https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Rio 2017-

Uuden Rion hinnat ilmestyneet www.kia.fi sivuille. Innokas oli myyjä kun oli heti tänään soittanut kultille ja kysynyt voiko lähettää tarjouksen sähköpostiin  :)
 
Ennätin tutustumaan sähköpostissa tulleeseen tarjoukseen. Sattumoisin saimme vertailupohjaa kun posti kiikutti kutsun VIP-iltaan.

Kotkan Deltan myyjän tekemän tarjouksen osamaksun vuosikorko on 5.7 %.
Vain VIP-iltana tehtyihin kauppoihin saa osamaksuun vuosikoron 0.9 %.

Myyjä on soitellut kultille jo parina päivänä peräkkäin. Huono homma kaupanteon kannalta. Kulti alkaa jo ärsyyntymään. Mitä se koko aika soittelee ja kyselee. Katsotaan ehdimmekö käymään esittelyssä. Ainakin pitää päästä koeajamaan sitä litraista konetta ennen kuin edes mietitään autonvaihtoa.
 
Tänne on tulossa punainen 1.0 T-GDI 120hv TX-varustelulla. Itse olen ihaillut uutta Rioa siitä asti, kun se viime syksynä esiteltiin. Jätin marraskuussa automessuilla yhteydenottopyynnön uuden Rion tiimoilta ja menneen viikon tiistaina Konalan Deltasta soiteltiinkin ja kyseltiin, että mikä moottori ja varustetaso kiinnostaisi ja voiko pistää tarjousta tulemaan. Pyysin tarjouksen ja varasin samalla myös koeajon samaksi päiväksi.

Tunnin pyörittelin punaista, EX-varusteltua 120-heppaista mallia ja olin sen jälkeen myyty. Ei ollut paluuta. Tarjouksesta vähän tinkien pois ja kättä päälle. Vaihdossa menee vuoden 2013 hopeinen Active-mallin Rio 1.2-litraisella koneella. Uuden auton arvioitu toimitusaika toukokuun puolivälissä.

Kone oli kylmä, kun lähdin liikkeelle ja alkuun tuli fiilis että onkohan tässä nyt varmasti se ahdettu kone. Moottorinohjaus rajoittaa tehoa reilusti kylmällä koneella. Varmaan ihan hyväkin että rajoittaa. Tottumuskysymys, nykyisessä autossa ei koneen kylmyys tuntuvasti rajoita tehoa.

Kun sai koneen lämpimäksi, niin alkoi kiihtymään. Kun vertailukohtana on tuo 1.2-litrainen ahtamaton kone, niin ei voi olla kuin tyytyväinen. CO2-päästöt pienenee 2g/km ja tehoa tulee lisää 35 hevosvoimaa ja tietysti vielä yksi pykälä lisää vaihdelaatikkoon. Nykyisen auton laiskuus on melkeinpä se tärkein syy vaihtoon. Alkuun tuo tuntui ihan OK:lta, mutta nyttemmin on alkanut kyllästyttää kun tuota joutuu usein polkemaan kaasu pohjassa ja silti tuntuu, että meinaa jäädä jalkoihin.

Ajaa tuo on yhtä helppo kuin nykyinen Riokin. Ei tarvinnut totutella kytkimen tai kaasun käyttöä. Jarrut tietysti toimivat uudessa autossa melko äkäisesti. Ohjaus toimii mielestäni täsmällisemmin verrattuna nykyRioon. Lämmitettävä ratti on jotain sellaista, josta pitää heti. Tuo onkin vakiovaruste kaikissa varustetasoissa.

Rengasmelusta ei harmillisesti saanut tehtyä vertailua, kun omassa autossa on nastarenkaat ja koeajoautossa kitkarenkaat. Mitä maailmalla on esittelyjä tästä ollut, niin ei melua moitittu ole, mutta on kuitenkin todettu että parannettavaakin olisi. Fiilis ainakin jäi, että rengasmelun osalta äänieristystä on saatu parannettua. Rivikolmosen ääni terävämpänä tunkee neloskonetta paremmin kabiiniin, voi hyvinkin johtua siitä, että nykyisessa mallissa rengasmelu peittää tehokkaasti moottorin äänet maltillisilla kierroksilla.

