https://tummennuskalvot.fi/

Kia Niro (DE, 2016 - 2022)

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
03-2017-kia-niro-chicago-1.jpg



Pienten katumaasturien luokka saa ensi vuonna uuden tulokkaan, kun Kia Niro tulee markkinoille.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua-kia-niro-on-uusi-hybridikatumaasturi/

Mielenkiintoinen tulokas hybridiautojen markkinoille ja ainakin minua auto kiinnostaa kovasti ja on potentiaalinen seuraavaksi kulkupeliksi. Muotoilu näyttää aivan kelvolliselta niin ulkoa kuin sisältäkin. Ei mitään maata mullistavaa, mutta ei toisaalta syytä jättää ostamattakaan. Auton kokoluokka on jotain Soulin ja Sportagen välimaastoosta ja omiin tarpeisiini sopisi täydellisesti. Saas nähdä mihin hinnat lopulta asettuvat.
 
Tekniikkansa puolesta oikein mielenkiintoinen peli varsinkin lataushybridi. Keula näyttää tuossa kuvassa kyllä jotenkin luontaantyöntävältä, mutta voi riippua väristäkin.
 
Jos ei eläkeläisellä ole enää varaa "länsi"autoon, pitänee kääntää katse Korean ihmeisiin. Tämä Niro voisi olla yksi lähemmän tarkastelun kohde, mutta vielä hetkeen ei siitä kannata haaveilla, koska mikään liike ei välirahaa maksa ;).
 
Näkyy Kian nettisivuilla olevan jo lisätietoja Nirosta. Kyllä alkaa vahvasti näyttämään siltä, seuraava auto on tässä. Toivottavasti vain maahantuoja on ottanut opikseen hinnoittelusta, ettei käy samalla tavalla kuin Sportagen kanssa.
 
Hyvältähän tuo näyttää tuossa esitteessä. Se on toinen juttu sitten mitkä noista varusteista on vakiona missäkin varustetasossa. Xenon-valot pikkaisen yllätti. Olisi luullut, että modernissa hybridissä on jo ledit, mutta ei ole välttämättä huono asia. Hintahan se loppuviimein ratkaisee kaiken, mutta ensimmäinen oikeasti kiinnostava Kian malli tämä on.
 
On ihan suora kilpailija Toyota C-HR:lle. Mitat ovat hyvin lähelle samat, pituus on 4,35m. Samoin hybridien tehot. C-HR:n (ajo)sähkökone on isompi. Molempiin saa adaptiivisen vakkarin ja uutta turvatekniikkaa. Myyntiin taitavat tulla lähes samanaikaisesti. Mielenkiintoista nähdä hinnat.
 
Quality sanoi:
Jos ei eläkeläisellä ole enää varaa "länsi"autoon, pitänee kääntää katse Korean ihmeisiin. Tämä Niro voisi olla yksi lähemmän tarkastelun kohde, mutta vielä hetkeen ei siitä kannata haaveilla, koska mikään liike ei välirahaa maksa ;).

Quality: et ole varmastikaan edes potentiaalisia aasialaisautomiehiä, joten odottele vaan uusimallista XC60:stä tai kokeilet GLC:tä.  ;)

Niron keulaosa on muotoilultaan ok, mutta sivusta ja takaa vähäsen laimea -oikeastaan termi "innoton" kuvaa hyvin koska nimenomaan uudeksi Kiaksi laimea. Mutta, kestänee aikaa paremmin tuo muoto ja eipä vaikkapa Toyotan ylimuotoilu ole pidemmän päälle hyvää...
 
Ei tuo minustakaan muotoilullisesti ole mikään napakymppi, mutta riittävän hyvä ja erilainen se on, erottuu ainakin perus astroista ja vastaavista.
 
Kiusallisen hitaasti saapuu koeajoraportteja Nirosta. Ne muutamat mitä on englanniksi vastaan tullut ovat olleet positiivisia. Tuskin on mikään urheiluauto ajettavuudeltaan, mutta sitä tuskin kukaan pieneltä eko-katumaasturilta odottikaan. Sen sijaan auto vaikuttaa oikeasti pienikulutuksiselta ja voimalinja toimii hienosti.

Auton ulkonäöstä olen alkanut pitämään oikeastaan aika paljon, mitä enemmän silmä on tuohon tottunut. Tuolla hyviä kuvia: http://www.autozine.nl/text/1370.html

Pari asiaa kuitenkin mietityttää.

1.  Hinta. Pitäisi olla muutaman tonnin halvempi kuin perus-Prius, mutta pelkään että paras varustelutaso karkaa liian kalliiksi.

