https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Optima 2016-

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Uutta Optimaa pukkaa Suomen markkinoille vuodenvaihteen jälkeen. Edellinen sukupolvi oli tyylikäs ilmestys, mutta tekniikaltaan vanhahtava, eikä ajettavuuskaan kummoinen tainnut olla. Ensitestien perusteella selkeää parannusta on tapahtunut jokaisella osa-alueella, kuten tietysti pitääkin. Etenkin sisustan laatuvaikutelma ja tyyli on iso parannus. Vaikka auto putkahtaa myyntiin alkuvuodesta, kiinnostavimmat mallit esitellään kesällä GT-linen ja farkun muodossa. Ladattava hybridikin on tulossa.

kia-optima-2016-7-e1427914955344.jpg


http://www.tuulilasi.fi/ensikoeajot/ensikoeajo-uusi-kia-optima
 
Farkkumalli auttanee Optimaa parempaan myyntiin, mutta kyllä tuo on teknisesti vieläkin kilpailijoita jäljessä. Bensakone on sama kuin edellisessä mallissa ja kuluttaa suorituskykyyn nähden aika kohtuuttomasti: manuaalinakin enemmän kuin vaikkapa Mazdan 2,5-litran ja 192 hv:n kone automaatin kera. Diesel on saanut pieniä ja suht merkityksettömiä viilauksia, mutta start/stop ja kaksoiskytkinvaihteisto sentään auttavat testikulutusten kanssa. En usko, että todellisessa maailmassa kulutus vanhaan olisi juurikaan laskenut.

Jenkkimarkkinoilla Optimaan olisi saatavilla paljon mielenkiintoisempia moottoreita, mutta kaipa ne sitten kuluttavat liikaa Euroopan markkinoita ajatellen.

Kojelaudan keskiosan muotokieli tuo muuten vahvasti pari vuotta vanhan Mazda 6:n mieleen:

10083_2016_Kia_Optima_SX.jpg


lead7-2014-mazda6-fd.jpg
 
Tyylikäs peli. Moottorivaihtoehtoja pitäisi olla lisää. 1,7 l diesel ei ole riittävä kilpailijoiden 2-litraisten ja sitä suurempiin moottoreihen verrattuna.
 
Kieltämättä ihmetyttää, miksei tähän tarjottu heti samaa voimalinja kuin uudessa Tucsonissa, eli 160 hv bensaturbo ja 7- vaihteinen automaatti. Ehkä paukkuja säästellään tuohon farkkuun. GT-line tarjoaakin mukavat 245 pollea.
 
Tuo Tucsonin bensaturbo ei sekään ole kovin uusi, vaan peruja Veloster Turbosta ja Kia Cee'd GT:stä jokusen vuoden takaa. Sama moottori on myös i30 Turbon nokalla. Eroa on ainostaan teholukemissa: Kiassa ja joillakin markkinoilla myös Veloster Turbossa siitä otetaan 204 heppaa, lopuilla markkinoilla Veloster Turbossa siitä otetaan sama 186 hevosvoimaa mitä i30 Turbossakin ja Tucsonissa tehoja on tuosta laskettu aavistuksen verran 177 hevosvoimaan.

Sinällään tuo olisi ihan mielenkiintoinen moottori Optimaan, mutta ainakin Tucsonin kohdalla jossain arvostelussa moitittiin tuon 7-vaihteisen DCT:n toimintaa. Vaihteisto ilmeisesti jätti hyödyntämättä turbon väännön ja kierrätti konetta aina kun piti vähänkään enemmän kiihdyttää. Kuulosti omaan korvaan siltä, että joko säädöt on alunperin tehty vaparille tai sitten voimansiirtoa pyritään suojelemaan moottorin väännöltä. Lisäksi vähän pelkään, että Optiman pahimpaan syntiin eli kulutukseen tuo yhdistelmä ei lopulta auttaisi.

Vaparitekniikan sarallakin olisi muuten ollut helppo tapa parantaa lukemia, nimittäin asentamalla Optiman MPI-moottorin tilalle Hyundai i40:n 2,0 GDI (165 hv -> 177 hv, 196 Nm -> 213 Nm). Mikään pihistelijä ei tuo GDI:kään ole, mutta jos vaihteistoksi olisi vaihdettu tuo uusi DCT, olisivat kulutuslukemat saattaneet tippua nykyisestä ja suorituskykykin olisi todennäköisesti parantunut.
 