TX-varustelun myötä autoon tulee suvikumit 17-tuumaisilla vanteilla ja 45-profiililla. Tuota on monessa vertailussa valiteltu, että on turhan matala profiili Rioon. Saa nähdä. Talvirenkaat otan 16-tuumaisilla vanteilla, niin saa vähän enemmän kumia vanteen ympärille.

Toivottavasti laatu on yhtä hyvä kuin nykyisessä autossa. Nykyistä autoa ei ole kertaakaan tarvinnut vian takia huoltoon viedä.
 
Mielenkiintoinen koeajoraportti ja tervetuloa AutoStadiumille, tunnistan nimimerkkisi khcf.org foorumilta, itsekin olen siellä Riomies nimellä :)
 
Autoilija92 sanoi:
Rio -kokemukset kiinnostaa minuakin, kiitos noista tiedoista :) Talvilomalla pitäisi käyttää oma Rio ensimmäisessä huollossa, 12kk/15.000km öljynvaihtohuolto. Aikaperusteisena kun kilometrejä on vasta n. 10.000.
Eikö Rion huoltoväli ole 24 kk/30 000 km?
 
arska sanoi:
Eikö Rion huoltoväli ole 24 kk/30 000 km?
On, mutta bensamalleissa vaaditaan öljynvaihto välivuosina/15 000km välein. Huoltovälit säilyy samana uudessakin Riossa.

Pienenä yksityiskohtana tuli mieleen tuosta uudesta Riosta, siinä on vain yksi 12V ulosotto kojelaudassa, kolmoskoppaisessa Riossahan niitä on kaksi.
Tupakansytytinpistoke on Suomimallissa peitetty muoviläpällä. Tuota koeajoautosta kokeilinkin, että ei ainakaan ihan tuosta vaan repimällä irti lähde. Hiukan outoa, miksei tuota ole voitu peittää avattavalla luukulla niissä maissa, joissa auton varustukseen ei kuulu tupakansytytintä.

0-100km/h kiihdytys 100-hevosvoimaisella turbokoneella
Turhan pitkät välitykset tuossakin. Kolmonen erityisesti on pitkä kuin viikko Auschwitzilla, samaa olen harmitellut omassa autossani.

 
teme565 sanoi:
0-100km/h kiihdytys 100-hevosvoimaisella turbokoneella

Aiemmin kirjoitit hyvän tarinan koeajostasi 120 heppaisella. Piti oikein tarkistaa ja vasta nyt tajusin niitä olevan kahta eri tehoversiota samasta motista hieman varustelusta riippuen. Pienempitehoisessa 5-vaihteinen ja isommassa 6-v. Samat väännöt. Ok, meni jakeluun, kiitän  :D
 
teme565 sanoi:
Tänne on tulossa punainen 1.0 T-GDI 120hv TX-varustelulla. Itse olen ihaillut uutta Rioa siitä asti, kun se viime syksynä esiteltiin. Jätin marraskuussa automessuilla yhteydenottopyynnön uuden Rion tiimoilta ja menneen viikon tiistaina Konalan Deltasta soiteltiinkin ja kyseltiin, että mikä moottori ja varustetaso kiinnostaisi ja voiko pistää tarjousta tulemaan. Pyysin tarjouksen ja varasin samalla myös koeajon samaksi päiväksi.

Tunnin pyörittelin punaista, EX-varusteltua 120-heppaista mallia ja olin sen jälkeen myyty. Ei ollut paluuta. Tarjouksesta vähän tinkien pois ja kättä päälle. Vaihdossa menee vuoden 2013 hopeinen Active-mallin Rio 1.2-litraisella koneella. Uuden auton arvioitu toimitusaika toukokuun puolivälissä.

Kone oli kylmä, kun lähdin liikkeelle ja alkuun tuli fiilis että onkohan tässä nyt varmasti se ahdettu kone. Moottorinohjaus rajoittaa tehoa reilusti kylmällä koneella. Varmaan ihan hyväkin että rajoittaa. Tottumuskysymys, nykyisessä autossa ei koneen kylmyys tuntuvasti rajoita tehoa.

