https://yliteippaus.fi/

Kia Rio 2017-

Rioon saa nyt DCT-automaattivaihteiston. Näyttäisi siltä että onnistuu vain 120 hv versioon, ei 100 hv. Lisähinta automaatista EX varustelutasolla on noin 1800 €. Lisää päästöjä 6v manuaaliin nähden 2 g.
 
Vaimo otti ja meni vaihtamaan vanhan Ford Focuksen (-07 mallin 1,6 bensafarkku, vajaa 240 tkm ajettu) Riooon. Pari vuotta vanha, joten on tätä uudempaa mallia. EX ja kait premiumpackilla ja 120hv:n versio, vajaa 35 tkm ajettuna. Focus meni vaihdossa kun hyvittivät siitä vielä yli pari tonnia ja ilman vaihtaria alennus olisi ollut vain 200€ pyynnistä. Jos alennus ilman vaihtaria olisi ollut isompi, olisi tällä perällä vanhasta Foordista saanut ehken reippaan 2500€. Nyt ei kannattanut alkaa asiaa vatkaamaan.

Pikaset koeajot kyydissä istuen ja talvirenkaat, Nokian 09:it, meluaa tietenkin jonkin verran. Mutta ääntihän nuo pojan E91 bemarissakin, jota ajettiin puoli tuntia aiemmin. Tosin mukavampi oli nastan sirinän sävy.

Muuten tilavan oloinen pikku auto, mutta tavaratilaahan siinä ei juurikaan ole.
 
Huomattu että auto kuuluu sarjaan "polttimon vaihto ei mene ihan tuosta vaan heittämällä". Oikealla puolella on hyvin tilaa touhuta, mutta vasemmalla puolella on sulakerasia sen verran lähellä umpiota, että siinä välissä ei saa kättä kunnola nyrkkiin. Liittimen ja polttimon irrotus on hankala kun niistä saa vain sormenpäillä kiinni, ei saa tarpeeksi voimaa.

Vasemman puolen polttimoa vaihtaessa kannattaa talttapäisellä ruuvimeisselillä nostaa liittimen lukitusklipsiä ja sitten toisella kädellä vetää liitin irti. Polttimon saa parhaiten irti ja takaisin kun käyttää molempien käsien sormia pyöräyttämiseen.

Muuten mukava auto.
 
Facelift tulossa syksyllä. Tosin pressikuvien perusteella ulkoiset muutokset näyttää maltillisilta. Hyvä niin. Kolmoskoppaisessa Rion Faceliftissähän ulkonäkö pilattiin etupuskurin mauttomilla vauhtiraidoilla ja takapuskurin muotoilulla
https://press.kia.com/eu/en/home/media-resouces/press-releases/2020/refreshed_design_for_upgraded_KiaRio.html

Kevythybridi tulee saataville ja varusteita enemmän.

The upgraded Rio pairs an updated exterior and interior design with ‘big car’ safety and infotainment technologies. The new model also offers drivers efficient new powertrains – including Kia’s first gasoline 48V mild-hybrid system, equipped with one of the first applications of the company’s new ‘clutch-by-wire’ intelligent manual transmission.
Kuulostaa kyseenalaiselta. Tulee heti mielleyhtymä johonkin (huonosti toimivaan) robottivaihteistoon. Toki tässä ajajalle jää edelleen päätäntävalta käytettävän vaihteen suhteen.
 
Satuin tässä huomaamaan kultin Riossa pienen harmin. Ei mitään havaintoa miten tuo on tapahtunut ja kuinka pitkään se on ottanut happea uudesta aukosta. Ylpeänä kultista, seurasin sivusta miten hän otti tilanteen haltuun (muutamien esittämieni vaihtoehtojen pohjalta) ja paikallinen Delta hoiti reiän umpeen.

Lisäjarruvalo asennettuna, 123 €.