Optima saanut hinnat:

Uuden Kia Optiman hinnat alkavat 29 646  eurosta (voimassa 1.1.2016). Mallistoon kuuluu neljä eri varustetasoa: LX, EX, Business Premium ja Business Luxury. Jo LX-tason varustelu on kattava. Se käsittää muun muassa 7” TFT LCD -kosketusvärinäytön navigointijärjestelmällä ja peruutuskameralla, lämmitettävän ohjauspyörän, automaattisen kaksialueilmastoinnin, pysäköintitutkat edessä ja takana, sähkötoimisen käsijarrun ja vakionopeudensäätimen. Ylellinen Business Luxury -varustetaso sisältää edellä mainittujen varusteiden lisäksi mm. 360 around view -kamerajärjestelmän, sähkösäätöisen jousituksen, mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, langattoman matkapuhelimen latauksen, ilmastoidut etuistuimet, panoraama-kattoikkunan ja Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmän.

http://www.kia.com/fi/uutiset/kia/uusimmat/uusi-optima-sai-hinnat/
 
Antero sanoi:
Mitä varusteita jäit kaipaamaan?
En jää kaipaamaan mitään, asiallinen paketti kyseessä. Typerä vaan on mainostaa kaikkia herkkuja kun jokainen ymmärtää tuollaisesta puuttuvan monia kalliita markkinoilla olevia varusteita. Tietysti varusteluettelo on pitkä kun siellä on kaikki sähkösäätöisistä peileistä lähtien.
 
Kyllä minusta tuosta ei puutu mitään auton hintaluokka huomioiden. Tottakai sadantonnin autoihin saa vielä enemmän kilkkeitä, mutta ne on sitten asia erikseen.
 
Tosi hyvillä varusteillahan tuo parhaiten varustettu versio on. Ja muutenkin tosi hyvännäköinen auto. Harmi vaan, kun Kia ei ole liisarilistoillamme.
 
Alkanut itseänikin hieman kiinnostamaan tuo uusi Optima. Muiden kokemuksia koeajoista ja omasta ajosta olisi mielenkiintoinen kuulla. Tarkoitus olisi myös itse käydä koeajamassa lähiaikoina. Itseäni kiinnostava malli olisi Business Premium automaatti diesel.

Miten Kialla on kokemuksien mukaan toiminut tuo pitkä takuu/huollot?
 
slarpa sanoi:
Miten Kialla on kokemuksien mukaan toiminut tuo pitkä takuu/huollot?

Minulla on ainakin toiminut hyvin, tosin mitään kalliitta remontteja ei ole tarvinnut tehdä. Koskaan ei ole tarvinnut asiasta kinata, vaan huoltoneuvoja on kysynyt auton iän ja homma on ollut sillä selvä. Auto lähentelee kohta neljää vuotta ja laatu on ollut hyvä.

 
Minun ensimmäinen postaus täällä.

Uusi Optima on tilattu noin kolme viikko sitten ja luovutus kenties parin viikon sisällä. Nykyinen auto on Hyundai i40 2.0l automaatti farmari ja tuleva Optima 1.7 CRDi EX DCT.  Hyundai tuli ostettu uutena ja ikä nyt 4v ja kun autokuume oli niin päätin pistä vaihtoon vielä kun on takuu jäljellä.

Superb oli yksi vaihtoehto mutta lyhyt takuu ja liian suuri väliraha pisti etsimään jotain muuta. Vaimolle on Kia Pro Cee'd ja ollut hyvin tyytyväinen siihen, vikoja ei ole ollut, toki auto on vasta vajaa kaksi vuotta vanha ja ajettu 25 000 km.

Koeajo auto oli se paras varusteltu versio, eroa kyllä jonkun verran siihen mikä tuli tilattu. Optima teki hyvä vaikutus, muutama plussa olisi:

-Tilat. Tila löytyy riittävästi ja sain hyvän ajoasento, ei aina onnistuu kun olen melkein kaksi metri pitkä. Käytetty materiaalit myös miellytti, ei paljon kova muovia.

-Moottori. Keli oli liukas ja melko kylmä. Mitään raketti Optima ei ole mutta minun käyttöön ihan riittävästi tehoa, vaihdelaatikko toimi myös hienosti. Kylmänä kone on vähän äänekäs mutta hiljeni nopeasti ja myös lämpeni nopeasti.

-Melu. Autossa oli 18" vanteet ja nastat, rengasmelu tuli sisään mutta oli ihan siedettävä, oman autoon tule 16" vanteet niin oletan että melu on vähemmän. Moottori oli kyllä melko hiljainen kun oli lämmennyt. Tuulen suhinat ei ollut tai ei ainakin häiritsevästi.

Voin laittaa tänne vielä kokemuksia kunnes auto saadaan käyttöön.

PS: äidinkieleni on jotain muuta kun suomea.



 
Tervetuloa Optimal!
Ihan hyvää suomea kirjoittelet, joten lisää tekstiä vain.

i40 stäkin uusi malli (tai facelift tullut)- ehditkö tuohon tutustumaan jo? Vaihtelunhaluko laittoi merkin vaihtoon?
 
Jysky sanoi:
Tervetuloa Optimal!
Ihan hyvää suomea kirjoittelet, joten lisää tekstiä vain.

i40 stäkin uusi malli (tai facelift tullut)- ehditkö tuohon tutustumaan jo? Vaihtelunhaluko laittoi merkin vaihtoon?
Kiitos!