Kun sai koneen lämpimäksi, niin alkoi kiihtymään. Kun vertailukohtana on tuo 1.2-litrainen ahtamaton kone, niin ei voi olla kuin tyytyväinen. CO2-päästöt pienenee 2g/km ja tehoa tulee lisää 35 hevosvoimaa ja tietysti vielä yksi pykälä lisää vaihdelaatikkoon. Nykyisen auton laiskuus on melkeinpä se tärkein syy vaihtoon. Alkuun tuo tuntui ihan OK:lta, mutta nyttemmin on alkanut kyllästyttää kun tuota joutuu usein polkemaan kaasu pohjassa ja silti tuntuu, että meinaa jäädä jalkoihin.

Ajaa tuo on yhtä helppo kuin nykyinen Riokin. Ei tarvinnut totutella kytkimen tai kaasun käyttöä. Jarrut tietysti toimivat uudessa autossa melko äkäisesti. Ohjaus toimii mielestäni täsmällisemmin verrattuna nykyRioon. Lämmitettävä ratti on jotain sellaista, josta pitää heti. Tuo onkin vakiovaruste kaikissa varustetasoissa.

Rengasmelusta ei harmillisesti saanut tehtyä vertailua, kun omassa autossa on nastarenkaat ja koeajoautossa kitkarenkaat. Mitä maailmalla on esittelyjä tästä ollut, niin ei melua moitittu ole, mutta on kuitenkin todettu että parannettavaakin olisi. Fiilis ainakin jäi, että rengasmelun osalta äänieristystä on saatu parannettua. Rivikolmosen ääni terävämpänä tunkee neloskonetta paremmin kabiiniin, voi hyvinkin johtua siitä, että nykyisessa mallissa rengasmelu peittää tehokkaasti moottorin äänet maltillisilla kierroksilla.

TX-varustelun myötä autoon tulee suvikumit 17-tuumaisilla vanteilla ja 45-profiililla. Tuota on monessa vertailussa valiteltu, että on turhan matala profiili Rioon. Saa nähdä. Talvirenkaat otan 16-tuumaisilla vanteilla, niin saa vähän enemmän kumia vanteen ympärille.

Toivottavasti laatu on yhtä hyvä kuin nykyisessä autossa. Nykyistä autoa ei ole kertaakaan tarvinnut vian takia huoltoon viedä.
Kiitos koeajotestistä. Välitin sen pojalleni. Mielestäni olisi hyväkin auto työmatkalle 60 km suunta, menee varmaan pienellä bensallakin. Myös tuo takuu asia hyvä juttu ja pieni pääoma autoilussa. ;)
 
Ei ole ilmeisesti yksikään liike uskaltanut ottaa TX-varusteltua Rioa tähän ensimmäiseen aaltoon. Kun katsoo nettiautoa, niin kaikki listoilla olevat autot on EX-mallia.

Ilahduttavasti eri värejä on Suomeen tilattu ilmeisesti jokaista saatavilla olevaa. Kaksi viimeistä ovat pieniä kysymysmerkkejä. Valo voi hyvin tehdä tepposet, jos on valkotasapainosäätö kamerassa pielessä.

Musta Rio näyttää mielestäni myös erittäin hyvältä.

Smoke Blue
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8649178

Signal Red
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8613814

Sienna Brown
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8619019

Silky Silver
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8628915

Aurora Black
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8658502

Clear White
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8657014

Platinum Graphite? vai Smoke Blue?
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8652533

Urban Green?
https://www.nettiauto.com/kia/rio/8642045
 
Eilen tuli postissa ohut esite uudesta Riosta jossa toivotetaan tervetulleeksi täysin uuden Kia Rion ensiesittelyyn 18.3. - 19.3.2017. Viime viikon maanantaina tuli jo istuttua uudessa Riossa kun oma oli huollossa. Liikkeessä oli jo kolme uutta Rioa ja pari entistäkin mallia.
arska sanoi:
Eikö Rion huoltoväli ole 24 kk/30 000 km?