5C1F1CB8-C3D6-42C4-830E-4152E9C55F7C.heic
 
Tuli emännälle hommattua uusi Rio. Ajattelin itse asentaa autoon Defan sisätilapistokkeen, onko kenelläkään tiedossa onko ohjaamoon konehuoneesta valmista läpivientiä tai helppoa reittiä, josta elementtikaapelin saisi pujotettua. Auton saan vasta ensi viikolla joten vielä on vaikea itse tutkia asiaa.
 
Onko tosiaan näin, että cruisea käyttäessä ei saa näkyviin nopeutta mihin se on asetettu? Lukee vain cruise set.

Huomenna auto ns. ensihuoltoon. Vissiin 1300km mittarissa tällä hetkellä.
Saas nähdä onko naviin päivityksiä tarjolla. Kun ei ole tiedossa onko auton softat navia myöten viime keväältä kun se on valmistunut vaiko ei.

S/S systeemi on raivostuttava kun parkkiin ajaa ja on tarkoitus sammuttaa auto. Sammuttaa heti kun pysähtynyt ja p-asentoon siirtäessä käynnistää samantien. Pitää aina muistaa painaa napista pois päältä.


Kinkkujuusto sanoi:
Tuli emännälle hommattua uusi Rio. Ajattelin itse asentaa autoon Defan sisätilapistokkeen, onko kenelläkään tiedossa onko ohjaamoon konehuoneesta valmista läpivientiä tai helppoa reittiä, josta elementtikaapelin saisi pujotettua. Auton saan vasta ensi viikolla joten vielä on vaikea itse tutkia asiaa.

Sama asia tulossa meillekkin jossain välissä, mutta en ole kerennyt konehuonetta tutkimaan ollenkaan.
 
Kinkkujuusto sanoi:
Tuli emännälle hommattua uusi Rio. Ajattelin itse asentaa autoon Defan sisätilapistokkeen, onko kenelläkään tiedossa onko ohjaamoon konehuoneesta valmista läpivientiä tai helppoa reittiä, josta elementtikaapelin saisi pujotettua. Auton saan vasta ensi viikolla joten vielä on vaikea itse tutkia asiaa.
Vaimon Riossa kaapeli on pujotettu apumiehen kohdalla olevasta läpiviennistä. Eipä tuon helpompaa paikkaa näytä olevan.

Näkee kait sen mittarista sen nopeuden, mitä auto kirmaa vakkari päällä. Lisäksi meillä on numeronäyttö mittaristossa päällä.
 
Tasaisella tosiaan voi arvata nopeuden, mutta vähän mäkiä niin nopeus heiluu. Sitten jos tiputtaa hetkeksi vakkarin veke ja laittaa takaisin päälle niin pitää odottaa, että tasaa nopeuden ennen kuin muistaa mihin sen oli asettanut.


Ensihuolto takana. Rio malleihin oli kamppanja tullut moottoriohjaukseen tässä kk sisään mitä auto meillä ollut.
Estää jonkun vikakoodin ilmenemisen.
Samalla päivittivän Navin joka oli unohtunut luovutushuollossa tehdä.
 
Ihmeellistä kun tässä ei pala 0 asennossa mitkään valot, ei edes päiväajoledit, vaikka youtubessa olevan opetusvideon mukaan pitäisi EU autoissa palaa. Tuo auto-asento kun taas turhankin nopeasti sytyttää ajovalot, vaikka ei varsinaisesti ole edes hämärää.

 
Jos käsijarru on päällä auton seisoessa niin ei pala mitään. Käsijarru vapautettuna auton liikkuessa palaa ne päiväajoledit.
 
Kennedy sanoi:
Tasaisella tosiaan voi arvata nopeuden, mutta vähän mäkiä niin nopeus heiluu. Sitten jos tiputtaa hetkeksi vakkarin veke ja laittaa takaisin päälle niin pitää odottaa, että tasaa nopeuden ennen kuin muistaa mihin sen oli asettanut.


Ensihuolto takana. Rio malleihin oli kamppanja tullut moottoriohjaukseen tässä kk sisään mitä auto meillä ollut.
Estää jonkun vikakoodin ilmenemisen.
Samalla päivittivän Navin joka oli unohtunut luovutushuollossa tehdä.
Saitko navipäivityksen. Sehän ei ensihuoltoon kuulu näissä.
 
vegelius sanoi:
Saitko navipäivityksen. Sehän ei ensihuoltoon kuulu näissä.