Uusi tai facelift i40 oli vähän mielessä, Optima on vaan paremman näköinen auto minun mielessä ja haluaisin jotain uutta.
 
Kyllähän Optima pätkii mennen tullen ulkonäössä tuon Hynyn. Onnea hienolle autolle.
 
Tervetuloa mukaan foorumille Optimal. Loistavasti tuntuu suomenkieli sujuvan. Ja onnittelut hienosta autovalinnasta. Kerrohan toki lisää kun pääset kilometrejä keräämään.

Työpaikkani parkkipaikalle on parina päivänä näkynyt uusi Optima. Ja se on kyllä todella näyttävä auto. Ei ole liian iso, muttei pienikään.
Ja design on tosiaan silmiä hivelevä.
 
Kiitoksia kaikille!

En tiedä kuinka monta Optima on tulossa nyt Suomeen mutta se EX varustetaso ilman Premium Pack oli vaan perus valkoinen ja metalli musta tulossa niin otin mustana, ennen tätä auto on ollut kolme valkoista auto.

Toimitusaika on noin 5kk mutta matkalla Suomeen oli jonkun verran autoja ja otin yksi niistä.

Tarkoitus on laittaa kestopinnoite heti kun saan auto ja ehkä vielä tummenukset, tosin ei kovin tummat ja vaan takana ja takaoven ikkunoihin.
 
Optimal sanoi:
Tarkoitus on laittaa kestopinnoite heti kun saan auto ja ehkä vielä tummenukset, tosin ei kovin tummat ja vaan takana ja takaoven ikkunoihin.
Kestopinnoite helpottaa paljon auton puhtaanapitoa. Meillä perheympäristössä on viimeksi laitettu autoon Ceramic Pro pinnoite 9H+ Light, maksoi Seat Ibizaan 520 euroa. Hinta vaihtelee jonkin verran auton koon mukaan. Maksaahan tuo, mutta hyväksi havaittu.

Niin, ja tervetuloa!
 
Kalliimpien kestopinnotteiden sijaan itse harkitsisin niitä n. vuoden kestäviä tai ihan pelkkää kovavahausta. Entisessä Sciroccossa en kokenut oikein saaneeni useamman vuoden keston omanneesta pinnoitteesta oikein vastinetta rahalle (Silver Seal Nano 2K), kun se oli jo kahden vuoden jälkeen kulunut melkein kokonaan pois. Samalla hinnalla olisin uusinut joka vuosi saman lafkan kevyemmän pinnoitteen ja tulos olisi ollut oikeastaan parempi pinnan kiillon ja liukkauden suhteen.

Lisäksi kun korealaisesta merkistä on kyse, kannattaa ehkä harkita myös ruostesuojausta. Toki jos pitoaika jää johonkin neljään vuoteen, ei tuosta itselle saa mitään varmaa hyötyä. Auto voi olla helpompi myydä eteenpäin, mutta siihen se taitaa sitten jäädäkin.
 
PPshield pinnoite. Kestänyt huomattavasti pitempään kuin mitkään muut.

RoccoScientist sanoi:
Entisessä Sciroccossa en kokenut oikein saaneeni useamman vuoden keston omanneesta pinnoitteesta oikein vastinetta rahalle (Silver Seal Nano 2K), kun se oli jo kahden vuoden jälkeen kulunut melkein kokonaan pois.

Itsellä ei kestänyt edes tuota.
 
RoccoScientist sanoi:
Kalliimpien kestopinnotteiden sijaan itse harkitsisin niitä n. vuoden kestäviä tai ihan pelkkää kovavahausta. Entisessä Sciroccossa en kokenut oikein saaneeni useamman vuoden keston omanneesta pinnoitteesta oikein vastinetta rahalle (Silver Seal Nano 2K), kun se oli jo kahden vuoden jälkeen kulunut melkein kokonaan pois. Samalla hinnalla olisin uusinut joka vuosi saman lafkan kevyemmän pinnoitteen ja tulos olisi ollut oikeastaan parempi pinnan kiillon ja liukkauden suhteen.

Lisäksi kun korealaisesta merkistä on kyse, kannattaa ehkä harkita myös ruostesuojausta. Toki jos pitoaika jää johonkin neljään vuoteen, ei tuosta itselle saa mitään varmaa hyötyä. Auto voi olla helpompi myydä eteenpäin, mutta siihen se taitaa sitten jäädäkin.
Täytyy ehkä miettiä toi pinnoite asia uudestaan, kovavahaus olisi huomattavasti edullisempi vaikka sen tekis vuoden välein. Ruostesuojauksesta hyötyisi auton seuraava omistaja todennäköisesti kun tuskin pidän auto 4-5 vuotta pidempään, toki se voi nosta arvo hivenen kun on aika myydä.