Mulle on ainakin kerrottu kun erikseen kysyin että huoltoväli on se 24kk/30.000km mutta ajomäärän jäädessä vähäisemmäksi pitää teettää se öljynvaihtohuolto vähintään kerran vuodessa. Öljynvaihto kerran vuodessa on minusta ihan ok ja olen tehnyt niin tähänkin asti jokatapauksessa, joskus jopa itse vaihtanut ne öljyt ja suodattimen.
 
Tarkastin oman auton takuuehdoista, että mitä siellä sanotaan ja siinä viitattiin huolto-ohjelmaan, jossa oli listattu, että bensakoneisissa malleissa on 12kk/15 000km välein pakollinen öljyn ja suodattimen vaihto.
Ja vaikkei olisikaan, niin suotavaa ne öljyt on vaihtaa. Vain hardcore-volkkarimiehet uskoo niihin longlife-öljyjen pitkiin vaihtoväleihin.

Jaa'a, pitäisiköhän mennä viikonloppuna katselemaan, että millainen auto sitä taas tulikaan tilattua. 17.4 on luvattu, että auto saapuu Hankoon. Hyvällä tuurilla voisi jo huhtikuun lopussa saada alle.
 
Nyt on näköjään tehdaslisävarustelistalle lisätty TX-varustetasoon nahkajakkarat musta/harmaa/musta-punainen-värivaihtoehdoilla. Mahtaakohan tuon musta-punainen-valinnan myötä tulla myös ne kojelaudan punaiset paneelit, ei tiedä.
 
Kävin ottamassa  nopeat kylmätyypit Riosta samalla kun varasin Ceedille huollon. Tosi hyvä kuva jäi, ulkoa näppärä ja sisältä tilava ja tyylikäs, eikä runsas muovin käyttö kojelaudassa häirinnyt auton hintaluokka huomioiden. Tulee varmasti olemaan kova myyntihitti.
 
Juu, ihan asiallisen vaikutelman saimme mekin. Ei tosin osata verrata kilpailijoihin tms. Viimeksi myyjällä ei ollut tarkempaa tietoa tulevasta automaatista, onko se valittavissa mukaan molempiin tehoversioihin litraisesta turbosta vai vain jompaan kumpaan. Odotellaan  :)
 
Mielenkiintoinen malli, kun tulee aika vaihtaa autoa. Automaattia tuohon kyllä kaipaa. Harmillisesti hinta kipuaa turhan korkealle nahkasisusteisesta riosta. Tuolloin se on kallis pikkuautoksi. Ja turbokoneisen hinnalla on samoilla linjoilla monta muutakin kiinnostavaa vaihtoehtoa. Vertailu artikkeli autolehdiltä ois kyllä kiinnostavaa luettavaa, mutta kyllä tää varmaan tulee koeajettua.
 
Handsfree-järjestelmän toimintalogiikka jättää toivomisen varaa. Jos puhuu ajaessa puhelimeen, saapuu perille ja sammuttaa auton, niin muutaman minuutin päästä järjestelmän virta katkeaa ja puhelu siirtyy puhelimeen. Itselle jo kaksi kertaa käynyt niin, että olen ehtinyt muutamia kymmeniä sekunteja puhua ja sitten vasta hoksannut että jaah, eihän se handsfree-yhteys ole enää päällä.
Tämä ongelma kaiketi koskee vain TX-mallia, jossa on avaimeton käynnistys.
 
Ajettavuuden osalta Kia on ottanut aimo harppauksen eteenpäin ja nyt ei silläkään saralla tarvitse antaa tasoitusta kilpailijoille.

Rion heikkoudet ovat lukemieni testien perusteella rengasmelu ja sisustan muovisuus. Yhtä muovinen on tosin uusi Ibizakin sisältä. Muutoin Rio on kyllä erinomainen perusauto, joka varmasti kiinnostaa monia, etenkin kun tilatkin alkavat olla käyttökelpoiset pienille perheillekin.
 