2. Mielestäni auto vaatii ehdottomasti 18" vanteet. Nouseeko kulutus ja melu liikaa?

3. Suorituskyky. Nollasta sataan ilmoitettu 11,5 sekuntia. Itselleni tämä arvo ei ole kovin tärkeä, silti tuntuu hölmöltä ostaa nykyistä lussumpi auto. Sähkömoottorin tuoma vääntö helpottanee kuitenkin arkiajoa.
 
Olipa ei-niin-kauan sitten aika, jolloin premiumautomerkin auto, joka oli kestävä kuin mikä, kiihtyi nollasta sataan n. 30 sekunnissa. Moni ko. auton ystävä ostaisi sellaisen heti, jos niitä valmistettaisiin.
 
Tällekin keksinnölle on nyt Suomihinnat. Alkaen 28k€. Vähän vaikuttaa kalliilta, mutta vaikea autoa näkemättä sanoa sen enempää.

EX-tasoon adaptiivisesta vakkarista ei tarvitse maksaa kuin 2,7k  :rolleyes:
 
Eikös hinnat vastaa aika hyvin Auris Hybridin hintoja?
Autokin ymmärtääkseni aika saman kokoinen joskin maasturimaisempi crossover.
EX tasolla jo kohtuullisen hyvin varusteitakin mukana.
 
Villeimmissä unelmissani toivoin, että hinnat alkaen-malli olisi saatu painettua jonnekkin 24-25 000 €:n pintaan ja hyvin varustettu malli olisi ollut kolmenkympin tietämillä. Sillä olisi ainakin taattu kiinnostus Kian ensimmäiseen hybridi-tekniikkaan. Nyt Business Luxury metallivärillä ja toisilla renkailla maksaa 37 000€, mikä on kyllä tämän kokoisesta autosta minulle aivan liikaa. Tosin onhan tuossa varusteita ihan pirusti. 16" vanteilla ulkonäkökin vähän lussu. Hieno homma, että vähäkulutuksisia autoja tulee markkinoille, mutta aika paljon saa ajella, että tuo joskus maksaisi itsensä takaisin. Haastavaa voi olla Niron myynti näillä hinnoilla. Kyllähän tuo pitää käydä tarkastamassa kuitenkin millaisen vastineen rahalle tuollainen EX-versio tarjoaa.

Täytyy vielä odotella Toyota CH-R:n hinnoittelu, vaikkei sen ulkönäkö oikein iskekään ja tilatkin vaikuttavat korkeintaan välttäviltä. Jos siihenkin on saatu useampi tonttu tätä "crossover"-lisää, niin täytynee ajella vielä vuosi tai kaksi nykyisellä ja katsella sitten mikä on tilanne.
 
Itsekin jotenkin odotin, että hyvin varusteltuna hinta olisi ollut alle 30 k€. Ei ollut...
 
EX on ihan hyvin varusteltu ja hinta on 31 tonnia, eikä tuon nyt oikeasti voinut lähtöhinnaltaan odottaa olevan Toyota Auris Touring Sportsia halvempi. Niro on parikymmentä senttiä kyseistä autoa lyhyempi, mutta muuten isompi (myös akseliväliltään) ja painavampi. Toyotan kulimalli hybridivoimalinjalla maksaa karvan alle 28 tonnia ja Niron kulimalli lähtee parikymmentä euroa Toyotaa kalliimmalla, joten lähtökohta hinnoittelulle ei ole pahasti pielessä. Kalliimmassa päässä Niro lähtee kyllä omille lukemilleen - osin 18" vanteiden kulutuslisän johdosta - mutta sisältää tuolloin myöskin varusteita, joita Toyotaan ei saa rahallakaan.
 
RoccoScientist sanoi:
Toyotan kulimalli hybridivoimalinjalla maksaa karvan alle 28 tonnia ja Niron kulimalli lähtee parikymmentä euroa Toyotaa kalliimmalla, joten lähtökohta hinnoittelulle ei ole pahasti pielessä.
Ei kai kukaan tuota Lifeä osta kun Auris Active on muutaman satkun kalliimpi ja vastaa aika hyvin Niron EX-tasoa varsinkin plussapaketilla höystettynä.
 