Sain kun sitä päivitystä ei oltu luovutushuollossa tehty. Myyjä pisti palautetta huollon puolelle siitä.
Autotallin puolella pistin päivityksen tuosta ja pari kuvaa kun muuttui tiedot navissa.
 
Kennedy sanoi:
S/S systeemi on raivostuttava kun parkkiin ajaa ja on tarkoitus sammuttaa auto. Sammuttaa heti kun pysähtynyt ja p-asentoon siirtäessä käynnistää samantien. Pitää aina muistaa painaa napista pois päältä.
Pystyisikö tuon estämään avaamalla turvavyön ennen parkkeerausta?
 
Kennedy sanoi:
Sain kun sitä päivitystä ei oltu luovutushuollossa tehty. Myyjä pisti palautetta huollon puolelle siitä.
Autotallin puolella pistin päivityksen tuosta ja pari kuvaa kun muuttui tiedot navissa.

Pikemminkin nauravat kahvipöydässä tuolle, että muka tekisivät päivityksiä ensihuollossa jos asiakas ei itse tajua sitä vaatia. Mahtaako mikään liike tehdä noita päivityksiä ilman asiasta valittamista.
 
Itsellä on epäilys (niin kuin varmaan muillakin) että jos asiakas ei muistuta karttojen päivittämisestä niin se "unohtuu". Syynä eittämättä se, että siinä menee se 10-15 minuuttia. Ei toki pakko ole autossa sitä aikaa päivystää. Toinen on se, että mahtavatko uskaltaa huollossakaan päivittää navia auto sammuksissa. Itse olen aina päivittänyt kartat itse ja olen antanut auton käydä päivityksen ajan. Kun ei siitä navin virransäästöominaisuudesta voi olla varma, tunnistaako se, että nyt on päivitys menossa.

Riossa tosiaan mielenkiintoinen tuo valojen konfigurointi. Valot off-asennossa käsijarrun vetäminen sammuttaa etuledit. Jos valot on parkkiasennossa, jarrun päälle vetäminen himmentää ledit parkkiasentoon. Ilman käsijarrua ne palaa päivävalokirkkaudella. Bonuksena parkkiasennossa palaa takavalotkin. Itse ajan tuosta syystä valoisaan aikaan valot parkkiasennossa, niin palaa takapäässäkin jotain.
 
teme565 sanoi:
Itse ajan tuosta syystä valoisaan aikaan valot parkkiasennossa, niin palaa takapäässäkin jotain.

Meillä pidetään Auto asennossa. Ei tartte koskea viikseen ollenkaan. Perävalot palaa aina ja ajovalot syttyy kun hämärtyy. Ei tartte odottaa yötä, että ajovalojen kanssa voi ajaa.


teme565 sanoi:
Itsellä on epäilys (niin kuin varmaan muillakin) että jos asiakas ei muistuta karttojen päivittämisestä niin se "unohtuu". Syynä eittämättä se, että siinä menee se 10-15 minuuttia. Ei toki pakko ole autossa sitä aikaa päivystää. Toinen on se, että mahtavatko uskaltaa huollossakaan päivittää navia auto sammuksissa. Itse olen aina päivittänyt kartat itse ja olen antanut auton käydä päivityksen ajan. Kun ei siitä navin virransäästöominaisuudesta voi olla varma, tunnistaako se, että nyt on päivitys menossa.

Eiköhän ne ota muistikortin pois ja tietokoneeseen kiinni päivittymään. Ei häiritse muuta auton päivitystyötä.
Tässä kesällä tulleeseen päivitykseen tuli myös sellainen muutos, että päivityspäiväys näkyy kun menee katsomaan ominaisuukia ajotietokoneesta.
Helppo seurata miten on päivitykset tehty.
 