Nyt kun on syksyn viileinä aamuina tullut Rion kanssa lähdettyä liikkeelle, niin talvikäyttöä ajatellen vaikuttaa ihan lupaavalta. Ratin lämmitys on tietysti ehdottoman mukava, varsinkin jos ei ole auto lämmityksessä. Penkinlämmitin vaikuttaa omasta mielestä paljon tehokkaammalta kuin edellisessä mallissa, saa aika nopeasti vähentää tehoa jottei ala munat käryämään. Turbomalleissa oleva PTC-lisälämmitin on myös mukava ominaisuus, ei mene kauaa käynnistyksestä niin alkaa kabiiniin puhaltaa lämmintä.
 
Kia tehnyt pieniä säätöjä Rion varusteisiin tälle vuodelle.
EX-malliin vaihdettu myös 7-tuumainen näyttö, TX-malliin puolestaan tullut lisää kuljettajan vireystilan valvonta ja kaukovaloautomatiikka.

Näin siis päivitettyjen esitteiden mukaan.
 
Olen ihmetellyt, että Rioon asennettu moottorilämmitin on ihmeen tehokas ollakseen öljypohjalämmitin. Ilmankos se on tehokas, kun kyseessä ei olekaan perinteinen lämiskämalli vaan tuollainen lohkon kylkeen valettuun reikään asennettava sauva. Säteilylämmitin tuokin on, mutta eittämättä paljon tehokkaampi, kun vastus on tavallaan kokonaan lohkon sisällä.

http://old.defa.com/file/ea345c798532/420856.pdf

Viime aikaisilla pakkasilla katselin OBD:n kautta veden lämpöjä ja 3-4 tunnin lämmityksellä tuo nosti lämmön jo ~30 asteeseen. Auton käynnistäminen ei pudottanut lämpöjä kuin hetkellisesti ~20 asteeseen, eli ilmeisesti lohko lämpeää sen verran että vesikin lähtee itsestään jonkin verran kiertämään.
 
Rion 1. vuosihuolto (vai mikähän sen nimi olikaan) tehty. Kotkan Deltassa teetettiin ja olin mukana "henkisenä tukena"  :)  Hintaa huollolle kertyi 150 € ja kesti reilun tunnin. Yksi juttu jätti vähän huonon jälkimaun. Huoltoneuvoja kysyi huoltoon tuodessa täytetäänkö lasinpesusäiliö. Ei kiitos. Vaihdetaanko tuulilasinpyyhkijät. Ei tarvitse. Vaihdetaanko sammuneet polttimot. Voi vaihtaa.

Autoa hakiessamme eri tyyppi kertoi mitä huollossa oli tehty. Tultiin riville missä luki lasinpesuneste 6.50 €. Sanoin että kielsimme tuon huoltoon tuodessamme ja olimme täyttäneet sen kotipihalla piripintaan niin, ettei sinne ole voitu saada menemään lisälitkuja. Asia saatiin tietenkin sovittua mutta että voi ärsyttää tuollainen moka/kusetusyritys tai mikä lie.
 
Lähipiiriin tuli uusi Rio 1.0 T-GDI (100hv) EX + Premium pack jota olen päässyt ajelemaan muutamia kertoja. Mielestäni tämä on varmasti tämän kokoluokan parasta antia mitä saa noin 21-22k€:n hintaan.

Plussat:
+ Pitkä takuu ja luotettavan auton maineessa oleva merkki
+ Hyvä moottori, joka kuljettaa jo 100hv:lla tätä koppaa ihan riittävästi arkiajoon
+ KIA:n malliston muotoilu ei ole liian provosoivaa ja Riokin on muotoiltu mukavasti sisältä ja ulkoa
+ Sisätilan ergonomia kohdallaan. Sisätilan laatuvaikutelma on hintaluokkaansa nähden hyvä
+ Paljon leluja: Nopeudesäädin, kosketusnäyttö, peruutuskamera viivoilla, lämmitettävä nahkaratti lukuisilla nappuloilla jne.
+ Hyvät valot: LED-päiväajovalot (E/T) ja projektiotyyppiset ajovalot kulmavalotoiminnolla


Miinukset:
- Maantiellä pikkasen liikaa rengasmelua minun makuun (auton kesäpyörät ovat 16")
- Auton (ulkopuolen) "räätälöintiä" voisi vielä vieläkin laajentaa = 2-väri maalauksilla, kromeilla jne.
- Hybridiä ei ole vielä paletissa