RoccoScientist sanoi:
EX on ihan hyvin varusteltu ja hinta on 31 tonnia, eikä tuon nyt oikeasti voinut lähtöhinnaltaan odottaa olevan Toyota Auris Touring Sportsia halvempi. Niro on parikymmentä senttiä kyseistä autoa lyhyempi, mutta muuten isompi (myös akseliväliltään) ja painavampi. Toyotan kulimalli hybridivoimalinjalla maksaa karvan alle 28 tonnia ja Niron kulimalli lähtee parikymmentä euroa Toyotaa kalliimmalla, joten lähtökohta hinnoittelulle ei ole pahasti pielessä. Kalliimmassa päässä Niro lähtee kyllä omille lukemilleen - osin 18" vanteiden kulutuslisän johdosta - mutta sisältää tuolloin myöskin varusteita, joita Toyotaan ei saa rahallakaan.
Onhan se noinkin. Seat Ateca nousee myös tämän kilpailijaksi, 1.4 TSI DSG on samassa hintaluokassa kuin Niro EX. Hybridillä ei sinänsä ole minulle merkitystä, ajan pääasiassa maantieajoa, joten kulutushyöty ei liene kovin iso.
 
RoccoScientist sanoi:
EX on ihan hyvin varusteltu ja hinta on 31 tonnia, eikä tuon nyt oikeasti voinut lähtöhinnaltaan odottaa olevan Toyota Auris Touring Sportsia halvempi. Niro on parikymmentä senttiä kyseistä autoa lyhyempi, mutta muuten isompi (myös akseliväliltään) ja painavampi.

Niron ja Ioniq:n idea on edullisempi hybridivoimalinja kuin Toyotan versio. Siksi Niroa oletti hieman alempaan hintatasoon. Nirossa on yksi noin 43hv sähkökone ja kaksoiskytkin vaihdelaatikko, Auriksessa on noin 80hv ja 60hv sähkökoneet ja planeettapyörästö.
 
tmr97 sanoi:
Niron ja Ioniq:n idea on edullisempi hybridivoimalinja kuin Toyotan versio. Siksi Niroa oletti hieman alempaan hintatasoon. Nirossa on yksi noin 43hv sähkökone ja kaksoiskytkin vaihdelaatikko, Auriksessa on noin 80hv ja 60hv sähkökoneet ja planeettapyörästö.

Hyvä pointti. Toyotalla on tosin se etu, että hybridivoimalinja on ollut tuotannossa jo pidempään ja Toyotan hybridejä on kaikkinensa myyty jo yli yhdeksän miljoona kappaletta, joten Toyotalla saattaa olla alihankkijoiden kanssa verrattain paremmat diilit ja riittävien katteiden arviointiinkin on konkreettista dataa. Korealaiset joutuvat arvuuttelemaan enemmän kannattavuuslaskelmissaan. Saapi nähdä mihin Ioniqin hinta asettuu. Niron hinnassa voi vielä olla "crossover lisää", joten voisi olettaa sen olevan Niroa halvempi. Oma veikkaukseni on, että se ei kovin monella tonnilla parhaassakaan tapauksessa Niron hintoihin ota kaulaa. Ioniqissahan hinta-arvailua mutkistaa se, että tarjolle tulee myös plug-in hybridi ja pelkällä sähköllä kulkeva versio, joten taloudellinen riski on Hyundailla isomman panostuksen myötä niin ikään isompi.
 

Erittäin hyvää palautetta sai Niro tässä testissä.

+ Sisustan laatuvaikutelma jopa parempi kuin monissa premium-autoissa
+ Loistavat tilat kompaktissa autossa
+ Hyvä ajaa
+ Koeajossa yllettiin valmistajan lupauksiin, 4,4l/100 km
 
Antero sanoi:
Kyllä tuossa koeajossa ainakin 180km/h menee rikki.

Kyllä ja kiihtyvyyskin vaikuttaa kohtalaiselta, 80-120 km/h n. 7-8 s nopeasti mitattuna. En kyllä tiedä mitä voi pitää hyvänä arvona. Tekniikan Maailmakin arvosteli moottoritienopeuksiin kiihdyttämisen kestävän pitkään.


Korjattu lainaus - juupeli  :)
 
Mittarinopeus 183 km/h vastannee suurin piirtein todellista nopeutta 172 km/h. Eikös Hyundai Ioniq:in hybridiversiossa ole samaa tekniikkaa? Sille tehtaan ilmoittama huippunopeus on 185 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 10,8 s (Niro 11,5 s). Ioniqille ilmoitetaan myös 0,4 l/100km alhaisempi yhdistetty kulutus. Omapainossa voi olla vähän eroa, mikä voisi selittää kiihtyyvyyslukeman ja ainakin osan kulutuserosta, mutta huippunopeus ei niinkään painosta riipu. Yksi mahdollinen syy on isommassa ilmanvastuksessa. Crossover-mallisessa Nirossa on todennäköisesti isompi ilmanvastuskerroin ja poikkipinta-ala.