Liitteet

  • rio_navi2.jpg
    rio_navi2.jpg
    133,3 KB · Katsottu: 85
En ole koskaan vaivautunut ottamaan selvää, miten oman Rion takavalot käyttäytyy auto-asennossa valoisalla mutta aika monessa automallissa ne näkyy auto-asennolla olevan pimeänä. Huomaa hyvin tunneleihin ajaessa kun takavalot syttyy ja tunnelin jälkeen taas sammuu.

Kartat toki päivitetään muistikortille ja koneella, mutta infotainmentin softapäivitys ajetaan muistikortilta ja se vie sen 10-15 minuuttia. Itse olen todennut että varmimmin päivitykset saa kun ne tekee itse. Noissa kartoissa ei ole salausta niin netistä löytää.
 
teme565 sanoi:
En ole koskaan vaivautunut ottamaan selvää, miten oman Rion takavalot käyttäytyy auto-asennossa valoisalla mutta aika monessa automallissa ne näkyy auto-asennolla olevan pimeänä. Huomaa hyvin tunneleihin ajaessa kun takavalot syttyy ja tunnelin jälkeen taas sammuu.

Jos oikein katsoin niin tosiaan kaikilla muilla säädöillä takavalot palaa paitsi 0 asennossa kaikki pimeänä.

teme565 sanoi:
Noissa kartoissa ei ole salausta niin netistä löytää.

Itse yrittänyt etsiä noita päivityksiä, mutta mitään Kia kamaa en ole löytänyt.
 
Kiassa nuo takavalojen palaminen on fiksusti siinä mielessä että 0 - asennossa ei pala lainkaan vaan pelkästään edessä päivävalot,  AUTO - asennossa palaa takavalotkin sitten hämärän mukaan.. ns. parkkivalo asennossa takavalot palavat tietenkin ja edessä päivävalot palavat täydellä kirkkaudella mutta pysähdyttäessä ja käsijarru laittaessa valot himmenevät siten kuin parkkivalot kuuluvat ollakin himmeät.

Toki voisi fiksumpikin vielä olla ja ajovalot syttyisi AUTO asennolla sitten myös pyyhkijöiden kanssa mutta saa itse siis valita sen että palaako takavalot aurinkoisella ilmalla vai ei päivävalojen kanssa.
 
Autolle oli suositus tehdä (vapaaehtoinen) ensihuolto 1000-3000 kilometrin jälkeen. Onko kukaan täällä suorittanut tuota? Tuntuu vähän oudolta, kun monella muulla autolla voi ajaa pari vuotta tai 30000km ennen ensimmäistä huoltoa.
 
Kinkkujuusto sanoi:
Autolle oli suositus tehdä (vapaaehtoinen) ensihuolto 1000-3000 kilometrin jälkeen. Onko kukaan täällä suorittanut tuota? Tuntuu vähän oudolta, kun monella muulla autolla voi ajaa pari vuotta tai 30000km ennen ensimmäistä huoltoa.
Edelliseen Rioon tuo tuli tehtyä. Tähän nykyiseen ei. Tuo "huolto" tarkoittaa öljynvaihtoa ja ajatus että uudesta koneesta mahdollisesti ensi kilometreillä hioutuva metalli saadaan pois koneesta.

Turhaa teettää. Jos valmistaja näkisi että huolto on olennainen, se olisi huolto-ohjelmassa pakollinen.

Huoltovälihän näissä on muuten 24 kk / 30 000 km ja niissä väleissä oljynvaihto 12 kk / 15 000 km.
 
Kinkkujuusto sanoi:
Autolle oli suositus tehdä (vapaaehtoinen) ensihuolto 1000-3000 kilometrin jälkeen. Onko kukaan täällä suorittanut tuota? Tuntuu vähän oudolta, kun monella muulla autolla voi ajaa pari vuotta tai 30000km ennen ensimmäistä huoltoa.

Tuo on vain tapa rahastaa tuoretta omistajaa joka haluaa parasta autolleen. Moottorit on putsattu tehtaalla ja moottorissa on öljynsuodatin silppua varten.