https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Optima (2011-2015)

O

Oxalainen

Vieras
Käväisin välipäivinä istumassa kylmät tyypit Kia Optimassa, autohan on hyvinkin tyylikäs päältäpäin, takuu pitkä (vaikkakin takuuehtojen pieni präntti lienee syytä lukea tarkkaan), käsittääkseni ajoltaan jo ihan nykyaikainen peli ja vissiin tekniikaltaankin asiallinen. Sisätilojen design ei ihan vastannut sähäkkää ulkomuotoa, mutta toisin kuin parissa markkinajohtajamerkissä, tappavan tylsäksikään ei sisustusta voi luonnehtia. Tilaakin on todella paljon, vaikka tämä ominaisuus ei sinänsä mulle ole kovin olennainen autoa valittaessa.

Mitä itse jäin miettimään, uuden (diesel automaattilootalla) hinta on mojovat 40 tonnia mutta vain n. vuoden vanhoja ja maltillisestikin ajettuja saa jo vähän päälle 25 tonttuun. En ole tämän merkin, tai edes tämän hintaluokan autojen hintakehityksiin niin perehtynyt, onko arvonalenema oikeasti noin raju vai uuden hinnassa kenties kermankuorintaa? Varsinkin kun vertaa teknisesti yhteneväiseen konsernisisareen, Hyundai i40:iin?
 
1.7 diesel-automaatin hinta on 33 990€ EX-varustelutasolla ja Business-varustelulla 39 990€. Tuo Busimess-sisältääkin sitten varusteita oikein urakalla. Automaatin lisähinta on kyllä mojova johtuen korkeistä päästöistä.
 
Antero sanoi:
1.7 diesel-automaatin hinta on 33 990€ EX-varustelutasolla ja Business-varustelulla 39 990€. Tuo Busimess-sisältääkin sitten varusteita oikein urakalla. Automaatin lisähinta on kyllä mojova johtuen korkeistä päästöistä.

Haa, OK! En vaan osannut lukea sivua oikein. Heh, nyt kun löysin tuolla "Suunnittele oma Optima" -osiolla ne nuolet varustetasoplansseissa, niin oikea hintakin löytyi. ;)
 
Antero sanoi:
...tuleva Optima näyttää aika helkkarin hyvältä. Uuden Suberbin linjoihin pettyneille tässä voisi olla oiva vaihtoehto.

Tuleva.... Kia Sportspace Concept

kia-sportspace-concept-inline1-photo-656575-s-original.jpg
 
Antero sanoi:
No se nyt on se ja sama millä nimellä tuosta puhutaan, nykyisen Optiman tilalle se kuitenkin on hyvin todennäköisesti tulossa.

Nimestä viis, mutta mitä tuotantomalli näyttää niin .... se on varmasti jotain muuta kuin Concept. :p
 
Jos konsepti ei ihan mahdottomasti vesity matkalla tuotantoon niin joutuu ihan vakavissaan alkaa pohtimaan uuden auton hankkimista, vaikka kovasti olen väittänyt, etten sitä enää koskaan tekisi. Törkeän hyvän näköinen laite!
 
Toivottavasti tuo hintakin saataisiin pidettyä paremmin nipussa kuin korealaisilla yleensä. Nythän alkaen hinnat ovat ihan ok, mutta se toinen pää onkin sitten yleensä metsässä johtuen osittain tomaattien isoista päästöistä.
 
jf sanoi:
Toivottavasti tuo hintakin saataisiin pidettyä paremmin nipussa kuin korealaisilla yleensä. Nythän alkaen hinnat ovat ihan ok, mutta se toinen pää onkin sitten yleensä metsässä johtuen osittain tomaattien isoista päästöistä.

Jep. Eli tuossa päästöjutussa vika on itse tuotteessa. Hyvänä vertasilukohtana voi käyttää vaikkapa BMW:n X5:a joka lienee yksi etevimmistä tässä CO2 huijauksessa.
BMW X5 2.5dA 154g/km Autoveroton hinta 60 610, autovero 20666
Kia Sorento 2.2. CRDI A 177g/km Autoveroton hinta 35 170, Autovero 14 819

Verottoman hinnan ja vero suhde paljastaa Bemarin etevyyden.

Tämä ei kyllä liittynyt Optimaan, pahoittelut siitä.
 
No nythän Kia tempas! Hieno farkku! Muodoissa löytyy, mutta... vähän häiritsee sivukuvassa tuo takaosan massiivisuus. Pakoputkillekin sopivan kokoiset ulostulo reunukset! Mutta kokonaisuutena piristävän persoonallinen muotoilultaan. Tätä katselee kyllä mielellään. Tiedä sitten paljonko muuttuu tuotanto versioon nähden,toivottavasti ei paljonkaan. Onkohan kuvassa huippuvarusteinen? Jos pientä viilausta takadiffuusoriin? ja kontin profiiliin. Mutta kelpaisi näinkin.
 
Hieno pirssi, mutta akseliväliä saisi olla ainakin 10cm lisää. Näyttää vähän omituiselta noin suuret ylitykset erityisesti edessä. Toivottavsti tuosta konseptista ei tuotantomallia vesitetä ihan pilalle.
 
Veikkaan, että tuotantomalli tullee olemaan jonninverran erinäköinen, koska ainakin tuo keula on pääpiirteittäin melko lailla samanmuotoinen kuin nykyisessä. Tosin niinhän se (ja muutkin muodot) on Volkkariessakin mallista toiseen. Sen sijaan en usko, että muotojen mahdollisesti muuttuessa näyttävyys kuitenkaan vähenee tai että muotoilu ns. vesittyisi, koska Kia on tätä nykyä muutenkin tunnettu melko vauhdikkaasta (ja mielestäni hyvännäköisestä) muotoilustaan.

