenä yönä ja koko aamupäivän satanut lunta, joten nelivedon ominaisuuksista saisi ehkä edes jonkinlaisen käsityksen.
Kia Sorentoa ei tuoda maahan kuin yhdellä moottorivaihtoehdolla. Kyseessä on 2,2 CRDi ja Suomeen tuotavat autot ovat aina nelivetoisia. Koeajoyksilö oli viisipaikkainen EX ja varustettu 6-vaihteisella automaattivaihteistolla. EX varustetaso sisältää periaatteessa jo kaiken välttämättömimmän. Lisävarusteina autoon oli otettu metalliväri sekä comfort pack, joka pitää sisällään mm ksenon ajovalot, led-takavalot ja kuljettajan istuimen sähkösäädöt. Kiasta minulla on autona melko vähän kokemuksia, joten etukäteen en koeajolle kovin suuria odotuksia asettanut.
Ohjaamo ja sisätilat
Kuljettajan penkiltä aukeaa näkymä erittäin viimeistellyn oloiseen kojetauluun ja sama viimeistelyn taso jatkuu läpi koko matkustamon. Mielestäni materiaalit ovat laadukkaan oloiset, eikä ämpärimuovin ärsytyskynnys ylity. Aiemmin syksyllä koeajamaani Tekna varustetason X-Trailiin verrattuna viimeistelyn taso ja laatu on Kian eduksi huomattava. Kian kojetaulu on erittäin selkeä ja kaikki hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. EX ei pidä sisällään nahkaistuimia, mutta kangaspenkissäkin normaalipainoinen 180 cm kuljettaja sai ihan hyvän istuma-asennon. Lisäksi comfort packin mukanaan tuomat kuljettajan istuimen 8-suuntaiset sähkösäädöt helpottavat hyvän ajoasennon hakemista. Säädöt olivat tosin aavistuksen suuripiirteiset, eli ihan millilleen asentoa ei saanut hierottua. Takapenkeillä on myös hyvin tilaa ja niitä voi siirtää eteen/taakse sekä selkänojaa voi myös kallistaa. Näin takaosastollakin voi matkustaa rennosti.
Tavaratila on reilunkokoinen ja selkeämuotoinen. Takapenkit kallistettaessa eteenpäin, syntyy tavaratilan jatkeeksi samaan tasoon lisätavaratilaa. Tavaratilan pohjan luukkujen alle jää reilu kaksiosainen tila, jonne ”keräilijät” voivat jemmata kaikenlaista tärkeää ja vähemmän tärkeää roinaa. Samaan tilaan voi myös sijoittaa säilytettäväksi tavaratilan rullaverhon. Ulkokautta pääsee käsiksi tavaratilan alla sijaitsevaan täysikokoiseen vararenkaaseen.
Ajossa
Kian nelisylinterinen voimanlähde ei edusta aivan alan viimeisintä huutoa, mutta tarjoaa kuitenkin ihan kohtuullisen suorituskyvyn. Moottorista irtoaa tehoa mukavat 200 hv ja vääntöä 450 Nm. Näillä tehoilla Sorento liikkuu kokoisekseen riittävällä terhakkuudella. Moottorin äänet kuuluvat sisään varsinkin kiihdytettäessä melko selkeästi. Ja kun ääni nyt kerran kuuluu ohjaamoon, niin äänensävy saisi olla miehekkäämpi. Muuten ei mielestäni Sorentoa voi pitää mitenkään liian meluisana. Itse asiassa se tarjoaa erittäin miellyttävää matkantekoa. Ainakin tämä koeajoyksilö oli muutenkin erittäin hiljainen, mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulunut minkään tyyppisillä ajoalustoilla. Tässäkin Kia vetää selvän eron Nissaniin verrattuna, josta kuului eriasteisia hälyääniä ympäri ohjaamoa. Renkaina Kiassa oli Nokian Hakkapeliitta R2 SUV kitkarenkaat kokoa 235/60 R18.
Kaupungissa isohko Sorento oli kevyt pyöriteltävä ja kuljettajan työtä tietenkin helpotti sujuvasti toiminut automaattilaatikko. Sorennon automaatti ei vedä vertoja kilpailijoiden uusimmille 8- ja 9-vaihteisille toteutuksille, mutta ei tuosta Sorennon laatikosta mitään suurta huomauttamistakaan ole. Runsaasta lumisateesta johtuen moottoritiellä oli melko isot lumivallit, mutta ne eivät Sorennon kulkua hetkauttaneet. Kia eteni erittäin suuntavakaasti, ohjaustuntuma oli hyvä ja auto tuntui erittäin rentouttavalta ajaa, vaikka suurimmalla osalla kanssa-autoilijoita näytti olevan suuria vaikeuksia. Ajamani lenkin pituus oli noin 100 km ja ajotietokone näytti koeajon päätteeksi keskikulutukseksi 7.5 l/100km keskinopeuden ollessa 44 km/h. Ajo oli hyvin sekalaista sisältäen moottoritietä, maantietä, kaupunkiajoa ja metsäautoteiden koluamista.