Toivoa sopii, että uuden mallin myötä myös tekniikka eli nykyinen 1.7l 136hp CRDi moottori ja vanha momentinmuunninlaatikko päivitetään tuoreempiin. Ainakin konepuolella Kialla olisi jo 2l 185hp CRDI valmiina, ja mm. Aisinilta saa tätä nykyä paljon taloudellisemman 6-pykäläisen (tai jopa 8v) mehutomaatin siihen kylkeen.

Optiman farkkuahan on odotettu markkinoille jo pitkään ja 2011-2012 huhuttiin, että farkku olisi jo tulossakin. Tuolta ajalta pari photoshoppia, mutta farkkuahan tuosta ei koskaan sitten tullut.

Kia_Optima_Sporty_Wagon_front-copy.jpg


Kia_Optima_Sporty_Wagon_rear-copy.jpg
 
No nyt hyppäs!

Toki nyky-Kiat on kivoja edellisetkin kivoja japskeihin verrattuna ja euroihin ihan okei. Mutta paras konsepti jota olen aikoihin nähnyt! Ensimmäinen mielle itselläkin oli että viimeinkin joku kykeni samaan kuin Alfa 159 mallillaan!

No, ostohaluun vielä pitkä matka. Tuollaisena tuskin tulee myyntiin ja tekniikan pitää päivittyä johonkin oleellisesti mielenkiintoisempaan, mutta jos nyt sitten räväyttäisivät koko potin tällä mallilla myös minun sydämessä! Koko ajan kuitenkin arvostus omalta kohdalta Kiaan nousussa mutta tällaisena tämä räjäyttäisi tosiaan potin.
 
Tuo photoshopattu farkkukin on kivan näköinen, mutta Concept vie kyllä potin kotiin. Nyt sormet ristiin, että tuotantoon tulisi mahdollisimman paljon saman näköinen peli. Tekniikka saa olla mitä vain, jos näyttää tuolta. ;D
 
Tämmönen sieltä sit tuli, ainakin jenkkeihin:
http://www.worldcarfans.com/115040191540/2016-kia-optima-unveiled-in-new-york-with-three-different?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+worldcarfans%2FJxfz+%28WorldCarFans.com%29

Eli aika saman näköinen kuin nykyinen Optima ulkoa, toki farkkua vielä odotetaan. Sisältä päivitystä mielestäni selvästi parempaa on kyllä tapahtunut. 1.6 bensaturbo kaksoiskytkin automaatilla kuulostaa hyvältä, kuten myös entistä kehittyneempi varustelu. Jo nykyinen Optima on aika huikean hyvin varusteltu. Milloinkohan tämä saadaan Suomeen, ehkä aikaisintaan 2016?
 
Euroopan version facelift tuli viime vuonna joten nähtäväksi jää tuleeko tästä Eurooppan FL v2 vaiko jatketaanko täällä nykyisellä versiolla tuotannon loppuun saakka. Kokonaan uusi malli on tuskin kuitenkaan enää kovin kaukana (esittely ensi vuonna tai jo tänä syksynä?), koska tuo hiljattain esitelty farkkukonsepti on jo aika valmiin näköinen. Se antanee myös aika pitkälle suuntaa tulevan Optiman linjoista.

Varusteluhan noissa on täälläkin kohdillaan jo tälläkin hetkellä. Niin, paitsi moottorin osalta, eli saatavan on vain 1.7 136hp diesel tai 2.0 bensavapari. Noi 1.6 ja 2.0 bensaturbot olisivat kyllä kiinnostavia täälläkin.
 
Siis hetkinen? Eikö tuo linkkaamani jenkkien malli ole kokonaan uusi vai onko tuokin pelkkä facelift?
 
Minäkin ymmärsin, että tuo olisi kokonaan uusi malli, joskin aika iso pettymys farkku-konseptin jälkeen. Ehkä se farkku on sitten täysin uusi ja ehkä eri nimelläkin.
 
Prkl, puhuin näemmä ohi suuni. Kyseessä ilmeisesti on uusi malli koska mm. akselivälikin on 25mm vanhaa pidempi. Oli vain niin nykyisen mallin näköinen ja muotoinen kun kuvia aamulla katsoin että aloin itse sekoilemaan. Pahoittelut!

Voi silti toki olla niin, että Eurooppaan tulee tuo farkku eri nimisenä mallina ja tätä ei koskaan tänne tuodakaan.
 
Morjens,

kyselisin Optiman omistajlta etuparkkitutkien toiminnasta. Meillä rouvalla on Optima vm2014 ja ollaan ihmetelty kun ei etututka (enää?) reagoi mihinkään ajettaessa parkkiruutuun. Muistikuvien mukaan aiemmin olisi kuitenkin toiminut myös etututka. No liikkeessä asiaa hoidettiin ensin siten että vaihdettiin ensimmäisellä huolto-/korjauskerralla anturit. Kun kyselimme asiaa uudelleen niin vastasivat että etututka aktivoituu vasta vaihdettaessa pakille tai manuaalisesti kytkimellä painettaessa tutkat päälle.

Miten muilla? Meidän muistikuvat olisi että on toiminut myös suoraan ajosta ruutuun pysäköitäessä. Ja näin myös perheen toisessa VAG-leirin kulkineessa.

-tapola
 
Tapola sanoi:
Kun kyselimme asiaa uudelleen niin vastasivat että etututka aktivoituu vasta vaihdettaessa pakille tai manuaalisesti kytkimellä painettaessa tutkat päälle.

Tästä ei ehkä suoranaisesti ole apua, mutta juuri noin ne toimivat Sorennossa.