DynaMax AWD
Kia Sorennon nelivedon on toteuttanut itävaltalainen Magna Powertrain yhteistyössä Kian kanssa. DynaMax AWD nimeä kantava nelivetojärjestelmä on esitelty ensimmäisen kerran Kia Sportagessa. Järjestelmässä on sähkömoottori, joka pyörittää öljypumppua järjestäen tarvittavat paineet monilevykytkimelle. Sähkömoottori, pumppu ja monilevykytkin on sijoitettu auton taka-akselin yhteyteen. Koska Kiassa käytettävä systeemi on minulle täysin vieras ja nelivedon hyvä toiminta on itselleni kohtuullisen tärkeässä roolissa, piti DynaMax AWD:n ominaisuuksista päästä edes jonkin verran selville. Kovin haastaviin olosuhteisiin en lyhyen koeajon vuoksi Kiaa ehtinyt viemään. Onneksi kotini lähimaastossa sijaitsee hyviä metsäautoteitä, jotka olivat vielä juuri kuorrutettu n. 10 – 20 cm tuoreella nuoskalumella. Näillä neitseellisen lumipinnan sisältävillä metsäautoteillä sijaitsi vielä useita isoja ja jyrkkiä mäkiä. Pysäyttelin autoa moniin hankaliin ja jyrkkiin paikkoihin. Kokeilin lähtöjä sekä etuperin että peruuttaen ylämäkeen. Auto ei arponut kertaakaan taka-akselin kytkeytymisen kanssa eikä näissä oloissa mitään viivettäkään pystynyt havainnoimaan. Jokainen lähtö tapahtui erittäin eleettömästi. Kia ei osoittanut minkäänlaista epäröimistä. Kian järjestelmät eivät ole tietenkään tarkoitettu mihinkään vaativaan maastossa etenemiseen, mutta melko monelle auto varmasti tarjoaa riittävää etenemiskykyä. Näihin lumessa suoritettuihin testeihin olisi saatu vielä omalta kannaltani hieno lisämauste, jos autossa olisi ollut vetokoukku ja Sorentoa olisi näin ollen päässyt vielä koeponnistamaan samoissa paikoissa lastatun hevostrailerin kanssa.
Kiassa ei ole nelivedolle muita käyttökytkimiä kuin nelivedon 50/50-lukitusnappula keskikonsolissa. Lukitus kytkeytyy vauhdin kasvaessa itsestään irti nelivedon siirtyessä normaaliin automaattioperointitilaan. Myyjän mukaan Sorennosta voi kytkeä myös kaikki sähköiset avustimet kokonaan pois. Tämän väitteen paikkansapitävyyttä en ehtinyt kunnolla todentamaan, joten suhtautuisin siihen toistaiseksi melkoisella skeptisyydellä. Mutta jos se pitää paikkansa, hyvä niin.
Hauskana yksityiskohtana voisi vielä mainita Skodan kanssa koeajon jälkeen kotiin palattuani tapahtuneen pienen episodin. Kotipihalleni johtaa mäki, jota edeltää tiukka oikea. Mäkeen ei pysty ottamaan ennakkoon kovin suurta vauhtia. Kävin Kialla tämänkin paikan testaamassa, myös niin että pysähdyin mäkeen ja jatkoin sitten siitä taas matkaa. Toistin saman testin Skodalla (jonka olen toki tehnyt monesti ennenkin) ja nyt Skoda tietenkin jämähti mäkeen. Useampi yritys eikä puhettakaan, että Skoda olisi mäestä paikaltaan päässyt jatkamaan matkaa. Auto vain kaivoi itsensä lumeen. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Superb jäi ylipäätään mihinkään jumiin. Tosin Skodan renkaat nyt eivät enää ole ihan huippukunnossa. Mutta ei auttanut kuin nöyrtyä ja peruuttaa mäki alas. Olikohan tämä joku enne.
Palauttaessani syksyllä koeajamaani Nissan X-Trailia takaisin liikkeeseen, ei avaimien luovuttaminen tuntunut yhtään pahalta. Eikä auto jäänyt sen suuremmin muutenkaan pyörimään mieleen. Mutta Kia Sorennon kanssa olivat tunnelmat toisenlaiset. Auto tuntui oman perheeni käyttöprofiilia ajatellen erittäin sopivalta kulkupeliltä. Eikä näin omilla rahoilla ajelevana tuota Kian pitkää takuutakaan voi täysin sivuuttaa olankohautuksella. Onko Kia sitten kallis? No ei sitä aivan halpanakaan voi pitää, mutta toisaalta näillä varusteilla ja ominaisuuksilla premium-vaihtoehdoista saa maksaa roimasti enemmän. Tulihan tuosta tarjouskin otettua. Ja tällä hetkellä Kia on Superbin seuraajavaihtoehdoksi melko korkealla. Mutta katsellaan nyt vielä hetki…
Kia Sorennossa olevasta nelivedosta löytyy lisätietoa esim. oheisen linkin takaa:
http://articles.sae.org/8707/